Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cannondale

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 12 jan 2023 09:40

Ride bikes, not tanks!

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 12 jan 2023 09:47

kxlight schreef: 12 jan 2023 09:31 ..... meer met het oog op de winstmarge van de fabrikant.
Is dat niet altijd zo? Ik denk wel dat deze integratie 'love it' or 'hate it' is. Maar een losse accu is wel idioot duur. Ik vind de prijs van de verschillende modellen van de Synapse nu niet veel afwijken van andere vergelijkbare fietsen.
Ride bikes, not tanks!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 jan 2023 10:09

Thanks!
Het ziet eruit een een soort inteligente powerbank.

Kan je hem niet tegelijkertijd op een powerbank aansluiten?
Dan laad ie langzamer bij maar dan gaat de tijd wellicht van 2 naar een 3 uur.

krispie76
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 mei 2017 22:32

krispie76 12 jan 2023 10:12

@leon1

Voor zover ik kan zien zit er een montagepunt voor het spotbard achteraan net achter de trapas.

@raassie

Tot hiertoe reed ik enkel met een Koga touringfiets, maar ik wou er ook een iets meer sportievere fiets bijhebben die ik dan kon gebruiken van voorjaar tot najaar en als het weer het toelaat. Ik ben met mijn Synapse blijven rijden zolang ik 's avonds nog kon vertrekken wanneer er enigszins nog wat daglicht was, maar ik kwam dan wel thuis in volledige duisternis. Mijn touringfiets heeft standaard verlichting van SON met dynamo die volledig automatisch werkt. Vandaar dat het smartsense systeem me wel aansprak, geen gedoe met verlichting monteren/demonteren, gewoon batterij er op plaatsen en vertrekken. Ik ben daar best tevreden mee, al begrijp ik ook wel de vele reactie's op het internet over het al dan niet verknoeien van de synapse reeks, maar voor mij min of meer wel wat ik zocht om de overstap te maken naar racefiets. In principe kan je alles van smartsense wel verwijderen en er is een apparte afdekplaat voor het batterijvak verkrijgbaar (alleszins volgens de manual). Maar je hebt er dan wel voor betaald en blijft zitten met een smartsense enabled frame.
Enige nadeel is wel de batterijduur. Ik laad mijn garmin niet, maar als ik eind september vertrok met volledig opgeladen accu en verlichting aan dan moest ik toch zien dat ik niet langer dan 3 uur wegbleef want dat zou op het nippertje zijn.
Een ander issue is dat er eigenlijk twee versie's van het smartsense bestaan. Er is er een waar je de verlichting kan dimmen en laten knipperen om overdag te rijden, maar mijn fiets heeft die niet. Ik kan dat ook niet kiezen in de cannondale app. Ik vermoed omdat die via Nederland werd ingevoerd en omdat knipperlicht daar verboden is? Maar in Belgie zou dit wel mogen dus voor mij een nadeel.

@wasbeer2006

Er zit volgens mij inderdaad meer in die batterij dan alleen maar batterij. Die loopt ook snel leeg door ze gewoon weg te leggen omdat daar een soort van standby mechanisme inzit. Dit omdat als je deze op de fiets plaatst je kan vertrekken en het systeem dan automatisch opstart zodra het voorwiel begint te draaien. Na 14 dagen zou de batterij wel in slaapstand moeten gaan (misschien bij mij nog nooit in slaapstand geraakt omdat ik al eens op de knop druk op de batterij om te zien hoeveel er nog inzit). Dus opletten dat je de batterij toch regelmatig bijlaadt als je de fiets een tijd niet gebruikt.
Geen idee of je het systeem aan de praat zou kunnen krijgen met een standaardbatterij.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 jan 2023 10:23

Ja dat mechanisme zit bij ook in de AXS groepen, shimano Di2 wireless volgens mij ook.

Bij beweging gaat het systeem aan, goed om te weten als je bv de fiets achter in de auto hebt, dan staat het AXS systeem ook aan en het verbruik vrijwel net zo hoog als dat je echt fiets.

Een nieuwe accu/device ga ik niet uit elkaar halen, maar mocht iemand een oude/kapotte hebben hou ik me aanbevolen.
Maar het is vrij nieuwe volgens mij.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 12 jan 2023 10:42

Dank je wel krispie76. Nu zou ik wel toekunnen met 3 uur batterijduur maar toch bekruipt mij het gevoel dat ik het niet voldoende vind. Ik rijd in de winter in het donker vaak met mijn Hope R4+ verlichting. Met een accu die qua grootte vergelijkbaar is met de accu van Cannondale (hetzij wat korter maar wel dikker). En die accu van Hope gaat vele malen langer mee tenzij ik continue de verlichting op de hoogste stand heb staan. Maar dan maakt 'ie ook bijna daglicht dus die stand gebruik ik eigenlijk zelden. En ik kan mij niet voorstellen dat de verlichting op de Synapse zo sterk is (en dus zoveel stroom verbruikt). In ieder geval goed te weten dat er compleet doorlopende spatborden op kunnen.
Ride bikes, not tanks!

krispie76
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 mei 2017 22:32

krispie76 12 jan 2023 11:00

Misschien nog goed om weten.
Ondanks dat de batterij in een soort van waakstand zit moet die toch in de fiets zitten om het smartsense systeem te vinden met de cannondale app. Ik hoop dat de BT module voor de connectie op de fiets zit en niet mee is ingebouwd in de battterij.
En nog dit, is eigenlijk allemaal Garmin spul. Op de batterij staat wel Cannondale smartsense, maar in kleine zwarte letters staat er ook 'powered by Garmin' op. Het zou me niet verbazen of die batterij identiek is aan degene die je voor je edge op de stuurmount kan plaatsen.
Wat betreft Di2, die zit volledig onafhankelijk van smartsense. Die werkt op eigen batterij.
Alles is tamelijk nieuw maar mocht mijn batterij ooit kapot gaan dan mag je ze hebben.
Laatst gewijzigd door krispie76 op 12 jan 2023 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4454
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 12 jan 2023 11:04

leon1 schreef: 12 jan 2023 09:47
kxlight schreef: 12 jan 2023 09:31 ..... meer met het oog op de winstmarge van de fabrikant.
Is dat niet altijd zo? Ik denk wel dat deze integratie 'love it' or 'hate it' is. Maar een losse accu is wel idioot duur. Ik vind de prijs van de verschillende modellen van de Synapse nu niet veel afwijken van andere vergelijkbare fietsen.
Nee volgens mij niet. Tegenwoordig heb je specifieke balhoofdconstructies zodat vork, lagers en stuurpennen en sturen allemaal gedwongen winkelnering zijn. Idem met zadelpennen: allerlei onnodige vormpjes. Trapassen ook weet ik hoeveel soorten waardoor je heel specifiek moet shoppen (kleine oplages dus duur). Cannondale heeft bij sommige frames zelfs de achter vork a-sysmetrisch gemaakt, zodat je wielen speciaal moet uitlijnen...

Zouden ze weer de originele Supersix evo maken, bij voorkeur met een ITA/BSA bracket dan koop ik er direct 1.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 jan 2023 11:19

Ik ben het ansich wel met je eens. Maar dat geld voor de hele industrie.
Een Ultegra derrie kan ook niet op een DA shifter en andersom., Dat vind irritanter dan een zadelpen die je eigenlijk maximaal 1x koopt.

Je kan ook problemen zien die er niet zijn, als je nu een fiets koopt bv een supersix waar loop je dan tegenaan.
De nieuwe heeft bv geen asymetrisch achterwiel meer, alleen de MTB,s hebben dat nog. Wat is er dan nog anders dan bij een ander merk?
Sterker, door de vork contructie kan je bij cannondale elke stuur en stuurpen gebruiken en bij mijn foil bv niet.

Houd je in geval van de supersix alleen de zadelpen over.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 16 jan 2023 09:41

Even een zonnig plaatje op deze regenachtige dag. Deze Cannondale wordt gekannibaliseerd als de nieuwe Look er straks is. De CAAD wordt momenteel veel gebruikt als slechtweerfiets. Het is trouwens een heel fijn sturende fiets. Dus afgelopen weekeinde zitten dubben wat ik ermee ga doen straks. Een frame los verkopen levert niet veel op ook omdat er wel een aantal beschadigingen opzitten....en eigenlijk wil ik deze ook helemaal niet verkopen.

Maar wat dan? Ik heb wel bijna een hele fiets aan onderdelen voorhanden. De Cannondale SI HG crank en Save zadelpen blijven sowieso bij de CAAD. Dus ik miste eigenlijk alleen nog shifters, remmen en schijven om er toch weer een complete fiets van te maken. De carbon wielen van 3T uit de verkoop gehaald. En uiteindelijk 11spd 105 shifters en remmen besteld. Losse shifters, losse remklauwen en leidingen. En dat is nog goedkoper dan een setje bestellen. Onluchten moet ik na inkorten toch doen dus ik hoef geen gevuld systeem. Verder nog Campa schijven besteld. Dat zijn toch de fijnste schijven die ik ken. Die van Swissstop zijn ook goed trouwens maar duurder. Keuze dus snel gemaakt.

105 derailleurs heb ik nog liggen al zijn die van een oudere serie. Misschien dat ik nog overstag ga naar de 7000 serie. 105 Cassettes en kettingen ook nog 3 voorhanden. Al heb ik die van andere racefietsen afgehaald dus ik moet even kijken of de ketting lang genoeg is en hoever deze qua slijtage heen zijn. Al heb ik geloof ik nog het setje liggen dat oorspronkelijk op deze CAAD zat toen ik deze kocht. Dat moet wel passen qua kettinglengte. Uiteindelijk voor iets meer dan €500 aan onderdelen kan de CAAD op de weg blijven.

Nu nog een plekje in huis zoeken. De wederhelft vindt wat ik met mijn fietsen doe allemaal prima zolang het maar bij het aantal blijft dat er nu is. En daar komt er nu dus eentje bij. :mrgreen:
Bijlagen
IMG_20220720_090032613.jpg
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 16 jan 2023 12:39

Mooie fiets! En ook mooi plaatje zo!
Cannondale CAAD10 | FSA PowerBox
Cannondale Trail SL3
Orbea Terra H30

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 18 jan 2023 12:50

Mijzelf op een Trail Sl3 getrakteerd:

Afbeelding
Cannondale CAAD10 | FSA PowerBox
Cannondale Trail SL3
Orbea Terra H30

Plaats reactie