Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 03 feb 2023 13:58

Ja daarom dus mijn tekst over verschillen de meningen over, die filmpjes heb ik ook langs zien komen.
Maar beetje zelfde waarom ik dus eigenlijk altijd minimale spacer boven mijn stuurpen doe, sommige mensen zagen hun vorkbuis paar mm lager af dan stuurpen eindigt, maar dan heb je dus risico dat klemming niet lekker gaat.
En lastiger als je ooit andere stuurpen wilt monteren die iets hoger is.

Ik heb bij mijn grizl de canyon oplossing iig hergebruikt, maar echt handig is het niet.
Want je moet bijvoorbeeld op goed geluk dat dingetje weer in je vorkbuis krijgen op de juiste diepte.
Kon toen alleen niet echt een vervanging vinden door afwijkende maat.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 03 feb 2023 17:56

Een merk als Trek schrijft inderdaad ook voor altijd een minimale spacer boven de stuurpen te zetten.

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 07 feb 2023 20:11

Iemand problemen met de Rotor crank op een Grail? Ik kreeg eind november een Grail AL6. Al tijdens de eerste rit kwam de linker crankarm los. Probleem bleef terugkomen, ondanks diverse reparatiepogingen (zelf, een handige vriend en uiteindelijk de fietsenmaker om de hoek). Canyon reageerde coulant en snel: ik kreeg twee nieuwe crankarmen (links en rechts) én een nieuwe as. Ik kreeg zelfs de kosten voor de fietsenmaker vergoed die de boel heeft vervangen.

Een fietsmaatje kreeg dezelfde fiets een maand later en je raadt het al: ook bij hem laat de crank links los. Niet na de eerste rit, maar wel binnen de 400 kilometer. Ook hij gaat Canyon mailen voor vervangende onderdelen. Volgens de fietsenmaker kan er snel speling op de crank/as komen als je doorfietst met een losse crank.

Ik vind het erg toevallig dat dit twee keer voorkomt bij fietsen die een maand na elkaar in elkaar zijn gezet. Zijn er meer Canyon-rijders die hier last van hebben gehad?
Michiel

bikerke
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 07 feb 2023 21:06

fietsvriend schreef: 07 feb 2023 20:11 Zijn er meer Canyon-rijders die hier last van hebben gehad?
En niet enkel Canyon rijders....
Al een gegoogeld? :roll:

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 07 feb 2023 21:59

Aha, bekend probleem dus. Kon zo snel niks vinden op Google.
Michiel

Mvg10
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 mar 2021 19:51
Contact

Mvg10 08 feb 2023 12:48

fietsvriend schreef: 07 feb 2023 21:59 Aha, bekend probleem dus. Kon zo snel niks vinden op Google.
Mijn Grizl (oke, geen Grail maar toch) ging ook niet helemaal lekker met Rotor crankset. Voorbladen zaten wat scheef, waardoor de ketting licht 'zwabberde' en aanliep bij de voorderailleur. Opgelost via nieuwe onderdelen en e.a.a. bij een fietsenmaker in de buurt laten herstellen. Werkt nu goed, maar alles bij elkaar veel gedoe en voor mij een leermomentje als het kopen van een nieuwe fiets via Canyon gaat.

apollo
Forum-lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 03 mei 2010 16:44

apollo 09 feb 2023 20:08

In 2016 kocht ik mijn laatste Canyon, namelijk het vorige model van de Ultimate slx.
Aangezien het 7 jaar geleden is, is er bij Canyon wel het één en het ander veranderd. Als ik het goed begrijp kan je momenteel geen fiets meer bestellen zolang deze niet beschikbaar is.
Intussen is het nieuwe model in de meest courante maten uitverkocht. Bij sommige maten of modellen staat "Binnenkort" met een datum erbij en bij sommigen "Binnenkort" zonder datum.
Aangezien ik het de laatste jaren niet meer heb gevolgd en omdat ik weet dat er hier liefhebbers zijn die het reilen en zeilen van Canyon vanbuiten kennen, is mijn vraag de volgende. Betekent bovenstaande dit dat degene zonder datum nog later beschikbaar zullen zijn? Of komt een courante maat als "medium" soms toch vroeger ter beschikking? Ik ben namelijk geïnteresseerd in de Ultimate CF SLX 9 Di2. Is er trouwens iemand die weet of er bij de volgende lichting nieuwe kleuren ter beschikking zullen zijn?

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 09 feb 2023 22:14

Binnenkort zonder datum betekent zeker dat de fiets weer beschikbaar zal zijn. Binnenkort kan in mijn ervaring maanden duren. Maar soms gaat het best snel.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 09 feb 2023 22:45

Het beste is dagelijks eens kijken. Want kan zomaar uit het niets plots direct op voorraad staan.

microkid
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 01 mar 2022 16:44

microkid 10 feb 2023 06:45

Je kan ze ook even mailen. Ze hebben meestal wel een indicatie wanneer ze een bepaalde fiets weer gaan fabriceren. Heb ik vorig jaar ook gedaan. Ik wilde de Endurace Aero, in april gemaild, antwoord dat deze in Q3 weer gebouwd zou worden. En warempel, in oktober was hij er weer.

apollo
Forum-lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 03 mei 2010 16:44

apollo 10 feb 2023 18:04

Bedankt voor de antwoorden!

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 12 feb 2023 15:44

bikerke schreef: 07 feb 2023 21:06
fietsvriend schreef: 07 feb 2023 20:11 Zijn er meer Canyon-rijders die hier last van hebben gehad?
En niet enkel Canyon rijders....
Al een gegoogeld? :roll:
Ligt idd het meest aan dat stomme systeem van Rotor maar als je het goed monteert gaat het. Het juiste aantal, voorgeschreven, spacers gebruiken. De schroeven op het juiste moment aandraaien en dan pas met de ring de speling eruitdraaien.

Als hij versleten is zsm vervangen voor shimano oid.

Plaats reactie