Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Regenkleding.

dick.z
Forum-lid

dick.z 24 aug 2006 22:02

Voor het dagelijks woon werk verkeer (uiteraard op de fiets)
Ben ik op zoek naar goede, ademende regenkleding.
Eerlijk gezegd vraag ik mezelf af of dit wel bestaat.
Momenteel fiets ik met een regenjack van agu, dat als ademend verkocht wordt.
In ieder geval ik wordt er nat in van m,n eigen zweet.
wie heeft er goede ervaringen met zijn of haar regenkleding?

Groet,
Dick

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 24 aug 2006 23:02

Zelf heb ik een plastic regenjack met ontluchtings stukken (gaas) onder de armen. Vrij grote stukken! Als het regent ben ik ook gewoon toch nog drijfnat van binnen van de transpiratie. Het enige dat het doet is mijn gewone kleding tegen de blubber beschermen. Voor een korte rit zal het wel OK zijn, maar een uur en langer is een crime! Een kennis heeft een goretex jack en hij vindt dat pico bello. Weinig of geen last van zweten  omdat dat materiaal naar buiten toe ontwasemt en toch de regen tegenhoudt. Nadeel: Een wat groter pakket in opgevouwen toestand en behoorlijk aan de prijs. Maar als je het vaak nodig hebt dan koos ik voor zo'n goretex jack.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 26 aug 2006 10:52

Ben het met je eens DIT BESTAAT NIET !!!
Ben ook al jaren op zoek naar de ideale regenkleding!Volgens mij bestaat deze nog niet, meestal is 100 waterdicht niet optimaal ademend, en ademend is weer niet 100 waterdicht.
Verder zijn ademende jasjes vaak heel erg kwetsbaar, nooit in de wasmachine doen! Gegarandeerd dat het jasje daarna niet meer 100 waterdicht is. Moet je meestal weer gaan klooien met spray's of waterafstotende wasmiddelen.Voor de racefiets gebruik ik zogenaamde "frommeljackjes" die je vrij klein kan opbergen.
Assos ClimaJetbreaker ademt erg goed, beschermt tegen lichte regen of een bui, maar je moet er niet uren mee in de regen moeten rijden. Deze is overigens wel duur 169 euro en vrij kwetsbaar. Soort membraamstof.
Heb ook een Altura kinetic is echt heel goed waterdicht en wordt verkocht als "higly breathable" maar met inspanning op de racefiets boven de 15 graden merk ik daar weinig van. Was 99 euro.
Als het wegfrommelen van de jas niet belangrijk is dan is een goede goretexjas waarschijnlijk de goede optie, maar bij zware inspanning voert ook deze niet snel genoeg vocht af heb ik de ervaring. ATB tochten gereden met een goretex-jas in de winter en de jas was altijd nat aan de binnenkant van het zweet.
Bij normaal fietsen moet deze echter wel voldoen, is zeker 100 waterdicht. Maar ook deze jasjes zijn vrij duur! Vanaf de 100 euro tot 300 euro.
Kortom de perfecte regenkleding bestaat volgens mij niet, er moet altijd een compromis gedaan worden tussen ademend en 100 waterdicht.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

groenespicht
Forum-lid

groenespicht 26 aug 2006 14:31

Een paar maanden geleden heeft Fiets regenjassen getest, probeer aan dit artikel te komen en je wordt ook veel wijzer. Succes,
*** Pinarello Prince Tribute to the Green***
*** Focus Black Raider Limited Edition ***
Niet het talent, de snelheid, de kracht bepaald of je overwint.
Alfa hulp? JA...de 24 in een krat uit Schinnen...

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 26 aug 2006 17:31

Quoten: Origineel geplaatst door Groene Spicht op 26 Augustus 2006

Een paar maanden geleden heeft Fiets regenjassen getest, probeer aan dit artikel te komen en je wordt ook veel wijzer. Succes,

Daar kwam ook uit naar voren dat goed ademend en waterdicht niet samen gaan. De Assos kwam ook daar goed voor de dag, maar dit jasje vind ik niet echt geschikt voor woon-werk verkeer op de fiets. Meer een race-jasje.

ssss
Forum-lid

ssss 26 aug 2006 17:58

voor woon werk verkeer , is het misschien niet gek om eens in een golfshop te gaan kijken.
Zij hebben erg veel keuze in goretex regenpâkken, en je blijft droog. Transpiratie valt erg mee. Als je iemand bent die altijd drijfnat in het zweet staat na een tocht, tja dan zal dat in dat pak ook zo zijn.Maar anders valt mij dit reuze mee.
ps wij vonden Footjoy beste, maar niet altijd makkelijk te vinden.
C/U

01mario
Forum-lid

01mario 26 aug 2006 18:12

Hoi Dick,
Er bestaat wel degelijk goede regenjassen. Ik heb er zelf een van nike die is net zo goed als van gore tex. je betaalt het beschijden bedrag van € 169,- maar de jas is voor wind en regen en nog belangrijker het ademd.

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 26 aug 2006 21:06

Quoten: Origineel geplaatst door 01mario op 26 Augustus 2006

Hoi Dick,
Er bestaat wel degelijk goede regenjassen. Ik heb er zelf een van nike die is net zo goed als van gore tex. je betaalt het beschijden bedrag van € 169,- maar de jas is voor wind en regen en nog belangrijker het ademd.

Die Nike jas is waarschijnlijk ook gewoon een Gore-Tex-jas.Gore-Tex is namelijk geen merk, maar gewoon de naam van de stof.
Gore is de firma die de stof maakt evenals Windstopper.
Er zijn wel Gore jassen van Gore-Tex.
b.v. deze Gore Bike Wear te koop vanaf ongeveer 179 euro.

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 28 okt 2006 17:11

Ik heb vandaag de Gonso Sympatex professional gekocht. Er was bij de plaatselijke fietsboer een aanbieding van twee halen een betalen, en zodoende kocht ik deze jas, in combinatie met een raceregenbroek van hetzelfde merk. Voelt er soepel en licht aan. Sympatex is eigenlijk hetzelfde truukje als de Goretex. Door middel van een speciaal weefprocede, en het gebruik van speciaal garen, krijg je een textiel dat erg waterafstotend is. Het is wat mij betreft nu inderdaad afwachten hoe het met mijn jasje gaat als het voor de eerste keer is uitgewassen, maar op de website van Gonso staat een uitgebreide uitleg hoe dat het beste kan gebeuren.

jeek
Forum-lid

jeek 16 nov 2006 10:59

en heeft iemand ervaring met broeken?
of bevallen de rainlegs beter?
Experiment with your bike to get the best biking experience!

koersklak
Forum-lid

koersklak 17 nov 2006 11:23

Quoten: Origineel geplaatst door JeeK op 16 November 2006

en heeft iemand ervaring met broeken?of bevallen de rainlegs beter?

Ik rij rond met de Oxygen II van Gore Bikewear.  Redelijk duur (180 euro), maar wel niet te overtreffen, goed pasvorm en ademend.

Die rainlegs lijken mij OK voor korte verplaatsingen maar na verloop van tijd en bij zware regen loopt volgens mij het water gewoon langs je onderbeen naar beneden, en is je broek toch nat. Komt daarbij dat je achterste niet is beschermd tegen opspattend water.
Op aanraden van de outdoorwinkel waar ik regelmatig kom ga ik volgend woonwerk-seizoen eens experimenteren met een waterdichte korte broek, op die manier vermijd je dat het opspattend water heel je achterste nat maakt.  Waterdicht voor de onderbenen lijkt mij niet zo nodig.
http://koersklak.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

borgmonster
Forum-lid

Gebruikersavatar borgmonster 17 nov 2006 11:49

Ik heb een goretex jack van ondertussen 20 jaar oud (ik ben niet veel dikker geworden vanaf mijn twintigste, voordeel van regelmatig sporten ...) en het werkt nog steeds uitstekend!! Gewoon enkellaags, pasvorm zuiver voor het fietsen, lange achterkant.
Voor woon-werkverkeer uitstekend (34 km heen en 34 km terug), een beetje zweterig word je misschien wel, maar dat hangt af van de buitentemperatuur. nder de 10 graden heb je nergens last van.

De rainlegs heb ik ook en ze zijn ideaal bij lagere temperatuur, ook onder de 10 graden. Je bovenbenen blijven ook bij regen lekker droog. Die zijn het gevoeligst voor koude.

Je achterste moet je drooghouden met een spatbordje.

Mijn overschoenen tape ik tegen mijn benen af zodat er geen water daarlangs mijn schoenen binnenstroomt. Uiteraard heb ik mijn broek over mijn overschoenen heen.

En voor de rest: ik kleed me om op mijn werk dus als ik toch nat ben lan me dat niet zoveel schelen. Na 10 minuten zit ik weer lekker droog achter mijn bureau!

Gewoon niet te veel miezemuizen, dan gaat het wel goed!
ex-CUBE Litening Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
Canyon Ultimate CF SLX 8 DISC TDF

Plaats reactie