Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Kuota

daveke
Forum-lid
Berichten: 1249
Lid geworden op: 18 jan 2006 08:50

daveke 10 mar 2006 20:45

Casran, jij als geen ander kunt zoiets weten.. ik heb ooit gehoord dat je het magneetje altijd aan de spaak moet bevestigen die naast het ventiel zit om zo het "vliegwieleffect" zo hoog mogelijk te houden. In het idee van: als het aan het draaien is, blijft het langer en sneller gaan, niet dat het veel uit maakt, maar zie het als interesse :)
Science of Performance!

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 10 mar 2006 21:48

Quoten: Origineel geplaatst door Daveke op 10 Maart 2006

Casran, jij als geen ander kunt zoiets weten.. ik heb ooit gehoord dat je het magneetje altijd aan de spaak moet bevestigen die naast het ventiel zit om zo het "vliegwieleffect" zo hoog mogelijk te houden. In het idee van: als het aan het draaien is, blijft het langer en sneller gaan, niet dat het veel uit maakt, maar zie het als interesse :)


Vertrouw maar op het antwoord van fdegrove. Ik denk dat hij er iets gefundeerder zaken over kan zeggen.
Ik heb de gewoonte om een magneet net tegenover het ventielgat te plaatsen, om iets of wat gewichtsbalans te creëren. Lightweight lamineert z'n velgchip en -magneet ook op die plaats (hoewel het gewicht daarvan slecht een fractie van het ventielgewicht is) en de Bora Ultra's hebben op die plaats een spaak die ietsje zwaarder is. Op dit alles wordt veel kritiek gegeven, en gezegd dat het allemaal niet veel uitmaakt (met mini-magneetjes doe je het ventielgewicht toch nooit teniet).Misschien heeft fdegrove gewoon lak aan die theorieën en monteert hij het daarom zomaar waar het hem uitkomt... ik denk niet dat hij het ondoordacht doet.
M.a.w. ik betwijfel wat jij aanhaalt, maar heb ook m'n twijfels of "mijn methode" zoveel meer soelaas biedt.
 
Goed, die Kuota Kalibur dus... Ik publiceerde vanavond een bijdrage over aero helmen (zie: http://www.rouesartisanales.com/categorie-146171.html), met daarin een foto van mijn favoriete Kalibur-berijder, 2004 Ironman winnaar Norman Stadler:
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

michiel17
Forum-lid
Berichten: 427
Lid geworden op: 26 okt 2005 01:51

michiel17 10 mar 2006 22:03

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 10 Maart 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Daveke op 10 Maart 2006

Casran, jij als geen ander kunt zoiets weten.. ik heb ooit gehoord dat je het magneetje altijd aan de spaak moet bevestigen die naast het ventiel zit om zo het "vliegwieleffect" zo hoog mogelijk te houden. In het idee van: als het aan het draaien is, blijft het langer en sneller gaan, niet dat het veel uit maakt, maar zie het als interesse :)


Vertrouw maar op het antwoord van fdegrove. Ik denk dat hij er iets gefundeerder zaken over kan zeggen.
Ik heb de gewoonte om een magneet net tegenover het ventielgat te plaatsen, om iets of wat gewichtsbalans te creëren. Lightweight lamineert z'n velgchip en -magneet ook op die plaats (hoewel het gewicht daarvan slecht een fractie van het ventielgewicht is) en de Bora Ultra's hebben op die plaats een spaak die ietsje zwaarder is. Op dit alles wordt veel kritiek gegeven, en gezegd dat het allemaal niet veel uitmaakt (met mini-magneetjes doe je het ventielgewicht toch nooit teniet).Misschien heeft fdegrove gewoon lak aan die theorieën en monteert hij het daarom zomaar waar het hem uitkomt... ik denk niet dat hij het ondoordacht doet.
M.a.w. ik betwijfel wat jij aanhaalt, maar heb ook m'n twijfels of "mijn methode" zoveel meer soelaas biedt.
 
Goed, die Kuota Kalibur dus... Ik publiceerde vanavond een bijdrage over aero helmen (zie: http://www.rouesartisanales.com/categorie-146171.html), met daarin een foto van mijn favoriete Kalibur-berijder, 2004 Ironman winnaar Norman Stadler:


Ze blijven mooi he!, voorwiel zou beter kunnen vind ik, voorderest GANZ GEIL!

ridleyrijder
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 02 jan 2005 22:30

ridleyrijder 10 mar 2006 22:42

Biede fietsen zijn zeer mooi! En dat rode stuurlint vind ik wel geslaagd. Zo komt het rood van de K nog eens terug.
Excuse me while I kiss the sky

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 10 mar 2006 23:28

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 10 Maart 2006


Hele mooie fiets, fdegrove. Ik vind bij Kuota vooral de Kharma mooit; de Khan heeft toch iets te veel "organische" vormen... en die Viking is mijn ding niet.
Wel leuk, de nieuwe Corima wielen. Je bent vast een van de eerste in België daarmee!! Mooi.
Waarom heb je je magneetje niet tegenover je ventieltje zitten?
Weet je het gewicht trouwens? Ziet er allemaal behoorlijk licht uit. 7,5kg of zoiets?


Hoi,
Dank je, Casran.
De Corima Aero en Mediums worden vrij vlot verkocht in Belgie maar inderaad, waarschijnlijk was ik een van de eerste met het nieuwe 06 model.
Het magneetje was toen rap, rap overgezet van de Eurus en staat nu volgens de regels van de kunst.
Aangezien je de echte dynamische balans van het wiel niet kent is het enigste zinnige wat je kan doen het magneetje tegenover het lange ventiel plaatsen. Het ventiel blijft jammer genoeg nog altijd een stuk zwaarder en het zou mooi zijn als daar nu eens een oplossing voor kwam. Ik kom hier nog op terug.....
Het gewicht van een Kuota Khan met Record komt in de kleinere maten, 50 tot 56 zeg maar, ongeveer op 6,8 kg zonder pedalen als je voor de Record Carbon gaat, met wielen van +/- 1800g set banden inbegrepen. In mijn geval de alomgeprezen zilveren Campa Eurusjes met Pariba Criterium en Vittoria lang ventiel latex binnenbandjes. "Reaktionsfreudig" zoals onze oosterburen dat plegen te noemen is een "understatement". Raketjes, die wielen.
Met de Time RXS Ti (je herinnert je wellicht nog toen je een setje gewogen hebt?) pedalen en de Corima Medium plus Veloflex Carbon tubes zat het gewicht bij 6,6 kg. ndertussen is de zadelklem vervangen door een M2Racer (-15g) en de snelspanners van Corima eveneens door die van M2Racer (-85g), dus zitten we nu bij zo'n 6,450 kg als ik de weegschaal van het vrouwtje mag geloven.
De Khan is sinds eind vorig jaar ook in gelijkaardige kleurstellingen te krijgen als de populairdere Kharma. Ik heb fotomateriaal van tijdens Velo-Expo en ik moet zeggen ze zijn onwaarschijnlijk mooi. Kuota stal daar zowat de hele show met heel professioneel cakewalk materiaal en slideshows. Prachtig.
De Viking, wel da's een verhaal op zich. Toen ik de Khan kocht was die afgemonteerd met een carbon stuurpen en Kevlar/carbon stuur van Kuota. Op zich uitstekend ware het niet dat die combinatie qua bevestiging gewoon een ramp is. Je hoeft echt geen ingenieur zijn om te merken dat die twee samen gewoon om ellende vragen. Oversized monocoque carbon stuur in een maar voor 80 rondom sluitende tweepunts montage carbon stuurpen. 
En jawel, het stuur verschoof vaak met een helse klap een milimetertje of zo telkens je onverwacht  met hoge snelheid in een oneffenheid in de weg terecht kwam. Om een lang verhaal kort te maken, het stuur heeft door het vele ontspannen en terug aanspannen uiteindelijk het loodje gelegd. M.a.w. het werd uiteindelijk bij de klemming tot moes geknepen net als je zo vaak hoort bij zadelpennen.
Eerst heb ik nog de alloy/carbon versie gebruikt maar als je eenmaal verwend bent door de kevlar/carbon versie wil je toch graag dat niveau van comfort terug.
Dan maar door de zure appel heen gebeten en voor de Viking geopteerd. Het moet eerlijkshalve gezegd dat het visuele aspekt eerder overweldigend is maar het went wel. Mijn kapot geturnde polsen zijn me in alle geval heel dankbaar. Het vergt wel wat gemaneuvreer omdat de bochtdiepte van de Viking een stuk groter is dan bij de HB03 die er voordien opzat maar ik ben een tevreden man, belangrijker nog ik hoef me er geen zorgen om te maken, die Viking zal niet ineens met mijn volle gewicht erop naar beneden draaien.
Ook de Polar CS200 heeft zijn plaatsje gevonden op de boeg en zit nu mooi leesbaar in het midden.  Ik dokter eraan om die meetapparatuur in een wat aerodynamischer kleedje/plaats te stoppen maar het zendbereik van de cadansmeter speelt me parten. Ander verhaal...........
De Khan is heeft een zeer stijf frame en wie gelooft dat dat comfortabel is die moet er maar eens mee rijden.....Het is dankzij die stijfheid zeer effecient in zijn overdracht van pedaalkracht maar het comfort moet je echt eerder bij het zeer goed dempende stuur, en een goede bandenkeuze gaan zoeken.
Voordien heb ik altijd met Bianchi gereden en ik hou nog steeds van die fietsen, ze zijn zowat het evenbeeld van het eveneens Italiaanse automerk Alfa Romeo, ze hebben "soul". De Khan daarentegen is een volbloed racertje, net als de rest van die familie trouwens, je moet er hard voor werken maar als je hem getemd krijgt dan beloond hij je met zijn wulpse welvingen in pure snelheidswinst. Eerder een Lambootje dus. 
De Polar resultaten liegen er niet om, sinds ik de Khan met de Corima Mediums heb uitgerust liggen de gemiddelde tijden om de 3 a 4 km/uur hoger en dit terwijl het baasje zich nog volop van zijn wintervet moet ontdoen. Ik verwacht tegen eind juni dan ook de trainingstijden van vorig jaar met zowat 20 omhoog te kunnen halen. Het is veel maar het moet lukken.
Later zal ik hier nog de verdere tuning planning voor de Khan uit de doeken doen, zodoende kunnen de andere leden ook van onze ervaringen genieten.....
Ciao,
 
 
Snobisme is een dure hobby...

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 11 mar 2006 00:24

Wow, boeiend verhaal, fdegrove. Ik heb me serieus miskeken op het gewicht blijkbaar.
Thx voor je feedback. Interessant!
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 11 mar 2006 00:50

Prachtig fietsje fdegrove, schitterende look van de Corima's ook. Welke bidonhouder zit er daar op? En bevalt de Aspide carbon een beetje? Zal wel...

20 prestatieverbetering is niet misselijk, ben benieuwd hoe je het eraf gaat brengen...


Ohja, die Kalibur is ook een heel mooi machientje natuurlijk!

t.trapper
Forum-lid
Berichten: 409
Lid geworden op: 20 feb 2006 11:49

t.trapper 11 mar 2006 02:15

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 10 Maart 2006


Wow, boeiend verhaal, fdegrove. Ik heb me serieus miskeken op het gewicht blijkbaar.
Thx voor je feedback. Interessant!

Ja, misrekende me ook serieus in dat gewicht. Maar bij nader inzien kan 't wel kloppen als ik het verschil in afmontage tussen deze en die van mij in aanmerking neem. Verhaal over inzakkend stuur is mij trouwens ook bekend van mijn Ksano. Het tweepunts-montageplaatje barstte uiteindelijk onder het nodige aandraaimoment. Bleek wel dat 't enkel de lak was die barstte en nieuw plaatje onder garantie gekregen. Nu stukje schuurpapier ertussen en het is ok. De combinatie van de RST03 pen en dat HB03 stuur is nu overgezet op de nieuwe Kredo. Pen en stuur samen zouden op 310 gr. moeten komen. Met m'n ouwe Ksyriums 1e generatie en Record triple zit hij op 7,5 kg. Foto's volgen zogauw ik de nieuwe wielen eronder kan zetten. Wacht nog op snelspannertjes van Sharkman. Denk er ten andere aan om fdegrove eens na te apen met de latexjes en de Pariba's, hij is er echt lyrisch over zowel hier als op ww.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 11 mar 2006 04:23

Quoten: Origineel geplaatst door Daveke op 10 Maart 2006

Casran, jij als geen ander kunt zoiets weten.. ik heb ooit gehoord dat je het magneetje altijd aan de spaak moet bevestigen die naast het ventiel zit om zo het "vliegwieleffect" zo hoog mogelijk te houden. In het idee van: als het aan het draaien is, blijft het langer en sneller gaan, niet dat het veel uit maakt, maar zie het als interesse :)


Hoi,
Eerst en vooral, het gewicht van het magneetje is zo klein t.o.v van de rest van de roterende massa dat het nauwelijks enige invloed zal uitoefenen. Zelfs ten aanzien van het gewicht van het ventiel van de binnenband is het verwaarloosbaar en daar komt nog bij dat je om praktische en aerodynamische redenen dit magneetje minstens ongeveer een centimetertje van de velgrand verwijderd houden wil.
Wat de invloed van het gyroscopisch effekt van de roterende massa op het rijden zelf betreft; er zijn gevallen waar wat te zeggen valt voor een hogere roterende massa. nder ideale omstandigheden zoals een zeer vlakke tijdrit (proloog of deel van een triatlon b.v.) met constante weersomstandigheden (windkracht) kan een verhoogde roterende massa bijdragen tot het uitvlakken van de pedaalimpuls van de rijder wat op zijn beurt dan weer kan bijdragen tot een meer constante snelheid.
Er dient dan wel rekening gehouden te worden met andere belangrijke faktoren zoals de al te vaak onderschatte invloed van aerodynamica. Het is ondertussen wellicht bekend dat sommige wielrenners onder de hierboven beschreven omstandigheden b.v. een relatief zwaar wiel (vooral de zware velg speelt hier de hoofdrol) verkiezen zoals de alomgeprezen Mavic Cosmic Carbone boven een licht, en daardoor wellicht minder makkelijk stabiel te houden, lichter wiel.
Wat er ook hun reden voor is, vaak intuitief en louter gevoelsmatig, een goed getraind atleet zal naar mijn mening minder nood hebben aan het kunstmatig constant houden van zijn  pedaalomwentelingen vooral als hij gewend is aan het rijden "op souplesse". Belangrijk is dat je bij beide methodes gelijkwaardige resultaten kan halen en dat de atleet er zich goed bij voelt. Je moet naar mijn gevoel niet in een van beide richtingen gaan overdrijven. Moore's wet werkt aan beide kanten van de extremen.
nder "normale" omstandigheden bestaat een race uit een onmoemelijk aantal acceleraties en deceleraties en daar zal je altijd beter zijn gediend van een lage roterende massa omdat die nu eenmaal een naar verhouding veel kleinere inertie heeft.
Dus algemeen samengevat: roterende massa zo laag mogelijk houden, het totale gewicht van de bewegende massa is daarbij van ondergeschikt belang. Enkel wanneer de zwaartekracht dient worden te overwonnen (hellingen, klimmen) speelt de totale massa in beweging een duidelijk doorslaggevende rol. De cijfers liegen er niet om (heb ze niet bij de hand) maar anderzijds is het ook zo dat een zwaarder object ook gemakkelijker de rolweerstand zal overwinnen bij het dalen omdat de zwaartekracht dan in het voordeel van die hogere massa werkt. Lichtere fietsen/renners zullen dan gebaat zijn door even die 53/11 te schakelen en mee te trappen.......
Tot slot nog dit, om uitslingerverschijnselen (suck out) bij gyroscopie te vermijden lijkt het bij hoge draaisnelheden raadzaam om toch met min of meer dynamisch gebalanceerde wielen te rijden al was het maar omdat die uitslingering een slagbeweging in het rotatiepatroon zal introduceren wat niet wenselijk is. Bovendien leidt dit op termijn op vervroegde en onnodige slijtage aan de lagers van de naven. Dus als we ventielverlengstukken zouden hebben (dit zijn namelijk de grootste boosdoeners) voor de hoge velgen die na het onder druk brengen van de band zouden kunnen worden verwijderd en naar gelieven terug worden ingezet dan zou dit een stap in de goede richting zijn. Tenslotte dienen ze tot niks eens de band de juiste spanning heeft en verstoren ze de rotatie ongunstig. Bovendien zitten ze ook nog zo dicht bij de velgrand dat ze ook de totale roterende massa onnodig verhogen...... 
Voor wie moeite heeft om het effect in te schatten, het volstaat om een fiets op de werkstand te plaatsen en het achterwiel snel te laten draaien om te zien welke slingerbewegingen dit kan veroorzaken. Haal er vervolgens de tube of band af en herhaal de draaibeweging en je merkt al gauw welke invloed een ogenschijnlijk verwaasloosbare ventielverlenger wel heeft. Let wel, eens op vaste grond wordt die uitslingering deels gedempt door het compressievermogen van de band. Niettemin, het lijkt best dit fenomeen te vermijden. 
Om nog even de Kalibur erbij te betrekken, soms hoor je mensen zeggen dat het frame er helemaal niet zo aero uitziet. Wel, schijn bedriegt en uit simulatietesten uitgevoerd door Kuota (niet publiek gemaakt voor zover ik weet) is gebleken dat de op eerste gezicht merkwaardige vormgeving van bv. de transversaal buis een gunstige, wigvormige, turbulentie teweegbrengt die de achterzijde van de fiets grotendeels "uit de wind" zet. De renner zit dus voor een deel in de slipstream van zijn eigen fiets.
Hopelijk zien we in de nabije toekomst meer aero racefietsen. Sommige merken zitten duidelijk al in de goede richting maar is er is nog veel werk aan de winkel zeker wat de minder opvallende aspekten aangaat zoals het uit de wind zetten van onderdelen als kabels, remhoeven. Vooral dan aan de frontzijde van de fiets.
Sorry voor het lange epistel.....  
Ciao,
 
Snobisme is een dure hobby...

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 11 mar 2006 04:47

Quoten: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 10 Maart 2006

Prachtig fietsje fdegrove, schitterende look van de Corima's ook. Welke bidonhouder zit er daar op? En bevalt de Aspide carbon een beetje? Zal wel... 20 prestatieverbetering is niet misselijk, ben benieuwd hoe je het eraf gaat brengen...Ohja, die Kalibur is ook een heel mooi machientje natuurlijk!


Hoi,
De bidonhouder is de carbon versie van Kuota's Kold. Die bestaat ook in een iets andere vormgeving in ABS.
Bij die van mij is de decal er afgehaald en opnieuw gelakt. Die verchroomde kleur vond ik te fel afsteken, ik wou eigenlijk dezelfde zilvergrijze kleur als de belettering op de Khan maar kreeg de verchroomde, standaardversie toegestuurd. De bidonhouder zelf werkt prima, verliest geen bidons bij kasseistroken en is heel vlot te gebruiken.
 
 
@ T. Trapper:
Bij mij heeft ook eerst de lak het begeven (gekraak) maar dan wel bij het stuur zelf. Ik ga het onderzoeken en als de vezel niet is gescheurd gaat ie de oven in en is het weer te gebruiken als het de trektesten doorstaat. Je website verwijst trouwens naar een andere site waar een hele vloot Kuotas te aanschouwen is. Is dat van je werk of iets dergelijks? Ze zijn in alle geval indrukwekkend.
Wat de Paribas betreft, de Criterium is een vrij lichte dunne band, voor training kan ik eerder de Pariba Revolution aanraden. Bij 8 a 8,2 bar lopen ze naar mijn gevoel best. Wie beter wil zal toch voor tubes moeten opteren.....
Ciao,
 
Snobisme is een dure hobby...

t.trapper
Forum-lid
Berichten: 409
Lid geworden op: 20 feb 2006 11:49

t.trapper 11 mar 2006 11:59

Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 11 Maart 2006


 
@ T. Trapper:
Bij mij heeft ook eerst de lak het begeven (gekraak) maar dan wel bij het stuur zelf. Ik ga het onderzoeken en als de vezel niet is gescheurd gaat ie de oven in en is het weer te gebruiken als het de trektesten doorstaat. Je website verwijst trouwens naar een andere site waar een hele vloot Kuotas te aanschouwen is. Is dat van je werk of iets dergelijks? Ze zijn in alle geval indrukwekkend.
 
Hoi f,
Thnx voor de cursus aerodynamica
Die website is niet van mij maar van Trifox - is z'n door Kuota gesponsorde triathlonclub

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 mar 2006 12:03

Om te zien hoe een wiel in onbalans is kan je als je een losse voorvork hebt liggen daar het wiel (zonder band) in stoppen en een harde zwiep geven. Ik probeerde dit een keer uit met een nieuw trainingswiel (open pro, sapim race en chorus) dat kaarsrecht was, ik was erg verbaasd dat ik de vork met 1 hand nauwelijks stil kon houden. Wiel was dus niet erg in balans.
Bij de meeste alu velgen zitten de stickers precies tegenover het ventiel om zo het wiel al beetje meer in balans te krijgen. (of het iig niet nog erger te maken). Maar moet je niet zoals mij de stickers eraf föhnen omdat ze niet bij de fiets passen
Als toevoeging op stuk van Fde:
M'n magneet doe ik altijd zo dicht mogelijk bij de naven. Ik heb zo'n rond magneetje met 1 schroef er door heen, magneet is mm of 2 hoog ofzo iets. Hoe dichter je de magneet bij de naaf monteerd des te lager is de luchtweerstand die door de magneet veroorzaakt wordt, want de snelheid is veel lager. Ik heb nog allemaal tellertjes met draadje eraan, die draadjes zijn lang genoeg om de ontvanger helemaal onderaan de vork te monteren. Houd je meteen niet zoveel draad over wat je weer ergens omheen moet wikkelen.
Ook de ontvanger die lager zit is weer aerodynamischer dan als hij bijna op velg hoogte zit. Dit komt doordat de spaken enorme turbulentie veroorzaken die om de voorvork heen vliegt. Een goede voorvork is toch gemaakt om onder andere aerodynamisch te zijn. Boven aan de vork is de turbulentie het hoogst omdat de spaken daar het hardst door de wind snijden, dus is het niet erg slim om daar de ontvanger neer te zetten.
Die draadloze Polar computers en dan vooral de snelheidsmeter op de vork zijn natuurlijk ook niet aero, want die dingen zijn behoorlijk lomp. Het zou me niet verbazen als met draad meer aero is, zolang het draad maar heel netjes is weggewerkt.
Al het bovenstaande is natuurlijk eigenlijk gezeik in de marge, maar het is gratis winst dus waarom zou je het niet doen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie