Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 27 jan 2023 14:40

HeinB schreef: 26 jan 2023 23:31
k33z schreef: 26 jan 2023 21:53 Heb 4 jaar een Grail gehad met dat gekke stuur, vond het een heerlijke fiets. Of het stuur daadwerkelijk wat toevoegt, dat betwijfel ik ook wel. Je merkt de flex in het stuur wel, maar alleen als je dus met je handen bovenop het stuur rijdt. En dat doe je niet als het technischer aan het worden is. Verder merk je dat de voorkant van de fiets wat zwaarder is door dat stuur, dus je trekt je stuur wat minder makkelijk op voor hobbels, kuilen en andere obstakels.

Maar nogmaals, een top fiets die nog een EXTREEM waardevast bleek te zijn bij verkoop. Nog geen 20% afschrijving na 4 jaar :)

Exact dezelfde ervaring hier. Top fiets en als de geometrie met het stuur je past heb je ook nog eens een mooi geïntegreerd geheel. En dat van de verkoopwaarde herken ik ook.
+1, topfiets, comfortabel, snel op gravel en de weg en licht van gewicht! (ca. 7,5kg maat M en dan nog de "zware" SL variant). Het stuur vind ik een briljante toevoeging met echte meerwaarde (en inderdaad ook zeer fraai geïntegreerd) :-)!
Canyon Aeroad
Canyon Grail

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37371
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 27 jan 2023 15:30

Wat is dan die meerwaarde? (serieuze vraag!)
Less is bore

k33z
Forum-lid
Berichten: 345
Lid geworden op: 17 sep 2008 12:26

k33z 27 jan 2023 20:41

Ik zie die meerwaarde dus niet. Meerwaarde op papier is dat je dus bovenop (handen boven op stuur) meer flex en comfort hebt. Dit werkt inderdaad ook zo, maar gebruik je dus niet heel vaak (tenminste ik rij niet vaak met handen bovenop stuur.

Ander voordeel wat je zou kunnen bedenken is dat je bij handen in de drops het onderste stuur ook vastpakt en dus wel een hele stevige grip hebt.

In theorie dus wat voordelen, maar ik heb ze na 4 jaar in de praktijk niet zo ervaren. Vind het een stoer gezicht dat stuur (enorm persoonlijk) en zie het inderdaad meer als een marketing ding.

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 28 jan 2023 11:40

daniel1975 schreef: 27 jan 2023 15:30 Wat is dan die meerwaarde? (serieuze vraag!)
Dat hangt af van je wijze van gebruik. De flex/demping is bovenop dusdanig prettig dat het op ruigere paden wel degelijk helpt. Daarnaast vind ik de bijbehorende drop als je in de "bochten" zit erg prettig (plus extra grip vanwege de bar halverwege voor je duim). Als je de fiets alleen maar verhard of beperkt onverhard rijdt en/of alleen maar vasthoudt bovenop de shifters heeft het inderdaad beperkte meerwaarde. Ik heb (di2) satelliet shifters (onzichtbaar) onderop de "flexbar" geïnstalleerd. Dat maakt het voor mij van nog grotere waarde omdat ik dan ook nog kan schakelen en dat gebruik ik dan ook redelijk vaak.
Canyon Aeroad
Canyon Grail

i-mac

i-mac 28 jan 2023 11:58

tomtom schreef: 28 jan 2023 11:40
daniel1975 schreef: 27 jan 2023 15:30 Wat is dan die meerwaarde? (serieuze vraag!)
Dat hangt af van je wijze van gebruik. De flex/demping is bovenop dusdanig prettig dat het op ruigere paden wel degelijk helpt. Daarnaast vind ik de bijbehorende drop als je in de "bochten" zit erg prettig (plus extra grip vanwege de bar halverwege voor je duim). Als je de fiets alleen maar verhard of beperkt onverhard rijdt en/of alleen maar vasthoudt bovenop de shifters heeft het inderdaad beperkte meerwaarde. Ik heb (di2) satelliet shifters (onzichtbaar) onderop de "flexbar" geïnstalleerd. Dat maakt het voor mij van nog grotere waarde omdat ik dan ook nog kan schakelen en dat gebruik ik dan ook redelijk vaak.
Ik sluit me aan bij je ervaring. Heb je een afbeelding van die satelliet shifters op de flexbar ? Lijkt me wel interessant.

rene-canyon
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 06 apr 2010 21:11

rene-canyon 28 jan 2023 16:35

Ik vind het fijn dat je in de beugels je duimen op het stuurgedeelte kan leggen. Bovendien is het stuur aan de onderzijde plat en breder dan een regulier stuur. Ik gebruik de Grail als winterfiets en moet in het voorjaar altijd weer een beetje wennen de 1e rit met de zomerfiets.

k33z
Forum-lid
Berichten: 345
Lid geworden op: 17 sep 2008 12:26

k33z 28 jan 2023 16:39

Weet niet of de andere Grail rijders dit ook ervaren, maar een nadeel van het stuur vind ik echt het gewicht. Je merkt dit als je dus je stuur op wilt trekken voor obstakels, dit gaat vele malen minder gemakkelijk dan met een lichte cockpit.

apollo
Forum-lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 03 mei 2010 16:44

apollo 29 jan 2023 16:29

Toen ik in september tijdens de voorstelling van de nieuwe Ultimate in Rotselaar (BE) aan het praten was met de productmanager van de nieuwe Ultimate , zei deze dat de kans groot is dat de Ultimate na verloop van tijd ook zou uitkomen in de nieuwe kleur van Alpecin-Deceuninck (flipflop paars). Dat is de kleur waar alle cyclocrossers (behalve MVDP) momenteel mee rijden. Jay Vine reed daar almee rond in de Vueta van vorig jaar.
Iemand enig idee of dit het geval zal zijn en hoe lang dit nog zou kunnen duren?

StassenRob
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 15 nov 2014 16:39

StassenRob 31 jan 2023 14:18

apollo schreef: 29 jan 2023 16:29 Toen ik in september tijdens de voorstelling van de nieuwe Ultimate in Rotselaar (BE) aan het praten was met de productmanager van de nieuwe Ultimate , zei deze dat de kans groot is dat de Ultimate na verloop van tijd ook zou uitkomen in de nieuwe kleur van Alpecin-Deceuninck (flipflop paars). Dat is de kleur waar alle cyclocrossers (behalve MVDP) momenteel mee rijden. Jay Vine reed daar almee rond in de Vueta van vorig jaar.
Iemand enig idee of dit het geval zal zijn en hoe lang dit nog zou kunnen duren?
Voor de Aeroad is deze kleur vorige week in elk geval uitgekomen, ziet er mooi uit!

Frisian outlaw
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 05 jun 2014 12:37

Frisian outlaw 03 feb 2023 12:26

Net mijn endurance cf 7 binnen gekregen, pracht fiets waar ik veel plezier aan ga beleven. Momenteen alle spacers onder het stuur gehaald en tijdelijk bovenop. Ben voornemens om de steerer tube af te zagen met nog een 5mm spacer bovenop. Nu op internet wat informatie gezocht en lees dat er helemaal geen volwaardige compression plug gemonteerd zit in de canyon. Wil deze gaan vervangen onder de noemer "better safe than sorry" maar hoe verwijder ik de huidige plug? Iemand ervaring?

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 03 feb 2023 12:50

Gok zelfde plug als de grizl, voorzichtig losdraaien en dan eruit trekken.
Als je hem direct helemaal losdraait vallen onderdelen in je vorkbuis naar beneden.

Alleen even opletten dat vorkbuis bij canyon dus 1 1/4” is ipv gebruikelijk 1 1/8”.
Beperkt je in mogelijkheden voor stuurpen maar ook voor een volwaardige compression plug.
Vorkbuis zou bij canyon dus steviger zijn en zo'n volwaardige plug niet nodig hebben. (verschillen de meningen/ervaringen over)

Frisian outlaw
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 05 jun 2014 12:37

Frisian outlaw 03 feb 2023 13:35

Dank voor de tips, dus wellicht overbodig? Staan filmpjes op yt waarbij de steerer tube is gebarsten. Nu weet je natuurlijk niet met hoeveel kracht de bouten zijn aangedraaid.. schroefje van topcap is sowieso iel en gevoelig voor doldraaien.

Plaats reactie