Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Ervaringen Shimano Flightdeck

raphael
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 01 sep 2005 22:12

raphael 01 apr 2006 02:13

Quote: Origineel geplaatst door JeroenM op 31 Maart 2006
Quote: Origineel geplaatst door raphaël op 31 Maart 2006
Quote: Origineel geplaatst door JeroenM op 31 Maart 2006
2 vraagjes over mijn flightdeck 6500.
Hoe berekend hij die rpm? Aangezien ik nergens mijn cassette heb ingesteld?!
En vraag 2, die er misschien mee te maken heeft, gaat over de installatie.
Als je hem reset moet je instellen hoeveel cm's hij aflegt per omwenteling, de tijd, de grootte van het buitenblad. Maar ook iets, waarbij je kunt kiezen tussen 1111 en 2222. Wat is dat voor instelling?

voor zover ik weet zit er standaard een cassette ingeprogrammeerd. Een ding begrijp ik niet, als je 'm reset en dan alles weer instelt, kom je automatisch langs de cassette en voorblad instellingen, sla je die (bewust) over?





Beste Jeroen
vraag 2: het kiezen tussen 111 en 222 heeft te maken met de achterderailleur 111 is voor conventioneel en 222 voor rapid rise. (zie handleiding blz 44)

vraag 1: inderdaad, rpm is 'virtueel' en berekend op basis van snelheid en cassette & voorblad






Bedankt voor je antwoord. Ik kan het helaas niet vinden. Blz 44 is in mijn boekje het begin van de duitse vertaling. Maar nog steeeds staat mijn eerste vraag. Hoe berekend hij die rpm als ik geen cassette heb ingesteld.
Of, hoe kan ik een cassette instellen?

zaffeltje
Forum-lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 06 jan 2006 03:09

zaffeltje 01 apr 2006 02:33

Quoten: Origineel geplaatst door raphaël op 01 April 2006


Quote: Origineel geplaatst door JeroenM op 31 Maart 2006


Quote: Origineel geplaatst door raphaël op 31 Maart 2006


Quote: Origineel geplaatst door JeroenM op 31 Maart 2006

2 vraagjes over mijn flightdeck 6500. Hoe berekend hij die rpm? Aangezien ik nergens mijn cassette heb ingesteld?!En vraag 2, die er misschien mee te maken heeft, gaat over de installatie.Als je hem reset moet je instellen hoeveel cm's hij aflegt per omwenteling, de tijd, de grootte van het buitenblad. Maar ook iets, waarbij je kunt kiezen tussen 1111 en 2222. Wat is dat voor instelling?voor zover ik weet zit er standaard een cassette ingeprogrammeerd. Een ding begrijp ik niet, als je 'm reset en dan alles weer instelt, kom je automatisch langs de cassette en voorblad instellingen, sla je die (bewust) over?

Beste Jeroenvraag 2: het kiezen tussen 111 en 222 heeft te maken met de achterderailleur 111 is voor conventioneel en 222 voor rapid rise. (zie handleiding blz 44)vraag 1: inderdaad, rpm is 'virtueel' en berekend op basis van snelheid en cassette & voorblad

Bedankt voor je antwoord. Ik kan het helaas niet vinden. Blz 44 is in mijn boekje het begin van de duitse vertaling. Maar nog steeeds staat mijn eerste vraag. Hoe berekend hij die rpm als ik geen cassette heb ingesteld.Of, hoe kan ik een cassette instellen?



Zonder Flightdeck heb je minder zorgen want wat heb je eraan. Als je zo nodig je hartslag wilt weten, doe een horloge om die dat meet. Verder is alles een gevoelskwestie, je kijkt toch niet elke keer in welke versnelling je zit. Dat doen ze in de tour de france toch ook niet.

daftreks
Forum-lid
Berichten: 662
Lid geworden op: 19 sep 2005 17:31

daftreks 11 sep 2006 18:09

Vraagje aan de gebruikers van een Flight-deck: Hoe monteren jullie de 2 draadjes die onder het stuurlint door naar de shifters lopen? Om de remkabels wikkelen?
bvd,
           David  
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 11 sep 2006 18:10

Zie mijn antwoord op prikpagina
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

daftreks
Forum-lid
Berichten: 662
Lid geworden op: 19 sep 2005 17:31

daftreks 11 sep 2006 18:19

haha ok, dan ga ik daar wel verder
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé

erikatn
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 jan 2006 14:37

erikatn 11 sep 2006 18:32

 
Heb de Flight-deck nadat hij 'standaard' op m'n nieuwe fiets was gemonteerd in april, er na 330 km afgehaald en vervangen door een simpeler eye-cat. Probleem was dat ik tijdens iedere tocht, door onbedoeld de bedieningsknopjes in het stuur te raken, de teller uitzette. Om de andere functies geef ik niet veel, ben (blijkbaar) meer een 'gevoels'-fietser.

daftreks
Forum-lid
Berichten: 662
Lid geworden op: 19 sep 2005 17:31

daftreks 11 sep 2006 18:57

Hoe doe je dat dan? Het is toch helemaal niet mogelijk om de teller dmv de sti-knopjes uit te schakelen?
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé

raphael
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 01 sep 2005 22:12

raphael 12 sep 2006 01:48

Quote: Origineel geplaatst door Daf treks op 11 September 2006
Hoe doe je dat dan? Het is toch helemaal niet mogelijk om de teller dmv de sti-knopjes uit te schakelen?


Als je tijdens het fietsen de linker knop indrukt stopt de meting van die tocht (afstand & tijd), de odo loopt wel door. Is mij ook wel eens gebeurt...balen bij een toertocht maar geen groot probleem. Aan de andere kant ook wel handig om te gebruiken na een toertocht. Direct na de finish knopje indrukken. Dan heb je de zuivere (netto) tijd en kan je rustig uitrijden of op weg naar de auto of zo...

erikatn
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 jan 2006 14:37

erikatn 12 sep 2006 12:15

Quoten: Origineel geplaatst door raphaël op 11 September 2006


Quote: Origineel geplaatst door Daf treks op 11 September 2006


Hoe doe je dat dan? Het is toch helemaal niet mogelijk om de teller dmv de sti-knopjes uit te schakelen?

Als je tijdens het fietsen de linker knop indrukt stopt de meting van die tocht (afstand & tijd), de odo loopt wel door. Is mij ook wel eens gebeurt...balen bij een toertocht maar geen groot probleem. Aan de andere kant ook wel handig om te gebruiken na een toertocht. Direct na de finish knopje indrukken. Dan heb je de zuivere (netto) tijd en kan je rustig uitrijden of op weg naar de auto of zo...


Klopt. Met uitzetten doelde ik op stopzetten, niet het licht uitdraaien .
Overigens is m'n huidige teller zo ingesteld dat hij handmatig stop- en weer aangezet kan worden. Inderdaad handig, bij in- en uitrijden en als onderweg een doorgaande weg is opengebroken, en er een omweg door bijv. een woonwijk moet worden gemaakt.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 12 sep 2006 23:22

Quoten: Origineel geplaatst door zaffeltje op 20 Maart 2006


Ik vind de Flightdeck een waardeloze uitvinding. Fietsen op de racefiets moet je op gevoel doen, schakelen naar weerstand en kracht.  Al die onzinnig informatie maakt alles erg onoverzichtelijk.  
Ik weet waar ik over praat want heb hem zelf gehad en uitgetest en vind het een onding. Heb nu een draadloze Sigma fietscomputer die alleen de nodige info geeft. Meer dan dat heb ik niet nodig. Ik raad je het dus zeer af om een Flightdeck aan te schaffen. Je kunt dan dus beter een draadloze Sigma fietscomputer aanschaffen.

Beetje onzinnige reden. Als je al die info niet nodig hebt waarom heb je hem dan ooit gekocht ? Voor iemand die dat juist leuk vindt is het helemaal geen onding. Neemt niet weg dat ik zelf toch met enige regelmaat wat storing heb. Vind de extra info niet erg, maar hij moet het wel altijd goed doen. En dat is niet het geval.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 13 sep 2006 00:49

Mijn Flightdeck werkt al 4 jaar nagenoeg vlekkeloos.
Het enige wat ik ermee gehad heb is dat tijdens een tocht van dik 6 uur in de stromende regen de Flightdeck soms niet meer merkte als ik voor schakelde. Nadat alles weer opgedroogd was is probleem nooit meer voorgekomen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

daftreks
Forum-lid
Berichten: 662
Lid geworden op: 19 sep 2005 17:31

daftreks 22 sep 2006 21:25

Ik heb nu een enkele honderden kms met mn flightdeck gereden en in het begin deed hij het perfect, maar nu doet hij iets vreemds: hij "schakelt uit zich zelf". Dwz de achterste kransjes op het schermpje springen soms over terwijl ik niet aan de shifters zit... Wanneer hij dit niet doet blijft hij steeds op het lichtste figuurlijke kransje steken (hij springt dus ook niet mee wanneer ik schakel) Ik heb een vermoeden dat dit zou kunnen komen doordat het rechterblokje wat je in de shifters schroeft (met het draadje naar de computer eraan) niet helemaal goed vast zit en dat hij daarom geen goed signaal ontvangt. Ik heb de schroefjes al geprobeerd aan te draaien, maar die lijken op een of andere manier dol ... ik kan ze wel draaien, maar ze gaan er niet verder in  (Ik merkte dit ook al toen ik hem monteerde, heb ze er toen maar gewoon ingedraaid)
Herkent iemand dit probleem? Weet iemand of dit idd zou kunnen omdat het blokje niet strak vastgeschroefd zit?
bvd,
     David
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé

Plaats reactie