Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 07 mar 2022 13:18

Hoe staat het met de kwaliteit/werking tussen Rival AXS Etap groep en Mechanisch Ultegra?
Rival is toch de instap groep van SRAM (heb ik verder geen ervaring mee). Voor €500 meer t.o.v. de Rival heb je een Ultegra Di2 12spd.
De volgende vraag is dus of het de €500 meerprijs waard is om de Ultegra Di2 te kiezen ipv Rival AXS Etap?
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

i-mac

i-mac 07 mar 2022 13:30

+1 voor het electronisch schakelen. Op mijn intussen 11 jaar oude Bianchi een nieuwe groep met Di2 laten installeren dik 2 jaar geleden. Vorig jaar dan een Canyon Grail met Di2 gekocht. Zou het zo opnieuw doen, ondanks de meerkost.

Gebruikersavatar
noepzor
Forum-lid
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 sep 2009 15:49
Locatie: Goor

Gebruikersavatar noepzor 07 mar 2022 14:21

Dank allemaal voor de feedback. Die Ultegra Di2 vind ik dan wel weer erg prijzig. Dan praat je over 1200 euro plus tov een mechanische groepset. Nieuwe fiets is ook nog afhankelijk van een eventuele werkbonus en beschikbaarheid van fietsen. Ik heb vorig jaar redelijk groot onderhoud gepleegd aan mijn Giant TCR (cassette, voorblad, remblokken, ketting, balhoofdlager, stuurlint, banden, derailleur), dus die moet het sowieso nog wel een jaar redden in uiterste nood :)
TREK Emonda SL5 Afbeelding

marsman
Forum-lid
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 07 mar 2022 14:42

Ik denk dat je rekening moet houden met het feit dat er geen fietsen meer geleverd worden met mechanisch Ultegra 8000. Hier en daar heeft Canyon nog een incourante maat met die groep op voorraad, maar verder zullen de betaalbare fietsen met mechanisch 105 geleverd gaan worden. De rest wordt Di2 dan wel etap oid met dito prijskaartje.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

chris80
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 07 mar 2022 15:35

bakboord1 schreef: 07 mar 2022 12:54 Nou, dat helpt ook niet echt deze reacties.
Mijn 4,5 maand geleden bestelde fiets is er nog steeds niet en de levertijd is simpelweg onbekend.
Daar baal ik zo van dat ik overweeg een Canyon te kopen en dan komen jullie ineens eensgezind met de opmerking dat electronisch schakelen zo goed is. Een boterham minder eet ik er niet om maar het is wel 1.000 euro duurder dan mijn bestelde cube. Ik had gehoopt op een rationele nee maar jullie komen met een rationele ja.
Dat brengt me toch wel aan het twijfelen..


Ik kan je best een rationele nee geven hoor 😀. Het scheelt je 700 euro en ook mechanisch kun je natuurlijk prima schakelen.

En heeft het geholpen 😉

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 07 mar 2022 20:38

Nee, niet helaas.
Wat wel helpt is niets doen zodat ze weer verkocht zijn.

alex2b2
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 mar 2015 17:36

alex2b2 07 mar 2022 22:57

Ik rijd al sinds 2012 met Di2, eerst met de Ultegra 6770, en nu met Dura Ace Di2 (een mix van 9070 en 9150).
Op mijn andere fietsen heb ik mechanische groepen: 105 7000 op de een, Dura Ace 9000 op de ander. Eerlijk gezegd vind ik dat het maar heel, heel weinig uitmaakt, ongeacht of je wedstrijden rijdt of een KOM-jager bent.

In beide gevallen was het een kwestie van goed afstellen en daarna nooit meer naar omkijken. Mechanisch vond ik gemakkelijker af te stellen dan Di2, en ik heb er ook minder kuren en storingen mee gehad. De verhalen over nooit meer terug willen gaan als je eenmaal 'om' bent kan ik niet beamen. Ik wissel vaak tussen mijn fietsen, en ik gebruik ze allemaal even graag. Het schakelen is daar geen factor in, en ik schakel veel.

Voor mij zijn een solide carbon frame (in sommige gevallen aluminium), een passend zadel en stuur, en de rijkwaliteiten van de wielset en banden de factoren die er toe doen. Niets daarvan hoeft duur te zijn. Een goede passing is het enige wat je nodig hebt om je kracht en talent over te brengen op het asfalt. Al het andere is leuk maar onnodig.

Dus nee, die Rival is het niet waard. Niet voor het rijplezier en ook niet voor de prestaties. Maar het is wel gewoon leuk om te hebben als je van techniek houdt. Daarom heb ik niet alleen fietsen met Shimano 105, maar ook Dura Ace. Omdat het mooi is, niet omdat het beter werkt of omdat ik er harder mee ga.

k33z
Forum-lid
Berichten: 345
Lid geworden op: 17 sep 2008 12:26

k33z 09 mar 2022 09:59

alex2b2 schreef: 07 mar 2022 22:57 Ik rijd al sinds 2012 met Di2, eerst met de Ultegra 6770, en nu met Dura Ace Di2 (een mix van 9070 en 9150).
Op mijn andere fietsen heb ik mechanische groepen: 105 7000 op de een, Dura Ace 9000 op de ander. Eerlijk gezegd vind ik dat het maar heel, heel weinig uitmaakt, ongeacht of je wedstrijden rijdt of een KOM-jager bent.

In beide gevallen was het een kwestie van goed afstellen en daarna nooit meer naar omkijken. Mechanisch vond ik gemakkelijker af te stellen dan Di2, en ik heb er ook minder kuren en storingen mee gehad. De verhalen over nooit meer terug willen gaan als je eenmaal 'om' bent kan ik niet beamen. Ik wissel vaak tussen mijn fietsen, en ik gebruik ze allemaal even graag. Het schakelen is daar geen factor in, en ik schakel veel.

Voor mij zijn een solide carbon frame (in sommige gevallen aluminium), een passend zadel en stuur, en de rijkwaliteiten van de wielset en banden de factoren die er toe doen. Niets daarvan hoeft duur te zijn. Een goede passing is het enige wat je nodig hebt om je kracht en talent over te brengen op het asfalt. Al het andere is leuk maar onnodig.

Dus nee, die Rival is het niet waard. Niet voor het rijplezier en ook niet voor de prestaties. Maar het is wel gewoon leuk om te hebben als je van techniek houdt. Daarom heb ik niet alleen fietsen met Shimano 105, maar ook Dura Ace. Omdat het mooi is, niet omdat het beter werkt of omdat ik er harder mee ga.
Na deze reactie kan dit discussiepunt gesloten worden, spijker op zijn kop.

In de basis is alles meer dan mechanisch 105 emotie wat je koopt. Je gaat er niet sneller van, maar het geeft je wel een goed gevoel.

Donpablopicco
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 dec 2020 10:55

Donpablopicco 09 mar 2022 11:32

Helemaal eens met bovenstaande, maar is dit niet met alles in het leven?
We kunnen ook lopen i.p.v. de auto pakken of als we dan toch een auto hebben, een zonder airco, radio, stoelverwarming en weet ik het.
Er kan ook nog steeds gebeld worden met een Nokia 3310 en zonder Garmin navigatie op de fiets worden rondgereden. Het zijn allemaal opties.....

Gisteren voor het eerst een ritje gemaakt op mijn nieuwe Aeroad met Etap en was gewoon top.
Heb ik het nodig t.o.v. mijn oude fiets met ultegra mechanisch? Niet direct, maar toch ben ik er ontzettend blij mee. Wellicht is het emotie maar zoals wordt aangegeven geeft het wel een goed gevoel.

We kunnen alles relativeren en wegwuiven, maar uiteindelijk is het belangrijkste; kun je het betalen en wil je het? Gewoon doen 8-) .

k33z
Forum-lid
Berichten: 345
Lid geworden op: 17 sep 2008 12:26

k33z 09 mar 2022 13:32

Nee, wegwuiven doen we ook zeker niet. Maar de vraag was of de kwaliteit / werking van 105 / Rival beter was dan een duurdere groep. Dat antwoord is duidelijk nee.

Dat het een beter gevoel geeft (inderdaad is bijna alles wat wij doen en kopen emotie), dat moet ieder voor zich bepalen. Helaas ben ik zelf ook gevoelig om dingen uit emotie te kopen :)

oehahpogga
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mar 2022 09:54

oehahpogga 10 mar 2022 10:20

Net snel de Ultimate CF SL 8 Disc Aero besteld met nieuwe Ultegra Di2! Al langer aan het wachten op deze fiets en zag net via facebook dat ze weer op voorraad zijn.

https://www.canyon.com/nl-nl/road-bikes ... be=RD%2FBK
Bijlagen
full_2022_ultimate-cf-sl-8-disc-aero_3076_P09_P5 (3).png

Eddy Merckx
Forum-lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 15 feb 2018 09:27

Eddy Merckx 11 mar 2022 12:17

Ik heb nu een Canyon Endurace en ik zit er comfortabel op. Ik heb wel algemeen wat rugproblemen.
Ik twijfel tussen deze 2 fietsen. Ik vind het rood van de Ultimate leuker, maar comfort is voor mij belangrijk. Ik zie echter dat de stack & reach maar 11mm verschillen tussen die modellen. Maakt dat zoveel verschil?
https://www.canyon.com/nl-be/road-bikes ... ry-section
https://www.canyon.com/nl-be/road-bikes ... ion-anchor

Plaats reactie