Over de wielersport en zijn beoefenaars.

wielercommentator (tv/radio)

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 23 jul 2006 18:22

Soms denk ik wel eens dat Herbert Dijkstra teveel wordt gesponsord door VVV-Frankrijk, en dat ie van elke brug en kasteel wel een toeristenboekje bij zich heeft. Hoewel Herbert een begenadigd schaatser en wielrenner was kun je wel horen dat Maarten Ducrot echt deelnemer is geweest van het Tourpeleton en zich bij zijn commentaar altijd het wielrennen als onderwerp neemt. Herbert is wel een aardige gozer hoor en al veel langer commentator dan ie de laatste jaren voor de Tour doet, maar vind hem als commentator voor het marathonschaatsen sterker. En hoewel Smeets natuurlijk nog nooit op een fiets heeft gezeten is hij natuurlijk wel de vakman en persoonlijkheid pur sang om het vak van commentator uit te oefenen. Smeets is gespreksleider, de personificatie van het tv-charisma (eveneens zijn zwakte omdat het een wankel evenwicht is tussen ego en charisma) waar niets en niemand tussen komt. En wat hij destijds over het overlijden van Kneteman improviseerde was een vorm van improvisatiekunst eerste klas..... Jean Nelissen, de oude zuipschuit , is natuurlijk ook een klasse apart, en zijn portretten over renners en andere wielrenrandzaken zijn pure tv-juweeltjes, terwijl ie met Smeets natuurlijk een gouden duo vormde tijdens de jaarlijkse Tour en de belangrijkste wielerwedstrijden. Echter aan alles komt een eind en zullen we moeten wennen aan nieuwe geluiden (Rooks, Breukink, Ducrot, Dijkstra).
Was echter wel benieuwd wat de echte wielerliefhebber van de huidige generatie wielercommentatoren vindt en of er nog tv-zenders zijn waarvan de kenner vindt dat daar absoluut naar geluisterd moet worden...........

pietalala
Forum-lid
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 dec 2005 11:10

pietalala 23 jul 2006 20:10

                      
   Michel wuyts ruled!!!!   
                     
http://www.passievoorwielrennen.forumup.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
<br>
<br>

dries
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 28 nov 2005 14:03

dries 23 jul 2006 21:06

ik woon in belgie onder brussel meerbepaald en ik keek elke avond naar Smeetz z'n programma vindt gewoon supper! veel reportages van de koers maar ook gewoon vd mensen langs de kant vd weg of dingen waar we nooit bij stil stonden-zoals met de fotomakers op de moto enzo-
wij(belgen) hadden 'tour 2006' met karl vannieuwkerke maar daar wordt teveel zever en domme rand futiliteiten verkocht!

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 23 jul 2006 22:16

Het lijkt me een heel moeilijk vak om de tijd vol te praten met continue zinnige opmerkingen voor een (en wat is makkelijker) kritisch publiek. Welke ex-renner of (andere) sportjournalist heeft het in zich om een goede wielercommentator te zijn? Of is dit vak een kwestie van ervaring opbouwen om zo "beter" en "vloeiender" te worden.
Wat Herbert Dijkstra betreft; hij heeft zeker wel mijn sympathie hoor, hij heeft een goede stem en de benodigde sportervaring, en ik vindt het ook een goede zet van de NOS om ex-topsporters in te zetten als commentator.
Maar als Herbert eindeloos verhaalt over een middeleeuwse brug waar destijds hugenoten van zijn afgegooid terwijl de finale van een tour-etappe in volle gang is, om vervolgens direct na de finish van hem te horen dat een of andere touristisch bekende rots de prehistorische plek was om prehistorische paarden van af te gooien, en dat duizenden jaren later president Mitterand op die rots heeft gestaan, maar dat ze hem daar overigens niet van hebben afgegooid, dan moet ik wel even stilletjes in een plaatsvervangende bui van schaamte lachen en denken is dit nou wat er van de sportman geworden is die als atleet zowel de olympische winter- als zomerspelen heeft meegemaakt, of probeert ie nou krampachtig een vervolg te geven op het ongekende anecdote-arsenaal van Jean Nelisse..... Ach ja, net wat ik eerder zei, het is een vak, en kritiek geven is gemakkelijk, en de laatste die het beter zou kunnen ben ik zelf.........

geertjansen
Forum-lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 26 apr 2006 21:16

geertjansen 23 jul 2006 23:05

de VVV van frankrijk is sponsor van de tour, alle verslaggevers hebben een boek met al die info, en als er dan een kasteel of brug in beeld komt lezen ze dat op. Gewoon reclame...

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 23 jul 2006 23:19

Vroeger met Jean Nelissen dan werd je tenminste nog verteld welke broer of zus van welke wielrenner zojuist een kindje had gekregen.
Meestal hielden wij toen weddenschappen over hoelang het zou duren bij elke demarage....
..Niet wedden hoelang de ontsnapping zou duren of hoe groot de voorsprong werd maar over hoelang het zou duren voordat jean in de gaten kreeg dat er iemand gedemareerd had.
Afbeelding

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 24 jul 2006 00:21

Quoten: Origineel geplaatst door Geert Jansen op 23 Juli 2006

de VVV van frankrijk is sponsor van de tour, alle verslaggevers hebben een boek met al die info, en als er dan een kasteel of brug in beeld komt lezen ze dat op. Gewoon reclame...

Misschien is het tijd voor de NOS om nog een derde commentator toe te voegen die bijvoorbeeld Aardrijkskunde, Kunstgeschiedenis en Toerisme heeft gestudeerd. Tja en dat Herbert het een en ander gewoon uit reisgidsjes oplepelt snap ik ook wel, de vraag is alleen waarom ie dat doet, hij is immers bepaald geen Boudewijn Buch .

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 jul 2006 02:26

Ik vond Erik Breuking een stuk beter dan Maarten Ducroux, maar ja het is nu eenmaal niet anders.
De dwaling in de tijdrit was ook wel grappig, het gedoe met de cranks van Phonak. Hebben ze erover dat er geen carbon in de trapas mag zitten . (hebben dus nooit bijv een record as gezien)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

cor01
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 11 okt 2005 13:31

cor01 24 jul 2006 17:17

Quote: Origineel geplaatst door ericpeters op 23 Juli 2006
Vroeger met Jean Nelissen dan werd je tenminste nog verteld welke broer of zus van welke wielrenner zojuist een kindje had gekregen.Meestal hielden wij toen weddenschappen over hoelang het zou duren bij elke demarage......Niet wedden hoelang de ontsnapping zou duren of hoe groot de voorsprong werd maar over hoelang het zou duren voordat jean in de gaten kreeg dat er iemand gedemareerd had.

Precies ja...! Jean Nelissen vroeger was een ramp...! Er werd begin jaren 80 zelfs een speciaal rubriekje bijgehouden in de Wieler Revue over alle missers die Jean zoal niet maakte !
Mijn broer en ik konden ons hier kapot aan ergeren ! Als bijvoorbeeld heel Nederland al lang gezien had dat er 1 of 2 landgenoten in de kopgroep zaten bleef Jean stug volhouden dat dit NIET het geval was....... En als hij zijn vergissing dan eindelijk inzag repte hij hier met geen woord meer over...!
En als je wilt weten hoe je er vroeger of later uit komt te zien als je jaren lang te veel alcohol zuipt dan moet je goed naar onze Jean kijken...! Hij lijkt zo weg te zijn gelopen uit de film "Barfly"...!
"Afstappen is geen optie"

sjezer
Forum-lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 03 aug 2005 08:14

sjezer 24 jul 2006 17:32

Afgelopen week bij het Tourjournaal of 's avonds bij Mart Smeets, stapte de Neel op een fiets met een oud renner met een spierziekte. Nou, de Neel lazerde zowat aan de andere kant van zijn fiets. Hij lijkt wel parkinson te hebben of zo (daarmee wil ik niemand kwetsen!). Als je weet dat je niet op een fiets kunt stappen, doe dit dan niet voor de camera's.

cor01
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 11 okt 2005 13:31

cor01 24 jul 2006 22:26

Quote: Origineel geplaatst door sjezer op 24 Juli 2006
Afgelopen week bij het Tourjournaal of 's avonds bij Mart Smeets, stapte de Neel op een fiets met een oud renner met een spierziekte. Nou, de Neel lazerde zowat aan de andere kant van zijn fiets. Hij lijkt wel parkinson te hebben of zo (daarmee wil ik niemand kwetsen!). Als je weet dat je niet op een fiets kunt stappen, doe dit dan niet voor de camera's.

Parkinson...??.zou kunnen...het deed mij meer aan alcoholische neuropathie denken
"Afstappen is geen optie"

Plaats reactie