Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Het Grote China Topic (frames + onderdelen)

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2850
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 12 dec 2022 09:54

Ik zie dat Winspace ook een gravelding heeft (G2). Het ziet er wel erg hetzelfde uit als het frame wat LightBicycle verkoopt. Als ik dit zo zie, is het bij RocoSport maar 60 euro duurder dan bij LightBicycle zelf.

Edit: de geos van 2 maten naast elkaar gelegd. Het is hetzelfde frame.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 15 dec 2022 19:16

Hambini gaat even los op een velobuild frame :

https://www.youtube.com/watch?v=690Q5NSbQ0g

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2850
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 15 dec 2022 19:53

Vanaf welke seconde praat ie weer normaal en kan ik de volume weer aanzeten?

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 15 dec 2022 19:54

Kijk vanaf 9m20 voor het dieptepunt van het frame

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 24 dec 2022 08:52

Iemand al aangedurft om een hydraulische china groepset te gebruiken?

Een campa, shimano, sram hybrid met elementen van alle. Maar die shifters zien er verassend netjes uit.

https://www.youtube.com/watch?v=jMu7nIURiVo

Luke is een beetje raar, maar dat weet hij zelf ook wel. En ik vind m wel grappig.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2850
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 24 dec 2022 09:38

thestudent schreef: 24 dec 2022 08:52 Iemand al aangedurft om een hydraulische china groepset te gebruiken?

Een campa, shimano, sram hybrid met elementen van alle. Maar die shifters zien er verassend netjes uit.

https://www.youtube.com/watch?v=jMu7nIURiVo

Luke is een beetje raar, maar dat weet hij zelf ook wel. En ik vind m wel grappig.
Het zou mij niets verbazen als ze met 1 a 2 jaar met een elektrische groep gaan komen

https://youtu.be/6bilDv_d8JM

CyberThijs
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 okt 2012 15:27

CyberThijs 03 jan 2023 13:36

Ik was al een paar maanden aan het wikken en wegen over een nieuwe gravelfiets ter aanvulling van mijn Canyon Ultimate wegfiets, en ben uiteindelijk terecht gekomen op de Carbonda CFR707. Dit topic was hiervoor goud waard, en dus draag ik ook mijn steentje bij met wat nuttige info.

Fietskader: Carbonda CFR707

Carbonda is de direct-to-consumer vleugel van Flybike. De Carbonda CFR707 is een andere naam voor de Flybike FM1186. Initieel kwam ik bij dit merk terecht vanwege hun heel populaire CFR696/FM696 die door een paar westerse merken ook verkocht wordt (vb. de Ridley Kanzo Adventure, De Rosa Gravel, PlanetX On-One Free Ranger). De CFR707 wordt vziw enkel door het onbekende westerse merk 1816 verkocht als hun GRVL en L'enfer du Nord gravel fietsen (maar dan wel aan een zeer premium prijs 😅).

De CFR707 heeft een iets aggressievere geometrie dan de CFR696, heeft volledige interne bekabeling en komt met inclusief een integrated handlebar, wat de meerprijs wel wat goedmaakt. Ik betaalde uiteindelijk 1061USD voor een CFR707 XL in dark green/blue chameleon kleur. De integrated handlebar bestelde ik in maar 90x440.

Breakdown:
- frame incl handlebar: 650 USD
- kleur: 125 USD
- front+rear axles: 26 USD
- headset: 15 USD
- extra derailleur hanger: 5 USD
- shipping: 195 USD
- paypal fee 4,5%: 45 USD

Ik plaatste en betaalde de bestelling op 11 oktober. Op 24 oktober kreeg ik bericht dat het frame geschilderd was inclusief 2 fotos en een filmpje (op de foto's zag het resultaat er slecht uit door de slechte belichting, maar het filmpje stelde me gelukkig gerust 😅). Op 27 oktober kreeg ik het WXY tracking nummer. Op 9 november werd hij door DPD geleverd.

Voor wie groot is raad ik aan om een extra set van headset spacers te bestellen, want standaard krijg je maar 15mm aan spacers bijgeleverd (1x5mm, 1x10mm), wat toch wel erg zuinig is.

Wielen: Elitewheels gravel wielen
Elitewheels is het direct-to-consumer merk van yuan'an. Ze hebben hun eigen website (elite-wheels.com), maar zijn ook actief op AliExpress. Op Ali lijken ze iets competitiever qua prijs te zijn.

De wielen die ik erbij kocht zijn Elitewheels 35*32mm gravel wielen, die zeer gelijkaardig zijn aan hun Marvel G35 wielen, maar dan met zwaardere spaken (Pillar 1423 ipv Sapim CX ray) en vrije keuze van type hub. Ik koos voor de RD13 hub, die gebaseerd op DT-Swiss 240 hub, waarvan het patent recent vervallen is. Dat sprak me meer aan dan de keramische lagers waarmee de Marvel G35 komen.

Deze bestelde ik op 13 oktober, werden verzonden op 27 oktober, en werden op 14 november eveneens door DPD geleverd.
Nuttig om te weten:
- BTW valt weg bij Aliexpress omdat de bestelling meer dan 150 euro is, en ze dus verwachten dat je sowieso behalve BTW ook invoerrechten moet betalen
- Door de 'seller shipping method' te nemen (kost 90USD) kreeg ik 'tax prepaid' shipping. Ik heb dus uiteindelijk geen extra kosten moeten betalen.
- Maak niet de fout om nog iets extra's als tubeless tape erbij te bestellen: Elitewheels verzond dat apart, en voor dat pakje moest ik dus wel betalen. Niet gedaan: meer inklaringskosten dan wat tape waard is, en Elitewheels liet weten dat er al tape bij de wielen zat. Er bleken inderdaad 2 rollen tubeless tape bij te zitten, terwijl ik al aan 1 rol genoeg had om beide wielen te tapen 😊
- Inclusief onnodige extra tape betaalde ik uiteindelijk 492 USD voor deze wielen.

Opbouw

Ik heb deze fiets verder opgebouwd met een SRAM Rival AXS XPLR 1x setup en een ZRACE RX 40t crankset (omdat de SRAM Rival crank momenteel niet te krijgen valt). Ik heb voor de cransket nog getwijfeld over de Senicx GR3, maar deze is niet beschikbaar in 172.5mm en Luke van TraceVelo heeft toch ook zijn bedenkingen bij het gebruik van een aluminum as in combinatie met de relatieve dunne Shimano HollowTech BB: hij raadt DUB cranks aan in de plaats.

De installatie ging behoorlijk vlot. Enkel de bijgeleverde expander plug ben ik niet zo enthousiast over: die is bovenaan erg hoog waardoor je de vork relatief veel moet inkorten om alles te doen passen. Lijkt me niet optimaal voor hoe het stuur moet klemmen op de vork (wat ook een beetje de schuld is van het ontwerp van het stuur zelf). Moest ik dit opnieuw moeten doen, dan koos ik voor een alternatief zoals de Pro Ahead expander

Kleine zaken die ik nog extra (moest) kopen. Allebei zaken die uiteindelijk essentieel bleken om de fiets te kunnen afwerken, en erg vervelend om op te moeten wachten:
- spacers die bovenop het stuur kunnen gemonteerd worden. De bijgeleverde spacers kunnen immers enkel onder het stuur geplaatst worden, waardoor je in de praktijk direct je vork op maat moet zagen. Niet handig als je eerst een paar hoogtes wil proefrijden.
- lockrings voor mijn Centerlock remschijven. Deze werden noch bij de wielen, noch bij de remschijven meegeleverd 😐
- 37mm bouten om de achterste remklauw te kunnen monteren. De bijgeleverde bouten door SRAM bij de achterste shifter/remcombo waren geen van allen de juiste maat.

Nog enkele nice to haves die ik voor deze fiets kocht:
- fietscomputerhouder die onderaan het stuur gemonteerd kan worden. Uiteindelijk voor een aluminum uitvoering gekozen
- fietsbel: ziet er mooi uit, maar een absoluut kreng om te installeren. Ik kan hem niet aanraden.
- doorzichtige beschermfolie om mijn frame te beschermen moest de ketting er ooit aflopen + tegen opspattende stenen tegen de onderkant van de schuine buis.

Extra gereedschap dat absoluut nodig bleek, en het best ook via Ali besteld wordt:
- een DUB bottom bracket tool
- een internal cable routing tool: de plastic buisjes die klaarzitten in het frame zijn te smal om hydraulische leidingen direct te kunnen door leiden. Maar je kan er wel eerst deze tool door duwen, vastmaken aan de hydraulische leiding en zo door je frame trekken. Ook om de hydraulische leiding door het stuur te loodsen bleek dit zijn gewicht in goud waard.

Hieronder vind je enkele foto's van het eindresultaat, alsook een screenshot van de tracking zodat je een beeld krijgt van de doorlooptijd van elke stap.
Bijlagen
20230101_105211.jpg
20221203_112110.jpg
20221203_111918.jpg
wxy tracking.png
Laatst gewijzigd door CyberThijs op 03 jan 2023 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.

SantaSCSI
Forum-lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 18 nov 2014 12:55

SantaSCSI 03 jan 2023 14:27

Mooi overzichtje van een mooie fiets! Best snelle levering ook van Carbonda. Je zou gaan afvragen hoe je voor andere merken in godsnaam een jaar of langer nog wil wachten (ok, het gaat hem dan over componenten, maar toch).

Gebruikersavatar
dr.detour
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 08 nov 2019 18:23
Locatie: Noord-Holland
Contact

Gebruikersavatar dr.detour 03 jan 2023 14:49

@CyberThijs, mag ik je allereerst complementeren voor jouw fantastische bijdrage? Hoop dat het een voorbeeld is voor meerderen onder ons (incl. mezelf). Tevens een prachtige fiets, waar ik nog even verder in ga duiken!
* Orbea Orca R8100
* Specialized Diverge RX815

Instagram: dr.detour

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37371
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 jan 2023 15:19

Wauw, gaaf topic!!
En fiets goed geslaagd zo.
Een mooie donkerblauw metallic met Ekar zou mij ook wel smaken met dit frame.

Paar vragen:
- kun je ergens de beschikbare kleuren zien?
- aantal linkjes doen het niet. Bijv de cable routing tool niet, de topspacers niet.
- zit er echt BSA schroefdraad in? (=positief)
Less is bore

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 483
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 03 jan 2023 15:24

Hele mooie fiets!
Wat heeft dat nu bij elkaar gekost als ik vragen mag?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 03 jan 2023 15:42

daniel1975 schreef: 03 jan 2023 15:19 Wauw, gaaf topic!!
En fiets goed geslaagd zo.
Een mooie donkerblauw metallic met Ekar zou mij ook wel smaken met dit frame.

Paar vragen:
- kun je ergens de beschikbare kleuren zien?
- aantal linkjes doen het niet. Bijv de cable routing tool niet, de topspacers niet.
- zit er echt BSA schroefdraad in? (=positief)
Alle linkjes doen het bij mij wel (windows, chrome).!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie