Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Ervaringen Shimano Flightdeck

papito
Forum-lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 29 aug 2006 18:53

papito 06 okt 2006 17:28

Ik heb een flightdeck en een polar s725 tour edition.
Beste van beide werelden dus ze vullen elkaar goed aan.
 
Ik herken ook de problemen van sommige posters dat tijdens het fietsen het kan gebeuren je perongelijk de tijd stopt of reset.
Door na het wegrijden hem altijd op de klok te zetten overkomt mij dit niet meer en de gegevens zoals tijd enz lees ik tijdens de rit van mijn polar.
Verder heb ik de draad versie genomen zodat ik 100 tevreden ben en nooit storingen heb.
Je ziet er trouwens ook bijna niets van.
 
Cheers,
Papito
"When I was a kid I used to pray every night for a new bicycle. Then I realised that the Lord doesn\'t work that way so I stole &#111;ne and asked Him to forgive me."<br>
- Emo Philips

dannyb.
Forum-lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 03 okt 2006 17:19

dannyb. 06 okt 2006 21:34

ik heb de draadloze,, echt fijn alssie werkt met trapfrequentie en versnellingen enzo.
alleen na een paar maanden hielden de versnellingen er mee op, hij gaf steeds de zwaarste aan terwijl dit niet zo was.
nu het seizoen gedaan is kan ik hem ff opsturen. Misschien heb ik er pech mee gehad. Als het werkt is het echt een fijne km-teller

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 07 okt 2006 01:01

Quoten: Origineel geplaatst door papito op 06 Oktober 2006


 
Door na het wegrijden hem altijd op de klok te zetten overkomt mij dit niet meer en de gegevens zoals tijd enz lees ik tijdens de rit van mijn polar
 


Wel, dat is een goede tip. Want ik geloof inderdaad dat je hem alleen maar per ongeluk kan afduwen als je hem in de time of distance mode hebt staan. Bij de klok mode is dat, geloof ik niet het geval. In ieder geval ga ik het eens proberen.
Inderdaad dat klopt. Je kan hem ook in de trapfrequentie mode zetten, dan kan je hem ook niet afduwen. Wel in de max en average speed mode. Dus altijd opletten als je lange tocht rijdt.

boreas11
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 okt 2006 23:16

boreas11 29 okt 2006 00:06

In September 2006 kocht ik een Trek 2000 en liet de nieuwste Shimano flightdeck monteren. Zag er mooi uit en ik was enthousiast geraakt door de commentaren op deze site. Maar helaas....in eerste instantie werkt ie prettig en als je niet al teveel van positie verandert met je handen, dan zal hij dat blijven doen, maar ik rijd graag lange ritten en dan verander ik nog wel eens van positie waardoor ik telkens de afstandmeter stil zette, erg lastig. Via de winkelier contact opgenomen met Shimano, maar dit kon niet verholpen worden. ntevreden heb ik hem laten vervangen door een Polar CS200 CAD en die bevalt erg goed. De shifters mis ik niet, goede keus dus.
live your live, ride a bike into the sunset

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 27 dec 2006 01:16

Ik heb momenteel een flightdeck en wens de computer ook te gebruiken op een 2de nog aan te schaffen fiets. De flightdeck kan wel voor 4 fietsen geprogrammeerd worden, zodus geen probleem. Mijn vraag betreft de Odo-meter.  Kan die ook voor verschillende fietsen afzonderlijk worden ingesteld? Of moet je het met 1 odometer doen voor al je fietsen met flightdeck? Na het lezen van de handleiding denk ik dat het slechts 1 maal kan. Iemand raad?

raphael
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 01 sep 2005 22:12

raphael 27 dec 2006 22:02

Quote: Origineel geplaatst door galibier op 27 December 2006
Ik heb momenteel een flightdeck en wens de computer ook te gebruiken op een 2de nog aan te schaffen fiets. De flightdeck kan wel voor 4 fietsen geprogrammeerd worden, zodus geen probleem. Mijn vraag betreft de Odo-meter. Kan die ook voor verschillende fietsen afzonderlijk worden ingesteld? Of moet je het met 1 odometer doen voor al je fietsen met flightdeck? Na het lezen van de handleiding denk ik dat het slechts 1 maal kan. Iemand raad?


klopt, de ODO telt door, je krijgt dus één totaal voor al je fietsen.
(ik gebruik de instelling voor mijn trainings en tourwielen en de verschillende cassettes, vind ik heel handig)

raphael
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 01 sep 2005 22:12

raphael 27 dec 2006 22:07

Quote: Origineel geplaatst door boreas11 op 28 Oktober 2006
Maar helaas....in eerste instantie werkt ie prettig en als je niet al teveel van positie verandert met je handen, dan zal hij dat blijven doen, maar ik rijd graag lange ritten en dan verander ik nog wel eens van positie waardoor ik telkens de afstandmeter stil zette, erg lastig.

Jammer dat het bij jou niet werkt, ik heb die flight deck nu voor het 4e jaar en zo'n 32000km met ook veel lange ritten (80 - 200km). Op een enkele keer na nooit last gehad van het per ongeluk stil zetten van de dagteller.
Als 'ie bij jou heel gevoelig is zou je kunnen overwegen het rubber palletje dat het knopje indrukt iets korter te maken, dan zou je er minder last van moeten hebben?
let wel, dit is ook maar een gedachte, nog niet uitgeprobeerd.

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 27 dec 2006 23:04

Quote: Origineel geplaatst door boreas11 op 28 Oktober 2006

Maar helaas....in eerste instantie werkt ie prettig en als je niet al teveel van positie verandert met je handen, dan zal hij dat blijven doen, maar ik rijd graag lange ritten en dan verander ik nog wel eens van positie waardoor ik telkens de afstandmeter stil zette, erg lastig.


@raphael
bedankt voor info. Ik dacht het al, nu dus bevestigd. Had liever anders maar kan ermee leven.
@boreas11
Lees ook eens wat Papito hierboven schrijft en mijn reactie erop. Zo kan je dit probleem ook vermijden. Ikzelf reed dit jaar 3 lange cyclos en nooit per abuis meter afgedrukt. Als je doet wat Papito schrijft lukt het jou ook. Trouwens elk systeem is voor verbetering vatbaar maar hoe je het ook draait of keert, het feit dat je vanuit de sti-grepen je meter kan bedienen vind ik doorslaggevend. Ik kan niet meer zonder, zeker omdat ik altijd train op trapfrequentie en heel veel op lange rechte stukken langs het kanaal overschakel naar gemiddelde snelheid, afstand enzovoort. Dat kan allemaal zo gemakkelijk. Ook de indicatie van ketting-positie vind ik zeer interessant. Je kan natuurlijk ook even onderdoor gluren maar stel dat dan juist... vul zelf maar in(overlopend konijn of zo...)
Gr

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 18 jan 2007 23:43

Het monteren in de sti hendels kan je beter door de fm laten doen, tenzij je Handige Henriette bent. Het programmeren van de verzetten, wielomtrek enzovoort kan je zelf doen mits je de bijgeleverde handleiding goed doorneemt. Ben je wel een tijdje mee zoet. Je moet er vooral zelf mee aan de slag gaan en dan kom je sowieso wel te weten wat voor wat dient. De tijd die je hieraan besteedt betaalt zich in ieder geval terug in een onovertrefbaar comfort(gebruiksgemak) later op de fiets. Succes!

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 18 jan 2007 23:46

Mwa, dat monteren van de snoertjes aan de STI's vond ik ook wel meevallen hoor. Rubbers terugduwen (die moeten VER eraf), schroefje los, kapje eraf, andere plaatje erop, schroefje weer vast.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 19 jan 2007 15:03

over 2 weken moet ik een fiets afleveren met flightdeck, zal wel een paar duidelijke en mooi foto's maken als dat gewenst is..

Plaats reactie