Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Lightweight

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 apr 2006 13:57

tja dat is erg jammer voor hem. Maar ja niet echt nieuws dat er wat kapot gaat bij junioren in valpartijen. Ik weet van genoeg junioren doe vele carbon velgen thuis hebben liggen die kapot zijn gegaan in valpartijen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 22 apr 2006 14:04

Ik las ergens de raad "race niet wat je niet kan vervangen"! En dat is trouwens ook de m.i. eerlijke optiek van CarbonSports: koop je geen Lightweights als je je niet kan permitteren een vervanging bij crash te betalen.
Het lijkt me een goede raad. In wedstrijd kan nu eenmaal alles stuk gaan. En ik rijd ook wel eens met duur materiaal in koers, maar dat is dan ook (1.) omdat ik het materiaal kan vervangen als het stuk gaat (het stuk nieuw koop of krijg) of (2.) omdat ik er me voor de wedstrijd mee verzoend heb dat het tijdens de wedstrijd volledig naar de fillistijnen kan gaan (in een crash bv.)... wat natuurlijk niet inhoud dat je niet omzichtig met je materiaal omgaat.
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

joren
Forum-lid
Berichten: 694
Lid geworden op: 29 jul 2005 14:16

joren 22 apr 2006 22:56

yannick eijsen ka n het zig heel goed permiteren
 

kuiper
Forum-lid
Berichten: 2041
Lid geworden op: 13 nov 2005 15:17
Locatie: Wateringen
Contact

kuiper 23 apr 2006 21:03

In woensdrecht was ook een aardig valpartij'tje hoorde ik en meeste werd vergoed, dus waarschijnlijk kan je gewoon degene die de valpartij veroorzaakte aanspreken, nu terug naar het topic: leuk en aardig Lightweight wiel kapot rijden maar dat kan je zelf verwachten als je ze in zo'n wedstrijd inzet. je moet ze gebruiken met verstand, niet dat ik wil zeggen dat hij een prutser is

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 23 apr 2006 21:21

Quoten: Origineel geplaatst door Kuiper op 23 April 2006

In woensdrecht was ook een aardig valpartij'tje hoorde ik en meeste werd vergoed, dus waarschijnlijk kan je gewoon degene die de valpartij veroorzaakte aanspreken, nu terug naar het topic: leuk en aardig Lightweight wiel kapot rijden maar dat kan je zelf verwachten als je ze in zo'n wedstrijd inzet. je moet ze gebruiken met verstand, niet dat ik wil zeggen dat hij een prutser is


Haha, daar gaat de verzekering goed mee lachen. Als je al een verantwoordelijke kan vinden, zal het een grove tekortkoming veronderstellen, maar in de meeste gevallen zal je claim gewoon stranden!
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

jee-es
Forum-lid
Berichten: 758
Lid geworden op: 03 feb 2005 15:12

jee-es 23 apr 2006 22:02

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 23 April 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Kuiper op 23 April 2006

In woensdrecht was ook een aardig valpartij'tje hoorde ik en meeste werd vergoed, dus waarschijnlijk kan je gewoon degene die de valpartij veroorzaakte aanspreken, nu terug naar het topic: leuk en aardig Lightweight wiel kapot rijden maar dat kan je zelf verwachten als je ze in zo'n wedstrijd inzet. je moet ze gebruiken met verstand, niet dat ik wil zeggen dat hij een prutser is


Haha, daar gaat de verzekering goed mee lachen. Als je al een verantwoordelijke kan vinden, zal het een grove tekortkoming veronderstellen, maar in de meeste gevallen zal je claim gewoon stranden!


Casran: Je slaat één stap over. Je zult eerst de aansprakelijheid van de veroorzaker vast moeten stellen. Pas bij de afwikkeling komt eventueel een verzekeraar om de hoek kijken. Niet dat dit veel zal uithalen. In dit soort sport en spelsituaties (zoals ze in de Nederlandse rechtspraak worden genoemd) zal niet snel aansprakelijkheid worden vastgesteld. Je zit eerder aan risicoaanvaarding te denken (al een rechter tegenwoordig deze bewaarding nooit gebruiken, maar voor een leek dekt deze term de lading aardig). Een valpartij in een wielerkoers kan de beste overkomen. Pas als er handelingen worden verricht die niet tot het normale spl of sport behoren kan eventueel sprake zijn van aansprakelijkheid. Te denken valt aan een schandalige tackle op de benen van je tegenstander bij het voetbal waarbij die ernstig letsel oploopt of het doelbewust geven van een stoot aan een mede wielrenner waardoor deze van zijn fiets valt met ernstig letsel tot gevolg.
Onderschrift? Nee: ik fiets liever!

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 23 apr 2006 22:17

Quoten: Origineel geplaatst door Jee-eS op 23 April 2006

1. Casran: Je slaat één stap over. Je zult eerst de aansprakelijheid van de veroorzaker vast moeten stellen. Pas bij de afwikkeling komt eventueel een verzekeraar om de hoek kijken. 2. Niet dat dit veel zal uithalen. In dit soort sport en spelsituaties (zoals ze in de Nederlandse rechtspraak worden genoemd) zal niet snel aansprakelijkheid worden vastgesteld. Je zit eerder aan risicoaanvaarding te denken (al een rechter tegenwoordig deze bewaarding nooit gebruiken, maar voor een leek dekt deze term de lading aardig). Een valpartij in een wielerkoers kan de beste overkomen. Pas als er handelingen worden verricht die niet tot het normale spl of sport behoren kan eventueel sprake zijn van aansprakelijkheid.3. Te denken valt aan een schandalige tackle op de benen van je tegenstander bij het voetbal waarbij die ernstig letsel oploopt of het doelbewust geven van een stoot aan een mede wielrenner waardoor deze van zijn fiets valt met ernstig letsel tot gevolg.


1. Juist hoor. Was eigenlijk niet mijn bedoeling een haarscherpe juridische analyse te maken.
2. "Sport en spelsituaties", grappige juridische benaming, hier niet gekend.
3. Aan dat voorbeeld dacht ik ook meteen; het is in de recente Nederlandse rechtspraak nog duidelijk gebleken bij die fout van die Sparta-speler. Ook in België zijn er zo enkele gevallen.Nu, voor de leek komt het erop neer dat het nogal wiedes is dat, als je aan bokssport begint, je je tegenstander niet kan laten opdraaien voor de medische kosten; hoe cru ook, maar er wordt aangenomen dat dit bij de sport hoort. Hetzelfde geldt voor valpartijen in koers. Enige uitzondering daarop vormen flagrante en aantoonbare overtredingen van wedstrijdreglementen (en niet een gewone fout in het voetbal, maar bv. een bokser die een mes bovenhaalt of zo): dan kan je je niet meer verstoppen achter de sportfactor.
@ amnesiac: als een hond in het spel is, is dit duidelijk. Een vriend van me kreeg schade vergoed nadat een auto heel duidelijk verkeerd geparkeerd stond op het parcours, en na uitvoerig bewijs verschillende partijen (bestuurder, organisator) hiervoor aansprakelijk gesteld konden worden. Vergeet het dat je vergoedingen krijgt omdat een renner een stuurfout maakt en in z'n val 10 anderen meeneemt.
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

jee-es
Forum-lid
Berichten: 758
Lid geworden op: 03 feb 2005 15:12

jee-es 23 apr 2006 23:50

Quoten: Origineel geplaatst door amnesiac op 23 April 2006

@ Casran de zaak veranderd dan inderdaad. Als een andere renner je ongelukkig onderuit haalt denk ik niet dat je iets terug krijgt. Maar als het door omstanders of door de organisatie zal komen zal de kans een stuk groter worden. Ik denk dat Casran hier meer kennis over heeft

Hier heb je een goed punt. De organisator heeft namelijk een zorgplicht. Echter deze is ook niet oneindig, maar zal doorgaans het slachtoffer behulpzamer zijn in een mogelijke vergoeding van zijn kosten dan bij een derde. Is Casran trouwens niet meer thuis in het arbeidsrecht? (wat natuurlijk niet wil zeggen dat hij niets van aansprakelijkheidrecht afweet...)
Onderschrift? Nee: ik fiets liever!

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 24 apr 2006 00:20

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 23 April 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Jee-eS op 23 April 2006

1. Casran: Je slaat één stap over. Je zult eerst de aansprakelijheid van de veroorzaker vast moeten stellen. Pas bij de afwikkeling komt eventueel een verzekeraar om de hoek kijken. 2. Niet dat dit veel zal uithalen. In dit soort sport en spelsituaties (zoals ze in de Nederlandse rechtspraak worden genoemd) zal niet snel aansprakelijkheid worden vastgesteld. Je zit eerder aan risicoaanvaarding te denken (al een rechter tegenwoordig deze bewaarding nooit gebruiken, maar voor een leek dekt deze term de lading aardig). Een valpartij in een wielerkoers kan de beste overkomen. Pas als er handelingen worden verricht die niet tot het normale spl of sport behoren kan eventueel sprake zijn van aansprakelijkheid.3. Te denken valt aan een schandalige tackle op de benen van je tegenstander bij het voetbal waarbij die ernstig letsel oploopt of het doelbewust geven van een stoot aan een mede wielrenner waardoor deze van zijn fiets valt met ernstig letsel tot gevolg.


1. Juist hoor. Was eigenlijk niet mijn bedoeling een haarscherpe juridische analyse te maken.
2. "Sport en spelsituaties", grappige juridische benaming, hier niet gekend.
3. Aan dat voorbeeld dacht ik ook meteen; het is in de recente Nederlandse rechtspraak nog duidelijk gebleken bij die fout van die Sparta-speler. Ook in België zijn er zo enkele gevallen.Nu, voor de leek komt het erop neer dat het nogal wiedes is dat, als je aan bokssport begint, je je tegenstander niet kan laten opdraaien voor de medische kosten; hoe cru ook, maar er wordt aangenomen dat dit bij de sport hoort. Hetzelfde geldt voor valpartijen in koers. Enige uitzondering daarop vormen flagrante en aantoonbare overtredingen van wedstrijdreglementen (en niet een gewone fout in het voetbal, maar bv. een bokser die een mes bovenhaalt of zo): dan kan je je niet meer verstoppen achter de sportfactor.
@ amnesiac: als een hond in het spel is, is dit duidelijk. Een vriend van me kreeg schade vergoed nadat een auto heel duidelijk verkeerd geparkeerd stond op het parcours, en na uitvoerig bewijs verschillende partijen (bestuurder, organisator) hiervoor aansprakelijk gesteld konden worden. Vergeet het dat je vergoedingen krijgt omdat een renner een stuurfout maakt en in z'n val 10 anderen meeneemt.
 


Hoi,
Is volgens mij anders wel bekend in de Belgische rechtspraak. Een beetje als een geval van heirkracht, niet letterlijk uiteraard maar in de ruimere zin.
Nu ja, het zullen je nieuwe Lightweights maar wezen...........
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

Plaats reactie