Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Lightweights

stronaap
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 aug 2011 19:58

stronaap 29 jan 2016 08:12

sharkman113 schreef:
Dat gaat dan ook met de gewone originele Shimano-ketting veronderstel ik?
Jawel, je kunt campa, sram en shimano 11v kettingen gewoon door elkaar gebruiken (ben geen kmc fan maar ook dat kan).
Ultegra di2 is als groep zo goedkoop dat daar eigenlijk geen alternatieven voor zijn.
Merci voor de info ! :winkthumb: gisteren om mijn di2-groep geweest. Nog wachten op stuur -en zadelpen en mijn fiets kan worden samengesteld. :)

xytras
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 12 jun 2006 17:26
Locatie: Roeselare, Belgie

xytras 13 jul 2016 14:02

Ik heb een setje Lightweights te koop staan, oa hier op het forum. Ik wens hier geen reclame te maken voor mijn zoekertje, doch de biedingen die ik krijg via verkoopsites zijn belachelijk niettegenstaande ik niet de hoofdprijs wil. Vandaar dat ik erover nadenk om ze toch te houden. Origineel werden de wielen afgeleverd voor campa, doch onlangs, ook voor eventuele verkoop, heb ik een 11-speed dt240s body gekocht bij de wielershop.nl voor shimano. Enkele dagen geleden heb ik de wielen geprobeerd in mijn nieuwe fiets die met shimano afgemonteerd is. Wat blijkt? Het is precies alsof de versnellingen niet goed kunnen afgeregeld worden. Met tussenkomst van de fm is het ook niet opgelost. Het geheel blijft onnatuurlijk ratelen en niet goed schakelen. Nochtans had ik met campa nooit enig probleem. Wanneer ik de lengte van de bodies met elkaar vergelijk stel ik een verschil van 2mm vast. De campa body is langer. Is het mogelijk dat het probleem zich hierdoor voordoet en zijn de originele Lightweight dt bodies niet hetzelfde als de gewone dt240 bodies? Herkent iemand dit probleem?

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 13 jul 2016 15:15

@ Xytras: Waarom ga je niet gewoon met een 11-speed Campagnolo cassette rijden in je - voor de rest - Shimano setup ? Volgens de ingewijden schakelt het gewoon 100% nu het allemaal 11 speed is geworden. Trouwens geen ring plaatsen achter je 11-speed Shimano DT body, maar direct de cassette er op gedaan ?

Zoals ik ook in je te koop had gevraagd: Is je wiel 11- speed geschikt af fabriek - of staat het met een 11-speed body 1 tot 1,5mm uit het midden ? Ik denk niet dat het veel uitmaakt qua schakel prestaties, maar het zou misschien zo maar kunnen..
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 13 jul 2016 15:45

@xytras, carbonsports mail sturen met eventueel foto(s) en ze zullen je advies geven wat te doen.
YFood !!!

xytras
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 12 jun 2006 17:26
Locatie: Roeselare, Belgie

xytras 13 jul 2016 16:37

Ik heb ze indertijd gekocht als campa 11-speed, dus er is nooit met 10-speed mee gereden. Ik heb geen ring gestoken achter de 11-speed shimano cassette. Ondertussen heb ik inderdaad een mail gestuurd naar carbonsports. Eens zien wat ze voorstellen. Ik kan inderdaad proberen met de campa cassette te rijden. Nu zal dat waarschijnlijk ook niet ideaal zijn aangezien die zal gebruikt worden met een nieuwe ketting en een "oudere" campa cassette.

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 13 jul 2016 17:41

Hoe oud zijn jouw lightweight wielen? Het kan zijn dat jouw wielen niet geschikt zijn voor 11 speed Sram/Shimano, omdat er te weinig ruimte is en de ketting op de 28 de spaken kan raken. Als dit het geval is, dan moet je met een 11 speed campa cassette blijven rijden. Als je je spaken stuk rijdt is het einde verhaal van je achterwiel.
Als de wielen wel geschikt zijn voor 11 speed Sram/Shimano, dan moet je inderdaad Carbonsports even mailen en vragen wat er aan de hand kan zijn.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

xytras
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 12 jun 2006 17:26
Locatie: Roeselare, Belgie

xytras 13 jul 2016 18:01

boswielrenner schreef:Hoe oud zijn jouw lightweight wielen? Het kan zijn dat jouw wielen niet geschikt zijn voor 11 speed Sram/Shimano, omdat er te weinig ruimte is en de ketting op de 28 de spaken kan raken. Als dit het geval is, dan moet je met een 11 speed campa cassette blijven rijden. Als je je spaken stuk rijdt is het einde verhaal van je achterwiel.
Als de wielen wel geschikt zijn voor 11 speed Sram/Shimano, dan moet je inderdaad Carbonsports even mailen en vragen wat er aan de hand kan zijn.
Het is gen III. Ik denk dat ik ze in 2010 heb gekocht, zo los vanbuiten kan ik dit moeilijk zeggen. Ondertussen opnieuw de campa body gemonteerd met cassette. Schakelt geen 100 %, maar dat zal vermoedelijk aan de cassette liggen, doch alleszins al veel beter dan met de nieuwe shimano body.

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 13 jul 2016 18:30

Ik weet 100% zeker dat jouw wielen niet geschikt zijn voor 11 Speed Sram/Shimano. De Meilenstein wielen voor 11 speed Shimano/Sram hebben een aanpassing aan de naaf en body achterwiel om meer ruimte te creëren zodat ketting niet de spaken kan raken in de 28 of 30.
Als je dit aan Carbon Sports gaat vragen dan zullen ze dit waarschijnlijk bevestigen. Kortom; het is veiliger om met een campa 11 speed cassette te blijven rijden.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

xytras
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 12 jun 2006 17:26
Locatie: Roeselare, Belgie

xytras 13 jul 2016 19:54

boswielrenner schreef:Ik weet 100% zeker dat jouw wielen niet geschikt zijn voor 11 Speed Sram/Shimano. De Meilenstein wielen voor 11 speed Shimano/Sram hebben een aanpassing aan de naaf en body achterwiel om meer ruimte te creëren zodat ketting niet de spaken kan raken in de 28 of 30.
Als je dit aan Carbon Sports gaat vragen dan zullen ze dit waarschijnlijk bevestigen. Kortom; het is veiliger om met een campa 11 speed cassette te blijven rijden.
Ja, dat kan het inderdaad zijn. Alvast bedankt voor uw uitleg. En misschien moet ik ze inderdaad houden, met campa cassettes rijden en een WW van mijn ultimate cf slx maken. :mrgreen: Ik gok, met ultegra, LW en carbon zadel dat ik nu op 6,4 zit. Red is me te duur, dus mss force, dat scheelt ook bijna 300 gr.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 29 jul 2021 21:59

Zijn er nog mensen hier die met Lightweight wielen rijden ? Zelf zocht ik een setje en vond er eentje - maar helaas was het een Gen 3 set ipv Meilenstein.

Nu ga ik maar eens op zoek naar een set Lightweight Meilenstein ( tube, what else ) wielen. Kijken of er eens iets op mn pad komt.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4452
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 30 jul 2021 16:01

Misschien dat Ineos er nog wat in de ramsj heeft einde seizoen…?

Vangalo74
Forum-lid
Berichten: 480
Lid geworden op: 09 dec 2015 20:23

Vangalo74 02 aug 2021 18:26

Hier Wel de clincher versie maar dit jaar nog niet veel meegereden,

Plaats reactie