Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Lightweights

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4358
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 08 jul 2006 21:12

Nog even en je hebt meer geld aan je fiets uitgegeven dan je kennisen aan hen auto

ronengels
Forum-lid
Berichten: 389
Lid geworden op: 21 jul 2005 12:41

ronengels 08 jul 2006 21:26

Inmiddels heb ik een klein rondje gefietst, en kan dus wat zeggen over de Lightweights. Om het in goed perspectief te plaatsen wil ik daar graag aan toevoegen dat ik een relatief onervaren fietser ben, niet bijzonder sterk en redelijk zwaar (85kg). Ik heb alleen op het vlakke gefietst, afgezien van een paar viaducten dan , en geen hoge snelheden gehaald vandaag.
Allereerst het gewicht. Ze heten tenslotte niet voor niets zo.Bij de eerste keer aanzetten weet je meteen dat er iets danig veranderd is. Het versnellen gaat duidelijk merkbaar makkelijker. Ik denk trouwens dat dit effect het remmen ook makkelijker maakt! Of het gewichtsvoordeel veel helpt bij het klimmen kan ik (nog) niet zeggen. Uiteraard is elke gram die je bespaart meegenomen, en er zijn mensen die denken dat vooral draaiende delen veel voordeel opleveren. Persoonlijk denk ik dat dat bij gelijkblijvende snelheid niet zo is, dus is het gewichtsvoordeel bij klimmen net zo groot als bij elke andere gewichtsbesparing. Maar hier is al veel over geschreven, en de deskundigen zijn het er nog niet over eens voor zover ik weet.
Het comfort.Waarschijnlijk het eenvoudigst te constateren effect is het veranderde comfort. Om eerlijk te zijn, is mijn andere wielset (Neutrons met Michelin Pro2) comfortabeler. En voor zover ik mij kan herinneren, waren de Hyperons nog weer comfortabeler. Het is duidelijk dat de zeer stijve hoog profiel Lightweights hier hun prijs vergen. En ik denk ook dat een modern goed draadbandje zoals de Pro2 qua comfort niet minder is dan een goede tube. Wellicht dat een Dugast of zoiets exotisch wel in dit opzicht beter zou zijn, maar die hebben weer andere nadelen. Op een goed wegdek is deze combinatie overigens prima, maar dat zijn de meeste wielen.
Rolweerstand.Zeer moeilijk om daar iets objectiefs over te zeggen. De verschillen zijn waarschijnlijk zo klein dat dit zonder goed meten niet vast te stellen is. Wel heb ik de indruk dat op een slecht wegdek de rolweerstand relatief slecht is (in vergelijking met de Neutron/Pro2 combi), maar op een goed wegdek daarentegen de Lightweight/Competition wint.
Luchtweerstand.Ook bijna onmogelijk om hier iets zinnigs over te zeggen. Ik verbeeld mij dat met name bij iets hogere snelheden (30+) en wind tegen, er een licht voordeel te merken valt. Maar als ik eerlijk ben, dan kan dat heel goed suggestie zijn.
Remmen.Dit heeft me verbaasd. Ik had mij erop voorbereid dat dit één van de mindere aspecten zou zijn, maar dat is niet het geval. De combinatie LW, met Zero Gravity en de gele Swisstop blokken heeft een opmerkelijk krachtige vertraging. Zeker niet minder dan met de Neutrons en Koolstop blokken, eerder beter! Wel voelt het anders. Het lijkt haast wel of de remkracht iets toeneemt als je een paar seconden aan het remmen bent. Echt 200 beter dan ik me herinner van de Hyperons met Record en Campa kurk blokjes. Ik vermoed overigens dat met name de Swisstop remblokjes verantwoordelijk zijn voor de uitstekende remkracht. Als nadeel moet ik zeggen dat de vertraging niet perfect constant is, een beetje het effect dat je krijgt in de auto als je remschijven niet meer helemaal recht zijn. Dit kan natuurlijk heel goed een kwestie van 'in remmen' zijn. Wellicht gaat dit effect na een paar honderd kilometer weg.
Rijgedrag.Niet veel verschil bij de snelheden die ik vandaag gefietst heb (35 max). Minder draaiende massa betekent dat het stuur lichter draait bij hoge snelheid. Dit effect is wel enigzins merkbaar, maar niet onprettig. Het waaide vandaag matig, en ik heb hier helemaal geen hinder van ondervonden. Nu is de Dogma natuurlijk van zichzelf een vrij stabiele fiets, dus dat zal vast helpen. Ik kan eigenlijk geen verschil merken tussen de Conti tubes en de Pro2's voor wat betreft de wegligging, maar het was droog vandaag, en ik heb geen snelle bochten gereden.
Gebaseerd op dit korte ritje, denk ik dat de Lightweight's excelleren op een goed wegdek en bij hoge snelheden. De nadelen spelen dan nauwelijks een rol, en de voordelen komen het best tot hun recht.Op een slecht wegdek, en bij lagere snelheden komen de nadelen (comfort met name, en misschien ook wel enigzins de rolweerstand) duidelijker aan het licht, en worden de voordelen minder groot.Voor het klimmen is het lagere gewicht uiteraard een voordeel.
Over een paar weken ga ik als het goed is een weekeindje fietsen in de Ardennen. Benieuwd hoe ze dan bevallen.
Harde wind is meestal tegen.

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 08 jul 2006 22:44

Dat van de blokken wist ik al   Het is de velg remblok combinatie die hier perfect op elkaar af is gestemd (bovendien vreten de blokken met de gele compound niet/nauwelijks je velg weg, heb een set gezien die 40.000 km met deze blokken was gebruikt en er waren nauwelijks rempsporen zichtbaar!).
De horloge site kende ik al (heb er mijn Ebel lexus IS edition verdaan!)

refie
Forum-lid
Berichten: 572
Lid geworden op: 23 jan 2006 09:52

refie 09 jul 2006 15:54

Mischien moet ik mijn special edition longines eens inruilen op een setje lightweight's om maar weer terug te komen op het topic.
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 09 jul 2006 19:18

Campa blokken zijn veel te hard voor Mavic wielen: je rijdt ze er kapot mee. Ik zou voor koolstop zwarte blokken gaan (gewoon de post 2000 campa  blokken). Als je de zwarte Swisstop voor alu blokken kunt krijgen (ernie frieke/bikeboosting had ze tot voor kort voor een zeer goede prijs)

sjezer
Forum-lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 03 aug 2005 08:14

sjezer 09 jul 2006 20:48

@ Sharkman: hoe zit dit met Campa wielen met standaard campa remblokken? Zijn de velgen dan van andere samenstelling als Mavic?

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 09 jul 2006 21:31

"@ Sharkman: hoe zit dit met Campa wielen met standaard campa remblokken? Zijn de velgen dan van andere samenstelling als Mavic?"
Tja ik geloof dat ik inmiddels 40 sets campa blokken in een la heb liggen omdat ik ze standaard uitwissel. Voor achter kunnen ze nog net maar voor de voorrem zijn zwarte koolstop gewoon stukken beter (bovendien piepen ze nooit). Enig nadeel is de hogere slijtage maar een set blokken valt qua prijs nog wel mee.

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 09 jul 2006 22:04

@ Ron Engels: IK vind het maar een bijzonder vreemde constructie van die "flens" naaf.( Komt waarschijnlijk van het Engelse woord FLANGE) Die 'flens' naven behoren een beetje  "dish" ( schotelvormig ) te zijn . Dat schijnt beter voor de spaakligging te zijn en dan heb je ook zulke problemen niet. Ik vind het een grote misser van de fabrikant die beter zou moeten weten.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 09 jul 2006 22:58

@ Ron Engels
Mooie fiets had je al en nu is hij helemaal top! Je vergeleek een aantal aspecten als rolweerstand en luchtweerstand van je nieuwe Lightweights met je vorige set wielen.
Ik miste echter één aspect en dat is de volgende: hoe ervaar je de 'bling' factor van je nieuwe wielen? Wordt je meer nagekeken, zowel op straat als wanneer je met je fiets bij de dealer bent? Dit aspect is natuurlijk het minst belangrijke maar misschien wel het leukste!

ronengels
Forum-lid
Berichten: 389
Lid geworden op: 21 jul 2005 12:41

ronengels 09 jul 2006 23:06

Quoten: Origineel geplaatst door Alp d'Huez53:15 op 09 Juli 2006


@ Ron Engels
Mooie fiets had je al en nu is hij helemaal top! Je vergeleek een aantal aspecten als rolweerstand en luchtweerstand van je nieuwe Lightweights met je vorige set wielen.
Ik miste echter één aspect en dat is de volgende: hoe ervaar je de 'bling' factor van je nieuwe wielen? Wordt je meer nagekeken, zowel op straat als wanneer je met je fiets bij de dealer bent? Dit aspect is natuurlijk het minst belangrijke maar misschien wel het leukste!


Ok, ik ga eerlijk zijn.In de drie dagen dat ik de Lightweights heb, is er meer belangstelling voor mijn fiets dan in het hele jaar hiervoor. En die belangstelling komt van 16-jarige top coureurs in de dop (zouden direct zelf zulke wielen aanschaffen als ze het geld hadden), tot 56-jarige fietstouristen op zondagochtend (die wel het geld hebben, maar mij een beetje vreemd vinden dat ik dat aan een paar wielen uitgeef). Er is geen twijfel mogelijk dat een paar Lightweights direct het meest in het oog springende element van je fiets zijn. En elke uitnodiging om over fietsen te kletsen is bij mij aan het juiste adres, dus wat mij betreft is ook de 'bling' factor dik in orde
Harde wind is meestal tegen.

Plaats reactie