Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

marcelb
Forum-lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 sep 2007 22:35
Locatie: Deurne

marcelb 08 mar 2021 21:49

Klinkt me bekend in de oren. Heb een kleine winkelvoorraad liggen aan fietsonderdelen van Shimano (gravel en MTB) en Campagnolo (racefiets).
Real men wear blûk!!! Marcel

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 mar 2021 09:05

das toch ook wel normaal met een hobby die je graag doet.
Bij het lijstje van Daniel zit ik denk ik op 1% van wat ik heb. Ik heb al minimaal 5 race cassettes en 5 MTB cassettes en ik denk meer.

Voor het klussen heb je toch ook van alles liggen als je dat regelmatig doet.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6057
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 09 mar 2021 09:39

Ik vind het lijstje van Daniel heel redelijk en niets abnormaals.
En met leverproblemen van bepaalde onderdelen snap ik dat je er misschien 1 extra op voorraad legt. En als je veel en smerige kilometers maakt, dat je kettingen per 5 stuks koopt ofzo.

Maar bij dit Canyon vraagstuk ging het om een heel specifiek onderdeel. Namelijk het speciale stuur. Dat zal niet zo snel stuk gaan, maar als het wel stuk gaat kan het alleen vervangen worden door exact zo'n exemplaat. Omdat de voorvork te kort is om een gewone stuurpen/stuur te monteren.
Dus neem je een risico, als je geen 2e fiets hebt, of niet een 2e stuur hebt liggen. Al is het absurd om zo'n specifiek product wat zo prijzig is, op voorraad te leggen.

Bij een achterpad wordt het ook gedaan, omdat er enkele 100en verschillende modellen zijn. Maar dat ding is ook echt bedoeld om te buigen bij een val zodat juist je frame en/of derailleur de klap overleefd. Ze zijn frame specifiek, dus niet bij elke FM te krijgen, en ze kosten een paar tientjes, dus leg je hem op voorraad.

Cassettes, kettingen, banden etc. heb je uiteraard iets op voorraad, maar ben je er door heen, koop je bij elke FM een nieuwe. En hebben ze niet precies jouw merk/model/vertanding. Kan je prima tijdelijk met wat anders rijden. Dát is het verschil met dat derailleurpad, of zoals in dit geval met dat hele specifieke canyon stuur.
(Zelfde zou ook gelden voor zadelpen.., maar hoevaak breken die nou helemaal af....)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

sworkskid
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 15 aug 2019 01:41

sworkskid 09 mar 2021 11:30

marcelb schreef: 08 mar 2021 21:49 Klinkt me bekend in de oren. Heb een kleine winkelvoorraad liggen aan fietsonderdelen van Shimano (gravel en MTB) en Campagnolo (racefiets).
Beste raad is voorraad

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 09 mar 2021 11:45

Ik heb helemaal niets op vooorraad (behalve 2 binnenbandjes) Waar is dat voor nodig?
ALs ik iets nodig heb dan is het er ook binnen 1 dag.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6057
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 09 mar 2021 11:55

Je hebt vast een 2e fiets staan ;-).
Of een extra wielset
Of op zijn minst een klimcassette liggen.

Anyways.,. een beetje voorraad kan geen kwaad. Ga je klussen, moet je stoppen omdat je eerst moet bestellen. Dat terwijl je morgenochtend je rondje wilde fietsen. En klussen is vaak voor de zaterdagmiddag, dan heb je het net niet op zondag in huis.
Of je bent zeer gehecht aan een cassette die per se 11-23 incl de 18 heeft (want zonder 18 kan je niet fietsen op het vlakke), blijkt dat alle shimanoproducten moeilijk leverbaar zijn.
Of als je toch besteld, bestel je enkele slijtage onderdelen in 1 keer, zodat je geen verzendkosten hoeft te betalen. Ketting erbij, remblokjes, kabels, binnenbandje, oid. En dan zit je ineens met je voorraad. ;)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 09 mar 2021 12:06

Ik heb voorraad omdat spullen niet altijd beschikbaar zijn, omdat ik niet de hoofdprijs wil betalen, veel uit Duitsland haal en verzendkosten combineer.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 09 mar 2021 13:09

Woefdram schreef: 09 mar 2021 12:06 Ik heb voorraad omdat spullen niet altijd beschikbaar zijn, omdat ik niet de hoofdprijs wil betalen, veel uit Duitsland haal en verzendkosten combineer.
Ja hier ook. We fietsen hier beide en wel 4 kettingen op voorraad, 3x 11-23 cassettes, versnelling- en remkabels, extra setje banden en voldoende binnenbanden etc. Op vakantie wil ik ook niet afhankelijk zijn van te dure fietsenmakers.

Vorig jaar tijdens vakantie op de eerste dag, knapte mijn vrouw haar achterste versnellingskabel. Op de camping fiets op de kop, nieuwe kabel getrokken en na 20min was het weer gefixt. Dan is het toch fijn dat ik niet op zoek hoef naar een FM in de buurt.

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 09 mar 2021 13:13

NuitKor schreef: 09 mar 2021 13:09
Woefdram schreef: 09 mar 2021 12:06 Ik heb voorraad omdat spullen niet altijd beschikbaar zijn, omdat ik niet de hoofdprijs wil betalen, veel uit Duitsland haal en verzendkosten combineer.
Ja hier ook. We fietsen hier beide en wel 4 kettingen op voorraad, 3x 11-23 cassettes, versnelling- en remkabels, extra setje banden en voldoende binnenbanden etc. Op vakantie wil ik ook niet afhankelijk zijn van te dure fietsenmakers.

Vorig jaar tijdens vakantie op de eerste dag, knapte mijn vrouw haar achterste versnellingskabel. Op de camping fiets op de kop, nieuwe kabel getrokken en na 20min was het weer gefixt. Dan is het toch fijn dat ik niet op zoek hoef naar een FM in de buurt.
Dat valt me nou toch weer tegen , ik dacht die haalt die kabel eruit, en monteert meteen een SRAM Etap ofzo die op voorraad lag.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 09 mar 2021 13:38

Arno357 schreef: 09 mar 2021 13:13
NuitKor schreef: 09 mar 2021 13:09
Woefdram schreef: 09 mar 2021 12:06 Ik heb voorraad omdat spullen niet altijd beschikbaar zijn, omdat ik niet de hoofdprijs wil betalen, veel uit Duitsland haal en verzendkosten combineer.
Ja hier ook. We fietsen hier beide en wel 4 kettingen op voorraad, 3x 11-23 cassettes, versnelling- en remkabels, extra setje banden en voldoende binnenbanden etc. Op vakantie wil ik ook niet afhankelijk zijn van te dure fietsenmakers.

Vorig jaar tijdens vakantie op de eerste dag, knapte mijn vrouw haar achterste versnellingskabel. Op de camping fiets op de kop, nieuwe kabel getrokken en na 20min was het weer gefixt. Dan is het toch fijn dat ik niet op zoek hoef naar een FM in de buurt.
Dat valt me nou toch weer tegen , ik dacht die haalt die kabel eruit, en monteert meteen een SRAM Etap ofzo die op voorraad lag.
Nee die stond even op backorder :lol:

verhto
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 09 mar 2015 18:37

verhto 09 mar 2021 13:52

voorraad is beste raad... ik kon nergens een MTB cassette vinden, LBS rondgebeld, en niemand wou een verkopen, was enkel voor herstellingen...

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37371
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 mar 2021 16:19

verhto schreef: 09 mar 2021 13:52 voorraad is beste raad... ik kon nergens een MTB cassette vinden, LBS rondgebeld, en niemand wou een verkopen, was enkel voor herstellingen...
Probeer de grote duitse webshops even. Hier en daar is nog wel iets te vinden, maar voorraad neemt met de week af.
Less is bore

Plaats reactie