Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cannondale

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 12 jul 2021 12:55

rene schreef: 12 jul 2021 09:41 Als het zou blijken dat de procedure zoals onderstaand gevolgd moet worden is het wel een misser :

* Monteren met anti slip pasta
* Op moment zetten
* Heen en weer van links naar rechts
* Weer op moment zetten
* Van voor naar achteren wiebelen
* Nogmaals op moment zetten

Mocht nou blijken dat Darimo of een andere fabrikant wel een goede ( passende ) zadelpen kan leveren, lijkt me dat zeker een optie om te overwegen.
En dat dan nog een paar keer herhalen, dat is de standaard methode voor elke fiets met interne zadelpenklem. (mijn Giant was daar iets minder gevoelig aan)
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12633
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 jul 2021 14:41

Het is een vrij logisch gevolg van de klemming. Bij mijn foil doe ik het ook zo.

Monteren met carbon pasta, pen en klem.
Op momentzetten, dan van voor naar achter en weer op moment.
Na de eerste rit weer op moment.

Lijkt allemaal heel wat, maar dan zit het weer een heel seizoen circa 6 a 7K zonder ook maar enig onderhoud en kraakvrij op zijn plaats.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5925
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 13 jul 2021 09:34

@TL en @Wasbeer

Zowel mijn Scott Foil 2013 ( iets andere wig ) , Scott Foil 2021 als mijn BMC Teammachine nog nooit toegepast. Gewoon een beetje carbon pasta op zadelpen, boutje van de wig op moment zetten en niet meer aankomen.

Op alle drie de fietsen nul problemen gehad en we sparen de fietsen niet. Kasseien , slechter wegdek en nooit een kraakje gehoord. Dus niet komen dat het een standaard procedure is. Ook BMC spreekt er niet van in de manual.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

wvanerven
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 mar 2014 13:15

wvanerven 13 jul 2021 09:53

Rij al meer dan 15 jaar Cannondale maar sta nu op een punt, met weliswaar pijn in het hart, dat ik toch serieus overweeg van merk te wisselen, ter vervanging van mijn SS Evo 2016 (wil graag discs). Ik vind de nieuwe SS Evo behoorlijk prijzig en ook niet echt mooi om te zien, vooral in de maat 60cm (allemaal subjectief natuurlijk). Daarnaast is de SS Evo niet echt licht te noemen en ik vind het ook wat sneu van C'dale dat bijvoorbeeld de Ulterga-versie een 105 casette heeft, waarom noemen ze het dan de Ultegra-versie? Daarnaast die stomme metalen pin die de beweging van het stuur verhindert en het carbon kan beschadigen, hoe kan je zoiets verzinnen? Benieuwd hoe mede-Cannondale rijders dit zien.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 13 jul 2021 10:16

Ik ben al 25 jaar Cannondale liefhebber en rijder. Ik heb er al veel gehad, nu staan er hier nog drie. Ik vind dat ze zich vandaag niet echt meer onderscheiden van de andere merken. Het is gewoon hetzelfde wat iedereen aanbiedt, ook naar afwerking en lakkwaliteit toe. Je betaalt dikwijls 1.000 euro of meer, enkel voor de naam, dan hoeft het voor mij eigenlijk ook niet meer. Een SystemSix met Ultegra groepje en 105 cassette voor 5.600 euro, nee bedankt. Bij de minder bekende merken, die tegenwoordig evenwaardig van kwaliteit zijn, betaal je tot 1.500 euro minder voor hetzelfde.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 13 jul 2021 12:54

Het mixen van onderdelen gebeurt al heel lang. Kijk maar in oude brochures, dan zie je dat 25-30 jaar geleden ook al groepen gemixt werden. Niet alleen cassettes, ook velgremmen, voorderry's enz kwamen vaker uit een goedkopere groep of zelfs bij een minder bekend merk vandaan.

Over de prijzen hebben we het vaker gehad. Weet dat Cannondale (USA) onderdeel is van Dorel (Canada), dat is een groot concern dat flink rendement uit zijn bedrijven wil persen. Dat zie je nu terug in de exorbitant hoge prijzen en tevens het gebrek aan innovatie. Want waarom zou je iets nieuws ontwikkelen als klanten je smeken om alstublieft een dure fiets van je te mogen kopen.

Ik voorspelde een half jaar geleden al dat ik vermoed dat volgend jaar de markt dusdanig verzadigd zal zijn dat de meeste fietsers (ondanks n+1) even geen nieuwe fiets kopen. De nieuw verkoop krijgt vanaf volgend jaar concurrentie van de mensen die tijdens corona in een opwelling een racefiets of atb kochten in gaan zien dat fietsen niet hun ding is.

Ik verwacht daarom in 2022 een groot aanbod van nieuw en vrijwel nieuw in een krimpende markt.
In 2023 ga je dan zien dat er dan flink gesneden gaat worden in productie en ik vermoed dat we een nieuwe sanerinsgolf cq overnamegolf gaan krijgen in de fietsbranche.

In mijn ogen kan het nu lonen om even te wachten.

Wat betreft innovatie, wie Cannondale zegt, zegt Super V uit het begin van de jaren 90, zegt Saeco.
Maar zoals je al zegt, iconische modellen, ik zie ze al heel lang niet meer.
Dus als je ze nu te duur vind (vind ik ook) dan is het een goed moment om eens te kijken wat je wel kan bekoren.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 13 jul 2021 13:18

Dat mengen van die groepen klopt, het gaat mij om het feit dat je haast 6.000 euro neerlegt en dan een fiets met een 105 cassette krijgt.

Ik kijk inderdaad al naar andere merken. Ik heb nu al 2 jaar een Radon MTB, hardtail topmodel (XTR) voor 4.000 euro. Beste MTB die ik al ooit gehad heb.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 13 jul 2021 13:51

rene schreef: 13 jul 2021 09:34 @TL en @Wasbeer

Zowel mijn Scott Foil 2013 ( iets andere wig ) , Scott Foil 2021 als mijn BMC Teammachine nog nooit toegepast. Gewoon een beetje carbon pasta op zadelpen, boutje van de wig op moment zetten en niet meer aankomen.

Op alle drie de fietsen nul problemen gehad en we sparen de fietsen niet. Kasseien , slechter wegdek en nooit een kraakje gehoord. Dus niet komen dat het een standaard procedure is. Ook BMC spreekt er niet van in de manual.
Op mijn RoadMachine was het wel nodig, op de Chinees was/is het erg hard nodig. Op de Ridley Noah van een fietskameraad was het ook hard nodig
Afbeelding

leon1
Forum-lid
Berichten: 2974
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 14 jul 2021 10:04

jakkel schreef: 13 jul 2021 13:18 het gaat mij om het feit dat je haast 6.000 euro neerlegt en dan een fiets met een 105 cassette krijgt.
Dat vind ik ook bizar. Daarom maar gebruikt kopen en dan zelf met de juiste onderdelen voorzien. Zo rijd ik nu een CAAD12 waar ik mooie carbon wielen en een Record disc groep op heb gezet voor iets meer dan de helft waar jij het over hebt. En dat geeft nog meer voldoening ook. En je kan mooi wat avonden vullen met het zoeken naar onderdelen en koopjes. :mrgreen:
Ride bikes, not tanks!

feddek
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 10 nov 2009 21:40

feddek 15 jul 2021 09:42

supersix2.jpg
Laatste echte cannondale wat mij betreft en toch met een knipoog naar het heden/toekomst door de discbrakes. Toen de frameset 1,5 jaar geleden nieuw op de ebay-outletpagina van Sigma sports kwam gelijk toegeslagen. Maar wordt inmiddels ook best wel wat aangeboden op kleinanzeigen. Dus wellicht een optie als je bij cannondale wilt blijven en toch disc wil. Bovendien kan je dan opbouwen naar eigen inzicht. Hij rijdt in elk geval fantastisch.
Laatst gewijzigd door feddek op 15 jul 2021 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4500
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 15 jul 2021 09:53

ben benieuw feddek... want t plaatje is niet te zien

feddek
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 10 nov 2009 21:40

feddek 15 jul 2021 10:09

inmiddels wel als het goed is?

Plaats reactie