Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

TUBES vs CLINCHERS

kruznik
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 apr 2007 22:26

kruznik 18 jul 2007 14:30

is er nog een andere manier om tubes te rekken?
Ik heb namelijk geen lege tubevelg liggen en heb problemen om mijn tube over mijn carbonvelg te krijgen.

groeten
Dieter

kuiper
Forum-lid
Berichten: 2041
Lid geworden op: 13 nov 2005 15:17
Locatie: Wateringen
Contact

kuiper 27 feb 2008 11:47

Je zou Continental Sprinter kunnen nemen als trainingstube, of de Continental Giro dat meer een budget tube is voor trainen.

jaapie91
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 13 jun 2007 22:56

jaapie91 27 feb 2008 13:35

hoi,

ik heb nog niet echt een duidelijk rijtje voor en nadelen gezien eerlijkgezegd, dat veel mensen tubes beter vinden is me wel duidelijk geworden.
zou iemand voor mij de voor en nadelen op een rijtje willen zetten?

jaap
Disclaimer: deze post is met de grootst mogelijke zorg opgesteld, taal en spelfouten onder voorbehoud.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 feb 2008 21:46

Lees het topic even door zou ik zo zeggen (en de andere topics). Leuk en aardig die tubes, maar het enige voordeel voor mij zou zijn dat de tube er op blijft liggen als je lekrijdt en je gewoon nog een stuk door kunt rijden. Verder kan je een gewichtsbesparing van 80 gram per wiel halen (gaat wel ten koste van lekbestendigheid). Wat je er voor terug krijgt is verder, geklooi met lijm, als je lek rijdt is je tube weg (als je geen tijd hebt om te naaien).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 feb 2008 23:16

Een gemiddelde tube rijdt niets beter dan een band uit de bovenkant van het segment. Diegene die het beste rijdt zal diegene zijn die je op de meest optimale spanning hebt staan.

Ik rij met (gemiddelde) tubes echt niet harder de bocht door. Met tubes als van Dugast heb ik nooit gereden (zal ik de loop van 't seizoen wel een aantal keer mee rijden), dus daar kan ik niet over oordelen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 28 feb 2008 03:42

Amclassic-fan schreef:Lees het topic even door zou ik zo zeggen (en de andere topics). Leuk en aardig die tubes, maar het enige voordeel voor mij zou zijn dat de tube er op blijft liggen als je lekrijdt en je gewoon nog een stuk door kunt rijden. Verder kan je een gewichtsbesparing van 80 gram per wiel halen (gaat wel ten koste van lekbestendigheid). Wat je er voor terug krijgt is verder, geklooi met lijm, als je lek rijdt is je tube weg (als je geen tijd hebt om te naaien).


Hoi,

Een tube rijdt niet meer of minder lek dan een band, waarom zou ie ook?
De gewichtsbesparing komt voornamelijk voort uit het feit dat a) je velg lichter is en b) je geen velglint meer nodig hebt mocht dat dan al nodig zijn.
Met een draadband + lichte biba kan je een net zo lichte combinatie bekomen als een complete tube.
Een zwaardere band of tube rijdt niet per definitie minder lek, zo eenvoudig ligt het nu eenmaal niet.
Naar mijn ervaring rijdt vaak het ene type renner altijd lek terwijl de ander zelden of nooit, om het even welke band of tube er wordt gemonteerd. Waarmee ik niet wil gezegd hebben dat er geen onderling verschil is in lekbestendigheid tussen banden. Maar tussen een band en een tube is er a priori geen voor- of nadeel wat betreft lekbestendigheid.
Wel kan je de lekbestendigheid van een band gevoelig verbeteren door een latex biba te monteren en door de juiste bandenspanning te gebruiken. Een tube met een butylbinnenband daar kan je niks meer aan veranderen ook al heeft die dan op zich al weer nauwelijks last van stootlekken.

Tubes staan onder varierende hoek altijd boller waardoor het contactoppervlak met de weg gelijkmatiger is dan bij een draadband. Dit komt heel eenvoudig voort uit de constructie van een tube en kan je gewoonweg niet met een draadband.
Door die constructie vormt de tube ook voor een groter luchtkussen tussen velg en wegdek met een hoger dempend gedrag voor gevolg en....een betere rolweerstand op een echt wegdek. (Niet op de meetdrum maar daar rijdt een normaal mens ook niet op).


Een ander voordeel voortvloeiend uit de gesloten bouw van een tube is dat bij een normaal lek (geen brutaal opengereten zijflank dus) de lucht slechts langzaam ontsnapt uit de band wat de renner toelaat veel langer door te rijden, in afwachting van een vervangwiel b.v.
Tevens laat het in gevaarlijke situaties een grotere controle toe over het stuurgedrag van de fiets.
Een lekke draadband is meestal in enkele seconden leeg met voor gevolg dat je, als je niet bliksemsnel stilstaat, je je biba aan gort hebt gereden, je velg beschadigd is, je buitenband druk bezig is zich tussen je spaken of voorvork te murwen of een combinatie van.....

Niet iedereen is zo onhandig met een borsteltje en een potje lijm dat je het geklooi kan noemen. Trouwens, hoeveel maal per jaar hoef je dit klusje van niks te doen? Een a drie, vier maal max?
De meest tijdrovende klus is het klaarmaken van een nieuwe velg, eenmaal dat is gebeurd is het later geklaard in een tiental minuten.

Een tube is niet "weg" als je een keertje lekrijdt, de betere kwaliteitstubes zijn best handmatig te herstellen wat je of zelf doet of kan laten doen. Mij zie je in geen geval een Dugast, FMB of Veloflex van 70 euro of meer de vuilbak inkieperen omdat ie lekgereden is.
Daarnaast zijn er voor minder handige mensen of voor (naar mijn gevoel) goedkopere tubes nog een resem aan "moderne", halfbakken hulpmiddelen in de vorm van inspuitbare vloeibare latex solluties die je trouwens ook voor reguliere banden kan gebruiken.

Verder bieden tubes door hun vorm en opbouw een beter comfort, belasten in veel mindere mate velg, spaken en naven.
Mits een tikje ervaring leg je een nieuwe tube in de middle of nowhere, bij regen of zonneschijn, licht of duisternis om binnen de minuut en ben je weer vertrokken. Ik ken er weinig die in dezelfde omstandigheden een biba steken en binnen de minuut weer in het zadel zitten.....

Dat er ook een keerzijde aan de medaille is mag duidelijk zijn: tubes zijn duurder (vaak handwerk), je zeult veiligheidshalve als niet prof met annex volgwagen ook nog eens een tube mee en je wordt door vriend en vijand bekeken als een voorhistorische troglodiet.
O ja, de heilige rolweerstand meten ze nu zo dat je met een draadband een watje minder energie verliest, schijnt het...
Wat ze er niet bij vertellen moet je zelf maar uitzoeken.
Maar goed, volgend jaar wast OMO alweer witter.....

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

jaapie91
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 13 jun 2007 22:56

jaapie91 28 feb 2008 11:55

oke, bedankt voor de duidelijke uitleg.
het lijkt mij voor wedstrijden ideaal(met volgwagen) en voor trainen gewoon draadbandjes.

het was eigenlijk meer uit interesse maar als ik weer geld heb ga ik er wel over denken.

jaap
Disclaimer: deze post is met de grootst mogelijke zorg opgesteld, taal en spelfouten onder voorbehoud.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 feb 2008 14:02

Ik rij 20 tot 30 duizend km dit jaar (afhankelijk van blessures en dergelijke), dus dat zou wel wat vaker nieuwe tubes kitten worden dan 3-4 keer per jaar (excl lekrijden). Een nieuw setje bandjes leg ik er zo op, dat gaat echt veel sneller en makkelijker dan tubes kitten.

Als ik met een bandje lekrijdt dan gaat die binnenband gewoon de kliko in en heeft het me iets van €2 gekost. Als je thuis komt hooguit een beetje extra lucht in je band erbij pompen en klaar is kees. Terwijl jij voorzichtig naar huis moet rijden om te voorkomen dat je je tube in een bocht kwijt raakt, dan moet je de tube eraf halen en een nieuwe tube vast kitten. Vervolgens kan jij met naald en draad aan de slag, terwijl ik allang met m'n beetje op de bank lig.

Het "luchtkussen" is gewoon afhankelijk van de inhoud van de band/tube. Of die dan net ietsje ovaal is doet daar feitelijk niets toe, de boel vervormt toch gewoon door de druk van je lichaamsgewicht.

Als ik lek rij dan is dat doordat er iets van glas of een scherp steentje door de buitenband heen steekt. Niet omdat ik stootlek rij, als je een stootlek hebt op de racefiets dan zijn er maar 2 opties: 1 je kunt je banden niet oppompen of 2 je stuurt als olifant. Als er eenmaal iets door de buitenband heen steekt dan gaat een latex binnenband net zo goed gewoon lek.

Als de wegligging van tubes zoveel beter zou zijn, dan moeten al die stumpers zoals mij die met bandjes criteriums rijden toch gewoon gelost worden in de bochten?

Ik ga met bandjes echt niet lichter dan een Veloflex band van 180 gram en een binnenband van 80 gram (al dan niet latex), bij lichtere binnenbanden is de boel al lek als je er naar kijkt. Als ik dat op tel kom ik op 260 gram uit, dan zijn er wel genoeg tubes te vinden die een stukkie lichter zijn.

Ik sluit zeker niet uit dat ik ook met tubes ga rijden, maar dan enkel in wedstrijden. Ik zie er echt geen heil in om met tubes te gaan trainen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 28 feb 2008 15:12

Amclassic-fan schreef:Ik rij 20 tot 30 duizend km dit jaar (afhankelijk van blessures en dergelijke), dus dat zou wel wat vaker nieuwe tubes kitten worden dan 3-4 keer per jaar (excl lekrijden). Een nieuw setje bandjes leg ik er zo op, dat gaat echt veel sneller en makkelijker dan tubes kitten.
Tja, en hoeveel mensen rijden 20 a 30.000 km/jaar, denk je? En hoelang duiurt een tube kiten volgens jou dan wel?
Potje of tubetje lijmen openen, even vers laagje lijm op de vleg, ditto voor de nieuwe tube, enkel uurtjes laten dorgen, opleggen, indien nodig uitlijnen en klaar is kees. Lijm laten drogen is echt zo lastig nog niet.....
Amclassic-fan schreef:Als ik met een bandje lekrijdt dan gaat die binnenband gewoon de kliko in en heeft het me iets van €2 gekost. Als je thuis komt hooguit een beetje extra lucht in je band erbij pompen en klaar is kees. Terwijl jij voorzichtig naar huis moet rijden om te voorkomen dat je je tube in een bocht kwijt raakt, dan moet je de tube eraf halen en een nieuwe tube vast kitten. Vervolgens kan jij met naald en draad aan de slag, terwijl ik allang met m'n beetje op de bank lig.
Die lekke tube herstel je toch wanneer het je best past? Voor minder dan 2 Euro herstel ik voor mezelf ook een tube hoor. Dat het wat tijd kost neem ik er wel bij.
Dat je met een nieuw opgelegde tube met doodsangst door de bocht moet is gewoon nonsens. Als je reservetube is voorverlijmd zoals je behoort te doen dan zit die binnen het kwartier net zo vast als een thuis gemonteerde tube.
Ik wil de eerste nog zien die een tube bij 8 bar bandendruk van zijn velgen rijdt, ook dan moet je als een olifant sturen, denk ik zo.

Amclassic-fan schreef:Het "luchtkussen" is gewoon afhankelijk van de inhoud van de band/tube. Of die dan net ietsje ovaal is doet daar feitelijk niets toe, de boel vervormt toch gewoon door de druk van je lichaamsgewicht.
De vervorming van een clincherband is niet dezelfde als die van een tube, ook het volume lucht dat je kan comprimeren is beduidend verschillend al was het maar omdat je velgrand liefst niet comprimeerbaar is.
Bij riskant bochtenwerk voelt voor velen een tube gewoon betrouwbaarder aan. Dat niet iedereen er zo over denkt kan best, hoor.
Amclassic-fan schreef:Als ik lek rij dan is dat doordat er iets van glas of een scherp steentje door de buitenband heen steekt. Niet omdat ik stootlek rij, als je een stootlek hebt op de racefiets dan zijn er maar 2 opties: 1 je kunt je banden niet oppompen of 2 je stuurt als olifant. Als er eenmaal iets door de buitenband heen steekt dan gaat een latex binnenband net zo goed gewoon lek.


Uiteraard. Da's ook wat ik zeg maar met een tube een stootlek rijden is nagenoeg uitgesloten.
Amclassic-fan schreef:Als de wegligging van tubes zoveel beter zou zijn, dan moeten al die stumpers zoals mij die met bandjes criteriums rijden toch gewoon gelost worden in de bochten?
Tijdens een criterium ga je gewoon de bocht in met de groep tenzij je of aan kop rijdt of aan de staart bengelt. Zoniet is er weinig keuze om een ideaal traject te gaan aansnijden want dan ligt binnen de kortste keren het halve peoloton tegen de stenen.
Amclassic-fan schreef:Ik ga met bandjes echt niet lichter dan een Veloflex band van 180 gram en een binnenband van 80 gram (al dan niet latex), bij lichtere binnenbanden is de boel al lek als je er naar kijkt. Als ik dat op tel kom ik op 260 gram uit, dan zijn er wel genoeg tubes te vinden die een stukkie lichter zijn.

Jij bent degene die zegt dat je met een tube lichter kan. Ik zeg gewoon dat er bij gelijk gewicht geen voor- of nadeel is tussen banden en tubes qua lekrijden behoudens het stootlek dan.
M.a.w. met een tube van 200g rij je niet meer of minder lek dan met een band + biba van hetzelfde gewicht. Alleen neemt dat de voordelen van het langzaam lekken van de tube niet weg en da's gewoon veiliger.
Amclassic-fan schreef:Ik sluit zeker niet uit dat ik ook met tubes ga rijden, maar dan enkel in wedstrijden. Ik zie er echt geen heil in om met tubes te gaan trainen.



Ging het hier dan enkel over met tubes trainen? Je traint met wat je best past. Persoonlijk rij ik gewoon 90% van de tijd met tubes rond ook al heb ik een draadband setje dat zeker zo goed rijdt.
Dat is gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeur en ik zal de laatste zijn die je zal zeggen dat je met tubes moet gaan trainen want dat is zelfs in mijn ogen gewoon BS.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

spikesice
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 06 jan 2007 20:14

spikesice 08 mei 2008 00:18

Vraagje,

Als ik met tubes ga trainen en ik rij lek... wat dan te doen ?? Hoe heet z'n soort spuitbusje wat je in de tube spuit om er mee naar huis te komen... en werk dat wel goed??

(deze vraag zal wel vaak gesteld zijn maar ik kon het even niet zo snel vinden ''bij zoeken'')

Thx

Plaats reactie