Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Pijn in onderrug

roeltrentino
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 sep 2006 13:37

roeltrentino 02 jan 2011 13:29

Hallo mensen,

Ik heb sinds september veel last van mijn onderrug.
Uitstrekken en bollen van de rug doet veel pijn, erg lastig op de fiets daarom heb ik dit al ruim drie maanden niet meer gedaan.
Volgens mijn fysio en chiropractor is mijn rug instabiel en door core stability training op te lossen. Maar tot nu toe geen resultaat.
Ook foto's en bloedtesten bieden geen uitsluitsel.

Iemand tips of ervaringen?

mvg,

Roel de Vries

swoosh
Forum-lid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 mei 2010 23:55

swoosh 02 jan 2011 14:35


Hoi,
Vervelend zo'n kwaal. Zeker omdat het maar aanhoud.
Ikzelf geloof niet erg in chiropractors, ze neuzelen nl altijd iets over instabiliteit.
Waarschijnlijk zijn er rontgenfoto's gemaakt? Op zulke foto's is lang niet altijd iets duidelijk te zien. Omdat het probleem zich niet van zelf lijkt op te lossen, dring bij je behandelaar aan op tenminste een Ct-scan of nog beter een Mri, die geven nl een veel zuiverder beeld. Misschien heeft daarnaast de behandelaar nog andere ideeen. Je moet in ieder geval naar hem terug en je niet laten afschepen.

Afbeelding

nica
Forum-lid
Berichten: 294
Lid geworden op: 16 nov 2010 15:07

nica 02 jan 2011 14:44

Ik heb een zwakke onderrug, toen ik op hoog niveau basketbalde resulteerde dit er vaak in dat ik mijn rechter been niet voelde, dat die tintelde en niet lekker mee deed.. Omdat het winnen en het team in die tijd belangrijk belangrijker waren voor mij, is dit nu altijd een zwakke plek.

Op dit fiets had ik hier veel last van totdat ik mijn stuur hoger zette, beter ging letten op mijn houding..
En mijn rug en buikspieren ging trainen waarbij ik veel aandacht heb voor mijn rug.. De dag daarna heb ik altijd goede spierpijn, maar het gaat wel steeds beter.

Groet Niels

pierre92
Forum-lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:00

pierre92 02 jan 2011 15:41

Misschien is het ook (deels) de fietshouding/afstelling. Sleutel daar eens wat aan!
fietsen, da\'s mijn verzetje!

roeltrentino
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 sep 2006 13:37

roeltrentino 02 jan 2011 17:46

Bedankt voor de reacties. Ik heb ook aangedrongen bij mijn huisarts om andere stappen te ondernemen. Hij heeft mij doorverwezen naar ziekenhuis Hasselt daar kom ik terecht bij de afdeling neuro chirurgie hier krijg waarschijnlijk sneller een scan in NL wordt niet zo snel gedaan was zijn ervaring.


Gebruikersavatar
arjan916
Forum-lid
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 mar 2005 17:41

Gebruikersavatar arjan916 04 jan 2011 18:27

In eerste instantie zou ik zeker willen zijn dat er geen 'structurele fouten' zitten, dus een scan laten makenen door een deskundige laten beoordelen.
Als alles in orde blijkt zou ik beginnen thuis of in een sportschool met eenvoudige oefeningen, licht qua belasting en langzaam opvoerende aantallen. Wanneer dat eenmaal beter gaat de intensiteit iets opvoeren en daarna pas op de fiets stappen. Vergeet vooral de tegenoverliggende spiergroepen niet; dus een goede rugoefening vraagt bij een volgende training om een buikoefeing, zo blijft je lichaam een beetje in balans :) En doe niet alleen rechtlijnige bewegingen, maar ook draaiend / twisted oefeningen. En niet alleen grote bewegingen met (sportschool)apparatuur, maar ook de kleine bewgingen, met een bal bijvoorbeeld.
Beterschap en succes.
Alles voor de foto

http://www.arjan916.nl

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 04 jan 2011 21:19

Opmerkelijk dat je al 3 maanden klachten hebt nu. Ondanks dat je niet meer fietst. Zijn de klachten helemaal niet veranderd ?Dus misschien is de oorzaak dan meer te zoeken in je dagelijkse belasting.
Op de foto's is niks te zien ? Ook geen afname van de discushoogte ? Die zijn vaak oorzaak van instabiliteit. In eerste instantie is goede diagnostiek belangrijk.
Als het een discusprobleem zou zijn kun je toch beter kiezen voor een conservatieve behandeling dan een operatie. Opereren komt pas aan de orde als er ook uitval is van zenuwen. Probleem met discusaandoeningen, is de lange duur van het herstel. Omdat de discus geen directe bloedvoorziening heeft duurt herstel vaak lang.
Maar goede diagnostiek blijft het belangrijkste.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

roeltrentino
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 sep 2006 13:37

roeltrentino 05 jan 2011 13:52

In deze drie maanden heb ik wel gewerkt aan herstel en naast behandelingen kreeg ik ook oefeningen volgens mij raakte ik toen weer terug bij af.
Volgens de chiropractor was dit een probleem:

Sterk verminderde mobiliteit op L4-5 en L5-S1 niveau.
Er is sprake van een discogene irritatie op het L3 niveau en verhoogde laag lumbale paraspinale spierspanning.

Er is wel sprake van een verminderde romp stabiliteit, met name in het zijwaardse vlak en in torsie bewegingen.

Roel

skater-nh
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 14 mar 2010 09:38

skater-nh 05 jan 2011 17:12

Als ik dit zo lees zal er op de scan ook weinig te zien zijn. op een foto zijn geen weke delen of vocht tezien.
wat Ceon schrijft klopt herstel van een discus is een kwestie van tijd. Waarschijnlijk een beschadigde nucleus

puntjes van aandacht:
zithouding goed recht op.
tillen vanuit de benen

zorgen dat de algehele belasting lager wordt in het dagelijkse ritme om herstel te bevorderen.

oefening rug helemaal hol maken paar keer per dag om de pijn centraal van je rug te krijgen dit kan een hevige pijn zijn maar teken van herstel.

Fietsen is wel mogelijk maar met mate kijk naar je afstelling/houding.

Zelf ook een tijdje meegelopen gaat nu wat beter

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 06 jan 2011 00:29

Dus de chiropractor heeft zijn pijlen gericht op de verminderde mobiliteit ? Helaas ook zonder succes. Welke oefeningen heb je gehad van je fysiotherapeut ? Skater-nh duid volgens mij op McKenzie-oefeningen waarbij je door oefeningen probeert de discus te beinvloeden. Effectief bij discusproblemen.
Discusproblemen kenmerken zich door vooral bij langdurige eenzijdige belasting op te treden. Pijn bij opstaan uit bed en bij lang zitten of staan.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

skater-nh
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 14 mar 2010 09:38

skater-nh 06 jan 2011 09:07

@ceon, inderdaad Mc-Kenzie oefeningen.Dicus probleem geeft naast de aangeven klachten van Ceon ook uitstralende pijn richting bil of knie.

Zou is een manuele fysiotherapeut raadplegen.


Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 06 jan 2011 14:01

Grappig skater-nh. Ik ben manueel therapeut.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

Plaats reactie