Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 11 okt 2020 14:23

chris80 schreef: 11 okt 2020 12:33
Wat betreft de smartphone, is dat niet gespreide betaling zonder rente (van je telefoon). Dat is dan wat anders dan een financiering..
Dat ligt aan je opvoeding :lol:

Alles waar je in de toekomst nog betalingsverplichtingen voor open heb staan (die met geld af te kopen zijn) is in mijn ogen financiering.

In mijn ogen is het wel goed voor de economie, dus iedereen gaat lekker zijn gang maar.

TL@ schreef: 11 okt 2020 13:31 Die financieringsdiscussie is al meermaals gevoerd, laten we dat niet nog eens doen.
Eens (vanaf nu)

Persoonlijk zou ik 105 ook genoeg vinden maar die hebben ze niet in DI2, dus heb ik Ultegra op de fiets.
Eens
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

marsman
Forum-lid
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 11 okt 2020 16:17

ypuh schreef: 11 okt 2020 13:43
marsman schreef: 11 okt 2020 12:05 Voor 5K koop je een leuke kleine auto met alles erop en eraan van pak m beet 5 jaar oud en weinig km-ers. Ik vergelijk dat soort prijzen altijd met de prijs van een fiets (en de vrouw thuis ook als ik na een jaar of 3 weer eens een nieuwe wil :-).
Weet je dat zeker?
Zeker: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/mit ... ousPage=lr

En verder is alles relatief. Je betaalt relatief gewoon meer voor een Aeroad met afmontage niveau Ultegra. Bij andere merken idem. En er wordt hier nogal eens gewezen naar de groepen, maar volgens mij zit die meerprijs hem daar niet eens in. Een non-disc Ultegra 6800 groep had volgens mij een basisprijs van net onder de 1000 EUR, de 8000 nu 1049 EUR. Kortingen daargelaten natuurlijk, want je koopt nu een 8000 groep voor 750 EUR.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 11 okt 2020 18:44

marsman schreef: 11 okt 2020 12:05
ypuh schreef: 10 okt 2020 23:17 Toch is €4.999 voor een Aeroad met Di2, DT Swiss wielen a €1.500, discs en een carbon stuur/pen combo nog wel redelijk toch?
Voor 5K koop je een leuke kleine auto met alles erop en eraan van pak m beet 5 jaar oud en weinig km-ers. Ik vergelijk dat soort prijzen altijd met de prijs van een fiets (en de vrouw thuis ook als ik na een jaar of 3 weer eens een nieuwe wil :-).

Fietsen zijn relatief te duur aan het worden. 5K is gewoon een bak geld, helemaal voor een normaal gezinsinkomen. Er is gelukkig nog genoeg moois voor minder te koop, ook bij Canyon. Maar neem van mij aan dat dit de verkopen gaat raken. Canyon biedt niet voor niks wat meer modellen met 105 aan. Een groep die eigenlijk niet zo past bij het frame en de eigenschappen die Canyon eraan toedicht. En ik hoop dat mensen niet in de financieringsval gaan lopen zoals ze in de US al jaren gewend zijn. Want 5K wordt dan 5,3K met rente. Maar per maand valt het wel mee toch...?

Ik rij volgend jaar gewoon nog lekker een jaartje door met met mijn Ulimate van 3 jaar.
Ik ken de rentes niet in NL maar hier betaal je op een fiets lening bijna niets van rente.

Zie mijn screenshot..

Ik zou hiervoor wel lenen en waarom? Omdat ik liever meer geld in reserve staan heb voor als er iets is zoals auto stuk, boiler stuk,..

Als je voor zulke zaken een lening moet aangaan betaal je een heel pak meer rente dus heb ik dan liever een fiets lening waar je bijna niets op betaald dan je rekening half plunderen en dan een persoonlijke lening moeten aangaan voor een serieuze tegenslag.

Maar een fiets van 5k zou ik nooit kopen. Ik zou er niet mee durven buiten komen.
Bijlagen
Screenshot_20201011-184138.jpg

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2254
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 11 okt 2020 18:51

Toch opvoeding dan denk ik. Als ik alleen geld heb voor de tegenslag dan komt die fiets er even niet.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 okt 2020 21:56

mhr-zip schreef: 11 okt 2020 12:17
marsman schreef: 11 okt 2020 12:05 Maar per maand valt het wel mee toch...?
In Nederland lopen we onze “achterstand” op Amerika al aardig in met huidige opkomst van Private Lease auto’s en Swap fietsen.
Ik dacht ook altijd ouderwets. Een fiets financieren is echt een lening. Private lease is wel wat anders, dat is meer huren. Toen ik dat vorige jaar eens ging doorrekenen is dat goedkoper dan zelf kopen :o

Zal niet voor elke auto gelden, maar wel voor degene die ik heb nagekeken en 0 risico.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1167
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 11 okt 2020 22:07

@Wasbeer, ik heb precies hetzelfde met private lease. Ik ben dat uit gaan rekenen en kwam goedkoper uit dan een nieuwe auto kopen. En met als bijkomend voordeel dat het geld wat je normaal had betaald voor een auto nu nog op de spaarrekening staat :).

marsman
Forum-lid
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 11 okt 2020 23:40

Private lease is qua financieel product niet hetzelfde als een lening aangaan. Je wordt namelijk nooit eigenaar, terwijl je wel een langetermijn financiële verbintenis aangaat.

Bij financiële pech kun je met een lening de fiets of auto verkopen en (een deel van) de lening afbetalen (alhoewel de waarde vaak tegenvalt). Bij private lease heb je dan gewoon een probleem, want je de auto is niet van jouw. Dat is waar het vaak misgaat.

Als je nieuw of vrij nieuw wilt kopen, dan is private lease meestal goedkoper inderdaad. Komt vooral door de schaalvoordelen die leasemaatschappijen hebben. Spaar gewoon voor iets wat je wilt kopen. Daarna kun je altijd beslissen om te financieren of leasen. Bij pech heb je een buffer.

Anyway, het gaat niet meer over Canyons.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

chris80
Forum-lid
Berichten: 1167
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 12 okt 2020 07:52

Precies, daarom moet je m.i. nooit iets leasen/financieren/geef het maar een naam als je het niet kunt betalen/geen financiele buffer hebt bij tegenslag.

Maar idd, dit heeft niks meer met Canyons te maken. Dus om maar weer terug op het onderwerp te komen, hoe zijn de ervaringen met de Aeroad in heuvelachtig/berg gebied? Zowel klimmen als dalen..

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 12 okt 2020 08:15

Djemz schreef: 11 okt 2020 18:44
marsman schreef: 11 okt 2020 12:05
ypuh schreef: 10 okt 2020 23:17 Toch is €4.999 voor een Aeroad met Di2, DT Swiss wielen a €1.500, discs en een carbon stuur/pen combo nog wel redelijk toch?
Voor 5K koop je een leuke kleine auto met alles erop en eraan van pak m beet 5 jaar oud en weinig km-ers. Ik vergelijk dat soort prijzen altijd met de prijs van een fiets (en de vrouw thuis ook als ik na een jaar of 3 weer eens een nieuwe wil :-).

Fietsen zijn relatief te duur aan het worden. 5K is gewoon een bak geld, helemaal voor een normaal gezinsinkomen. Er is gelukkig nog genoeg moois voor minder te koop, ook bij Canyon. Maar neem van mij aan dat dit de verkopen gaat raken. Canyon biedt niet voor niks wat meer modellen met 105 aan. Een groep die eigenlijk niet zo past bij het frame en de eigenschappen die Canyon eraan toedicht. En ik hoop dat mensen niet in de financieringsval gaan lopen zoals ze in de US al jaren gewend zijn. Want 5K wordt dan 5,3K met rente. Maar per maand valt het wel mee toch...?

Ik rij volgend jaar gewoon nog lekker een jaartje door met met mijn Ulimate van 3 jaar.
Ik ken de rentes niet in NL maar hier betaal je op een fiets lening bijna niets van rente.

Zie mijn screenshot..

Ik zou hiervoor wel lenen en waarom? Omdat ik liever meer geld in reserve staan heb voor als er iets is zoals auto stuk, boiler stuk,..

Als je voor zulke zaken een lening moet aangaan betaal je een heel pak meer rente dus heb ik dan liever een fiets lening waar je bijna niets op betaald dan je rekening half plunderen en dan een persoonlijke lening moeten aangaan voor een serieuze tegenslag.

Maar een fiets van 5k zou ik nooit kopen. Ik zou er niet mee durven buiten komen.
Als ik een fiets koo, blijfy er ruim voldoende cash over om onvoorziene zaken te bekostigen. Kan mijn niet voorstellen dat anderen hun reserveren volledig uitputten voor een fiets.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 12 okt 2020 08:38

chris80 schreef: 12 okt 2020 07:52 Precies, daarom moet je m.i. nooit iets leasen/financieren/geef het maar een naam als je het niet kunt betalen/geen financiele buffer hebt bij tegenslag.

Maar idd, dit heeft niks meer met Canyons te maken. Dus om maar weer terug op het onderwerp te komen, hoe zijn de ervaringen met de Aeroad in heuvelachtig/berg gebied? Zowel klimmen als dalen..
In principe is de Ultimate om te klimmen en de Aeroad om te knallen. Maar neem van mij aan dat je met beide boven en beneden komt. De nieuwe Aeroad heeft een minder agressieve geometrie gekregen die nagenoeg hetzelfde is als de Ultimate. Betekent dat de geometrie dus iets vergevingsgezinder is geworden, wat mij wel fijn lijkt bij lange klimmen. De Aeroad is iets zwaarder, dat is misschien het enige minpuntje in de heuvels.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

IDDQD
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 okt 2020 17:06

IDDQD 12 okt 2020 08:51

Toch maar besloten om de Aeroad CF SL 7 disc te besellen (zonder financiering ;) ).

Bijkomend probleem bij mij is dat het frame van mijn oude fiets het begeven heeft en ik nu dus niets heb. Ik heb gekeken naar gunstigere geprijsde aero modellen (Merida Reacto/Giant Adv propel adv 2) maar de levertijden gaan echt nergens meer over, ik ga niet een half jaar (of langer!) zonder fiets zitten.. 2ehands was geen optie meer voor mij gezien ik er nu een slechte ervaring mee heb.

Het blijft een klap geld voor een fiets die afgemonteerd is met een 105 groep maar jullie horen nog over mijn bevindingen :like:

marsman
Forum-lid
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 12 okt 2020 09:02

De oude of de nieuwe? Ik vind de oude stiekum mooier... :-) En die is dan prijstechnisch nog wel interessant met 105. Je kant altijd nog wat upgrade de komende tijd.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Plaats reactie