Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 02 nov 2021 20:13

Als het een Endurace met verende VLCS pen is zou ik hem ook niet maximaal willen laten uitsteken omdat dan de flex in zekere zin erger kan zijn dan het probleem. In de fietsclub is er iemand die ik behoorlijk zie deinen terwijl dat bij mij niet het geval is (en toch de scherpe randjes dempt).

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 03 nov 2021 07:46

3mm en 0.3mm wordt hier al door elkaar gehaald.., 0.3mm is nagenoeg niets. 3mm is niet veel, maar als je 3mm onder de limiet blijft zitten zou ik t wel aandurven.

Als je tussen 2 maten in valt, is er dan een optie voor je om naar een ander model te kijken? Verschuift het bijvoorbeeld als je niet naar de endurace, maar naar de ultimate kijkt van Canyon?

Endurace is natuurlijk de comfort geo, dus relatief hoge stack/weinig drop. Maar als je zadel dan op de max gaat staan, is de drop nog aanzienlijk. Dus misschien dat je dan ook wel bij de Ultimate, in een XL uit kan komen? Als dat qua reach niet al te gek gaat doen dan.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2240
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 03 nov 2021 10:44

3mm hihi, zolang de meesten nog gewoon met een rolmaat de zadelhoogte bepalen door er met een schuin oog overeen te kijken lijkt mij 3mm wel binnen de veiligheidsmarge te liggen.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

JordyFr
Forum-lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 05 jun 2012 13:04

JordyFr 03 nov 2021 18:08

Fietspeuk schreef: 02 nov 2021 16:44 Hoe is jullie ervaring met de maten van Canyon? Ik heb een Endurace disc op het oog. Ik zit tussen twee modellen in, alleen hij geeft aan dat ik voor de L moet gaan (189cm, 94cm bbl). Dan moet het zadel op de absolute max staan wat ie aangeeft. Is dat niet onhandig? Het liefst test ik de fietsen even uit, maar ik woon niet om de hoek bij zo'n testcentrum.
Rode fiets is een L met 81 cm zadelhoogte.
Zwarte fiets is een XL met 84 cm zadelhoogte.

Als jij 85 cm zadelhoogte hebt, dan moet je gewoon voor XL gaan.

Nog 4 cm hoger op de rode zou écht niet uitzien... ookal kan het en is dat de max.

Afbeelding

ShApeBE
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 okt 2021 16:39

ShApeBE 04 nov 2021 07:53

JordyFr schreef: 03 nov 2021 18:08
Fietspeuk schreef: 02 nov 2021 16:44 Hoe is jullie ervaring met de maten van Canyon? Ik heb een Endurace disc op het oog. Ik zit tussen twee modellen in, alleen hij geeft aan dat ik voor de L moet gaan (189cm, 94cm bbl). Dan moet het zadel op de absolute max staan wat ie aangeeft. Is dat niet onhandig? Het liefst test ik de fietsen even uit, maar ik woon niet om de hoek bij zo'n testcentrum.
Rode fiets is een L met 81 cm zadelhoogte.
Zwarte fiets is een XL met 84 cm zadelhoogte.

Als jij 85 cm zadelhoogte hebt, dan moet je gewoon voor XL gaan.

Nog 4 cm hoger op de rode zou écht niet uitzien... ookal kan het en is dat de max.

Afbeelding
Deze foto is voor mij persoonlijk zeer intressant, Bij de Large foto zou ik 1 tot 1,5cm lager moeten zitten, hoeveel zou de drop tussen zadel en bovenzijde stuur ongeveer zijn?

Hoe tevreden ben je over de endurace, is deze sportief genoeg qua frame of zou er nog een groot verschil tussen deze en de ultimate zijn?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15822
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 04 nov 2021 17:39

ShApeBE schreef: 04 nov 2021 07:53 .........
Hoe tevreden ben je over de endurace, is deze sportief genoeg qua frame of zou er nog een groot verschil tussen deze en de ultimate zijn?
Als je met een Endurace uit de wielen gereden wordt is dat vooral omdat de benen niet goed genoeg zijn. Dat heeft dan echt niets met de fiets te maken.
I know myself like no one else
Nothing to defend

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 04 nov 2021 18:46

Lcsmet schreef: 04 nov 2021 17:39
ShApeBE schreef: 04 nov 2021 07:53 .........
Hoe tevreden ben je over de endurace, is deze sportief genoeg qua frame of zou er nog een groot verschil tussen deze en de ultimate zijn?
Als je met een Endurace uit de wielen gereden wordt is dat vooral omdat de benen niet goed genoeg zijn. Dat heeft dan echt niets met de fiets te maken.
Precies.

Verschil ultimate - endurace zal alleen te zien zijn aan het aantal spacers waar je mee rond fietst :lol:

ShApeBE
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 okt 2021 16:39

ShApeBE 04 nov 2021 20:30

Ik vraag het vooral omdat een endurace veel beter bij mijn afmetingen past dan een ultimate.
Vooral was mijn vraag bedoeld als je bijvoorbeeld een sprintje omhoog doet, is hij bijna zo stijf als een ultimate?
Voor de nieuwe fiets zou het gaan tussen een endurace en cervelo caledonia 5, qua type fietsen bijna dezelfde al is die cervelo ietsjes agressiever qua geometrie. Bij dit type fietsen vind ik het best ook leuk dat je er een lichte gravel band onder zou kunnen steken.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15822
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 04 nov 2021 22:30

ShApeBE schreef: 04 nov 2021 20:30 Ik vraag het vooral omdat een endurace veel beter bij mijn afmetingen past dan een ultimate.
En laat dat nu net de belangrijkste reden zijn om een bepaalde fiets te kopen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Rubik
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 30 mar 2018 17:58
Locatie: Heerenveen

Gebruikersavatar Rubik 06 nov 2021 19:17

Deze week eindelijk mijn Canyon Grizl CF SL8 binnen gekregen! Een fiets voor de natte jaargetijden, inclusief setjes spatborden. Ook meteen een uitstekende reden om wat gravel- en bosweggetjes in de omgeving te ontdekken die met de racefiets net niet te doen zijn.

Eerste ritje beviel prima! Ik zat eigenlijk direct goed, nog even de laatste spacers onder het stuur verwijderen en de banden op wat lagere druk zeggen. Schwalbe adviseert 3,5 bar, maar dat is echt veel te veel. Halverwege de druk verlaagt tot zo'n 2,5 bar, dat beviel een stuk beter.
PXL_20211105_121807188.jpg

JordyFr
Forum-lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 05 jun 2012 13:04

JordyFr 09 nov 2021 19:58

ShApeBE schreef: 04 nov 2021 20:30 Ik vraag het vooral omdat een endurace veel beter bij mijn afmetingen past dan een ultimate.
Vooral was mijn vraag bedoeld als je bijvoorbeeld een sprintje omhoog doet, is hij bijna zo stijf als een ultimate?
Voor de nieuwe fiets zou het gaan tussen een endurace en cervelo caledonia 5, qua type fietsen bijna dezelfde al is die cervelo ietsjes agressiever qua geometrie. Bij dit type fietsen vind ik het best ook leuk dat je er een lichte gravel band onder zou kunnen steken.
Weet ik niet, nooit op een ultimate gezeten. Endurace was een prima fiets, ik ben nu overgestapt op de MTB, dus heb hem niet meer. Met mijn lichaamsmaten (lange benen) en de stuurpen zonder spacers een goed genoege sportieve zit zoals op de foto's te zien (rode). De Ultimate zou ik met spacers moeten rijden, vandaar destijds voor de endurace gekozen.

Ik denk niet dat wij het verschil in stijfheid tussen endurace / ultimate kunnen voelen... zoveel verschillen de frames ook eigenlijk helemaal niet. Hiervoor reed ik een Pinarello Dogma 65.1. Ik vond de Endurace een betere fiets, maar kwam ook vooral door de schijfremmen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37365
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 nov 2021 09:21

Hier een kwaliteitsreview van de Endurace: https://www.fiets.nl/2021/11/15/getest- ... ce-cf-slx/
Less is bore

Plaats reactie