Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 23 jul 2022 15:28

Fietskanon schreef: 23 jul 2022 13:15 de kraak op het begin weg is,

Zou het kunnen liggen aan bv de carbon pasta? ik gebruik nu de rode tube van Cyclon.
Kraken van je fiets kan letterlijk ontelbare oorzaken hebben.
Try and error, en dan weer opnieuw.
Het is niet anders jammer genoeg.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Fietskanon
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 24 jul 2017 19:15

Fietskanon 23 jul 2022 18:02

Lcsmet schreef: 23 jul 2022 15:28
Fietskanon schreef: 23 jul 2022 13:15 de kraak op het begin weg is,

Zou het kunnen liggen aan bv de carbon pasta? ik gebruik nu de rode tube van Cyclon.
Kraken van je fiets kan letterlijk ontelbare oorzaken hebben.
Try and error, en dan weer opnieuw.
Het is niet anders jammer genoeg.
Ik snap dat het ontelbare oorzaken kan hebben.
Maar als je naast je fiets staat en alleen kracht op je zadel zet er een kraak komt dan lijkt me haast onmogelijk dat het iets anders is dan je zadel of zadelpen?

Na het schoonmaken en opnieuw vetten met carbon pasta lijkt het even verholpen, dan is dat ook een teken dat het aan de zadelpen ligt omdat dat het enige is waar ik aan gesleuteld heb om de kraak te laten verdwijnen.

Wat doe ik dan verkeerd?
Pasta op de zadel pen en in het frame?
Pasta alleen op de zadel pen en dan in het frame?
Pasta alleen in het frame (de klem in het frame die de zadel vast klemt vrij van pasta)?
Bouten van zadel zijn schoon en ingevet, moet de zadelrails ook ingevet zijn?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 24 jul 2022 10:59

Bij de montage van carbon zadelrails gebruik ik daar ook carbonpasta.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Fietskanon
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 24 jul 2017 19:15

Fietskanon 24 jul 2022 12:19

Hier met video:https://youtube.com/shorts/iE5MImDzkb4

Hier raak ik met mijn hand/arm alleen het zadel aan. Ik zet dus alleen kracht op het zadel/zadelpen.
Het rare van alles vind ik zelf dat als ik de zadelpen nu los draai en weer aandraai en verder niks doe is diezelfde kraak verdwenen. Ga ik weer de bossen in, begint het na 5 minuten met 1 kraak en 15 min later kraak ik het hele bos door.

Het lijkt mij dus echt een probleem van de klem/ schroef waarmee je de zadel pen vast zet. Als het de zadel rails was had die nog steeds moeten kraken na los en vast draaien van de schroef.

i-mac

i-mac 24 jul 2022 12:35

Misschien wat vet aan de bevestigingspunten van het zadel aan de zadelrail?

Fietskanon
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 24 jul 2017 19:15

Fietskanon 24 jul 2022 15:09

i-mac schreef: 24 jul 2022 12:35 Misschien wat vet aan de bevestigingspunten van het zadel aan de zadelrail?
Nou ik denk persoonlijk dat dat niet het probleem is. Als ik na een rit vol kraken thuis kom, kan ik met wat duwen op het zadel de kraak al horen.
Als ik dan vervolgens de bout los draai en weer opnieuw vast draai zonder ergens aan te zitten is de kraak niet meer te horen.
Als het de rail of bouten van zadel zouden zijn zou ik dat direct weer moeten horen toch?

Ik denk echt dat het probleem in de bout/klem zit die de zadelpen in de buis vast zet. Zou je dit ook kunnen smeren, je krijgt die bout er niet uit. WD40 of is dit geen goed idee?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 24 jul 2022 15:29

Je kan die bout er even uithalen toch.
Proberen, proberen en weer iets anders proberen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

PierreW
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 sep 2018 20:42

PierreW 24 jul 2022 15:41

Hoever steekt de zadelpen nog in je frame?
Lijkt op de foto alsof de zadelpen wel eens niet diep genoeg zit. Maar beeld kan ook vertekenen misschien.

Fietskanon
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 24 jul 2017 19:15

Fietskanon 24 jul 2022 15:49

Lcsmet schreef: 24 jul 2022 15:29 Je kan die bout er even uithalen toch.
Proberen, proberen en weer iets anders proberen.
Edit: Dom, Je moet hem dus de andere kant op draaien en dan gaat hij eruit. Eventjes helemaal schoonmaken en dan idd opnieuw proberen.

Ik denk dat ik deze moet insmeren met normale grease toch? Niet voor Carbon?



PierreW schreef: 24 jul 2022 15:41 Hoever steekt de zadelpen nog in je frame?
Lijkt op de foto alsof de zadelpen wel eens niet diep genoeg zit. Maar beeld kan ook vertekenen misschien.
Nee dit is het beeld denk ik, er zit een minimum markering op de zadelpen, deze zit ruim genoeg in het frame.
Laatst gewijzigd door Fietskanon op 24 jul 2022 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.

i-mac

i-mac 24 jul 2022 16:03

Het zadel zit vastgemaakt op de zadelrail (ik heb het niet over de bevestiging op de zadelpen). Op die bevestigingspunten heb ik ooit vet moeten insmeren vanwege gekraak. Ik had me ook suf gezocht, maar dat bleek toch de oplossing te zijn.

Fietskanon
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 24 jul 2017 19:15

Fietskanon 24 jul 2022 16:08

i-mac schreef: 24 jul 2022 16:03 Het zadel zit vastgemaakt op de zadelrail (ik heb het niet over de bevestiging op de zadelpen). Op die bevestigingspunten heb ik ooit vet moeten insmeren vanwege gekraak. Ik had me ook suf gezocht, maar dat bleek toch de oplossing te zijn.
Dat snap ik, maar als dit bij mij het probleem zou zijn zou de kraak er ook moeten zijn als ik alleen de zadel pen opnieuw invet en weer bevestig.
Ik heb deze punten overigens al met WD40 gesmeerd eerder. Ga nu ook nog de rails doen.

Update: De klem eruit gehaald, schoongemaakt en de bout voorzien van nieuw vet. Ik dacht dit moet het zijn, nu is het opgelost. Ongeduldig als ik ben even richting te bossen gefietst om te kijken. Onderweg al een beetje het zand opgezocht naast het fietspad, geen problemen!
Eenmaal in de bossen hoorde ik langzaam weer een kraakje, na 3-4 echte bultjes / afdalingen is de kraak weer volledig terug. Op de terugweg weer het zand opgezocht naast het fietspad en deze geven nu ook inmiddels de kraak.

Baal uiteraard ontzettend, heb deze fiets 2e hands gekocht een maandje geleden. Krijg nu erg het gevoel alsof deze verkocht is ivm die kraak.

Weet niet meer wat ik nu moet doen, weet bijna zeker dat het door de zadelpen komt. Hopelijk kan ik er nog wat mee bij Canyon. :(

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 24 jul 2022 19:26

Als je zadel heen en weer (links rechts) beweegt kraakt ie niet en blijft de kraak dan ook weg?
Dan de punten van waar de rails aan het zadelframe zitten even inspuiten.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Plaats reactie