Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Kuota

trifox
Forum-lid
Berichten: 455
Lid geworden op: 27 dec 2005 10:46

trifox 23 mar 2006 08:08

op het einde van het seizoen zullen er verschillende kuota's verkocht worden van onze team-leden. Op dit ogenblik moeilijk in te schatten welke maar mail mij maar als er belangstelling is dan geef ik dat door binnen het team. Fietsen zijn geleverd geweest nu januari en zullen dus  kunnen geleverd worden tegen het einde van het jaar (wanneer de nieuwe zijn geleverd) fietsen zullen tussen de paar duizend en ongeveer 8000  km gebold hebben. Grotendeels zijn ze uitgerust met campa chorus of shim dura-ace.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 24 mar 2006 01:30

Quoten: Origineel geplaatst door T.Trapper op 18 Maart 2006


Quoten: Origineel geplaatst door jempy op 18 Maart 2006


En hoeveel weegt deze combinatie? Welke wielen zijn dit. En hoe rijdt dit beestje?




Zoals hij hier staat is 't gewicht 7,3 Kg. Misschien komen er nog Tufo's op dan zit ie net onder de 7 kg. Mede door de wielen natuurlijk : handgemaakt met Amclassic 350 sprint velgen, Sapim CX-ray spaken en Extralite naven komen ze op 1210 gr. Voor dagelijks gebruik gaan er Ksyriums SL op, dan komt 't gewicht op 7,7 kg.
Ik heb er nog maar één ritje mee gedaan en wat mij opvalt : de verwittiging van zero comfort slaat nergens op. Harder dan de Ksano, maar zeker goed te doen. De voorbouw is nerveuzer door de rechte, stijve stiletto-vork. Het totale frame is natuurlijk stijver, daar is het op gebouwd met bvb die oversizede balhoofdbuis. Ook de kabels lopen op en niet door het frame, wat ook weer een verhoogde stijfheid geeft. De liggende achtervork is ook forser uitgevoerd.  Dus je gaat wel vooruit met de Kredo - geen powerloss. Als ik er wat meer op rondgekard heb laat ik nog wel wat meer impressies weten.


Hoi,
Neem me niet kwalijk maar die Tufos zijn echt niks bijzonders naar mijn mening. Ze wegen dan wel niet echt veel maar als band heb je er niet echt veel plezier aan.
Als het om clinchers gaat en ik vermoed van wel dan ben je beter gesteld met een band als een Pariba Criterium die gecombineerd met een latex binnenbandje van 55g een waar genot is om mee te rijden en ook maar om en bij de 230g zal wegen.
Ook bij Veloflex hebben ze uitstekende clinchers in het gamma die niet te veel wegen. DedaTre ook trouwens.
Moet er per se gewicht af van de fiets dan zou ik eerder in de richting van de pedalen of een ander zadel denken.
Op de Khan heb ik de Corima snelspanners vervangen door een setje van M2Racer alsook de zadelpenklem en dat scheelt toch ook weer bijna 100g. Met die snelspanners zou ik niet mee wedstrijden rijden omdat ze niet een blind wisselen van een wiel toelaten maar voor de rest voldoen ze prima.
Uiteraard zijn er nog een dozijn andere details die gewichtbesparend zijn, je ziet maar, he. 't Is natuurlijk wel zo dat een Kredo er gewoon om schreeuwt om hem zo slank mogelijk te houden, niet?
Nog veel rijplezier uiteraard,  
 
Snobisme is een dure hobby...

t.trapper
Forum-lid
Berichten: 409
Lid geworden op: 20 feb 2006 11:49

t.trapper 24 mar 2006 02:46

Bedankt voor de reaktie Fde. 't Is maar dat ik echt geschrokken ben van het gewicht dat is toegevoegd door het velglint (no-name), de butyl binnenbandjes van Conti Race 28S en de Michelin Pro2Race.
Dit setje wielen zal voorbehouden blijven voor bergachtige ritjes en wil ik lichter. Er staan al Tune snelspannertjes in, dus daar is niet veel gewichtswinst te rapen. Weet nog niet of ik jouw raad zal opvolgen, waarschijnlijk niet wat betreft de latexjes gezien het gevaar van hete velgen bij lange afdalingen. Er komt in ieder geval Ritchey WCS katoenen velglint op zogauw het beschikbaar is bij de fm. En die Criteriums zijn zeker ook een optie, net zoals de Veloflex black. Fietsmaat gaat binnenkort met de Tufo's Elite Jet rijden, zal zijn ervaringen ook in de gaten houden.
Wat betreft de afmontage van de Kredo zelf, de triple voegt al meer dan 200 gr toe tov een dubbel maar ik heb 'm nodig om soepel lange en steile klimmen aan te kunnen. Ben geen 20 (of 30, of 40, of 50) meer hé. Carbon zadel is wel gepland, evenals carbon bidonhouder(s). Aan andere pedalen had ik nog niet gedacht, maar bij nader inzien kunnen bvb Speedplays er inderdaad nog wat afhalen.  Kan het zadel ook weer ietsje lager. De remmetjes blijven Record, ZG's zijn mij afgeraden ivm mindere remkracht.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 25 mar 2006 05:09

Quoten: Origineel geplaatst door T.Trapper op 24 Maart 2006


Bedankt voor de reaktie Fde. 't Is maar dat ik echt geschrokken ben van het gewicht dat is toegevoegd door het velglint (no-name), de butyl binnenbandjes van Conti Race 28S en de Michelin Pro2Race.
Dit setje wielen zal voorbehouden blijven voor bergachtige ritjes en wil ik lichter. Er staan al Tune snelspannertjes in, dus daar is niet veel gewichtswinst te rapen. Weet nog niet of ik jouw raad zal opvolgen, waarschijnlijk niet wat betreft de latexjes gezien het gevaar van hete velgen bij lange afdalingen. Er komt in ieder geval Ritchey WCS katoenen velglint op zogauw het beschikbaar is bij de fm. En die Criteriums zijn zeker ook een optie, net zoals de Veloflex black. Fietsmaat gaat binnenkort met de Tufo's Elite Jet rijden, zal zijn ervaringen ook in de gaten houden.
Wat betreft de afmontage van de Kredo zelf, de triple voegt al meer dan 200 gr toe tov een dubbel maar ik heb 'm nodig om soepel lange en steile klimmen aan te kunnen. Ben geen 20 (of 30, of 40, of 50) meer hé. Carbon zadel is wel gepland, evenals carbon bidonhouder(s). Aan andere pedalen had ik nog niet gedacht, maar bij nader inzien kunnen bvb Speedplays er inderdaad nog wat afhalen.  Kan het zadel ook weer ietsje lager. De remmetjes blijven Record, ZG's zijn mij afgeraden ivm mindere remkracht.


Hoi,
Dat gevaar bij afdalingen met latexbinnenbandjes, is dit reeel? Ik ben er me terdege van bewust dat de AMC velgen een relatief dunne remrand hebben maar ik verwacht niet direct een ontploffende latexbinnenband door oververhitting. Als er iets zou zou zijn dat gevaar loopt dacht eerder aan butylbinnenbandjes dan aan latex wegens de veel lagere uitzettingscoefficient. Een stel goede remblokken lijkt me dus aangewezen, idealiter zelfs Mavic SSC remmen ipv de Record......
De kunst is waarschijnlijk ook om de remmen niet teveel te laten slippen, makkelijker gezegd dan gedaan, I know...................
Wat Speedplay betreft, elk zijn meug maar het is gewoon mijn ding niet. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat ze het gewicht van de pedalen hebben weggenomen om het tenslotte weer bij de schoenplaatjes te voegen. Nee, geef mij maar Time pedalen daar kan ik met een gerust hart de houten trappen op en af mee lopen, nu ja voorzichtig gaan is toepasselijker. Nooit doen met Look schoenplaatjes trouwens, levensgevaarlijk.
En terwijl we dan toch aan tuning zitten te denken:
Wat 0G remmen betreft, beetje duur om er dan achter komen dat ze minder goed remmen dan een stel Recordhoeven, denk ik zo. Enig betaalbaar alternatief lijkt me een stel getunede Mavic SSC remmetjes die naar mijn gevoel het nog net wat beter doen bij afdalingen dan de Records. Mits andere remschoenhouders (carbon, jawel) , wat titanium- en aluboutjes is het gewicht te reduceren tot +/- 250g. Voor minder geld dan een stel los gekochte Record remmen ben je dus meer dan 50g lichter.
Verder bieden nog wat aluboutjes, titanium en zelfs carbonnen boutjes ook al makkelijk een 70g winst over de gehele fiets beschouwd. Doe daar een set PowerCordz bij, lichte carbonnen bidonhouders van b.v. BTP en da's ook weer eens ongeveer 100g minder met de natte vinger gerekend.
Die 200g van de tripel ben je nagenoeg volledig kwijt mits een carbonnen zadel van M2Racer b.v. Niet goedkoop maar such is life.
Als bij de Kredo ook de FSA Orbit CF met 45/45 hoek wordt gebruikt zoals bij de Khan in het balhoofd kan daar ook worden bespaard mits een M2Racer geintegreerde A-headset te plaatsen alhoewel ik dat nog liefst voor het allerlaatste behoud gezien de prima kwaliteit van de inoxlagers van de FSA...
Headset spacers houden we tot het strikte minimum. Tenzij we een Time Microset gebruiken om de lagers voorspanning mee te geven zitten we vast aan het Campagnolo headset aantreksysteem dat je niet kan verwijderen zonder eerst een hele reeks truukjes te bedenken.
Als er geen wedstrijden worden gereden met volgwagen kunnen zelfs de Tune snelspanners vervangen worden door de Tune Skyline triatlon versie (18g asjeblieft) of M2Racer (28g) + zeg maar een 8 a 10g voor het sleuteltje dat we in het tricotje stoppen.
Hebben de wielen al Sapim CX-Ray spaken dan kan eventueel nog met titaanspaken een aantal grammen worden gespaard, vermoedelijk ten koste van stijfheid dus voor mij dan liever niet maar ik denk maar even luidop whilst I'm on a roll zoals de amerikanen dat zo zeggen.
Bij de ketting valt eventueel nog wat te besparen, de nieuwe Campa C10 U-N is weer wat smaller en lichter. De KMC 10S-XL blijkt ook lovende kritiek te krijgen en weegt ongeveer net zoveel.
Als het budget nog ruimte biedt dan heeft BTP nog een tuning voor de Campa Record FD, Sharkman heeft misschien nog een van zijn prachtige carbonnen achterplaatjes voor de kooi van de Record RD en dan heeft BTP weer nog eens een stel carbonnen shifter montageklemmen. Al bij al weerom een kleine 50g gespaard? 
Al bij al wellicht een mooi pak centen en dan houden we ons nog aan de standaard Kuota onderdelen zoals stuur en zadelpen. Kwestie van het mooi te houden en betaalbaar.
Het spreekt voor zich dat dit getune net zo goed op een andere racefiets kan worden toegepast en we hebben het nog braafjes gehouden.....Van Lightweightwielen is met geen woord gerept, net zo min als van de o zo mooie AX-Lightness remmen trouwens. 
Tot slot nog dit, wat dat velglint betreft: het katoenlint van Ritchey zal best wel lichter zijn dan het gangbare kunstoflint maar uiteindelijk is dat idee afkomstig van het franse Velox. Velox heeft namelijk al decennia lang zijn katoen/polyester lint in de handel, niet het lichtste maar mits een truukje toch tot het strikte minimum te herleiden: je neemt b.v. 13 of 16mm breedte en knipt dit in lengtes van +/- 4cm. Net zoveel als er velggaten zijn en vervolgens dek je de gaten daar netjes mee af. Voila, alweer een 10g gespaard en het is beslist probleemloos. Als dat niet genoeg heeft bestaan er ook nog Veloplugs van een Australische (?) firma maar die durven al eens verloren gaan bij een bandenwissel en bovendien passen ze niet in elk velggat.  
Voila, wellicht wist je dit allemaal al maar misschien is het toch nog wel interessant voor andere forumleden.
Ciao,
 
 
Snobisme is een dure hobby...

langejaap
Forum-lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 13 jan 2006 20:34

langejaap 27 mar 2006 00:15

sow f d g krijg je per aanslag betaald ofso,allemensen! Maar wel heel leerzaam allemaalNou zag ik dat je schreef over  latex binnen bandjes.Wat is het voordeel tegen over normale binnen bandjes.Het prijsverschil doet veel vermoeden doch ik weet het (nog)niet.Het is wel zo dat ik er 1 in mn achterwiel heb omdat de fm even geen gewone meer had met een lang ventiel  en ik wel lek reed afgelopen zaterdag en hem wel moest plaatsen dus laat hem nu ook zitten maar is het ook raadzaam om bv nu ook in het voorwiel 1 te plaatsen of heeft het eigenlijk geen nut voor mij(niveau)? En nog maar een vraag omdat je toch veel weet: piepende remblokjes= vreselijk irritant en hoe los ik dat op? Nog een vraag ik hoop met nog twee maten de agr (160) te rijden en wat adviseer je nu om te doen mbt de remblokjes en bandjes?Alles vernieuwen om op zeker te gaan of laten voor wat het is(ik schat dat alles op zo,n 65 staat) Nou bvd en veel fietsplezier
als geld domineert vervallen alle normen en waarden !

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 27 mar 2006 04:48

Quoten: Origineel geplaatst door langejaap op 26 Maart 2006

sow f d g krijg je per aanslag betaald ofso,allemensen! Maar wel heel leerzaam allemaalNou zag ik dat je schreef over  latex binnen bandjes.Wat is het voordeel tegen over normale binnen bandjes.Het prijsverschil doet veel vermoeden doch ik weet het (nog)niet.Het is wel zo dat ik er 1 in mn achterwiel heb omdat de fm even geen gewone meer had met een lang ventiel  en ik wel lek reed afgelopen zaterdag en hem wel moest plaatsen dus laat hem nu ook zitten maar is het ook raadzaam om bv nu ook in het voorwiel 1 te plaatsen of heeft het eigenlijk geen nut voor mij(niveau)? En nog maar een vraag omdat je toch veel weet: piepende remblokjes= vreselijk irritant en hoe los ik dat op? Nog een vraag ik hoop met nog twee maten de agr (160) te rijden en wat adviseer je nu om te doen mbt de remblokjes en bandjes?Alles vernieuwen om op zeker te gaan of laten voor wat het is(ik schat dat alles op zo,n 65 staat) Nou bvd en veel fietsplezier


Hoi,
Latex :
Pros:
- Lichter dan butyl hoewel er ondertussen ook wel butyltjes bestaan die zo licht zijn als latex zoniet zelfs nog lichter.
- Beter bestand tegen doorstoot lekken (snakebite). Latex heeft een expansiecoefficient die 900 bedraagt. Het volume kan dus door rekken 900 maal groter worden dan bij rust.
- Uit het bovenstaande volgt dat het zeer soepel is wat op zijn beurt weer de rolweerstand van het combo binnen- buitenband verlaagt.
- En door die hoge soepelheid is het ook comfortabeler rijden en wordt de grip in de bochten verbeterd.
Cons:
- Latex is poreus, het lekt dus ongemerkt lucht waardoor het niet is aangewezen voor triatlon atleten (de fiets moet meestal de avond voordien klaargezet worden) en voor je vertrekt dien je dus bij te pompen.
- Het wordt elk jaar duurder. Op enkele jaren tijd hebben we het aanbod met de helft zien slinken en tegelijkertijd is de prijs nagenoeg verdubbled. In vergelijking met een standaard, goede kwaliteit buylbinnenband is latex ongeveer 4 a 5 maal duurder.
- Extra opletten bij montage is aangewezen maar dat geldt in wezen ook voor de flinterdunne butylbinnenbandjes.
Als reservebinnenband neem je liever een goede butylbinnenband mee omdat door een lek dat vanbuiten af is veroorzaakt (een scheurtje of gaatje in de buitenband) en niet wordt opgemerkt bij vervanging het latex niet weerhoudt om door die fenomenale rekbaarheid daar doorheen te gaan uitpuilen waardoor het risico bestaat dat ie binnen de kortste keren daar weer lekt, zelfs ontploft.
Wordt het gaatje wel opgemerkt dan bestaan er "boot" patches om lokaal de buitenband aan de binnenzijde te herstellen. Je begrijpt dat dit vrij omslachtig is en in de zenuwachtige sfeer van een race beter te mijden is.
Wat betreft de piepende remblokjes: dit wordt nagenoeg altijd veroorzaakt door wrijving van vers rubber tegen de alu remrand van de (nieuwe of kraaknette) velg. Om dit enigszins te beperken kan je de voorzijde van de blokjes enkele graden naar binnen toe monteren (toe in). Daardoor wordt de voorzijde bij remmen als eerste in contact gebracht met de velg, is het oppervlak dus kleiner en zo onstaat minder wrijving. Als neveneffect wordt het remmen vanzelfs wat progressiever. Na verloop van tijd zou op deze wijze alle piepen en sjiepen volledig moeten verdwijnen, er wordt namelijk wat rubbercompound over de remrand verspreid waardoor er contact optreedt tudden identieke materialen.  
Een handig montagehulpje voor het monteren is de "Brakeshoe Tuner" van Tacx. Hiermee staan je blokjes vanzelfs altijd goed gemonteerd.
Wat de agr beteft, persoonlijk rij ik liever een wedstrijd met materiaal dat al is ingereden en waar ik dus van weet dat het, bij wijze van spreken, gisteren nog perfect werkte. Zodoende bouw je niet onnodig nog meer onzekerheden in, een race is al lastig genoeg op zich.
In geval van twijfel niet nalaten even de lokale FM te consulteren en/of de fiets laten nazien.
Zo, hopelijk zien we je gauw met een Kuota rondtoeren?
Nog veel succes met de agr,
 
Snobisme is een dure hobby...

langejaap
Forum-lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 13 jan 2006 20:34

langejaap 27 mar 2006 19:46

Zo, hopelijk zien we je gauw met een Kuota rondtoeren?
Nog veel succes met de agr,
 

 Zeg beste man,hartelijk dank voor de antwoorden maar ik ben al zo blij dat ik(na pas een half jaartje fietsen) een racefietsje heb en een mountainbike voor het slechte weer dat ik er alleen maar over kan dromen om een fiets uit het hoogste segment te hebben! Ik heb een portomonai van uienleer.......................................................als ik er in kijk schieten de tranen in mn ogen!!!!!!!!!!!!! gekheid ik ben voorlopig tevree met wat ik heb want er zijn misschien wel mensen die het met minder moeten doen.En nu ik op een fiets van 9a10 kilo een gemiddelde rij van rond de 30 op 3.5uur gezien vind ik dat al aardig hoor.Trappen moeten we allemaal en we komen hopelijk ook allemaal weer met het zelfde gevoel thuis:VOLDAAN.En misschien heeft de toekomst nog mooiere fietsjes in petto,wie zou het zeggen?Ik ben in elk geval tevreden en heb het heerlijk naar mn zin ben alleen 5 jaar te laat gestopt met roken en begonnen met fietsen! groet en plezier.LJ
als geld domineert vervallen alle normen en waarden !

trifox
Forum-lid
Berichten: 455
Lid geworden op: 27 dec 2005 10:46

trifox 06 mei 2006 10:55

Kuota komt met 2 nieuwe frames voor modeljaar 2007. In een nieuwe weefstructuur-carbon. Nl 1 over 1 carbondraad of 1K weave ( nu gebruiken ze 3K weave - kredo, khan,...- en 12K weave - k-factor -).
Er zal een nieuw tijdrit/multisport-frame bijkomen naast de Kalibur en een raceframe naast of i.p.v. de kredo. Over dat laatste heb ik nu nog geen duidelijkheid.
 

y-bike
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 apr 2006 23:23

y-bike 06 mei 2006 13:17

waar vind je die informatie terug, betreffende die nieuwe frames???

trifox
Forum-lid
Berichten: 455
Lid geworden op: 27 dec 2005 10:46

trifox 06 mei 2006 16:18

Quoten: Origineel geplaatst door y-bike op 06 Mei 2006

waar vind je die informatie terug, betreffende die nieuwe frames???

Wij (Oil Service triathlon team) hebben een samenwerkings-akkoord met Kuota. Aangezien ik aan de basis lig van de onderhandelingen en regelmatig contact heb met Kuota Benelux krijg ik regelmatig info betreffende het merk. Vandaar.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 06 mei 2006 21:24

Quoten: Origineel geplaatst door Trifox op 06 Mei 2006


Kuota komt met 2 nieuwe frames voor modeljaar 2007. In een nieuwe weefstructuur-carbon. Nl 1 over 1 carbondraad of 1K weave ( nu gebruiken ze 3K weave - kredo, khan,...- en 12K weave - k-factor -).
Er zal een nieuw tijdrit/multisport-frame bijkomen naast de Kalibur en een raceframe naast of i.p.v. de kredo. Over dat laatste heb ik nu nog geen duidelijkheid.
 


Hoi,
Komt er dan nog een multi-discipline frame naast de K-Factor?
Van de Superlight die de Kredo moet opvolgen is al geruime tijd sprake. Sommige dealers/importeurs hebben zelfs al de prijs opgenomen in hun lijsten maar of er al iemand dit dit frame heeft gezien?
Danny van VDB parts die de Kuota in Belgie opvolgt sprak van 2007. Afwachten maar.
Ciao,
 
Snobisme is een dure hobby...

trifox
Forum-lid
Berichten: 455
Lid geworden op: 27 dec 2005 10:46

trifox 08 mei 2006 11:27

Er zouden voor 2007 drie tijdrit/multisport frames zijn. Kalibur met daarnaast het nieuwe "1K weave" frame en de instapversie voor de multisport-frames : K-factor.
Wanneer ik nieuwe info heb laat ik dit wel langs deze weg weten.

Plaats reactie