Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Giant

MartijnMartijn
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jun 2022 21:48

MartijnMartijn 20 jun 2022 21:51

Ik ben heel benieuwd hoe ze je schade gaan afhandelen. Twee weken geleden een vergelijkbaar ongeluk gehad met mijn FELT. Deze is op drie plekken gebroken. De schade-expert is geweest en verwacht dat het frame nog te repareren valt, dit is aanzienlijk goedkoper dan vervangen volgens hem.
Ik had de fiets pas 6 weken .. Inmiddels een letsel advocaat advocaat in de arm genomen.
Zoals gezegd hangt het heel erg af van de schade-expert.

Drossie2
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 19 mei 2017 23:22

Drossie2 21 jun 2022 13:32

MartijnMartijn schreef: 20 jun 2022 21:51 Ik ben heel benieuwd hoe ze je schade gaan afhandelen. Twee weken geleden een vergelijkbaar ongeluk gehad met mijn FELT. Deze is op drie plekken gebroken. De schade-expert is geweest en verwacht dat het frame nog te repareren valt, dit is aanzienlijk goedkoper dan vervangen volgens hem.
Ik had de fiets pas 6 weken .. Inmiddels een letsel advocaat advocaat in de arm genomen.
Zoals gezegd hangt het heel erg af van de schade-expert.
Een fiets van 6 weken oud op 3 plaatsen gebroken? Dat is pas zuur! Ik zou er echt niet gerust in zijn...
Heb je al een prijsofferte voor het herstel? Mijn fiets is nu bij de fietsenmaker om een prijsbestek voor hertstel te maken.
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 21 jun 2022 13:41

MartijnMartijn schreef: 20 jun 2022 21:51 .........Deze is op drie plekken gebroken. De schade-expert is geweest en verwacht dat het frame nog te repareren valt, dit is aanzienlijk goedkoper dan vervangen volgens hem.
Ik had de fiets pas 6 weken .. Inmiddels een letsel advocaat advocaat in de arm genomen.
Zoals gezegd hangt het heel erg af van de schade-expert.
Een tegenexpertise aanvragen.
En als dat nodig is je verzekeringsagent een beetje onder druk zetten dat jij zijn klant bent en niet de verzekeringsmaatschappij.
I know myself like no one else
Nothing to defend

MartijnMartijn
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jun 2022 21:48

MartijnMartijn 21 jun 2022 14:05

Het is super zuur, helemaal op dit punt in het seizoen..
Ik heb nog geen definitieve offerte binnen, maar een inschatting is dat de kosten rond de €1100,- zullen bedragen voor het repareren en spuitwerk.
Een nieuw frame daarin tegen zal rond de €4000,- zijn. Vandaar dat de schade-expert niet happig is op het vervangen van het frame.

Zelf ben ik absoluut niet gerust op het herstellen van het frame. Sterke nog, de fabrikant heeft me laten weten het af te raden. Dus ik laat het er zeker niet bij zitten.

Het nadeel aan alles is dat ik niet verwacht dat het met nu en een maand is opgelost en tot die tijd heb ik alleen mijn Giant TCX (crosser) tot mijn beschikking en daarnaast heb ik na twee weken nog last van de hersenschudding. Al met al zwaar kloten.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5217
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 21 jun 2022 14:11

Een fabrikant ruilt zijn frame (in de garantieperiode) al om als er een scheur in zit. Dus dit is wel heel optimistisch.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 21 jun 2022 14:21

MartijnMartijn schreef: 21 jun 2022 14:05 Het is super zuur, helemaal op dit punt in het seizoen..
Ik heb nog geen definitieve offerte binnen, maar een inschatting is dat de kosten rond de €1100,- zullen bedragen voor het repareren en spuitwerk.
Een nieuw frame daarin tegen zal rond de €4000,- zijn. Vandaar dat de schade-expert niet happig is op het vervangen van het frame.

Zelf ben ik absoluut niet gerust op het herstellen van het frame. Sterke nog, de fabrikant heeft me laten weten het af te raden. Dus ik laat het er zeker niet bij zitten.
Ik mag toch wel aannemen dat de reparateur garantie verleent op zijn reparatiewerk, dan is m.i. het niet gerust zijn op het herstellen van het frame ongegrond. Dat de fabrikant reparatie afraadt is natuurlijk niet verwonderlijk, heeft misschien wel een soort crashregeling wat hij wil dat jij daarvan gebruik maakt.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

loonatik
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 mei 2008 01:33

loonatik 22 jun 2022 10:50

Jesus wat klote zeg. Ik krijg als het goed is volgende eindelijk mijn nieuwe Defy. Moet er niet aan denken na 2 weken die al in de prak te rijden en dat ie dan niet vervangen wordt maar opgeknapt wordt.

Door dit verhaal ben ik nu maar naar het kijken voor een rechtsbijstand verzekering....
Giant Defy Advanced Pro 1
Bulls Copperhead 3 29
Isaac Force

MartijnMartijn
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jun 2022 21:48

MartijnMartijn 22 jun 2022 12:56

loonatik schreef: 22 jun 2022 10:50 Jesus wat klote zeg. Ik krijg als het goed is volgende eindelijk mijn nieuwe Defy. Moet er niet aan denken na 2 weken die al in de prak te rijden en dat ie dan niet vervangen wordt maar opgeknapt wordt.

Door dit verhaal ben ik nu maar naar het kijken voor een rechtsbijstand verzekering....
Tip: sluit via fietssport een verzekering af, kost een duit, maar dan ben je wel 100% gedekt tegen schade.

Hendrik77
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 apr 2018 16:44

Hendrik77 23 jun 2022 10:47

MartijnMartijn schreef: 21 jun 2022 14:05 Het is super zuur, helemaal op dit punt in het seizoen..
Ik heb nog geen definitieve offerte binnen, maar een inschatting is dat de kosten rond de €1100,- zullen bedragen voor het repareren en spuitwerk.
Een nieuw frame daarin tegen zal rond de €4000,- zijn. Vandaar dat de schade-expert niet happig is op het vervangen van het frame.

Zelf ben ik absoluut niet gerust op het herstellen van het frame. Sterke nog, de fabrikant heeft me laten weten het af te raden. Dus ik laat het er zeker niet bij zitten.

Het nadeel aan alles is dat ik niet verwacht dat het met nu en een maand is opgelost en tot die tijd heb ik alleen mijn Giant TCX (crosser) tot mijn beschikking en daarnaast heb ik na twee weken nog last van de hersenschudding. Al met al zwaar kloten.
Je moet nog even verder denken:
Als er aan dit frame gerepareerd gaat worden ben je je fabrieksgarantie gewoon KWIJT terwijl je daar wel voor betaald hebt.
Wat die "expert" ook zegt: probeer via je lbs Giant te laten verklaren dat zij niet achter reparatie staan en dat ze jou geen garantie meer zullen geven mocht er OP TERMIJN iets ANDERS aan je frame gaan mankeren.
Hieraan werkten we bij de merken waar ik voor heb gewerkt regelmatig mee als het ging om nieuwe fietsen die na enkele weken/maanden betrokken waren bij een ongeluk.

Jij hebt recht op schadeloosstelling: een gerepareerd frame bij een nieuwe fiets is dat NOOIT. Daarnaast, wat de verhalen ook zijn: reparaties aan een carbon frame hebben altijd een zekere invloed op de constructie zoals origineel geengineerd en dat is niet altijd positief. Ander carbon, andere epoxy, niet op druk gezet in de juiste mal, etc, etc. Dit nog los van het feit dat je doorverkoop wel op je buik kan schrijven: niemand wil een frame waar aan gesleuteld is.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 23 jun 2022 11:18

Als het werkt zoals bij auto's met schade dan gaat het de verzekering er alleen om dat de schade duurzaam wordt hersteld (zodat je weer veilig op weg bent) en dan zou je een geldelijke vergoeding krijgen voor de waardedaling. De waarde bij doorverkoop zal de verzekering nooit als argument aannemen. En dat zou dan al gecompenseerd zijn met de uitkering. Maar goed, ik weet niet of het zo werkt voor fietsen.

MartijnMartijn schreef: 22 jun 2022 12:56 Tip: sluit via fietssport een verzekering af, kost een duit, maar dan ben je wel 100% gedekt tegen schade.
Gisteren inderdaad zelf ook maar even gedaan voor de Look. Voor die 130euro per jaar toch voor een aanzienlijk bedrag verzekerd (€3000). En sinds Look zelf ook crash replacement aanbiedt ben ik voor de eerste tijd gedekt.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 23 jun 2022 14:19

leon1 schreef: 23 jun 2022 11:18 ........... Voor die 130euro per jaar toch voor een aanzienlijk bedrag verzekerd (€3000). ..........
Jouw Look kost toch meer dan 3000 Euro?
Als je dan een ongeval hebt zou het zo maar eens kunnen dat de verzekeringsmaatschappij de evenredigheidsregel gebruikt mocht het, voor jou, fout gaan.
Een fiets van 6000 Euro verzekeren voor 3000 Euro, dan krijg je bij schade ook "maar" 50% van de echte schade uitbetaald.
Zou ik, als ik jou was, een navragen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 23 jun 2022 16:11

Als ik alleen naar het frame kijk dan kost het ongeveer dat. En uiteraard kan ik zelf ook wel een deel van de schade dragen mocht het zover komen. En ik zal de voorwaarden nogmaals nakijken. Heb niet zoiets gezien dat de uitkering en het verzekerd bedrag een bepaalde verhouding heeft tot de nieuwwaarde. Ze promoten erg ongecompliceerd te zijn en dat heb ik in 2020 al eens ervaren in een eenzijdige crash. Dus ik vertrouw er wel op.

En dan is er dit nog:

OFFER

Once approved for the crash replacement program by our service and warranty department, you will be able to choose a frame and fork model from the current year’s product catalog. The price reductions indicated below will apply to the current manufacturer’s suggested retail price (MSRP) in your country at the time the application to the crash replacement program was processed.

50% within 12 months from the date of purchase
30% within 13 to 24 months from the date of purchase
10% within 25 to 36 months from the date of purchase

Nu maar weer on topic.
Ride bikes, not tanks!

Plaats reactie