TUBES vs CLINCHERS
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 08 Maart 2007
Voor mtb's is dit een goede oplossing, om de racefiets heb je er niets aan. Het grootste voordeel van tubeless is dat je geen stootlek meer kunt rijden en daardoor met zachtere banden kunt rijden. Met een tube kun je ook geen stootlek rijden voor zover dat een issue op de racefiets is. Enige manier om met een racefiets stootlek te rijden is door een te groot gat of als je vanuit de berm de kasseien weer op rijdt.
Als je lek rijdt op de racefiets is het bijna altijd dat er iets scherps door je band heen is gegaan.
dat laatste is niet geheel waar... 70 van de lekke banden ( draad) komt door stootlek. kortom staan de meeste banden te zacht. de overige 30 hebben andere oorzaken als dus, steentjes, of scherpe voorwerpen, uitgedroogde binnen- /buitenband of versleten.
Voor mtb's is dit een goede oplossing, om de racefiets heb je er niets aan. Het grootste voordeel van tubeless is dat je geen stootlek meer kunt rijden en daardoor met zachtere banden kunt rijden. Met een tube kun je ook geen stootlek rijden voor zover dat een issue op de racefiets is. Enige manier om met een racefiets stootlek te rijden is door een te groot gat of als je vanuit de berm de kasseien weer op rijdt.
Als je lek rijdt op de racefiets is het bijna altijd dat er iets scherps door je band heen is gegaan.
dat laatste is niet geheel waar... 70 van de lekke banden ( draad) komt door stootlek. kortom staan de meeste banden te zacht. de overige 30 hebben andere oorzaken als dus, steentjes, of scherpe voorwerpen, uitgedroogde binnen- /buitenband of versleten.
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Is een carbonwiel met tubes aan te raden voor een verwende wielertoerist, die af en toe ook wel eens wat anders wil.
Ik heb twee setjes wielen voor draadbanden en ben "helaas" gevallen voor een carbon-wielset. Het gebruik van deze wielset zal bestaan uit wat cyclo's en tochten in de bergen.
Voor de rest gebruik ik de clinchers.
En wat is dan een goede tube? Mijn eerdere angst voor tubes is (groten)deels weggenomen door diverse topics op dit forum .
Ik heb twee setjes wielen voor draadbanden en ben "helaas" gevallen voor een carbon-wielset. Het gebruik van deze wielset zal bestaan uit wat cyclo's en tochten in de bergen.
Voor de rest gebruik ik de clinchers.
En wat is dan een goede tube? Mijn eerdere angst voor tubes is (groten)deels weggenomen door diverse topics op dit forum .
Stevens SCF1-Campa Chorus/Record-Eurus
Planet X Stealth-Campa Chorus-Xentis Mark 1
Planet X Stealth-Campa Chorus-Xentis Mark 1
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 08 Maart 2007
Waarkomen die statistieken vandaan? Ze zijn namelijk totaal niet in overeenstemming met m'n eigen ervaringen. Ik zie ook bijna nooit mensen die de bandjes niet hard genoeg oppompen, de meeste pompen ze juist te hard op.
Maar jij bent nog lang geen 1 van alle fietsers.. Dus een ander heeft misschien wel voor 80 stootlekken.
Ik zelf rijd ook alleen maar leek door glas, of scherpe voorwerpen. Nog nooit door een stootlek. Maar goed mijn banden staat op minimaal 8, max 9 bar.
Waarkomen die statistieken vandaan? Ze zijn namelijk totaal niet in overeenstemming met m'n eigen ervaringen. Ik zie ook bijna nooit mensen die de bandjes niet hard genoeg oppompen, de meeste pompen ze juist te hard op.
Maar jij bent nog lang geen 1 van alle fietsers.. Dus een ander heeft misschien wel voor 80 stootlekken.
Ik zelf rijd ook alleen maar leek door glas, of scherpe voorwerpen. Nog nooit door een stootlek. Maar goed mijn banden staat op minimaal 8, max 9 bar.
Dan zal ik de statistieken weer even wat meer in evenwicht brengen. Van mijn 5 lekke banden in de afgelopen 5 jaar, waren er 3 een soort van stootlek. Waaronder 2 door een baksteen op mijn pad. Bij mij klapte het binnenwerk van het ventiel ipv dat ik echt een stootlek had. Maar de oorzaak is hetzelfde.
Quoten: Origineel geplaatst door W0uter op 09 Maart 2007
Dan zal ik de statistieken weer even wat meer in evenwicht brengen. Van mijn 5 lekke banden in de afgelopen 5 jaar, waren er 3 een soort van stootlek. Waaronder 2 door een baksteen op mijn pad. Bij mij klapte het binnenwerk van het ventiel ipv dat ik echt een stootlek had. Maar de oorzaak is hetzelfde.
Hoi,
2 Bakstenen en 2 maal een stootlek....De mobiliteit van de gemiddelde baksteen is er de jongste jaren blijkbaar fel op vooruitgegaan....
Tja, als er op die basis statistieken worden gemaakt....
Toch heb ik er moeite mee me voor te stellen hoe je in godsnaam een stootlek oploopt met een correct opgepompte band.
Ciao,
Dan zal ik de statistieken weer even wat meer in evenwicht brengen. Van mijn 5 lekke banden in de afgelopen 5 jaar, waren er 3 een soort van stootlek. Waaronder 2 door een baksteen op mijn pad. Bij mij klapte het binnenwerk van het ventiel ipv dat ik echt een stootlek had. Maar de oorzaak is hetzelfde.
Hoi,
2 Bakstenen en 2 maal een stootlek....De mobiliteit van de gemiddelde baksteen is er de jongste jaren blijkbaar fel op vooruitgegaan....
Tja, als er op die basis statistieken worden gemaakt....
Toch heb ik er moeite mee me voor te stellen hoe je in godsnaam een stootlek oploopt met een correct opgepompte band.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Quoten: Origineel geplaatst door Balenaar op 27 September 2006
Heb vandaag voor de eerste maal een klein tochtje gemaakt met veloflex Carbon tubes ...Wat een wereld van verschil met Pro Race bandjes vind ik !!!Nu ben ik overtuigd om volgend seizoen alleen nog met tubes te koersen !!!
leg maar eens een paar clement criteriums ook dan een wereld van verschil met de veloflex carbon, er zit namelijk geen brekerlaag in die het comford verpest.
Heb vandaag voor de eerste maal een klein tochtje gemaakt met veloflex Carbon tubes ...Wat een wereld van verschil met Pro Race bandjes vind ik !!!Nu ben ik overtuigd om volgend seizoen alleen nog met tubes te koersen !!!
leg maar eens een paar clement criteriums ook dan een wereld van verschil met de veloflex carbon, er zit namelijk geen brekerlaag in die het comford verpest.
colnago alles gewonnen op de c40 nu alles op de extreme-c komop
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 11 Maart 2007
Die laag zit er niet voor niets...
Hoi,
De beste man is dan ook op zoek naar 20(!) reserve tubes......
P.S. Je kan ook rustig met pure latex en natuurzijde piste tubes gaan rijden uiteraard. Alleen....niet heel lang.............
Ciao,
Die laag zit er niet voor niets...
Hoi,
De beste man is dan ook op zoek naar 20(!) reserve tubes......
P.S. Je kan ook rustig met pure latex en natuurzijde piste tubes gaan rijden uiteraard. Alleen....niet heel lang.............
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 12 Maart 2007
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 11 Maart 2007
Die laag zit er niet voor niets...
Hoi,
De beste man is dan ook op zoek naar 20(!) reserve tubes......
P.S. Je kan ook rustig met pure latex en natuurzijde piste tubes gaan rijden uiteraard. Alleen....niet heel lang.............
Ciao,
EN IK HEB ER AL 11 GEVNDEN Ik heb gewoon graag voorraad, en ik rijd nu eenmaal graag met clement criterium. sorry dat ik eerlijk mijn mening geef hier over hoe ik over draadbanden en tubes met brekerlaag denk. en dat ik het geluk heb dat ik veel geld aan tubes en fietsen kan uitgeven.
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 11 Maart 2007
Die laag zit er niet voor niets...
Hoi,
De beste man is dan ook op zoek naar 20(!) reserve tubes......
P.S. Je kan ook rustig met pure latex en natuurzijde piste tubes gaan rijden uiteraard. Alleen....niet heel lang.............
Ciao,
EN IK HEB ER AL 11 GEVNDEN Ik heb gewoon graag voorraad, en ik rijd nu eenmaal graag met clement criterium. sorry dat ik eerlijk mijn mening geef hier over hoe ik over draadbanden en tubes met brekerlaag denk. en dat ik het geluk heb dat ik veel geld aan tubes en fietsen kan uitgeven.
colnago alles gewonnen op de c40 nu alles op de extreme-c komop
Quoten: Origineel geplaatst door extreme-c op 14 Maart 2007
Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 12 Maart 2007
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 11 Maart 2007
Die laag zit er niet voor niets...
Hoi,
De beste man is dan ook op zoek naar 20(!) reserve tubes......
P.S. Je kan ook rustig met pure latex en natuurzijde piste tubes gaan rijden uiteraard. Alleen....niet heel lang.............
Ciao,
EN IK HEB ER AL 11 GEVNDEN Ik heb gewoon graag voorraad, en ik rijd nu eenmaal graag met clement criterium. sorry dat ik eerlijk mijn mening geef hier over hoe ik over draadbanden en tubes met brekerlaag denk. en dat ik het geluk heb dat ik veel geld aan tubes en fietsen kan uitgeven.
Hoi,
Je doet maar.
Bij Dugast en Francois Marie zal je er ook nog wel in het gamma vinden zonder breaker laag vermoed ik.Ik hoop alleen dat je ze niet in de vuilbak kiepert als je lekrijdt maar je ze herstelt, of laat herstellen?
Zoniet wil ik gerust als vuilbak fungeren. Met plezier zelfs......
Ciao,
Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 12 Maart 2007
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 11 Maart 2007
Die laag zit er niet voor niets...
Hoi,
De beste man is dan ook op zoek naar 20(!) reserve tubes......
P.S. Je kan ook rustig met pure latex en natuurzijde piste tubes gaan rijden uiteraard. Alleen....niet heel lang.............
Ciao,
EN IK HEB ER AL 11 GEVNDEN Ik heb gewoon graag voorraad, en ik rijd nu eenmaal graag met clement criterium. sorry dat ik eerlijk mijn mening geef hier over hoe ik over draadbanden en tubes met brekerlaag denk. en dat ik het geluk heb dat ik veel geld aan tubes en fietsen kan uitgeven.
Hoi,
Je doet maar.
Bij Dugast en Francois Marie zal je er ook nog wel in het gamma vinden zonder breaker laag vermoed ik.Ik hoop alleen dat je ze niet in de vuilbak kiepert als je lekrijdt maar je ze herstelt, of laat herstellen?
Zoniet wil ik gerust als vuilbak fungeren. Met plezier zelfs......
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...