Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Jan Janssen

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 10 jan 2021 16:37

scottpch schreef: 10 jan 2021 10:49 Zoals ik al eerder zei, zelf wegen, de fabrikanten zijn nogal optimistisch mbt gewichten.
Een fiets met 105 en 7,5 kg???
Dat geloof je toch zelf niet asmeets?
Waarom zou ik dat niet geloven. Deze review uit 2018 in dit blad bevestigt dat gewoon. Inclusief pedalen 7,75 kg. afgemonteerd met Shimano 105.

En dan zit je nog niet eens op 1/3 van de prijs die je noemt. Pak je een iets duurdere versie ga je de 7,5 kilo dus wel halen.

Dat zelf wegen zou ik als het gewicht zo belangrijk is overigens wel doen. Dat is een goede tip. Ik ben het er wel mee eens dat fabrikanten optimistisch zijn, maar niet dat je zo veel geld moet uitgeven om aan de 7,5 kilo te komen.

Woutoro32
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 18 jun 2020 21:22

Woutoro32 10 jan 2021 16:55

dwangarbeider schreef: 10 jan 2021 12:58 Dat van die velgremmen is toch zo waar.
Spijtig genoeg zitten we nu al op het punt dat velgremmen eigenlijk niet meer overwogen worden bij de keuze van een racefiets.
Het wordt ook ieder jaar moeilijker om buiten een instapper nog iets te vinden met velgremmen.

Velgremmen hadden juist mijn voorkeur. En binnen mijn budget heb ik toen gekozen voor een JJ tour de france dit jaar. Ook gekeken naar de Sensa Romagna 105 disc. Maar mijn vertrouwen die ik altijd al heb gehad met mijn velgremmen, dat ik schijfremmen niet nodig acht. En ook nog eens goedkoper uit ben. En JJ heeft de mooie keuze om je fiets zelf samen te stellen. En mijn eerste racefiets was een JJ en dan kom je daar toch weer bij terug. En de filosofie achter de fietsen vind ik ook nog eens gaaf.

Hopelijk blijven velgremmen gewoon bestaan naast schijf.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 10 jan 2021 17:00

Die testen lees ik ook altijd en dan zie ik het gewicht van het frame icm de groep, schijfremmen en wielen in dat grafiekje en dan moet ik gewoon lachen.
Ze nemen gewoon klakkeloos de tekst van de fabrikant over!
En dan ook nog zonder bidonhouders en pedalen, terwijl je de pedalen echt wel nodig hebt om te fietsen....
Nou weet ik wel dat ze nooit de pedalen meenemen in hun gewicht, maar toch dan nog klopt die opgave niet.
Ik heb zoveel verschillende merken gewogen en geen enkel merk komt aan hun gewichtsopgave, altijd fors ervanaf.

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 10 jan 2021 18:13

We gaan denk ik een beetje off-topic met onze discussie ;)
Omdat ik het wel heel erg interessant vind is het wellicht een idee om een ander topic te starten met de vraag:

Wat weegt jouw fiets?
En dan aangeven wat de criteria zijn. Inclusief pedalen en bidonhouders lijkt me dan wel een criterium.
Dan kunnen we realistische gewichten boven water krijgen.

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 10 jan 2021 22:41

asmeets schreef: 10 jan 2021 18:13 We gaan denk ik een beetje off-topic met onze discussie ;)
Omdat ik het wel heel erg interessant vind is het wellicht een idee om een ander topic te starten met de vraag:

Wat weegt jouw fiets?
En dan aangeven wat de criteria zijn. Inclusief pedalen en bidonhouders lijkt me dan wel een criterium.
Dan kunnen we realistische gewichten boven water krijgen.
Beetje zoeken op het forum, want volgens mij bestaat dat draadje al: viewtopic.php?f=22&t=70450&p=952552&hil ... ts#p952552 :oops:

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 11 jan 2021 07:30

senior schreef: 10 jan 2021 22:41 Beetje zoeken op het forum, want volgens mij bestaat dat draadje al: viewtopic.php?f=22&t=70450&p=952552&hil ... ts#p952552 :oops:
:winkthumb:

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 11 jan 2021 08:12

Dan wel een lijstje van fietsen met schijfremmen aanmaken... ;)

Harry Jacques
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 03 jun 2012 12:35
Locatie: Zwolle

Harry Jacques 19 jan 2021 22:48

ai foutje,
....mijn plaatsing kan ik niet verwijderen....zie hieronder....
Laatst gewijzigd door Harry Jacques op 19 jan 2021 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Harry Jacques
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 03 jun 2012 12:35
Locatie: Zwolle

Harry Jacques 19 jan 2021 22:56

Zow he, ff een maand niet op het forum geweest en wat moi om deze drukte te zien. Zelf afgelopen maanden heerlijk nog op mn JJ tdf gefietst, voor het eerst dat ik echt in de winter doorfiets, nu met nieuwe winterkleding. Fijn te lezen dat jw tdf zo goed bevalt @woutoro. Ik zit ook al acht jaar met een dikke smile op die van mij. Vind het nog steeds een prachtig detail dat de lasnaden zo mooi zijn weggewerkt, ook als je het vergelijkt met andere merken.
En tja, die forumrit JJ was alweer tenminste 5 jaar geleden, forumrit is dus wat anders dan de JJ classic die ieder jaar in wageningen start.

Ik overweeg heel sterk, deels tot verdriet om "vreemd te gaan" , na 33 jaar een JJ gereden te hebben.. Ga volgende week kijken bij Pilotcycles naar een Titaniumfiets, gravelversie en met Pinionversnelling. De echte racers zullen het verafschuwen schat ik in maar die Pinion lijkt mij in combinatie met gravelfiets en het touren ipv echte race dat ik doe ideaal......

Woutoro32
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 18 jun 2020 21:22

Woutoro32 20 jan 2021 07:17

Harry Jacques schreef: 19 jan 2021 22:56 Zow he, ff een maand niet op het forum geweest en wat moi om deze drukte te zien. Zelf afgelopen maanden heerlijk nog op mn JJ tdf gefietst, voor het eerst dat ik echt in de winter doorfiets, nu met nieuwe winterkleding. Fijn te lezen dat jw tdf zo goed bevalt @woutoro. Ik zit ook al acht jaar met een dikke smile op die van mij. Vind het nog steeds een prachtig detail dat de lasnaden zo mooi zijn weggewerkt, ook als je het vergelijkt met andere merken.
En tja, die forumrit JJ was alweer tenminste 5 jaar geleden, forumrit is dus wat anders dan de JJ classic die ieder jaar in wageningen start.

Ik overweeg heel sterk, deels tot verdriet om "vreemd te gaan" , na 33 jaar een JJ gereden te hebben.. Ga volgende week kijken bij Pilotcycles naar een Titaniumfiets, gravelversie en met Pinionversnelling. De echte racers zullen het verafschuwen schat ik in maar die Pinion lijkt mij in combinatie met gravelfiets en het touren ipv echte race dat ik doe ideaal......
Als je de JJ maar houdt. Al is het maar uit nostalgie haha.

Lekker doen wat je zelf fijn vindt. En als zoiets beter bij je past.. mooi toch.

Maar voordat je overstapt van JJ. In april lanceren ze een gravelbike. Gebaseerd op de Eclypse. De Gravicon. Misschien kan dat je overhalen om bij JJ te blijven😄

Harry Jacques
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 03 jun 2012 12:35
Locatie: Zwolle

Harry Jacques 23 jan 2021 12:18

Afgelopen maand ook nog ff “nieuwe” wielen onder m’n tdf gezet. De vorige originele mavic aksiums had ik 40k ongeveer mee gereden. Erg sterke wielen passend bij de fiets, daarom op marktplaats voor 65 euri een setje gekocht van iemand die betere wielen op z’n fiets wilde....ik voel zelf echt weer het verschil met m’n oude... het draait en rolt toch net ff weer wat beter.

Woutoro32
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 18 jun 2020 21:22

Woutoro32 23 jan 2021 12:31

Harry Jacques schreef: 23 jan 2021 12:18 Afgelopen maand ook nog ff “nieuwe” wielen onder m’n tdf gezet. De vorige originele mavic aksiums had ik 40k ongeveer mee gereden. Erg sterke wielen passend bij de fiets, daarom op marktplaats voor 65 euri een setje gekocht van iemand die betere wielen op z’n fiets wilde....ik voel zelf echt weer het verschil met m’n oude... het draait en rolt toch net ff weer wat beter.
Dat is altijd fijn. En voor 65 euro helemaal prima te doen!

De Gravicon niet iets voor jou ipv een ander merk?😊

Plaats reactie