Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Lightweights

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 12 jul 2006 01:33

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 11 Juli 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Auke op 11 Juli 2006

Casran, ik zie geen dicht achterwiel in je Speedlite. Denk je dat de Bora's de concurrentie aan kunnen met een dicht achterwiel?


Speedlite?? Ah ja... je bedoelt Litespeed.
Nee, ik heb (nog) geen dicht achterwiel. En in de tijdrit dit weekend (in Hotton) zaten 2 steile klimmetjes (waar gewone wegfietsen eigenlijk in het voordeel waren), dus een lichter achterwiel was wel meegenomen. Bora achteraan is zeker een optie boven een vol wiel als er behoorlijk wat zijwind staat.Al aan Xentis gedacht trouwens? Met zo'n setje ga ik binnenkort aan de slag.
 


Litespeed idd, beetje last van dyslexsies
Xentis, dan zou HED3 misschien ook nog een optie zijn, en ook nog redelijk betaalbaar. Of zijn Xentis wielen dermate sneller?
of met dicht achterwiel, sneller dan twee bora's of 2 LW's?

 
 

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 12 jul 2006 01:43

Quoten: Origineel geplaatst door Auke op 11 Juli 2006

Xentis, dan zou HED3 misschien ook nog een optie zijn, en ook nog redelijk betaalbaar. Of zijn Xentis wielen dermate sneller?


Ik denk dat Xentis nog wel ietsje steviger is. Vooral ook gemakkelijker te servicen (velen hebben ervaring met de DT Swiss naven erin) en heel snel leverbaar (zit zo op stock, heb je binnen de paar dagen). Prijs moet ongeveer gelijk liggen, al weet ik het niet exact wat de Hed3's betreft.(ah ja, voor ik kritiek krijg: ik ben professioneel importeur van Xentis; mag je gerust weten)
 
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 11 Juli 2006

Misschien is het een optie om aan amclassic 420 velg als voorwiel te nemen met een disc achter. Die velg moet je voor een euro of 75 wel kunnen krijgen, degelijk naafje erin voor een paar tientjes en 16 cx-ray spaken.


Ik vrees dat je alle voordeel dan gelijk weer kwijt bent aan stijfheid. Het aantal wielenbouwers in de Benelux die een 16 spaaks (!!) voorwiel heel stijf kunnen maken (dan nog met die velgjes) zijn op 1 hand te tellen, meen ik. En een stijf voorwiel is in een tijdrit bij het aanzetten en scherp aansnijden van de bochten toch echt wel belangrijk: anders verlies je daar gelijk alle minuscule aerovoordelen die je uitgekiend hebt op je materiaal.
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

ronengels
Forum-lid
Berichten: 389
Lid geworden op: 21 jul 2005 12:41

ronengels 12 jul 2006 03:46

Quoten: Origineel geplaatst door mensma op 11 Juli 2006

@Ron, wat is daar voor wit puntje in het midden op je voornaaf te zien (rechts op de foto)? Of ligt dat aan het fototoestel?

Eerlijk gezegd was dat mij nog niet opgevallen. Ik heb geen idee. Zodra ik weer thuis ben (zit nu in Ghana) zal ik eens kijken of dat echt op de naaf zit.
Harde wind is meestal tegen.

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 12 jul 2006 10:41

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 11 Juli 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Auke op 11 Juli 2006

Xentis, dan zou HED3 misschien ook nog een optie zijn, en ook nog redelijk betaalbaar. Of zijn Xentis wielen dermate sneller?


Ik denk dat Xentis nog wel ietsje steviger is. Vooral ook gemakkelijker te servicen (velen hebben ervaring met de DT Swiss naven erin) en heel snel leverbaar (zit zo op stock, heb je binnen de paar dagen). Prijs moet ongeveer gelijk liggen, al weet ik het niet exact wat de Hed3's betreft.(ah ja, voor ik kritiek krijg: ik ben professioneel importeur van Xentis; mag je gerust weten)
 
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 11 Juli 2006

Misschien is het een optie om aan amclassic 420 velg als voorwiel te nemen met een disc achter. Die velg moet je voor een euro of 75 wel kunnen krijgen, degelijk naafje erin voor een paar tientjes en 16 cx-ray spaken.


Ik vrees dat je alle voordeel dan gelijk weer kwijt bent aan stijfheid. Het aantal wielenbouwers in de Benelux die een 16 spaaks (!!) voorwiel heel stijf kunnen maken (dan nog met die velgjes) zijn op 1 hand te tellen, meen ik. En een stijf voorwiel is in een tijdrit bij het aanzetten en scherp aansnijden van de bochten toch echt wel belangrijk: anders verlies je daar gelijk alle minuscule aerovoordelen die je uitgekiend hebt op je materiaal.
 


Xentis ziet er nog niet eens zo verkeerd uit; E1250 voor een set Xentis, E1050 voor een set HED3; nog steeds stukken goedkoper dan Lightweights of Bora's, natuurlijk ook een stuk zwaarder.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 12 jul 2006 11:30

Quoten: Origineel geplaatst door Auke op 12 Juli 2006

Xentis ziet er nog niet eens zo verkeerd uit; E1250 voor een set Xentis, E1050 voor een set HED3; nog steeds stukken goedkoper dan Lightweights of Bora's, natuurlijk ook een stuk zwaarder.


Je hebt dan ook nog de Xentis High Modulus... en die is ongelooflijk licht, maar ook een pak duurder.
En tubes is dé optie als je echt voor snelheid kiest!
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 12 jul 2006 11:59

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 12 Juli 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Auke op 12 Juli 2006

Xentis ziet er nog niet eens zo verkeerd uit; E1250 voor een set Xentis, E1050 voor een set HED3; nog steeds stukken goedkoper dan Lightweights of Bora's, natuurlijk ook een stuk zwaarder.


Je hebt dan ook nog de Xentis High Modulus... en die is ongelooflijk licht, maar ook een pak duurder.
En tubes is dé optie als je echt voor snelheid kiest!
 

Fiets mijn tijdritjes op dit moment met de Batavus Pro, Eurus2005 en 8bar Michelin Pro Light, en weet toch 42 gemiddeld te halen op 20km heen en terug op de winderige afsluitdijk. Denk je dat er veel winst valt te halen met Xentis en 12bar tubes? Laat je ervaringen maar weten als je er binnenkort op gefietst hebt.

davey
Forum-lid
Berichten: 568
Lid geworden op: 09 jan 2006 17:36

davey 12 jul 2006 21:21

waarom kan iedereen zo goed photoshoppen,
 
ik ben jaloers

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 12 jul 2006 23:53

Quoten: Origineel geplaatst door davey op 12 Juli 2006


waarom kan iedereen zo goed photoshoppen,
 
ik ben jaloers


Fijn dat ik dat gevoel met jou kan delen
(wel leuk Auke dat je op al je wielen Bora, Lightweight gp4000bandjes schroeft. Verder mooi werk hoor.)

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 13 jul 2006 01:33

Quoten: Origineel geplaatst door TiesT op 12 Juli 2006


Quoten: Origineel geplaatst door davey op 12 Juli 2006


waarom kan iedereen zo goed photoshoppen,
 
ik ben jaloers


Fijn dat ik dat gevoel met jou kan delen
(wel leuk Auke dat je op al je wielen Bora, Lightweight gp4000bandjes schroeft. Verder mooi werk hoor.)


En met photoshop rijd ik 45 gemiddeld!  En ik zou er gratis een straalmotor op kunnen poetsen.
Ach ja, ben in mijn vrije tijd graficus en fotograaf, niets om jaloers op te zijn.....
Reed overigens vandaag bij het OFK in Pingjum een nieuw persoonlijk recordgemiddelde van 42,5 over een rondje van 13km, en dat op simpele WHR550's (heb mezelf daarom maar beloond op een McChicken menu). De toekomst ziet er zonnig uit met dicht wiel, xentis, bora of lightweight......... ach ja dromen lijken een stukje bereikbaarder in de virtuele wereld

bazz
Forum-lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 10 jan 2006 22:34

bazz 13 jul 2006 02:04

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 12 Juli 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Auke op 12 Juli 2006

Xentis ziet er nog niet eens zo verkeerd uit; E1250 voor een set Xentis, E1050 voor een set HED3; nog steeds stukken goedkoper dan Lightweights of Bora's, natuurlijk ook een stuk zwaarder.


Je hebt dan ook nog de Xentis High Modulus... en die is ongelooflijk licht, maar ook een pak duurder.
En tubes is dé optie als je echt voor snelheid kiest!
 

      wat zou hier de prijs dan van zijn ? en het gewicht ?

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 13 jul 2006 02:12

Quoten: Origineel geplaatst door bazz op 13 Juli 2006


Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 12 Juli 2006

Je hebt dan ook nog de Xentis High Modulus... en die is ongelooflijk licht, maar ook een pak duurder.

      wat zou hier de prijs dan van zijn ? en het gewicht ?


Staat deze maand overigens in Fiets (p.9). Adviesprijs van een setje Xentis Mark 1 High Modulus is 2999 euro. 1200gr voor een setje, wat verduiveld licht is voor dit type wiel. Sybarite op Weight Weenies heeft een set en woog ze aan "533g front, 658g rear", 1191gr dus!
Meer info op www.xentis.com
Ik kan niet photoshoppen, maar bij het opzoeken van die topic op WWs kwam ik deze fiets tegen. Toch maar even tonen:
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Plaats reactie