Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Winterfiets...

20veetee
Forum-lid
Berichten: 318
Lid geworden op: 28 jun 2005 02:11

20veetee 06 sep 2006 21:54

Ik vroeg me af of veel mensen hier specifiek een racefiets voor de winter hebben (even buiten een MTB) of gewoon doorrijden op de racefiets en deze meer onderhoud geven of....

luna
Forum-lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 21 jun 2005 14:26

luna 06 sep 2006 22:31

ik rijd gewoon door op m'n gewone racefiets

campo
Forum-lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 25 aug 2006 23:11

campo 06 sep 2006 22:41

Ik heb een speciale winterfiets met verlichting, spatborden, crossremmen en met 1 vast verzet 44 x 17 of 19  en "oude"goede werkende campa onderdelen!!
Dit rijdt in de winter, als het donker en nat is, het beste.
Het frame is een van Tuyle, blank alu met carbon voorvork. Het verzet is voor het onderhoud en je rijdt op souplesse en kracht(wind tegen). Met dat zout op de weg gaat alles kapot, dus je moet zo min mogelijk onderhoud eraan hebben.  Verder alles goed in de vasseline zetten (spuitbus kroon oli) en 1 keer per week goed schoonmaken. Crossremmen voorzien van koolstop blokken om meer grip te krijgen bij natweer en het belangrijkste laat je zien in het donker d.m.v. goede verlichting EN een VERKEERSVEST. Automobilisten houden al bijna geen rekenen met fietsers en helemaal niet in het donker. Ze schatten de snelhied waarmee je fiets niet goed in!!
Zo kun je toch mooi "door" trainen in de winter.Zo fiets ik dan naar mijn werk.
Let wel alles slijt wel harder.
Foto volgt.

bazz
Forum-lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 10 jan 2006 22:34

bazz 07 sep 2006 00:28

@ campo, die crossremmen, heb je die erop staan voor een bepaald nut ?

ronengels
Forum-lid
Berichten: 389
Lid geworden op: 21 jul 2005 12:41

ronengels 07 sep 2006 00:35

Quoten: Origineel geplaatst door 20veetee op 06 September 2006

Ik vroeg me af of veel mensen hier specifiek een racefiets voor de winter hebben (even buiten een MTB) of gewoon doorrijden op de racefiets en deze meer onderhoud geven of....


Nee, nog niet. Maar het is duidelijk dat mijn Dogma niet een ideale fiets is voor het slechte weer, en zout is wel haast een doodzonde.Ik overweeg daarom de aanschaf van een cyclocross fiets. Lijkt me geschikt om met slecht weer te fietsen, over gevallen bladeren etc.
Harde wind is meestal tegen.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 07 sep 2006 01:01

Na de aanschaf van een nieuwe racefiets, is mijn "oude" nog prima geschikt om als regenfiets te dienen. In de winter fiets ik met mooi weer gerust met mijn nieuwe fiets. Behalve als er gestrooid is, en dat wordt de laatste jaren steeds meer voor mijn gevoel. Als het echt te dol is waag ik zelfs mijn "slechtweerfiets" daar niet aan. Ik heb geen auto, en fiets iedere dag veertig kilometer om op mijn werk te komen. Bij echte rotomstandigheden gebruik ik een simpele stadsfiets met spatborden en kettingkast. Laten we zeggen dat dit gemiddeld zo'n 10 keer per jaar nodig is.
Ik heb ook een cyclocrossfiets (Empella Bonfire). In eerste instantie wilde ik daarmee door het slechte weer rijden, en ook door de pekel. Maar eigenlijk is zo'n fiets daar veel te leuk voor.

t.trapper
Forum-lid
Berichten: 409
Lid geworden op: 20 feb 2006 11:49

t.trapper 07 sep 2006 01:10

M'n pekelfiets is mijn allereerste racefiets uit pisbakkenstaal, geupgraded met spatborden, achterdrager, dynamo met halogeen voorverlichting en led-achterlichtje. Heb er ook oude mountainbike-pedalen opgezet zodat ik er met mijn hoge MTB-Sidi's op kan fietsen.

toni
Forum-lid
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 sep 2005 17:04

toni 07 sep 2006 09:59

Zo gauw er weer gestrooid wordt stop ik met de racefiets en ga ik met mijn MTB naar mijn werk (70 km retour). Dat is een Idworx MR voorzien van hydraulische velgremmen en een Rohloff naaf. Alle onderdelen van deze (standaard) fiets zijn zo degelijk dat zout geen aanwijsbare sporen achterlaat. Sneeuw, Ijzel, zout, strenge vorst, met deze fiets kom ik altijd probleemloos op mijn werk.
Bredere banden zijn wel zo fijn met gladheid: de druk een beetje verlagen en je hebt een grip waar je U tegen zegt.

refie
Forum-lid
Berichten: 572
Lid geworden op: 23 jan 2006 09:52

refie 07 sep 2006 13:40

In de winter komt de mountainbike voor mij meer naar voren. nlangs een Ridley supercross. aangeschaft. Die zal ik eerder gebruiken bij wegtrainingen met slecht weer.
Verlichting voor 's avonds is wel noodzakelijk. Ben daar nog niet uit. Lupine is mooi maar erg duur. Waarschijnlijk zelfbouw als ik aan de juiste HID apparatuur kan komen.
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic

timo002
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 26 jan 2005 11:09

timo002 07 sep 2006 14:12

Wat verlichting betreft, laat een race wiel spaken met een naafdynamo erin! Loopt lekker ligt en met een halogeen koplamp, die op een 1 of andere manier vast wel te monteren is aan je fiets, heb je mega veel licht!
Succes is niet voor altijd, en falen is niet fataal.

mac94
Forum-lid
Berichten: 195
Lid geworden op: 14 aug 2005 10:41

mac94 07 sep 2006 15:06

Bij (veel) regen, sneeuw, hagel en anderszins nare weersomstandigheden gebruik ik een hybride MTB. Die staat nu bij mijn fm om klaargemaakt te worden voor de winter. Dit keer maar wel spatborden laten monteren, ook al ziet dat er niet uit.
Vorig jaar had ik verlichting met accuvoeding, maar daar stap ik dit jaar van af, als het echt donker is zie je toch niet ver genoeg vooruit om met een normaal tempo te fietsen.
Ik zie er weer naar uit om iets na 6u 's ochtends de donkerte in te stappen en na 5 minuten helemaal nat geregend te zijn. Wat een mooie hobby
Se non e vero, e ben trovato.

refie
Forum-lid
Berichten: 572
Lid geworden op: 23 jan 2006 09:52

refie 07 sep 2006 15:25

Quoten: Origineel geplaatst door Timo002 op 07 September 2006

Wat verlichting betreft, laat een race wiel spaken met een naafdynamo erin! Loopt lekker ligt en met een halogeen koplamp, die op een 1 of andere manier vast wel te monteren is aan je fiets, heb je mega veel licht!

Allen wordt het dan lastig combineren met mijn ATB...
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic

Plaats reactie