Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Geluid DT240S naaf

snotlap
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 mar 2006 18:27

snotlap 06 aug 2006 13:31

Ik heb gisteren op mijn fiets een nieuwe wielset gemonteerd. Het gaat om DT240S naven met Open Pro velgen.
Ik zoek bevestiging of ik de set goed gemonteerd heb. Als ik zachtjes aan het achterwiel draai dan 'ratelt' de naaf vrij luid. De tikjes zijn lichtjes voelbaar aan het frame. Indien ik met de pedalen het achterwiel snel laat draaien dan gaat het geratel over in wat zachter 'gesnor'. Aan het frame is een lichte trilling voelbaar. Kan iemand bovenstaande geluiden/trillingen bevestigen en aangeven of dit goed dan wel slecht is?
Ik snap dat het allemaal wat vaag klinkt, maar ik wil de, voor mij dure, wielset niet beschadigen. Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 06 aug 2006 14:20

DT's staan wel bekend om hun geluid, dus waarschijnlijk is er niet zoveel aan de hand.

Mooi setje trouwens
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

does
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 31 mar 2005 19:29
Locatie: Amsterdam

does 07 aug 2006 10:27

idd een mooie set.
Kun je aangeven waar je hem hebt gekocht en voor welke prijs ongeveer?

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 07 aug 2006 12:16

ik heb hetzelfde, althans, het geratel voel ik wel wat in het wiel, maar niet in het frame.
Het lijken tikje en bij hogere snelheden gesnor inderdaad, heerlijk.heb ze nu i.c.m. open pro ceramic ! remt perfect..

trekmadone
Forum-lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 okt 2005 03:00

trekmadone 07 aug 2006 13:37

Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 07 Augustus 2006


ik heb hetzelfde, althans, het geratel voel ik wel wat in het wiel, maar niet in het frame.
Het lijken tikjes en bij hogere snelheden gesnor inderdaad, heerlijk.heb ze nu i.c.m. open pro ceramic ! remt perfect..
 

Is helemaal niet hetzelfde! Is géén tikje maar puur gebonk
Trek Madone 5.9 Aero, Tune Olympic Gold, Dura Ace enzovoort......en Shamalletjes

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 07 aug 2006 14:16

Quote:
heb ze nu i.c.m. open pro ceramic ! remt perfect..




Eric, welke remblokjes gebruik je icm die velgen?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

snotlap
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 mar 2006 18:27

snotlap 10 aug 2006 09:56

Bedankt voor reacties!
Zou het kunnen zijn dat ik bij het aandraaien van de sluitring van de cassette te veel kracht heb gezet? Het aandraaien verliep namelijk met wat 'schokjes'. Het freewheel (als ik het goed benoem...) gaf zo nu en dan iets mee als ik kracht zette. Maar dit was ook al zo bij geringe kracht. In ieder geval minder dan de opgegeven 40 N*m.
Zou het bovenstaande er toe kunnen leiden dat ik het 1 en ander heb opgespannen in de naaf? Dat het te strak zit? Dan zou ik wellicht de naaf iets bij kunnen stellen.

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 10 aug 2006 11:57

Quote: Origineel geplaatst door snotlap op 10 Augustus 2006
Bedankt voor reacties!Zou het kunnen zijn dat ik bij het aandraaien van de sluitring van de cassette te veel kracht heb gezet? Het aandraaien verliep namelijk met wat 'schokjes'. Het freewheel (als ik het goed benoem...) gaf zo nu en dan iets mee als ik kracht zette. Maar dit was ook al zo bij geringe kracht. In ieder geval minder dan de opgegeven 40 N*m.Zou het bovenstaande er toe kunnen leiden dat ik het 1 en ander heb opgespannen in de naaf? Dat het te strak zit? Dan zou ik wellicht de naaf iets bij kunnen stellen.


Die "schokjes" die je voelde zijn normaal, kijk maar eens goed naar je sluitring en je laaste kransje.
Op beide zit en soort ribbeltjes en op de lockring een veerring die ervoor zorgt dat je cassette ook daadwerkelijk blijft vastzitten.
Hard vastdraaien van de lockring heeft geen effect op lagering van de naaf, je kan alleen de body of de sluitring aan gort draaien.
By the way 40nm is behoorlijk wat, je moet dan wel een lange montagesleutel gebruiken of behoorlijk sterk zijn.

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 10 aug 2006 12:58

Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 07 Augustus 2006


Quote:

heb ze nu i.c.m. open pro ceramic ! remt perfect..

Eric, welke remblokjes gebruik je icm die velgen?


NU met hele zachte zwarte Koolstop, gaat prima.
Heb ook de groene gekocht, speciaal voor " ceramic rims " tijdens Luik bastenaken luik eens proberen ...
Maar het wieltje rijdt echt super, heel strak en voelt goed stijf aan, remt top !
NOg even een 28 gts voor de voorkant en we kunnen vol naar beneden..

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 10 aug 2006 22:17

40 nm is helemaal niet veel (geloof dat campa steeds 50 adviseert...). Ter vergelijk een autovelg zet je vast met 110 tot 130 nm en daar hoor je nooit imand over.
Dt naven moeten relatief vaak geserviced worden, op het moment dat je te luid worden moet er nieuw (niet te dik) vet op de getande schijven.

Gebruikersavatar
wezep
Forum-lid
Berichten: 1638
Lid geworden op: 04 mei 2005 10:06

Gebruikersavatar wezep 10 aug 2006 23:08

Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 10 Augustus 2006


40 nm is helemaal niet veel (geloof dat campa steeds 50 adviseert...). Ter vergelijk een autovelg zet je vast met 110 tot 130 nm en daar hoor je nooit imand over.
Dt naven moeten relatief vaak geserviced worden, op het moment dat je te luid worden moet er nieuw (niet te dik) vet op de getande schijven.

Is dit makkelijk zelf te doen?En klopt het dat Bontrager gebruikt maakt van dezelfde naaf?Heb de RaceXLite uitvoering van 2003 denk ik.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 10 aug 2006 23:09

Ja is makkelijk zelf te doen.
Bontrager heeft voor een deel dezelfde naven van de XXX light weet ik het zeker.

Plaats reactie