Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Giant

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 19 sep 2017 09:16

Was bij de eerste (carbon) versies van de propel remmen zo maar bij de nieuwe SL remmen maakt het (qua remvermogen en afstelling) niets meer uit en remt het absoluut vergelijkbaar (bovendien zijn de trp's een stuk fraaier). Probleem is dat de SL remmen enkel op de isp propels worden geleverd en qua prijs niet goedkoop zijn.
Verschil tussen de fouriers S en DX is enkel de afwerking (de goekoopste zijn inderdaad gegoten/gestraald met een ruwe afwerking de duurste zijn cnc gefreesd en hebben (tenminste dat hadden ze) iets lichtere boutjes. Meerprijs echt niet waard.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 19 sep 2017 09:39

Bospaadje schreef: 28 aug 2017 08:45 En ondertussen een DEFY M/L gekocht uit 2012. Ik zag dat er oogjes (netjes afgedicht met een rubber doppie) zitten voor spatborden. Nu vind ik op de UK site fenders voor Defy. Heeft iemand enig idee of die hier (NL) ook te krijgen zijn.
Ik heb nog een setje SKS liggen, maar dat is met de rubberen klemband. Aangezien ik deze voor winter/woonwerk wil gebruiken, lijkt me vaste spatborden net iets degelijker.
Nog maar eens proberen, nu het regenseizoen aanbreekt, iemand antwoord hierop? Ik heb Giant al eens gemaild, maar blijft akelig stil

Mantequilla
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 mei 2016 11:34
Locatie: Amsterdam

Mantequilla 19 sep 2017 09:51

Dank voor de reacties. Ik wilde inderdaad weten hoe ik het verschil in materialen zou merken. Verschil schijnt dus alleen in uiterlijk te zitten.

Was bij de eerste (carbon) versies van de propel remmen zo maar bij de nieuwe SL remmen maakt het (qua remvermogen en afstelling) niets meer uit en remt het absoluut vergelijkbaar (bovendien zijn de trp's een stuk fraaier). Probleem is dat de SL remmen enkel op de isp propels worden geleverd en qua prijs niet goedkoop zijn.
De remmen die ik had zijn de Giant-remmen die op Propel Advanced 1 van 2016 zaten. Ik ben daar nooit tevreden overgeweest. Met name omdat ik ze voor bijna elke rit opnieuw moest afstellen omdat ze niet meer netjes gecentreerd stonden. Over de remkracht had ik niet heel veel klachten, al voelde het wel iets minder aan. Ben nu wel benieuwd naar het verschil in remkracht met de Fouriers.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 19 sep 2017 20:49

De fouriers kun je gewoon bij mantel oppikken. Wel de blokken van de goedkoper versie meteen de kliko in (die zijn echt matig) en een paar goede dt blokken (de paars/blauwe voor alu) monteren. De dure Foeriers versie heeft volgens mij al goede carbon blokken.

De remmen van de propel 1 zijn minder als degene waar ik op doelde maat die goed monteren is een handigheidje en verspringen is ook niet nodig.

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 19 sep 2017 21:16

Bospaadje schreef: 19 sep 2017 09:39
Nog maar eens proberen, nu het regenseizoen aanbreekt, iemand antwoord hierop? Ik heb Giant al eens gemaild, maar blijft akelig stil
De fm kon ze gewoon voor mij bestellen. Moest wel uit Duitsland of zo komen, maar ze stonden in het systeem. Sinds zaterdag weer op de fiets. Lekker met dit natte weer.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 20 sep 2017 09:47

Heb je daar misschien een fototje van? ben vooral benieuwd naar de verbinfing tussen de oogjes op het frame en de spatbordstangetjes

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 20 sep 2017 12:26

Die aansluiting is echt zo standaard als het maar kan, maar hierbij een plaatje van voor en achter.

Afbeelding

Afbeelding

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 20 sep 2017 13:04

Bedankt!
Dat ziet er wel netjes uit. Ik heb nu sks spatborden en die zijn goed af te stellen, waarna ze prima werken. Alleen zijn ze erg gevoelig voor “tikjes” van de zijkant. Ik merk als ik naar huis wil gaan en was was “druk” in de fietsenstalling, dat ze niet meer mooi op hun plaats zitten. Hoe is dat met deze spatborden?

En mag ik je ook nog vragen tot hoever ze doorlopen en indien ze door het frame/vork lopen, hoeveel speling ze vrijlaten voor de banden?

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 20 sep 2017 19:51

Ik gooi er nog wel wat foto's tegenaan. Dat werkt waarschijnlijk het best.
Let niet op de viezigheid, in woon-werkmodus wordt ie nou eenmaal vies. Door de spatbordjes blijf ikzelf gelukkig lekker schoon en droog.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb op het werk een privé-fietsenberging dus ervaring met aanvaringen heb ik niet. Ik heb echter niet het idee dat er veel beweging in zit. Zoals je kunt zien zet je de spatborden vast met moertjes dus er zijn in principe geen delen die kunnen verschuiven.

Zoals je kunt zien is er niet veel ruimte tussen spatbord en band. Ik rijd het grootste deel over fietspaden in het bos (met dus veel troep) en soms loopt hij dan even aan. Maar als het zo erg is lopen de remmen dan vaak ook al aan. Op de fiets zitten nu Durano Plus 25mm bandjes. Met de originele Giants had ik iets meer ruimte.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 21 sep 2017 08:15

Top man, mijn dank is erg groot, en die heb je gewoon besteld via een giant dealer? Dan moet ik binnenkort toch eens persoonlijk langsgaan

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 21 sep 2017 09:36

Geen dank. Daar is een forum voor ;-) En inderdaad gewoon bij de plaatselijke fm,die Giants in de winkel heeft staan, besteld. Die fm is er wel 1 van de meedenkende soort. Samen met hem het artikel opgezocht op de UK website en met het artikelnummer kon hij ze toen in het systeem vinden. Of zoiets. Succes!

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 21 sep 2017 10:45

https://www.giant-bicycles.com/gb/giant ... nder-black

Dat zouden deze moeten zijn, komende week eens kijken of ik een fietsenzaak kan vinden, die mij hiermee kan helpen :-)

Plaats reactie