Ik heb gisteren op mijn fiets een nieuwe wielset gemonteerd. Het gaat om DT240S naven met Open Pro velgen.
Ik zoek bevestiging of ik de set goed gemonteerd heb. Als ik zachtjes aan het achterwiel draai dan 'ratelt' de naaf vrij luid. De tikjes zijn lichtjes voelbaar aan het frame. Indien ik met de pedalen het achterwiel snel laat draaien dan gaat het geratel over in wat zachter 'gesnor'. Aan het frame is een lichte trilling voelbaar. Kan iemand bovenstaande geluiden/trillingen bevestigen en aangeven of dit goed dan wel slecht is?
Ik snap dat het allemaal wat vaag klinkt, maar ik wil de, voor mij dure, wielset niet beschadigen. Alvast bedankt!
Geluid DT240S naaf
-
- Forum-lid
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 17 okt 2005 03:00
Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 07 Augustus 2006
ik heb hetzelfde, althans, het geratel voel ik wel wat in het wiel, maar niet in het frame.
Het lijken tikjes en bij hogere snelheden gesnor inderdaad, heerlijk.heb ze nu i.c.m. open pro ceramic ! remt perfect..
Is helemaal niet hetzelfde! Is géén tikje maar puur gebonk
ik heb hetzelfde, althans, het geratel voel ik wel wat in het wiel, maar niet in het frame.
Het lijken tikjes en bij hogere snelheden gesnor inderdaad, heerlijk.heb ze nu i.c.m. open pro ceramic ! remt perfect..
Is helemaal niet hetzelfde! Is géén tikje maar puur gebonk
Trek Madone 5.9 Aero, Tune Olympic Gold, Dura Ace enzovoort......en Shamalletjes
Bedankt voor reacties!
Zou het kunnen zijn dat ik bij het aandraaien van de sluitring van de cassette te veel kracht heb gezet? Het aandraaien verliep namelijk met wat 'schokjes'. Het freewheel (als ik het goed benoem...) gaf zo nu en dan iets mee als ik kracht zette. Maar dit was ook al zo bij geringe kracht. In ieder geval minder dan de opgegeven 40 N*m.
Zou het bovenstaande er toe kunnen leiden dat ik het 1 en ander heb opgespannen in de naaf? Dat het te strak zit? Dan zou ik wellicht de naaf iets bij kunnen stellen.
Zou het kunnen zijn dat ik bij het aandraaien van de sluitring van de cassette te veel kracht heb gezet? Het aandraaien verliep namelijk met wat 'schokjes'. Het freewheel (als ik het goed benoem...) gaf zo nu en dan iets mee als ik kracht zette. Maar dit was ook al zo bij geringe kracht. In ieder geval minder dan de opgegeven 40 N*m.
Zou het bovenstaande er toe kunnen leiden dat ik het 1 en ander heb opgespannen in de naaf? Dat het te strak zit? Dan zou ik wellicht de naaf iets bij kunnen stellen.
Quote: Origineel geplaatst door snotlap op 10 Augustus 2006
Bedankt voor reacties!Zou het kunnen zijn dat ik bij het aandraaien van de sluitring van de cassette te veel kracht heb gezet? Het aandraaien verliep namelijk met wat 'schokjes'. Het freewheel (als ik het goed benoem...) gaf zo nu en dan iets mee als ik kracht zette. Maar dit was ook al zo bij geringe kracht. In ieder geval minder dan de opgegeven 40 N*m.Zou het bovenstaande er toe kunnen leiden dat ik het 1 en ander heb opgespannen in de naaf? Dat het te strak zit? Dan zou ik wellicht de naaf iets bij kunnen stellen.
Die "schokjes" die je voelde zijn normaal, kijk maar eens goed naar je sluitring en je laaste kransje.
Op beide zit en soort ribbeltjes en op de lockring een veerring die ervoor zorgt dat je cassette ook daadwerkelijk blijft vastzitten.
Hard vastdraaien van de lockring heeft geen effect op lagering van de naaf, je kan alleen de body of de sluitring aan gort draaien.
By the way 40nm is behoorlijk wat, je moet dan wel een lange montagesleutel gebruiken of behoorlijk sterk zijn.
Bedankt voor reacties!Zou het kunnen zijn dat ik bij het aandraaien van de sluitring van de cassette te veel kracht heb gezet? Het aandraaien verliep namelijk met wat 'schokjes'. Het freewheel (als ik het goed benoem...) gaf zo nu en dan iets mee als ik kracht zette. Maar dit was ook al zo bij geringe kracht. In ieder geval minder dan de opgegeven 40 N*m.Zou het bovenstaande er toe kunnen leiden dat ik het 1 en ander heb opgespannen in de naaf? Dat het te strak zit? Dan zou ik wellicht de naaf iets bij kunnen stellen.
Die "schokjes" die je voelde zijn normaal, kijk maar eens goed naar je sluitring en je laaste kransje.
Op beide zit en soort ribbeltjes en op de lockring een veerring die ervoor zorgt dat je cassette ook daadwerkelijk blijft vastzitten.
Hard vastdraaien van de lockring heeft geen effect op lagering van de naaf, je kan alleen de body of de sluitring aan gort draaien.
By the way 40nm is behoorlijk wat, je moet dan wel een lange montagesleutel gebruiken of behoorlijk sterk zijn.
Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 07 Augustus 2006
Quote:
heb ze nu i.c.m. open pro ceramic ! remt perfect..
Eric, welke remblokjes gebruik je icm die velgen?
NU met hele zachte zwarte Koolstop, gaat prima.
Heb ook de groene gekocht, speciaal voor " ceramic rims " tijdens Luik bastenaken luik eens proberen ...
Maar het wieltje rijdt echt super, heel strak en voelt goed stijf aan, remt top !
NOg even een 28 gts voor de voorkant en we kunnen vol naar beneden..
Quote:
heb ze nu i.c.m. open pro ceramic ! remt perfect..
Eric, welke remblokjes gebruik je icm die velgen?
NU met hele zachte zwarte Koolstop, gaat prima.
Heb ook de groene gekocht, speciaal voor " ceramic rims " tijdens Luik bastenaken luik eens proberen ...
Maar het wieltje rijdt echt super, heel strak en voelt goed stijf aan, remt top !
NOg even een 28 gts voor de voorkant en we kunnen vol naar beneden..
40 nm is helemaal niet veel (geloof dat campa steeds 50 adviseert...). Ter vergelijk een autovelg zet je vast met 110 tot 130 nm en daar hoor je nooit imand over.
Dt naven moeten relatief vaak geserviced worden, op het moment dat je te luid worden moet er nieuw (niet te dik) vet op de getande schijven.
Dt naven moeten relatief vaak geserviced worden, op het moment dat je te luid worden moet er nieuw (niet te dik) vet op de getande schijven.
Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 10 Augustus 2006
40 nm is helemaal niet veel (geloof dat campa steeds 50 adviseert...). Ter vergelijk een autovelg zet je vast met 110 tot 130 nm en daar hoor je nooit imand over.
Dt naven moeten relatief vaak geserviced worden, op het moment dat je te luid worden moet er nieuw (niet te dik) vet op de getande schijven.
Is dit makkelijk zelf te doen?En klopt het dat Bontrager gebruikt maakt van dezelfde naaf?Heb de RaceXLite uitvoering van 2003 denk ik.
40 nm is helemaal niet veel (geloof dat campa steeds 50 adviseert...). Ter vergelijk een autovelg zet je vast met 110 tot 130 nm en daar hoor je nooit imand over.
Dt naven moeten relatief vaak geserviced worden, op het moment dat je te luid worden moet er nieuw (niet te dik) vet op de getande schijven.
Is dit makkelijk zelf te doen?En klopt het dat Bontrager gebruikt maakt van dezelfde naaf?Heb de RaceXLite uitvoering van 2003 denk ik.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity