Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

Kaaschef
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 apr 2017 22:43

Kaaschef 20 mar 2022 16:13

Ik heb een Aeroad CF SL 7 met 105 groep binnen en na een paar ritjes merk ik wat zwabberend gedrag bij het remmen. Met name voor. Er zit met de rem ingeknepen ook best wat beweging /speling in het wiel. Heb een filmpje op twitter geplaatst want volgens mij kan ik dit niet.melden bjj Canyon?

https://twitter.com/deWittHamer/status/ ... eMwpw&s=19

Wat denken jullie is dit normaal ?

Aesch
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 apr 2013 12:30

Aesch 20 mar 2022 16:19

Ziet er uit alsof de remschijf niet goed vastgezet is, die ff losmaken en opnieuw met 40nm vastzetten en dan eens kijken.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2849
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 20 mar 2022 17:08

Eens met Aesch. Schijf zit niet goed vast.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15822
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 20 mar 2022 19:51

Remschijf niet goed vast.
Balhoofd niet goed vast.

Als je een Canyon aanschaft is een minimum aan kennis wel vereist.
I know myself like no one else
Nothing to defend

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 20 mar 2022 20:23

Waarom is dat zo?
De fiets wordt zo geleverd dat je enkel nog een wiel in je fiets moet zetten en het stuur vastmaken.
Daar is niet zo heel veel kennis voor nodig.
Qua fietstechniek weet ik vrij weinig maar dat kan bijna niet fout gaan zolang je de aandraaimomenten respecteert.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2849
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 20 mar 2022 21:12

Mwah. Het rijdt misschien. Of niet in mijn geval. Ben het met LCSMET eens.

Ik heb hier een Canyon Endurace staan.
- schijf voorwiel krom en loopt aan
- derailleur accu's (beide) leeg
- derailleurs en shifters moesten opnieuw aan elkaar gekoppeld worden
- ketting zit in fabrieksvet. Dit is geen smeermiddel en enkel bedoeld om de ketting te beschermen tegen roesten.
- fiets moet op maat afgesteld worden.
- pedalen moeten erop
- wielen moeten nagetrokken worden na controle (dat is mijn eigen afwijking)

Op het laatste punt na, zijn dat zaken dat de gemiddelde fietsenwinkel voor je geregeld heeft als je je fiets komt ophalen.
Als je dit soort dingen niet weet als beginner, is een Canyon niet een ideale fiets om te beginnen. Of je moet hem direct naar je LBS brengen en extra geld aftikken om alles te regelen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37369
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 mar 2022 21:47

En jij denkt dat die laag conserveringssmeerzooi op de ketting door de gemiddelde FM wordt verwijderd……?
Less is bore

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 20 mar 2022 21:49

Ik koop simpelere fietsen dus di2 en alle zaken had ik niet. Dat van die ketting klopt en was ik even vergeten. Misschien had ik geluk want mijn schijven waren recht.
Pedalen is niet zo complex maar als je het fout doet mol je je cranks. Wist niet dat het kon maar een vriend van me is het gelukt de schroefdraad te slopen.
Wielen natrekken kan ik dus niet. Ik ben al heel blij als ik een klein slagje uit mijn wiel krijg.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2849
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 20 mar 2022 22:51

daniel1975 schreef: 20 mar 2022 21:47 En jij denkt dat die laag conserveringssmeerzooi op de ketting door de gemiddelde FM wordt verwijderd……?
Al doet ie er een kwak olie of vet op 😉

EvertVdB
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 sep 2013 15:43

EvertVdB 21 mar 2022 11:38

rob schreef: 15 mar 2022 11:31 Forum doorzocht, wel iets gevonden, maar toch niet helemaal.

Vorige week mijn Aeroad binnengekregen. Na het opbouwen een proefritje gemaakt.

Het valt mij op dat het stuur wat flexibel is. Als ik het vergelijk met de aluminium setup van mijn Cannondale Caad10 kan ik het stuur behoorlijk ver (1-1,5cm) op en neer wiebelen als ik met mijn handen op de shifters zit. Bij de Cannondale is dit nagenoeg 0.
De flexibiliteit lijkt vooral bij de 'stuurpen' te zitten.

Hebben meer mensen dit?
Is dit het verschil tussen een aluminium en carbon setup?
Is het gevaarlijk (kans op breken etc etc)?
Een maat van mij werkt bij Canyon en vertelde me dit afgelopen vrijdag nog, blijkbaar is het stuur flexibeler omdat dat aanpasbaar is, dus dat is perfect normaal.

Ik heb ondertussen na 200 km al beroep mogen doen op de garantie-afhandeling van Canyon. Mijn CF SL heeft schade aan het frame en aan de body van het achterwiel. Vorige week aan een goeie 50 km/u de body vastgelopen, waardoor ik aan het slippen ben gegaan en het achterwiel heb geplooid tegen het frame. Ik moet wel zeggen dat Canyon dit uitstekend en snel afhandelt. Dinsdagavond is het gebeurd, vrijdag had ik de eerste mogelijkheid om richting Canyon in Holsbeek te rijden en vanmorgen reeds bericht dat alles kosteloos vervangen wordt. Alleen jammer van een levertijd van 3 weken door administratieve afhandeling, maar goed.

bikerke
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 21 mar 2022 17:17

Ik heb in 2018 een endurace al met schijfremmen gekocht, en deze was beter gemonteerd dan veel van zijn voorgangers.
Alle kapjes wezen in de juiste richting.
Opdruk van de banden gecentreerd naar het ventiel.
Bescherming over de kabels/leidingen om het frame te beschermen.
Kabels/leidingen op de juiste lengte ingekort.
Ik was dus zeer tevreden over mijn canyon, al begon deze na 3 jaar tekenen van oxidatie te vertonen aan het frame en was dit jammer genoeg buiten garantie.
En nu heb ik dus zonder te twijfelen terug een canyon besteld.

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 21 mar 2022 19:53

Ach ja, bij alle merken/lbs gaat het wel eens fout, kennis kocht een Specialized. Bij aflevering lakschade aan frame. Hij weigert. Dealer laat nieuw frame aanrukken, bouwt op, kennis gaat fietsen en verschillende dingen blijken nog niet echt goed aangedraaid. Dealer zegt niet eens sorry, haalt schouder op. Praatje over een aanschaf die zonder inruil 5 cijferig was geweest.

Plaats reactie