Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

kapot carbon frame

pluut
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 aug 2006 18:11

pluut 19 sep 2006 23:43

Ik heb een opera 2004 leonardo. Helaas, helaas ben ik laatst uit de bocht gevlogen bij een afdaling. Ik kwam tegen de vangrail tot stilstand. Ik zelf er over heen en mijn fiets op zijn kop op de vangrail. Gelukkig had ik niets, echter mijn fiets is er niet helemaal zonder problemen uit gekomen. Bij het omslaan op de vangrail is er een gat in mijn achter vork ontstaan. (6X1mm). Mijn FM adviseert me om er niet meer op te rijden (en ik had niet het idee dat hij dat zei om me een nieuw frame te verkopen ). Echter ik wil wel alle mogelijkheden eerst onderzoeken voordat ik dat doe. Omdat het op de achtervork zit weet je wel dat je geen doodsmak zult maken (denk ik), als het een keer misgaat. Maar ik wil toch ook weer geen risico lopen.
Nu heb ik eigenlijk 2 vragen:
1) Ik ben vast niet de eerste bij die dit is gebeurd, heeft er dus iemand tips (voor mijn frame, dat ik de volgende keer niet de bocht uit moet vliegen lijkt me duidelijk).
2) Bestaat een carbon frame uit zuiver carbon of is dat een legering? (Dit om advies in te winnen op het gebied van wat er technisch mogelijk is).
Alvast bedankt, groeten Pluut

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2774
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 19 sep 2006 23:54

Ik zou hem op marktplaats zetten....... (heb er in 1 week al weer drie met schade gespot).
Maar nu serieus: je frame is rijp voor de container (en reparatieadvies zul je van mij dan ook niet krijgen) elke schade aan de achtervork van een leonardo is fataal. Dit frame heeft in goede doen al voldoende moeite heeft om heel te blijven.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24328
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 sep 2006 23:59

Frame kan weg, het is het oude model en die werden/worden nieuw voor minder dan 1500 verkocht. Er zijn maar een paar mensen in Europa die zo'n frame echt kunnen repareren. Die mensen hebben het veel te druk en het kost een enorm smak aan geld.
Er zijn nog al wat mensen als bijv Koers die denken dat je een carbon frame kunt repareren door er een paar laagjes carbon overheen te doen. Dit heeft niets met repareren te maken, maar meer om de schade te camoufleren want je verzwakt het frame er alleen maar verder mee.
Met zo'n enorme scheur in een frame doorrijden doe je alleen als je de vorige keer niet hard genoeg gevallen bent. Als de hele achtervork door midden gaat in een afdaling of een sprintje heb je je ziektekosten verzekering wel erg hard nodig.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

koers
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 15 feb 2006 12:09

koers 20 sep 2006 00:48

een carbon achtervork is prima te repareren. het kan zelfs sterker en stijfer worden als eerst. een ploegmaat van mij had een 3 scheuren van 10cm in zijn bovenbuis van carbon. ook deze zijn gemaakt. of het net zo mooi wordt als eerst is maar de vraag. de lak moet er namelijk af, maar met wat werk kan dat ook gefixt worden.
zeker een achtervork is een relatief veilige plek om te repareren. als het nu je voorvork was, of je balhoofdbuis... toch zou ik aanraden om de fiets niet meer in de bergen te gebruiken maar alleen nog als pekelfiets of trianingsfiets.
ik wil hem anders best repareren tegen kostprijs (20euro?). dit is altijd beter dan het frame weg te gooien!!! misschien kunnen we daarna fotos op deze site zetten zodat mensen kunnen zien dat zo een frame best gerepareerd kan worden...
(en ja met een gerepareerd frame durf ik wel een kasseistrookje over te dokkeren ik wil het zelf filmen voor de ongelovigen hier)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24328
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 sep 2006 01:13

Koers wat studeer je? volgens mij is het geen werktuigbouwkunde en je hebt dus totaal geen enkel verstand van de krachten die op een frame komen en wat voor een krachten het frame kan hebben. Ik heb de afgelopen weken aan vele studenten en afgestudeerde WB'ers waarvan sommige ook wielrennen hun mening gevraagd over het op deze manier repareren van carbon. De meeste zeiden meteen dat het onrepareerbaar was, een paar dachten dat het nog te doen was, maar dat het economisch onrendabel zou zijn.
Van een paar laagjes carbon er omheen wikkelen verzwak je het frame namelijk. Trillingen en schokken die in die achtervork werden opgevangen ga je nu doorgeven aan de rest van het frame.
Van fatigue testen heb je dus blijkbaar ook nog helemaal NIETS begrepen, want als een frame 1 kasseienstrook met een klimmer als berijder niet vol zou houden zou zelfs jij het frame niet gaan repareren. Kijk eens bij www.efbe.de hoe je een vermoeidheidstest bij een frame doet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

20veetee
Forum-lid
Berichten: 318
Lid geworden op: 28 jun 2005 02:11

20veetee 20 sep 2006 01:14

*proest*

koers
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 15 feb 2006 12:09

koers 20 sep 2006 02:09

natuurkunde
vroeger was een frame gewoon een paar aan elkaar gelaste buizen.
daarna aan elkaar gelijmde carbon buizen
en nu is het zo ingewikkeld dat men denkt dat een carbon frame onrepareerbaar is. en dat is niet het geval.
ik heb het er laatst ook nog met een specialist over gehad, het KAN makkelijk. het is wel een paar daagjes werk wil je het goed doen (namelijk laag voor laag lamineren en 24h laten drogen daarna opschuren en weer lamineren)

Gebruikersavatar
ts-biker
Forum-lid
Berichten: 1587
Lid geworden op: 25 jan 2005 14:21
Locatie: Liedekerke
Contact

Gebruikersavatar ts-biker 20 sep 2006 08:47

Quote: Origineel geplaatst door koers op 19 September 2006
een carbon achtervork is prima te repareren. het kan zelfs sterker en stijfer worden als eerst. een ploegmaat van mij had een 3 scheuren van 10cm in zijn bovenbuis van carbon. ook deze zijn gemaakt. of het net zo mooi wordt als eerst is maar de vraag. de lak moet er namelijk af, maar met wat werk kan dat ook gefixt worden.zeker een achtervork is een relatief veilige plek om te repareren. als het nu je voorvork was, of je balhoofdbuis... toch zou ik aanraden om de fiets niet meer in de bergen te gebruiken maar alleen nog als pekelfiets of trianingsfiets.ik wil hem anders best repareren tegen kostprijs (20euro?). dit is altijd beter dan het frame weg te gooien!!! misschien kunnen we daarna fotos op deze site zetten zodat mensen kunnen zien dat zo een frame best gerepareerd kan worden... (en ja met een gerepareerd frame durf ik wel een kasseistrookje over te dokkeren ik wil het zelf filmen voor de ongelovigen hier)


ja geef hem aan Koers, dan kan hij hem net zo mooi repareren als dat hij met de armsteuntjes heeft gedaan, 't is een echte specialist

rombaft
Forum-lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 14 jun 2006 21:10

rombaft 20 sep 2006 08:53

Quoten: Origineel geplaatst door koers op 20 September 2006


natuurkunde
vroeger was een frame gewoon een paar aan elkaar gelaste buizen.
daarna aan elkaar gelijmde carbon buizen
en nu is het zo ingewikkeld dat men denkt dat een carbon frame onrepareerbaar is. en dat is niet het geval.
ik heb het er laatst ook nog met een specialist over gehad, het KAN makkelijk. het is wel een paar daagjes werk wil je het goed doen (namelijk laag voor laag lamineren en 24h laten drogen daarna opschuren en weer lamineren)


Nu ja, paar dagen werk kost ook geld niet ?
En eerlijk gezegd je zou beter nog wat meer studeren want jouw manier van uitleggen is er gewoon niet naar, je hebt er gewoon geen verstand van.
Wat zit jij nu in gods naam een carbon frame te vergelijken met een metalen frame ? je vergelijkt een metaal met een kunststof qua behandeling.
Carbon zijn koolstofvezels die geweven zijn, zo krijg je matten, deze worden dan nog eens op elkaar gelegd en zo velijmt met hars.
iets dat verweven is, wel dan kun je stellen en bij carbon is dit dus ook zo, dat de starkte op 1 punt niet alleen van neet naast dit punt komt maar dus ook van een heel stuk verder (omdat de vezel zoveel verder loopt) , bv als je een doek hebt, je maakt een sdcheur in het midden dan voel je direct aan de uiteinden van dit doek dat je die iets verder uit elkaar kunt trekken, zelfs al plaats je daar een lapje op , want dat is wat jij doet een lapje op het carbon frame plaatsen terwijl je wel de sterkte niet hersteld en de eigenschappen teruggeeft die het voorheen had.
nog niet gesproken over het feit als jij er lagen terug oplegd dat je de ondeliggende lagen beschermd, als een carbon frame een scheur vertoont dan is die net enkel gescheurd maar dan zijn ook de op elkaar liggende lagen van elkaar gewrikt, door constante beweging in het frame (dus door te rijden) zullen die verder loskomen van elkaar en veel verder dan jouw lapje die erop ligt, dit is ook onzichtbaar voor het oog en plots snapt je frame gewoon middendoor, dit fenomeen is verantwoordelijk voor eht feit dat je na een val soms niets ziet aan een carbonframe maar 2 maand erna het gewoon scheurt.
Daarbovenop zijn er sommige fietsconstructeurs die tijdens de ontwikkeling van een carbonframe veel met het probleem zitten dat het scheurt (zie maar naar de excalibur) en kunnen dit ook niet direct oplossen , hadden ze beter even naar u gekomen en er een lapje op gelegd lol
En Koers, ga jij de verantwoordelijkheid dragen van je herstelling ? als de herstelde fiets dan toch scheurt, en als ie scheurt zal dit waarschijnlijk zijn tegen hoge snelheid (wegens grootste krachten) en de fietser is gewond tot zwaar gewond ?
@topicstarter : je frame zou ik dus niet meer gebruiken en herstellen is echt niet zo makkelijk als "koers" het hier voorsteld , het frame zal waarschijnlijk nog perfect fietsen op het moment en dit nog een tijdje doen, maar op een zeker moment kan het plots wel verder scheuren met een valpartij vandien.
Zie je het financieel niet zitten om direct weer een splinternieuw frame aan te kopen, kijk dan eens uit om voorlopig een tweedehands frame te kopen , kun je je afmontage van je huidige fiets netjes overbouwen.
bv hier een LOOK kader maat 55 (is van die gast van procycling.be)
http://www.wielertoerist.be/forum/viewtopic.php?t=10899
Deftige Aluframes vind je tweedehands voor 200-500 euro.
 

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 20 sep 2006 12:03

Quoten: Origineel geplaatst door TS-Biker op 20 September 2006

ja geef hem aan Koers, dan kan hij hem net zo mooi repareren als dat hij met de armsteuntjes heeft gedaan, 't is een echte specialist


Ja, lol. De enige foto's die ik van koers/michael gezien heb waar hij zélf met carbon werkt zijn deze:
http://weightweenies.starbike.com/phpBB ... Position=1
Echt getuigen van beheersing van het carbonmateriaal doet hij daar niet.
En hij zegt over zichzelf daar heel eerlijk "ben nog niet echt een carbon-specialist"! Wat een kwakzalver dat hij hier overal durft te lopen roepen dat mensen hun frame aan hem moeten toevertouwen.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 20 sep 2006 12:05

Quoten: Origineel geplaatst door koers op 20 September 2006

....  ik heb het er laatst ook nog met een specialist over gehad, het KAN makkelijk. het is wel een paar daagjes werk wil je het goed doen (namelijk laag voor laag lamineren en 24h laten drogen daarna opschuren en weer lamineren)

Als dit klopt, waarom zeg je dan hierboven dat de kostprijs 20 euro is? Moeha, ben jij zo goedkoop dan? Of zoek je gewoon andermans frame (en iemand anders risico) om wat te experimenteren met carbon... en veiligheid?
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

mkramers
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 jul 2006 02:03

mkramers 20 sep 2006 12:14

he het is maar 20 euro je kan het altijd proberen, beter dan weggooien

Plaats reactie