Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Rose (voorheen Red Bull)

Gebruikersavatar
hotrod
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 10 aug 2007 01:06
Locatie: Uitgeest

Gebruikersavatar hotrod 29 dec 2022 20:49

Aangezien het frame bevestigingspunten voor een bagagedrager heeft, zou ik ook voor een Tubus Vega gaan. Die kan 25kg dragen en meer wil je echt niet mee gaan nemen, als het niet nodig is (Ik heb nog wel eens met een extra waterzak van 10kg gefietst, omdat de watervoorziening onderweg slecht was. In Europa zal je dat niet nodig hebben).

Zelf gebruik ik overigens de Tubus Cargo. Verder vind ik het prettiger om de bagage over de voorkant en de achterkant te verdelen.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 29 dec 2022 22:06

Voor de zekerheid zou je nog even bij Rose kunnen navragen wat de maximale belasting van dat bagagedrager oog is. Ik heb dit al eens zien misgaan namelijk.

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1658
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 29 dec 2022 22:56

De Backroad heeft dus oogjes voor een dragertje: een Tubus rekje. Inderdaad lichter en goedkoper dan een Tailfin. Maar als je alle spullen nog moet verzamelen, moet over álles goed nadenken.

Ga naar buitensportzaken en ga lekker neuzen.

En 1,5 jaar voorbereiden! Heerlijk!
WiND 56 - 2020

Gebruikersavatar
Lion1979
Forum-lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 13 dec 2015 22:15

Gebruikersavatar Lion1979 30 dec 2022 10:08

Hierbij nog een alternatief voor de, helaas, prijzige tailfin.
https://www.ortlieb.com/nl_nl/quick-rack-light+F78105#
Dus ook te monteren op de steekas.
Klopt het dat je die kan bevestigen op de steekas? Kan dat namelijk nergens vinden. Nu heeft de Backroad wel bevestigingspunten bij de achteras. Maar ik vraag me af of dat echt stevig genoeg is. Voor mijn gevoel is een bevestiging op de achteras een stevigere optie. Zou dit echter wel mogelijk zijn met de Ortlieb is die een heel goed alternatief.
Aangezien er bevestigingspunten voor een bagagedrager zijn, zou ik gewoon een Tubus Vega monteren
Ook een optie :winkthumb: Ik twijfel alleen of die bevestigingspunten stevig genoeg zijn voor een bagagedrager met 20kg bagage. Wil ook af en toe wat gravel of bospaden meepakken en ben dan bang dat er wat gaat scheuren. Vandaar dat de mij de Tailfin een goede optie lijkt vanwege de bevestiging op de achteras en bij de zadelpen.
Voor de zekerheid zou je nog even bij Rose kunnen navragen wat de maximale belasting van dat bagagedrager oog is. Ik heb dit al eens zien misgaan namelijk.
Goed idee, ga ik doen. Ja dat is ook waar ik bang voor ben. Ergens halverwege Europa zitten met een frame waar een scheur in zit zou de ervaring aardig verpesten.

Iedereen bedankt voor alle adviezen, ga eens rustig Google en kijken wat de beste optie is. :like:
Cube Litening Aero C:68X SLT
Trek Emonda SL5
Rose Backroad GRX RX810
Cube Agree C:62 Disc

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 30 dec 2022 10:30

20kg achter is heel veel hoor, ik zou met volledige kampeer-/kookuitrusting proberen uit te komen op max 17-18kg en dan verdeeld zeg 1/3 voor danwel frame en 2/3 achter, dat is dan zoiets als 12kg ipv 20kg. De totale 17-18kg moet wel haalbaar zijn maar daarvoor zul je wel eea aan lichtgewicht spul op de kop moeten tikken. Ook jaargetijde en bestemming en of je solo rijdt bepalen wat je mee moet nemen.

timovdl
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 jun 2015 13:16

timovdl 30 dec 2022 13:16

Lion1979 schreef: 30 dec 2022 10:08
Hierbij nog een alternatief voor de, helaas, prijzige tailfin.
https://www.ortlieb.com/nl_nl/quick-rack-light+F78105#
Dus ook te monteren op de steekas.
Klopt het dat je die kan bevestigen op de steekas? Kan dat namelijk nergens vinden. Nu heeft de Backroad wel bevestigingspunten bij de achteras. Maar ik vraag me af of dat echt stevig genoeg is. Voor mijn gevoel is een bevestiging op de achteras een stevigere optie. Zou dit echter wel mogelijk zijn met de Ortlieb is die een heel goed alternatief.
Mijn fout, inderdaad niet op de steekas maar op de punten bij de achteras.
Net als de Tailfin

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 30 dec 2022 13:32

timovdl schreef: 30 dec 2022 13:16Mijn fout, inderdaad niet op de steekas maar op de punten bij de achteras.
Net als de Tailfin
Tenzij ik het verkeerd lees, maar de Tailfin zit wel degelijk op de steekas, of om precies te zijn, er zit een eigen verlengde steekas bij die de oorspronkelijke steekas vervangt. Je krijgt er ook een heel arsenaal lengtes en schroefdraad bij, nou ja krijgen....

Gebruikersavatar
Lion1979
Forum-lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 13 dec 2015 22:15

Gebruikersavatar Lion1979 30 dec 2022 14:14

Vanmorgen contact opgenomen met Rose, net al antwoord terug gekregen. Het word niet aangeraden om met 20kg (waarschijnlijk word het wel minder) bagage te gaan rijden. Zeker niet offroad. Dus waarschijnlijk gaat het dan toch de Tailfin worden. Wel de duurste optie, maar ik denk ook de veiligste.
Cube Litening Aero C:68X SLT
Trek Emonda SL5
Rose Backroad GRX RX810
Cube Agree C:62 Disc

JensNL
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 aug 2013 14:37

JensNL 30 dec 2022 15:21

Lion1979 schreef: 30 dec 2022 10:08
Hierbij nog een alternatief voor de, helaas, prijzige tailfin.
https://www.ortlieb.com/nl_nl/quick-rack-light+F78105#
Dus ook te monteren op de steekas.
Klopt het dat je die kan bevestigen op de steekas? Kan dat namelijk nergens vinden. Nu heeft de Backroad wel bevestigingspunten bij de achteras. Maar ik vraag me af of dat echt stevig genoeg is. Voor mijn gevoel is een bevestiging op de achteras een stevigere optie. Zou dit echter wel mogelijk zijn met de Ortlieb is die een heel goed alternatief.
Aangezien er bevestigingspunten voor een bagagedrager zijn, zou ik gewoon een Tubus Vega monteren
Ook een optie :winkthumb: Ik twijfel alleen of die bevestigingspunten stevig genoeg zijn voor een bagagedrager met 20kg bagage. Wil ook af en toe wat gravel of bospaden meepakken en ben dan bang dat er wat gaat scheuren. Vandaar dat de mij de Tailfin een goede optie lijkt vanwege de bevestiging op de achteras en bij de zadelpen.
Voor de zekerheid zou je nog even bij Rose kunnen navragen wat de maximale belasting van dat bagagedrager oog is. Ik heb dit al eens zien misgaan namelijk.
Goed idee, ga ik doen. Ja dat is ook waar ik bang voor ben. Ergens halverwege Europa zitten met een frame waar een scheur in zit zou de ervaring aardig verpesten.

Iedereen bedankt voor alle adviezen, ga eens rustig Google en kijken wat de beste optie is. :like:
Wat ik heb gedaan in een Tubus op de steekas. Met een standaard steekas lukt dat niet. Kijk bij https://robertaxleproject.com/bob-trailers/ en zoek op lengte en schroefdraad de passende as. De as heeft aan beide zijden schroefdraad waar je de bagagedrager aan kan monteren. Uitzoeken op de website van robertaxle en bestellen bij de bekende Duitse webshops (in Nederland niet gevonden). . https://www.bike-discount.de/en/the-rob ... QOEALw_wcB Je moet er wel rekening mee houden dat het bevestigingspunt van je bagagedrager lager komt. Ik had de Tubus verlengstukken op mijn logo classic 28” en dat ging net. Waarschijnlijk beter om de 29” versie te nemen (al dan niet met de verlengstukken). https://www.tubus.com/produkte/hinterra ... go-classic en https://www.tubus.com/produkte/zubehoer ... ngsset#ass

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 30 dec 2022 16:19

Robertaxle kun je direct bestellen. Met een week in huis.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1658
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 30 dec 2022 16:56

Ik zou ook geen 20 kg achterop willen! Niet eens 20kg in totaal...
Zelf rijd ik met zo'n 10 kg bagage ex. eten en drinken als ik op fietsvakantie ben. Dat is mét dubbelwandige tent, 3seizoenen-slaapzak en kookgerei.
Bedenk bij alles wat je aan uitrusting aanschaft of je het op meerdere manieren in kan zetten.
Voorbeeldje: Je kan beter een extra thermoshirt inpakken dan een lakenzak.

Zelf ben ik begonnen met wát er mee moest, daarna pas hoe ik het mee moest nemen.
WiND 56 - 2020

alex2b2
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 mar 2015 17:36

alex2b2 30 dec 2022 21:18

Ik sluit me aan bij jwkeij. Jij gaat echt niet met 20 kilo bagage fietsen. Probeer dat maar eens in het echt. En al helemaal niet onverhard.

Ik zou zeggen, ga eerst eens op een kampeerweekendje in de buurt: vrijdagmiddag weg --> camping 1 --> zaterdag fietsen --> camping 2 --> zondag terug. Zo kun je testen wat mee moet en wat mee mag (en derhalve thuis moet blijven!). En herhaal dat een paar keer. En daarvoor hoef je niet meteen het beste van het beste aan te schaffen. Fietskamperen is een religie die al honderd jaar wordt beoefend, en wat nou zo leuk is, is dat je met bijna niets héél ver kunt komen. Dat moet je niet hier op het forum gaan vragen: dat moet je zelf uitvogelen, en die ervaring moet je rustig (!) opbouwen. Ik had mijn uitrusting pas na een jaar of vier/vijf (~15 kortere en langere fietsvakanties) helemaal op orde. En ja, uiteindelijk ga je dus ook je tandenborstel afzagen ;-) .

Ook zou ik Ortlieb niet zo makkelijk terzijde schuiven. Als één merk zich bewezen heeft, dan is het Ortlieb wel. Maar nogmaals, het enige wat echt telt is je eigen ervaring. Niet wat wij ervan vinden (dat geldt trouwens voor dit hele forum).

Plaats reactie