Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

Eddy Merckx
Forum-lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 15 feb 2018 09:27

Eddy Merckx 24 apr 2018 22:04

Nee ik twijfel tussen een nieuwe Endurace AL met DISC (en dus 28mm) of een Endurace CF (gewone remmen en dus 25mm)

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 25 apr 2018 08:02

Paar maandjes doorsparen en een cf disc nemen, is dat geen optie?
Om het te relativeren, hoe lang ga je met de fiets doen, 5 jaar?
Dat is 60 maanden, laat de disc versie eens 400eur duurder zijn, dan is dat 6.67 per maand. Ga je tien keer per maand fietsen ermee, dan is het 60 cent per rit. Als je dus bij iedere stop een regular koffie neemt ipv capucino, is het verschil alweer terugverdiend. :-)

Edit: als je de koffie stop inclusief vlaai helemaal overslaat, kan je vast en zeker de berekning zo "finetunen" dat er ook nog een di2 inzit :mrgreen: :twisted:

Edit2: ik rij zelf overigens op een CF SL 2017 di2 disc. Mijn oude fiets speci venge, reed ik met 25mm en was ik na 150km (vooral door de veel diepere zit) helemaal gebroken. Nu rij ik fluitend de volledige agr etc... huidige bandjes gp4ks2 in 28mm (vallen als 30mm). carbon velgen van helin of de std zipps.

Eddy Merckx
Forum-lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 15 feb 2018 09:27

Eddy Merckx 25 apr 2018 09:59

Voor je het weet zit je met zo'n redenering aan een Aeroad van 7000 euro; het moet ergens stoppen.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 25 apr 2018 10:18

Gewoon kopen waar jij je gelukkig bij voelt/wat afgestemd is op jouw gebruik (en niet wat de markt je door de strot probeert te duwen).
Disc heeft zin als je niet een typische mooiweer rijder bent en je fiets ook met enige regelmaat in bergachtig terrein gebruikt.
Doe je deze zaken niet of maar heel zelden dan koop je met een velgrem model voor minder geld een vergelijkbare fiets of voor hetzelfde geld een betere (lichtere).

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16201
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 25 apr 2018 10:20

Het is wel een racefiets. Als comfort zo belangrijk is zou ik een heel andere type fiets nemen.

Veel moderne fietsen met direct mount remmen kunnen ook al 28mm aan. Ik zou dus gewoon de afweging maken of je schijven wilt of niet op alle voors en tegens, niet alleen om die paar mm bandbreedte.
Campagnolo Ultra Dork

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 25 apr 2018 10:41

Ernie C. schreef: 25 apr 2018 10:20 Het is wel een racefiets. Als comfort zo belangrijk is zou ik een heel andere type fiets nemen.

Veel moderne fietsen met direct mount remmen kunnen ook al 28mm aan. Ik zou dus gewoon de afweging maken of je schijven wilt of niet op alle voors en tegens, niet alleen om die paar mm bandbreedte.
Precies, een racefiets is geen zetel. Al moet ik zeggen dat ik super lekker zit op de Ultimate CF SLX en heb maar 5mm spacer onder de stuurpen. Zit lekker aggressief en als ik een rit van 230km doe, zit ik zelfs na 200km nog onder in de beugels..maar dat zou ook na 250km nog wel kunnen, maar toen was ik alweer thuis :lol:

Eddy Merckx
Forum-lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 15 feb 2018 09:27

Eddy Merckx 25 apr 2018 10:48

In een https://www.canyon.com/nl/road/endurace ... f-7-0.html past volgens Canyon zelf geen 28 mm banden. Volgens de specificaties van Mavic past in hun Aksium wielset tot 32mm banden.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6085
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 25 apr 2018 11:00

25mm met een halve bar minder lucht is ook een stuk comfortabeler.

In dit prijssegment zou ik niet zo heel snel voor discs kiezen denk ik... Als ik dat al zou overwegen, dan minstens ultegra afmontage (vanwege de lompheid van de 105 shifters bij discs).

ik heb een ultimate AL (uit 2012).,. ja, alu is geen comfortabel materiaal. Harder en directer dan staal en carbon. Heb ik er ook nog 40mm alu velgen in hangen. Maar de bandendruk doet veel voor het effenen van het wegdek, En voor je eigen gevoel een stuurlint met wat meer demping, wat dikker, of een stukje extra lint onder het gewikkelde deel leggen, helpt ook. Ow en houd je stuur lekker ontspannen en losjes vast.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16201
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 25 apr 2018 11:07

Ben je getrouwd met Canyon?

Die AL weegt wel een kilo meer, De CF zal een iets comfortabeler en wellicht stijver frame hebben. Zijn die paar mm banden je dat + 100 euro extra waard? Zie je voor de rest nog extra voordelen van schijfremmen dan kan de AL een prima optie zijn maar puur naar die fractie meer comfort gekeken zou het mijn keuze niet zijn.
Campagnolo Ultra Dork

Eddy Merckx
Forum-lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 15 feb 2018 09:27

Eddy Merckx 25 apr 2018 11:19

Ik zie geen voordelen qua schijfremmen an sich, het enige dat me erin aantrekt is bredere banden kunnen steken.

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1093
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 25 apr 2018 12:00

Eddy Merckx schreef: 25 apr 2018 10:48 In een https://www.canyon.com/nl/road/endurace ... f-7-0.html past volgens Canyon zelf geen 28 mm banden. Volgens de specificaties van Mavic past in hun Aksium wielset tot 32mm banden.
Pas op dat je het effect van nog bredere banden niet overschat.
Andere factoren (comfortabeler carbon frame, stijfheid van de voorvork en stuur bijvoorbeeld).

Ik heb dit frame met 25 mm banden en had hiervoor een Scott Solace (ook een comfortracer) met 28 mm banden.
Ik moet zeggen dat ik geen verschil in comfort merk.

Mijn fiets heeft dan wel die extra dempende zadelpen, dit i.t.t. de 7.0 uit het linkje, die doet natuurlijk ook wel iets voor de schokdemping.
Courir c'est mourir un peu

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16201
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 25 apr 2018 14:16

Eddy Merckx schreef: 25 apr 2018 11:19 Ik zie geen voordelen qua schijfremmen an sich, het enige dat me erin aantrekt is bredere banden kunnen steken.
Dan zou ik voor carbon zonder schijven gaan. Je hebt dan ook budget over voor je eerste upgrades. Ik weet ook niet of een S13 zadelpen comfortabeler is dan een S23 b.v. en zelfs met de duurste S15 hoef je niet ver over de 1500 euro te gaan als je de originele een beetje kunt verkopen (of neemt canyon hem terug?). Maar je kunt ook denken aan lichtere pedalen, leukere bidonhouders enz.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie