Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

MartijnMartijn
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jun 2022 21:48

MartijnMartijn 21 sep 2022 20:33

Vraagje: afgelopen weekend ben ik zeer knullig ten val gekomen met mijn nieuwe Aeroroad. Ik nam de verkeerde afslag en reed een zandpad in.
Natuurlijk wilde ik de weg weer op, dus stuur terug richting de weg. Zit er een kuiltje in de weg waar ik met zeer lage snelheid door ten val kom (onder de 10 km) maar goed, ik ga dus wel mooi over het stuur. In eerste instantie leek er niets aan de hand, tot ik de eerste bocht nam, mijn stuur ging ineens zeer stroef. Thuisgekomen heb ik het balhoofd losgedraaid: niets te zien en het stuur ging ook weer soepel. Eenmaal weer vastgedraaid gaat het stuur weer stroef.

Nu is het tijdelijk opgelost door dat ik de vork en het balhoofd niet helemaal strak heb gedraaid met het ‘speciale’ sleuteltje.
Toch zit het me niet helemaal lekker.
Hebben jullie enig idee hoe dit valt op te lossen?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 21 sep 2022 21:16

Even je stuur en vork demonteren.
Zien wat er eventueel mis zou zijn.
Alles terug monteren.
Succes
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 sep 2022 21:36

Rubik schreef: 17 sep 2022 17:13
loos schreef: 17 sep 2022 13:17
Rubik schreef: 16 sep 2022 19:03 Speling in de headset kan natuurlijk altijd verschijnen na enige tijd, maar 65 km is wel erg snel...
Had Canyon misschien wat overdadig vet gebruikt?
Dat zou misschien een verklaring kunnen zijn. Zoveel vet dat de lagers niet goed in hun passing hebben gezeten, en het vet er na een goede rit uit is geperst?
Het probleem was snel opgelost, maar kan me voorstellen dat er mensen zijn die hier heel lang mee doorrijden omdat ze niet weten hoe teveel speling aanvoelt...
Ik heb ook speling binnen 120km.
Dit weekend even bijstellen. Is op zich niet heel vreemd bij een nieuwe fiets, heb het na eigen opbouw ook regelmatig. Lagers die zich nog even moeten zetten.
Less is bore

bankrenner
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 05 mei 2015 11:10

bankrenner 22 sep 2022 11:16

Ik heb gisteren een andere wielset gestoken in mijn Canyon Endurace.
Bij het "handvast" draaien van de steek-as achter merkte ik dat bij het standje "vast" de aandrijving een stuk zwaarder liep als bij het standje "bijna vast".
Alsof je de aandrijving voort beweegt met de rem op het achterwiel

Bij het "bijna vast" loopt de aandrijving normaal.

Ik heb de steekas ingevet en dit gaf geen verbetering.
Bij terugdraaien van het wiel loopt het wiel normaal inclusief getik van uit het lager.

wat kan ik hier aan doen?

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 22 sep 2022 14:32

Loopt hij niet een klein beetje aan bij de schijfremmen? Probeer je schijven opnieuw te centeren.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 29 sep 2022 18:38

Mijn Cannondale supersix komt alweer uit het jaar 2010 (geloof ik). Sinds een jaar weer fanatiek aan het fietsen dus het word wel weer eens tijd voor een nieuwe fiets.

Mijn huidige frame past mijn goed. Dit is een 60cm supersix, zonder spacers, platte topcap en een 12 cm stuurpen. Zadelhoogte staat op 82,2cm.

Nu ben ik in de markt voor een Canyon Ultimate CF (oude model heeft de voorkeur). Met mijn 1.92 en een BBL van 92 adviseert Canyon mij een XL. Alleen als ik deze vergelijk met mijn huidige fiets dan lijkt een L meer in de buurt te komen.

Nu kijk ik voornamelijk naar de Reach en de stack. Zie ik dan nog wat over het hoofd? Voor het vergelijk heb ik o.a. https://geometrygeeks.bike/ gebruikt.

- Stack is bij Canyon 10 mm lager, aangezien dat ze een vrij grote topcap en ik deze bij mijn cannondale heb vervangen, verwacht ik qua diepte zeker niet dieper te zitten.
- Reach is 5 mm korter
- wielbasis 2 mm langer bij de canyon

De zitbuis, bovenbuis en balhoofd is wel behoorlijk korter. Het is natuurlijk een heel ander frame, maar vooral door de vrij korte bovenbuis twijfel ik of dan toch niet beter een xl kan nemen. Zo als ik het nu zie dan wordt het een L met een langere (13 cm stuurpen). In het verleden (toen ik nog wedstrijden reed) ook altijd mee gereden en ik vond dat prima rijden.

Zie ik nog wat over het hoofd?

Gebruikersavatar
Rubik
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 30 mar 2018 17:58
Locatie: Heerenveen

Gebruikersavatar Rubik 29 sep 2022 19:07

Ik denk niet dat je iets over het hoofd ziet.

Ik heb met 190 cm en een BBL van 91 gekozen voor een Ultimate in maat L in plaats van de geadviseerde XL. In jouw geval zou ik dan idd wel voor het oude model Ultimate gaan, want met de nieuwe geïntegreerde cockpit heb je geen mogelijkheid voor een langere stuurpen.

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 29 sep 2022 19:15

Thanks Rubik!

Ik wilde eigenlijk voor het nieuwe model gaan en dan in de 105 DI2 uitvoering. Tot ik er achter kwam dat het niet mogelijk was om een langere of kortere stuurpen te nemen. Heel vreemd....

Bij het nieuwe model met de mechanische groep kan je wel een ander stuur nemen/kopen. Alleen ik kan voor mezelf het prijsverschil van € 500,- niet rechtvaardigen, ook al vind ik vooral het spuitpatroon/kleuren van het nieuwe model wel mooier.

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 776
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 04 okt 2022 15:10

Zit er logica in de levering van Canyon modellen? Heb interesse in de Grail6. Op de twee grote maten na, stond de rest op december. De S wordt nu al in november verwacht. Ben ik dan te optimistisch/naïef om te verwachten dat de M ook eerder komt?
Michiel

fjw
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 30 jul 2011 20:57

fjw 04 okt 2022 16:37

fietsvriend schreef: 04 okt 2022 15:10 Zit er logica in de levering van Canyon modellen? Heb interesse in de Grail6. Op de twee grote maten na, stond de rest op december. De S wordt nu al in november verwacht. Ben ik dan te optimistisch/naïef om te verwachten dat de M ook eerder komt?
Dat is de verwachte leverdatum, niet de verwachte besteldatum. Elke maandag(ochtend) even kijken of die al bestelbaar is zou mijn advies zijn :)

jonglins
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 03 jun 2007 13:49

jonglins 05 okt 2022 00:38

De Ultimate CF SL staat nog te koop in de oude uitvoering, althans als 'binnenkort leverbaar'. Is dat een kwestie van wat oude frames opmaken of houden ze die voorlopig in de verkoop?
Geometrie van het oude model voor mij toch een stuk aantrekkelijker. De nieuwe is gelijk aan de Aeroad en voor mij te sporty.
Laatst gewijzigd door jonglins op 05 okt 2022 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 05 okt 2022 09:22

In dit topic las ik dat het mogelijk zou zijn om voor de ultimate een lagere topcap te bestellen. Zojuist heb ik gebeld met Canyon maar de dame die ik sprak wist hier niets van af.
Kan iemand mij vertellen hoe hoog de standaard topcap is en of dat de lagere topcap nog te bestellen is?

De lagere topcap zou een HS CAYN Aero Headset Cap Flat For R28/h1 moeten zijn. Als ik google kom ik hem helaas ook niet tegen.

@Jonglins: Het lijkt me een kwestie van tijd dat de 'oude' Ultimate eruit gaat. Ik verwacht niet dat ze deze volgend jaar rond deze tijd nog verkopen.

Plaats reactie