Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Speedplay Zero.

cowboyhenk
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jan 2007 10:59

cowboyhenk 11 jan 2007 17:53

Heeft iemand een idee of speedplay pedalen ok geschikt zijn om op een gemakkelijke manier de schoenplaatjes te verhogen? Ik zou met name mijn rechter schoenplaatje met 0,5 cm moeten verhogen omwille van verschillende beenlengte s.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 jan 2007 18:06

Speedplay levert daar wel losse plaatjes voor, zie de Speedplay website.

Moet elke Speedplay dealer voor je kunnen bestellen.Zie ook http://www.speedplay.com/index.cfm?fuse ... .zeroshims

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 03 feb 2007 14:30

NA een tijdje niet meer gefietst te hebben (ik was kapot) heb ik mijn, inmiddels erg zware, lijf weer op de fiets gehesen. Maar mijn SPd-Sl's hebben te weinig speling. Ik ga dus vor speedplay's. Maar daarom een vraag (die al eerder gesteld, maar niet beantwoord is) wat is het verschil tussen Light action en X5/Zero?

Het verschil tussen X5 en zero is mij duidelijk, maar over de light action heb ik nog maar weinig kunnen vinden...

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 06 feb 2007 13:54

Na nog even getwijfeld te hebben, toch maar een setje speedplays gekocht. Ik ben voor de X5 gegaan, omdat die minder lossen onderdelen heeft en simpeler is dan de Zero.

Ik had de keuze tussen een internetwinkel, waar ik incl. verzendkosten 95 á 100 euro moest betalen, en mijn eigen FM. Toch maar voor de service gegaan. Ze lagen in de winkel voor 129,95 e. Dat vond ik toch echt te gortig. GElukkig kreeg ik ze mee voor 115. Veel duurder, maar als er iets mis mee is doen ze niet moeilijk. Dat is me ook veel waard.


In de doos. (foto met telefoon, dus beetje korrelig)

De pedalen worden geleverd met een heel uitgebreide handleiding (vooral veel waarschuwingen en (da's het mooiste) in een mooi doosje. JE krijgt er ook nog een sticker bij!

Montage is appeltje-eitje: beetje montagevet en draaien maar.
Voor:



Na:




Het moeilijkste is het monteren van de plaatjes. Er worden 'shims' meegeleverd om ze passend te maken. In de gebruiksaanwijzing staat bijna elk type schoen, en hoe je bij die schoen moet monteren. neemt niet weg dat het wel even fröbelen is.


Hier is duidelijk te zien dat de X5 wat simpeler is dan de Zero's die Ron eerder heeft laten zien.

Monteren op de schoen valt eigenlijk best mee. Dacht ik. Ik heb echter een probleem: de zool van mijn schoen is vervormd. Er is een bult ontstaan bij de schroefdraad bij de binnenste bevestiging. Op beide schoenen. Ik heb de boutjes niet te hard aangedraait, het lijkt op een fout in de schoen. Daarom maar even met HCS systems gemaild, ik hoop op garantie...


Zie de grijze bult onder het plaatje: dat moet vlak zijn.

Ik heb de plaatjes toch even gemonteerd en geprobeerd, ondanks dat het nu niet goed past. Inklikken gaat heel makkelijk en logisch. Je hoeft alleen maar op je pedaal te gaan staan. De float is fijn, je hebt veel vrijheid (da's ook de bedoeling) Uitklikken gaat naar mijn idee te makkelijk. Er is geen duidelijk moment waarop je tegen het uitklikken aanzit. Maar je moet zo ver draaien dat het tijdens het fietsen niet zal gebeuren. Nog een nadeel: ik zie nu al dat de plaatjes waarschijnlijk enorm snel slijten...

Als ik meer gehoord heb van HCS en hopelijk een oplossing heb voor mijn schoen, ga ik er mee fietsen en zal ik verdere ervaringen posten.


Even samengevat:
voordelen: -veel bewegingsvrijheid
           - alles is vrij simpel
           - inklikken is makkelijk
           - het ziet er gewoon geil uit.

nadelen:   - vaag uitklikmoment
           - slijt waarschijnlijk snel
           - het is wel een beetje een gedoe met die plaatjes.

           

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 06 feb 2007 15:32

"- slijt waarschijnlijk snel"
Klopt alvast niet, wel systeem levert platen die zeker twee jaar of langer meegaan? Hiet is in ieder geval één van de meest slijtvaste systemen die ik ken (die bulten op je zool kun je volgens mij wegvijlen)

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 06 feb 2007 16:25

Daarom ook 'waarschijnlijk' . Ik heb het gevoel dat de alu plaat snel slijt als je vaak afstapt en je voet aan de grond zet. Zeker omdat ik midden in de stad woon gebeurt dat vaak als ik de stad uit wil om te gaan fietsen. Maar ik kan het natuurlijk mis hebben.

Over de bult: de schroefdraad is met het stuk van de zool en al omhoog getrokken. Wegvijlen zou betekenen dat ik ook de schroefdraad meevijl. Even wachten op eventuele garantie dus...

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 feb 2007 16:36

Slijten kun je nog beperken door aanschaf coffeestops. Deze gebruik je indien je niet bent ingeklikt.

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 06 feb 2007 16:45

idd. die staan in bestelling. Maar die doe je niet onder terwijl je aan het afstappen bent. Mijn Fm noemde ze overigens 'coffeepads', zal eens kijken of het lekker is in de senseo!

Gebruikersavatar
rufio
Forum-lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 14 dec 2006 21:05

Gebruikersavatar rufio 20 feb 2007 18:15

Ik rij nu een maandje op Speedplay Zero's en ze bevallen prima.Alleen ik heb last van lost draaiende schoeven!Ik heb nu mijn schoeven tussen de adapter en schoenplaat vervangen, met de zilvere wat langere, dus ik hoop dat die niet meer losdraaien.Maar ik ben net een van de 8 afstelschoefjes verloren .En die kan je niet langer maken of vaster aandraaien, want anders werkt de veer niet meer.Moet je voor elke rit je schoefjes nakijken ofzo of mag ik bij de winkel gaan klagen???En weet iemand waar je die schoefjes los kan kopen, want bij eentje rij ik nu dus met 3 schoefjes.
Please help me!

morel
Forum-lid
Berichten: 801
Lid geworden op: 21 jan 2007 00:23

morel 21 feb 2007 00:13

Hoi,
ik denk dat de meeste FM's je wel aan wat schroefjes kunnen helpen en anders in één van de ijzerdetaillehandels of b.v. een Hubo !
Voortaan wel eventjes de schroefjes zekeren met een Locktite of desnoods
nagelak ! Succes.
 
Ciao.

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 21 feb 2007 09:12

als je zorgt dat je de schroeven goed borgt heb je geen las van loslopen. Langere schroeven voor je zoolplaat worden meergeleverd en kun je vastlijmen (eerst goed ontvetten). Kijk goed dat de vervangende schroefjes de juiste draad hebben anders draai je de opname kapot (heb ooit eens iemand gezien die parkers gebruikte)

vinokourov
Forum-lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 04 aug 2006 23:00

vinokourov 21 mar 2007 22:05

ik ben de trotse bezitter van een nieuw setje speedplays... Nu weet ik niet direct welke plaatjes ik moet gebruiken. De 3-F of de 1-F?! ik gebruik sidi schoenen... en waarvoor dieenn de shim plaatjes?!
alvast bedankt

Plaats reactie