Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Heb ik wel een derde (klein) blad nodig?

joostvanrijn
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jul 2006 16:01

joostvanrijn 28 jul 2006 16:11

Ik heb de afgelopen 2 dagen in Zuid-Limburg gefietst. Ik heb op mijn huidige racefiets (een Batavus A'Light met Shimano RSX) drie bladen voor. Ik had als doel in Limburg om geen enkele heuvel met m'n kleinste blad op te fietsen, en dat is me ook gelukt. (Cauberg, Keuteberg, Grensheuvel, allemaal middenblad, is dat nog iets waar ik over op kan scheppen of kan iedereen hier dat?). Ik zit al een tijdje te denken aan een nieuwe fiets, en nu vraag ik me af of ik, als ik in de Alpen of de Pyreneeën wil gaan fietsen niet toch een klein bladje nodig ga hebben. Dat is misschien een heel persoonlijke vraag, maar wie weet heeft iemand ervaring op dit punt.

Joost

Gebruikersavatar
nils
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 05 jul 2005 14:23

Gebruikersavatar nils 28 jul 2006 16:12

Quoten: Origineel geplaatst door joostvanrijn op 28 Juli 2006

Ik heb de afgelopen 2 dagen in Zuid-Limburg gefietst. Ik heb op mijn huidige racefiets (een Batavus A'Light met Shimano RSX) drie bladen voor. Ik had als doel in Limburg om geen enkele heuvel met m'n kleinste blad op te fietsen, en dat is me ook gelukt. (Cauberg, Keuteberg, Grensheuvel, allemaal middenblad, is dat nog iets waar ik over op kan scheppen of kan iedereen hier dat?). Ik zit al een tijdje te denken aan een nieuwe fiets, en nu vraag ik me af of ik, als ik in de Alpen of de Pyreneeën wil gaan fietsen niet toch een klein bladje nodig ga hebben. Dat is misschien een heel persoonlijke vraag, maar wie weet heeft iemand ervaring op dit punt. Joost

daar kan je zeker over opscheppen ... !!!misschien als je een keer een slechte dag hebt kan je je kleinste blad gebruiken
No I'm not big headed my head is just big

timo002
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 26 jan 2005 11:09

timo002 28 jul 2006 16:32

Als je dit nu al lukt, en je bent misschien nog beter getraind als je naar de Pyreneeën gaat dan heb je geen triple nodig. Misschien is het wel handig dat als je in de bergen zit je achterpion kunt wisselen waardoor je een 27 achter hebt. Vaak worden nieuwe fietsen standaard geleverd met 23 of 25 achter als grootste tandwiel. Dat zou misschien een optie zijn.
Succes is niet voor altijd, en falen is niet fataal.

maartenmunneke
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 30 mei 2006 23:23

maartenmunneke 28 jul 2006 16:40

een kort bergje kom je misschien zonder triple wel over, echter als je hebt moeten harken kun je beter met een triple soepel naar boven rijden lijkt me.
Vraag kan ook zijn: waarom geen triple?
Bianchi Alloy Pro 7000, carbon voorvork, Campagnolo Veloce, Rood/Wit

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 jul 2006 16:55

Zuid-limburg is wel even iets anders dan het hoog gebergte. Boven komen is iets anders dan soepel naar boven toe rijden. Op een paar uitzonderingen na kan ik in Nederland alles op de 52 omhoog rijden zonder dat ik extreem aan het harken moet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

joostvanrijn
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jul 2006 16:01

joostvanrijn 28 jul 2006 17:13

Quote: Origineel geplaatst door maarten munneke op 28 Juli 2006
een kort bergje kom je misschien zonder triple wel over, echter als je hebt moeten harken kun je beter met een triple soepel naar boven rijden lijkt me. Vraag kan ook zijn: waarom geen triple?


Ik moet zeggen dat ik aardig zat te "linkeballen" op de keuteberg :) Maar waarom geen derde blad? Enige reden is dat twee bladen stoerder staat. Zo van, "kijk mij eens geen miniblad nodig hebben"

Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 28 Juli 2006
Op een paar uitzonderingen na kan ik in Nederland alles op de 52 omhoog rijden zonder dat ik extreem aan het harken moet.


Dude

maartenmunneke
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 30 mei 2006 23:23

maartenmunneke 28 jul 2006 17:34

Quoten: Origineel geplaatst door joostvanrijn op 28 Juli 2006

Ik moet zeggen dat ik aardig zat te "linkeballen" op de keuteberg :) Maar waarom geen derde blad? Enige reden is dat twee bladen stoerder staat. Zo van, "kijk mij eens geen miniblad nodig hebben"


Dan zou ik zeker voor 2 bladen gaan...
Bianchi Alloy Pro 7000, carbon voorvork, Campagnolo Veloce, Rood/Wit

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 28 jul 2006 17:42

daarbij heeft een triple vaak een 42 als midden blad, een doublevaak een 39 !
Dus als jij met 42 hebt gereden en het ging prima, dan zal het meteen 39 ook prima gaan..Hangt ook vd lengte van je tocht af e.d.
evt kan je ook nog voor compact kiezen.

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 28 jul 2006 19:38

De Cauberg en een willekeurige Alp hebben verrekte weining gemeen. De Cauberg heeft een stuk van 500 meter dat nog ergens op lijkt. Probeer je voor te stellen dat je dat stukje 23 keer achter elkaar oprijdt, en je hebt de Joux Plane. Echt klimmen is eigenlijk een heel andere sport..

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 28 jul 2006 19:52

Ligt er helemaal aan wat voor kransjes je achter hebt natuurlijk.

En hooggebergte is iets heel anders dan Zuid-Limburg.
Als het echt moest zou ik de Cauberg ook wel zonder af te stappen op komen op 53-19 of 53-21
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

robi-one
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 14 apr 2006 13:34

robi-one 28 jul 2006 19:56

Wat maakt het nu uit op wat voor blad je omhoog komt? Als je maar omhoog komt, en het liefst zo snel mogelijk....
Sorry, maar dit vindt ik echt TE triest....
<a target="_blank" href= "http://album.zoom.nl/user/8553/images/8 ... .jpg">Mijn Bulls 105</a>

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 28 jul 2006 20:45

Met een triple kun je een veel gelijkmatigere casette monteren.

Ik heb achter een 13-14-15-16-17-18-19-21-23 casette.

Een triple is gewoon een dubbel met een extra blad , maar als jij vindt dat je met een dubbel uit de voeten kunt , dat neem je op je volgende fiets toch een dubbel of een compact.

Al dat gezwets over wel of niet een triple , we fietsen allemaal toch graag en ieder op zijn eigen manier. Je springt toch ook niet in het ravijn , omdat iedereen dat doet.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

Plaats reactie