Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 mei 2021 23:25

sjoerdth schreef: 11 mei 2021 14:14
Ernie C. schreef: 11 mei 2021 12:40 Zeker zo in het roze zou je denken dat de naam een anagram voor girlz is...
Hier wil je als kerel toch niet op gezien worden?
Ik zou als 40 jarige man daar totaal geen probleem mee hebben, sowieso ontleen ik mijn mannelijkheid niet aan de kleur fiets waar ik op rij. Bij Canyon hebben ze wel de neiging de leuke kleuren voor vrouwen te maken en de heren maten zijn voornamelijk verkrijgbaar in de kleur ongeïnspireerd.
Het is voornamelijk de naam die ze eraan gehangen hebben.

Het grootste probleem dat ik heb met roze fietsen en fietskleding is de zweem van "kijk mij eens een italofiel zijn" die erom heen hangt maar 99 van 100 keer zijn het dan wel Duitse of Amerikaanse fietsmerken met Shimano of Sram.
Campagnolo Ultra Dork

i-mac

i-mac 12 mei 2021 08:42

Ernie C. schreef: 11 mei 2021 23:25 Het grootste probleem dat ik heb met roze fietsen en fietskleding is de zweem van "kijk mij eens een italofiel zijn" die erom heen hangt maar 99 van 100 keer zijn het dan wel Duitse of Amerikaanse fietsmerken met Shimano of Sram.
Waar jij je druk om maakt ... Fietsenfabrikanten en ook reclamemakers maken nu eenmaal samen droom ballonnetjes. Het is aan de gebruiker om de ballonnetjes te doorprikken. Het is maar wat je wilt geloven van hun trukendoos. En dat is ook zo met alle reclame en zelfs TV programma's.

Ik koop gewoon wat ik zelf mooi vind. Wat anderen daar van denken, dat raakt mijn koude kleren niet. Ik kreeg hier van sommigen ook de wind van voren met de aankoop van mijn Canyon Grail (het stuur, weet je wel). Wel, ik geniet ervan om met deze fiets op pad te gaan.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 12 mei 2021 09:05

Heb je helemaal gelijk in (en voor mij is dat stuur de reden om net geen Grail te kopen)

Wanneer de Grizl als frameset wordt aangeboden (in een aangenaam kleurtje) druk ik waarschijnlijk op de bestelknop (als de levertermijn wat normaal is)
Afbeelding

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 12 mei 2021 11:50

i-mac schreef: 12 mei 2021 08:42 Ik kreeg hier van sommigen ook de wind van voren met de aankoop van mijn Canyon Grail (het stuur, weet je wel). Wel, ik geniet ervan om met deze fiets op pad te gaan.
Idem hier, zalige fiets. Ik dokker veel op kasseien, en de fiets is ervoor gemaakt. Zoals ik eerder al eens schreef neem ik hem vaker dan de TCR.

Gisteren ook naar de Grizl gekeken - heel knappe fiets, maar uiteindelijk beslist toch niet te kopen omdat ik de Grail zo fantastisch vind. Cranck is ook anders qua vertanding (cross crank) en ze zijn een pak duurder geworden dan m'n Grail destijds ;) Ze zijn ondertussen ook al zo goed als niet meer beschikbaar.

Het stuur ligt je of niet natuurlijk. Bij mij kwam het net perfect uit qua afmetingen, maar kan me inbeelden dat die beperking voor velen een no go is.

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 12 mei 2021 13:02

Ernie C. schreef: 11 mei 2021 23:25 Het grootste probleem dat ik heb met roze fietsen en fietskleding is de zweem van "kijk mij eens een italofiel zijn" die erom heen hangt maar 99 van 100 keer zijn het dan wel Duitse of Amerikaanse fietsmerken met Shimano of Sram.
Tja, dat is een lijden wat je jezelf oplegt als Campagnolo ultra dork ;)

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 12 mei 2021 14:34

Iemand een opmerking over of ervaring met de Campagnolo groep die Canyon op deze grizl plakt?
Verschilt de kwaliteit /werking veel met de Shimano die is gemonteerd op “het andere” topmodel?
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Gebruikersavatar
Ivo W
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 03 jun 2016 11:10

Gebruikersavatar Ivo W 12 mei 2021 16:16

tsja, het is campagnolo, dus het zal langer meegaan als shimano. verder ziet het er veel fraaier uit en heeft het 1x13 ipv 2x11 verzetten. Als tegenprestatie kost een mechanische campagnolo net zoveel als een electronische shimano. Over het algemeen zijn campagnolo onderdelen net wat duurder. Als je shimano hebt, en je het onderhoud zelf doet, dan heb je voor campanolo weer veel andere tools nodig. Uitwisselen van een setje wielen is wat lastiger vanwege andere body etc.

ik had shimano 6800 di2 en kocht een fiets met campagnolo athena. Daarvan was ik dusdanig tevreden dat ik de fiets met shimano di2 van de hand heb gedaan. Sindsdien heb ik nooit meer shimano gekocht, maar overtuigd campagnolo. Waarom? het schakelt uitstekend, ligt goed in de hand, slijt minder hard en is bloody hell mooi qua looks, maar dat laaste is persoonlijk

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 12 mei 2021 16:35

Ivo W schreef: 12 mei 2021 16:16 tsja, het is campagnolo, dus het zal langer meegaan als shimano. verder ziet het er veel fraaier uit en heeft het 1x13 ipv 2x11 verzetten.
Waarom gaat campa langer mee als het als shimano is?
Dan is het toch gelijk aan elkaar, en gaat het evenlang mee?
En los van de taalkundige discussie die de betekenis van de zin compleet veranderd. Maar hoezo gaat het "dus" langer mee omdat het campa is? qua functionaliteit gaat er bij mij niet zo snel iets stuk aan een simpele shimano 105, behalve bij ongelukken met de fiets. En slijtageonderdelen als cassette, kettingblad of ketting is irrelevant, daar ben je niet merkgebonden bij de laatste groepen. (misschien met de 13speed wel weer, dat zou kunnen).

Verder vraag ik me af of je 1x13 als voordeel moet zien op 2x11.., qua inzetbereik en slijtagegevoeligheid. Al maar meer versnellinger, en daarmee dunnere kettingen en preciezere afstellingen. kan je 1x13 net zo goed als nadeel beschouwen tov een 2x11. Maar dat zal persoonlijk zijn.

Ben het wel met je eens dat campa er over het algemeen veel fraaier uit ziet :)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 12 mei 2021 22:53

Sinds kort wordt het gebruik van “als” in plaats van “dan” in vergelijkingen schoorvoetend toegestaan. Helaas, wat mij betreft. Als we het maar begrijpen, he?

Hoe dan ook, Campagnolo dus nog steeds beter dan Shimano. Mijn ervaringen zijn identiek. Wiellagers (handmatig af te stellen cup en conuslagers, dat wel) die het bij Campagnolo 40000 km zonder schade uithielden. Langer dan de velgen… . Shimano ultegra lagers die na 6000 km al kapot waren. Deze specifieke Campa-groep kende ik niet. Ga ervan uit dat het dan wel goed zal zitten.

Overigens is de L alweer uitverkocht. Manmanman.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 mei 2021 08:58

Ik sluit me -zelfs als Campagnolo ultra dork- aan bij Mark.

Ekar moet zich nog bewijzen op de lange termijn. Bovendien weten we nog niet of deze 13 speed groep een eenmalige uitspatting is, of dat er meer groepen volgen die compatibel zijn.
In het eerste geval kan de verkrijgbaarheid van onderdelen nog weleens problematisch worden.

Doe mij maar de meer conservatieve GRX 2x
Campagnolo Ultra Dork

y312634@nwytg.net
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 31 mei 2019 13:41

y312634@nwytg.net 28 mei 2021 14:24

Ik heb een Ultimate met een CP10 stuur.
De onderste spacer van het stuur (wat eigenlijk niet echt een spacer is) kun je er niet tussen uit laten, maar kan ik ergens een dunnere verkrijgen (zoals op de onderste foto)?

Afbeelding

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 28 mei 2021 14:28

Op de Canyon chat gewoon naar vragen. Sturen ze dat wel op voor je (meestal niet gratis)
Afbeelding

Plaats reactie