Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

TUBES vs CLINCHERS

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 27 sep 2006 01:42

Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 26 September 2006


1) ...ndertussen blaas je enkele bar luchtdruk in je tube zodat het ventiel wat naar buiten draait.
Breng nu ook hier een laagje lijm aan op het doek dat de naden van de tube beschermt. Laat ook dit een tijdje uitharden.
2) De laatste 30 cm dienen op de velgrand te  worden geduwd met de duimen waarbij je het wiel horizontaal houdt met de rand in de buikstreek gedrukt.    
3) Ligt de tube eenmaal op de velg dan moet die nog worden uitgelijnd, de tube moet mooi recht in het velgbed liggen. 
 


@fdegrave,
A)Vooreerst hartelijk dank voor de degelijke uitleg. Eerlijk gezegd lijkt het me een kostelijk project om de overstap naar tubes te maken. Je hebt bij lekke band vooreerst al een paar reservewielen nodig wegens het tijdbestek voor opnieuw te lijmen. En dan nog een oud wiel om de tube te rekken. Wie dit nog nooit heeft zien voordoen loopt toch het risico me dunkt fouten te maken. Dit is mijns insziens toch een veel secuurder werkje dan draadbandjes leggen.
B)Ik had nog 3 vraagjes over jouw uitleg, in je tekst gemarkeerd met 1, 2, 3
1: Het doek dat de naden vd tube beschermt...  Wat is dat? Is dat over de volledige cirkelomtrek van de tube langs de zijde die met de velg gaat verkleefd worden?
2: Dat is dus zo ongeveer als je een gewone draadband legt (of zou kunnen leggen)?
3:Hoe lijn je de tube dan uit? Heb je daar apparatuur voor nodig? Of met de hand?
C) Wat zijn volgens u goede tubes en hoeveel kosten die?
D) Hoe haal je de tube van de velg bij lek rijden of vervangen? Gewoon trekken en duwen? Moet je dan de velg opnieuw vet(lijm)vrij maken? Gaat die tube daar wel gemakkelijk af als die (hopelijk) zo stevig tegen de velg was geplakt?
Nogmaals hartelijk dank voor je kundige uitleg,

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 27 sep 2006 04:32

Quoten: Origineel geplaatst door galibier op 26 September 2006


Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 26 September 2006


1) ...ndertussen blaas je enkele bar luchtdruk in je tube zodat het ventiel wat naar buiten draait.
Breng nu ook hier een laagje lijm aan op het doek dat de naden van de tube beschermt. Laat ook dit een tijdje uitharden.
2) De laatste 30 cm dienen op de velgrand te  worden geduwd met de duimen waarbij je het wiel horizontaal houdt met de rand in de buikstreek gedrukt.    
3) Ligt de tube eenmaal op de velg dan moet die nog worden uitgelijnd, de tube moet mooi recht in het velgbed liggen. 
 


@fdegrave,
A)Vooreerst hartelijk dank voor de degelijke uitleg. Eerlijk gezegd lijkt het me een kostelijk project om de overstap naar tubes te maken. Je hebt bij lekke band vooreerst al een paar reservewielen nodig wegens het tijdbestek voor opnieuw te lijmen. En dan nog een oud wiel om de tube te rekken. Wie dit nog nooit heeft zien voordoen loopt toch het risico me dunkt fouten te maken. Dit is mijns insziens toch een veel secuurder werkje dan draadbandjes leggen.
B)Ik had nog 3 vraagjes over jouw uitleg, in je tekst gemarkeerd met 1, 2, 3
1: Het doek dat de naden vd tube beschermt...  Wat is dat? Is dat over de volledige cirkelomtrek van de tube langs de zijde die met de velg gaat verkleefd worden?
2: Dat is dus zo ongeveer als je een gewone draadband legt (of zou kunnen leggen)?
3:Hoe lijn je de tube dan uit? Heb je daar apparatuur voor nodig? Of met de hand?
C) Wat zijn volgens u goede tubes en hoeveel kosten die?
D) Hoe haal je de tube van de velg bij lek rijden of vervangen? Gewoon trekken en duwen? Moet je dan de velg opnieuw vet(lijm)vrij maken? Gaat die tube daar wel gemakkelijk af als die (hopelijk) zo stevig tegen de velg was geplakt?
Nogmaals hartelijk dank voor je kundige uitleg,


Hoi,
Eerst en vooral, het lijkt allemaal omslachtig maar in werkelijkheid valt het nog best mee.
A) Als je met tubes rijdt heb je altijd een opgevouwen tube bij die reeds voorgelijmd is. Dit gaat op de zelfde wijze in zijn werk als voor een nieuwe tube die je op je velg gaat leggen alleen vouw je de tube na een halfurtje uitharden van de lijm dusdanig dat de verkleefde binnenzijde op zichzelf komt te liggen. Dit voorkomt dat de kleverigere troep allerlei vuildeeltjes zou gaan vergaren.
Die tube is uiteraard al wat voorgerekt maar dat kan ook best op een gewone draadbandvelg hoewel dit in eerste instantie een tikje lastiger is door de scherpere velgrand. Uitrekken kan ook gewoon door met je voet een kant de band op de grond gedrukt te houden terwijl je de andere kant gewoon eens stevig naar boven trekt. Je doet dat zo de hele cirkel eens rond. Let wel op het ventiel: brutaal overplooien is vaak nefast.
Ik verzeker je dat ik al meer heb gesukkeld om draadbanden op de velg te leggen dan tubes.Moeilijk is het dus niet.
De reservetube kan b.v. onder het zadel worden vastgemaakt. Ik rol ze als een haring op en zo gaat ie dan in een achterzakje van men tricot.
1. Ja, dat is het.
2. Ja, alleen hoef je geen zorgen te maken over de binnenband die eventueel geknepen kan raken tussen velgrand en buitenband. Algemeen zijn tubes een stuk soepeler dan draadbanden wat het werk heel wat vergemakkelijkt.
3. De meeste tubes hebben en een loopprofiel en dat witte doek dat vaak enkele milimeter over het velgbed heen komt. Beiden zijn handige visuele indicatoren en tonen aan waar de band wat dient te worden verlegd. Dit doe je dus snel nadat ie op de velg ligt door de afwijkenden plaats met beide handen wat van het bed te lichten en naargelang het geval wat links of rechts te verdraaien. Dit is niet moeilijk, het wijst zichzelf wel uit. Doe in deze instantie dus maar een paar bar luchtdruk in de band zoniet laat ie zich niet meer verleggen.
Vaak hebben moderne velgbedden een verdieping in het midden van enkele millimeters, tubes hebben van hun kant een lichte verhoging waar de naad zit. Als het goed is lijnt die zaak zich vanzelf wel uit bij het inbrengen van lucht.  Op een milimetertje steekt het echt niet maar het moet wel netjes zijn voor het beste resultaat.
Naast je ogen en wat oefening heb je hier echt geen apparatuur voor nodig. Sommige goedkope tubes zijn wel niet altijd mooi rond, daar kan je dus verder niks aan verhelpen.
C) Een goede trainingtube is er al voor een 15 tal euro. Voor het serieuzere werk zit je al snel bij 40 tot 100 Euro per stuk waarbij die van 100 zeker niet 2 maal zo goed is als die van 40. Veel hangt af waar je je tubes koopt, dezelfde tube vind je soms aan de helft van de prijs mits wat zoeken op het internet.
Aangezien er zelden van garanties moet worden gebruikt gemaakt is kopen via het internet zeker de moiete waard.
D) Aan de zijde recht tegenover de ventielopening, tussen twee spaken in, verlijm ik de tube niet. De lijm op het velgbed houdt dat stukje wel op zijn plaats.
Om de tube van de velg te halen begin je dus met je duimen aan die onverlijmde kant te duwen. Je merkt algauw waar de lijmwat meegeeft en door om beurten aan beide zijden van de velgrand wat te wrikken komt het zaakje wel vrij snel los. Eens je een 4 tal centimeters vrij hebt trek je de tube recht van de velgrand weg tot enkele centimeters van het ventiel.
Aan de andere zijde doe je net hetzelfde en nu kan je met een hand aan beide zijden van het ventiel dit voorzichtig uit de velg vrijmaken. Ik druk hierop omdat de ventielstam de zwaktste plaat is van de tube en ook de meest vervelende om te herstellen. Vooral bij hoge velgen hier dus met de nodige omzichtigheid te werk gaan. Steeds mooi recht uit het ventielgat verwijderen dus.
Moet je nu ergens tijdens de rit je reservetube aanspreken dan moet je er wel opletten je wiel zonder de kapotte tube niet zomaar ergens in het stof of de modder neer te planten; de tubelijm blijft hoedanook altijd wat kleverig. Je ontvouwt je vooraf ingelijmde reservetube, volgt de hogerop beschreven procedures. Als je geen pompje bijhebt kan het snel uitlijnen perfect ook met CO2 patronen mits je een adapter hebt die doseren toelaat.
Oefen dit best eens thuis zodat je dit niet moederziel alleen ergens " in the middle of nowhere" voor de eerste maal moet doen. Je zal zien dat je, mits wat oefening, veel sneller terug op de fiets zit dan wanneer je een nieuwe binnenband in een draadband moet stoppen. 
De kapotte tube vouw je net zoals je reserve op en je bent vertrokken. 30 seconden tops moet kunnen.  
Veel succes,
 
 
 
Snobisme is een dure hobby...

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 27 sep 2006 18:24

@fdegrave,
Ik had nooit gedacht om ooit met tubes te gaan rijden, maar door jouw deskundige en duidelijke 'pompwaterheldere' uitleg, waarvoor hartelijk dank, heb je me serieus aan het twijfelen gebracht.
Nog enkele vragen heb ik, en ik denk dat ik dan genoeg onderlegd ben om 'misschien' zelf 'ooit' een poging te wagen.
1) Als je een tube thuis oplegt, volg je de procedure van voorverlijmen,  laten uitharden enz... Maar wat bij lekke band onderweg? Is de 'plakkracht' van de voorverlijmde reservetube stevig genoeg om die op de velg te leggen, de velg die je nu dus niet hebt kunnen vetvrij maken, niet driemaal hebt voorverlijmd enzovoort... Is de nog resterende lijm op de velg (waarvan je de kapotte tube hebt afgehaald) toereikend genoeg om de verbinding tot stand te brengen? Ik wil wel aannemen dat je met de reservetube mits voorzichtig rijden wel thuis geraakt, maar moet je dan eenmaal thuis niet opnieuw de hele procedure overdoen? Of is die reservetube dan al goed genoeg met de tube verlijmd? (Ps: Bij lijmen denken ik nog steeds aan die onverbrekelijke verbindingen waarbij je de twee onderdelen nadien niet meer van elkaar afkrijgt zonder scheuren. Bij tubes werkt dat blijkbaar veel flexibeler, je haalt de lekke tube van de velg en plakt hem nadien gewoon opnieuw vast.)
2) als je zo'n voorverlijmde reservetube opplooit met de gelijmde kant op elkaar geplakt (zo heb ik van je deskundige uitleg toch begrepen), krijg je die dan gemakkelijk opnieuw ontplooid? En gaat die voorverlijmde tube niet vastplakken aan je achterzakje in je tricot? Het zal wel moeten lukken natuurlijk, maar ik vraag het alleen maar, voor de duidelijkheid. 
3) Het niet verlijmde velgdeel recht tegenover de ventielopening, tussen 2 spaken.  
In je procedure beschrijf je het voorverlijmen van velgbed en tube. Op het laatst schrijf je dat je dat deel tussen die 2 spaken onverlijmd laat. Begrijp ik het goed dat je dus, én bij de 2 lagen van het voorverlijmen, én de uiteindelijke eindlaag, telkens die opening tussen die 2 spaken ongelijmd laat?
En wat met de tube, lijm je die wel helemaal over de volledige cirkel of laat je ook daar een stukje waarvan je vermoedt dat het op dat deel tussen die 2 spaken zal liggen, laat je dat deel ongelijmd? Ik vermoed van niet, maar vraag het maar voor de zekerheid.
Vriendelijke groet,
 

maus_1990
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 26 aug 2006 16:23

maus_1990 27 sep 2006 19:04

1) als je slim bent ga je niet met tubes trainen en als je het doe zorg dan wel dat je reservewielen bij heb, trainen met tubes is duur ;) vooral als je lek rij!

2)Als je 1 niet opvolgd, heb je als het goed is al een tube van te voren ingesmeerd en is de lijm dus droog ( het gaat erom dat de lijm in de vezels van de tube zit) en is dat dus geen probleem

3)de tube kan je volgens mij gewoon het beste inlijmen naar van de methode heb ik ook nog nooit gehoord, en ik lijm mijn gehele velg dubbel in en dat ook zonder problemen, maar om een tube te lijmen zijn 1001 manieren om dat te doen, doe awt jij het gemakkelijkst vind!
Afbeelding

maus_1990
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 26 aug 2006 16:23

maus_1990 27 sep 2006 22:36

Quote: Origineel geplaatst door Balenaar op 27 September 2006
Heb vandaag voor de eerste maal een klein tochtje gemaakt met veloflex Carbon tubes ...

Wat een wereld van verschil met Pro Race bandjes vind ik !!!

Nu ben ik overtuigd om volgend seizoen alleen nog met tubes te koersen !!!

ik koers ook nog alleen maar met tubes! daarom iedereen roept het die voor eht eerst met tubes rijd, je heb ook gewoon veel minder rolweerstand of het lig aan de naven dat DT Swiss naven gewoon veel en veel beter lopen dan Mavic naven...
Afbeelding

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 28 sep 2006 00:22

Quoten: Origineel geplaatst door galibier op 27 September 2006


@fdegrave,
Ik had nooit gedacht om ooit met tubes te gaan rijden, maar door jouw deskundige en duidelijke 'pompwaterheldere' uitleg, waarvoor hartelijk dank, heb je me serieus aan het twijfelen gebracht.
Nog enkele vragen heb ik, en ik denk dat ik dan genoeg onderlegd ben om 'misschien' zelf 'ooit' een poging te wagen.
1) Als je een tube thuis oplegt, volg je de procedure van voorverlijmen,  laten uitharden enz... Maar wat bij lekke band onderweg? Is de 'plakkracht' van de voorverlijmde reservetube stevig genoeg om die op de velg te leggen, de velg die je nu dus niet hebt kunnen vetvrij maken, niet driemaal hebt voorverlijmd enzovoort... Is de nog resterende lijm op de velg (waarvan je de kapotte tube hebt afgehaald) toereikend genoeg om de verbinding tot stand te brengen? Ik wil wel aannemen dat je met de reservetube mits voorzichtig rijden wel thuis geraakt, maar moet je dan eenmaal thuis niet opnieuw de hele procedure overdoen? Of is die reservetube dan al goed genoeg met de tube verlijmd? (Ps: Bij lijmen denken ik nog steeds aan die onverbrekelijke verbindingen waarbij je de twee onderdelen nadien niet meer van elkaar afkrijgt zonder scheuren. Bij tubes werkt dat blijkbaar veel flexibeler, je haalt de lekke tube van de velg en plakt hem nadien gewoon opnieuw vast.)
2) als je zo'n voorverlijmde reservetube opplooit met de gelijmde kant op elkaar geplakt (zo heb ik van je deskundige uitleg toch begrepen), krijg je die dan gemakkelijk opnieuw ontplooid? En gaat die voorverlijmde tube niet vastplakken aan je achterzakje in je tricot? Het zal wel moeten lukken natuurlijk, maar ik vraag het alleen maar, voor de duidelijkheid. 
3) Het niet verlijmde velgdeel recht tegenover de ventielopening, tussen 2 spaken.  
In je procedure beschrijf je het voorverlijmen van velgbed en tube. Op het laatst schrijf je dat je dat deel tussen die 2 spaken onverlijmd laat. Begrijp ik het goed dat je dus, én bij de 2 lagen van het voorverlijmen, én de uiteindelijke eindlaag, telkens die opening tussen die 2 spaken ongelijmd laat?
En wat met de tube, lijm je die wel helemaal over de volledige cirkel of laat je ook daar een stukje waarvan je vermoedt dat het op dat deel tussen die 2 spaken zal liggen, laat je dat deel ongelijmd? Ik vermoed van niet, maar vraag het maar voor de zekerheid.
Vriendelijke groet,
 


Hoi,
1/ Voor alle duidelijkheid het beschreven werk op de velg is bedoeld voor een nieuwe velg, eentje die dus nog geen lijm heeft gezien. Eens dat gebeurd is dan ligt er dus een tweevoudige (meest gebruikelijke methode) laag lijm op en die blijft er dus op. Per bandenwissel doe je in principe op de velg een nieuw laagje lijm. Met de tube doe je net hetzelfde. Het hele principe is hetzelfde als bij contactlijm: beide te plakken voorwerpen van lijm voorzien, laten drogen en dan is de plakweerstand in verhouding tot de aandrukkracht. In casu de ingebrachte bandenspanning en de druk uitgeoefend door het gewicht van de fietser.
In wezen is het niet verschillend of je nu een tube thuis oplegt of ergens ten velde. De velg is voorzien van lijm, de tube ook. Breng je de twee bij elkaar dan verkleeft het. Simplistisch uitgelegd maar zo werkt het.
Uiteraard moet je met je pas opgelegde reservetube niet de held gaan uithangen, enige voorzichtigheid is wel geboden maar laten we het zo stellen dat in principe de band er nooit zal afrollen van zodra er maar voldoende luchtdruk aanwezig is. Het enige reele gevaar met de reserveband is dus dat je kort nadat ie erop is gelegd in volle afdaling een klapband hebt met die band en ie van de velg gaat rollen.
Toch is het zo dat je zelfs met een niet verlijmde, spiksplinternieuwe, velg en niet verlijmde tube je in wezen alleen maar tijdens het remmen je ventiel riskeert los te scheuren en da's dus niet aan te raden. Lijmen dus die handel.
De meeste rijders beschouwen hun reservetube als een tijdelijke oplossing, ook ik, dus eenmaal thuis wordt die er dus weer afgehaald en gewoon weer opgevouwd. De nieuwe tube wordt vervolgens op de velg gelijmd. End of story.
Wat die onverbrekelijke verbinding betreft: de meeste tubelijm is bestendiger tegen zijdelingse druk. Als je recht toe recht aan van het lijmoppervlak wegtrekt lost ie vrij snel.
2/ Dat is geen probleem. De enige plaats(en) waar ie al eens hardnekkiger kan kleven is waar er stevig druk heeft gestaan. B.v. op de plaats waar velen hem met een riempje onder het zadel vastsnoeren. Mede daarom rol ik hem gewoon op, hou de handel op zijn plaats met wat zelfgmaakte elastiekjes (stukjes latex binnenband, he,he,) en stop hem in de achterzak. Als je dat doet zoals het hoort is er nergens geen spoor van verlijmde oppervlakken te zien dus blijft ie nergens aan je kledij vastkleven.
3/ Het voorverlijmen van de nieuwe velg gebeurt over de volle 360 graden van de velg. Zeker rondom het ventiel voldoende lijm aanbrengen. 
Enkel het laagje op de velg dat erop gaat voor de tube wordt geplakt, daar sla ik dat stukje over. De tube wordt wel voor het volle pond gelijmd. Dus dat kleine stukje zal altijd net dat ietsje minder hard kleven en dat spaart dan weer aan zere duimen.....
Nogmaals, het lijkt allemaal secuur gepietleuterwerk maar in praktijk heb je dat allemaal al snel onder de knie. Denk hoedanook altijd steeds aan de veiligheid, dus beter niet te "hollands" met die lijm omspringen, he....
Tot slot nog dit: het rijplezier dat je met tubes ervaart is dusdanig dat je met tegenzin terug met draadbanden zou rijden. Vooral comfort (daar heb je het weer) en de fenomenale grip in de bochten geven je een kick.
Nu ik er bij stil sta, als ik vroeger een rit maakte van 75km dan kwam ik verdwaasd van vermoeidheid thuis. Nu doe ik wekelijks ritten van meer dan het dubbele en een uur later ben ik weer de oude. Zegt genoeg, nee?
Doen dus. 
Ciao,
 
 
 
 
 
Snobisme is een dure hobby...

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 28 sep 2006 02:36

Beste fdegrave,
Honderdmaal dank voor je wederom deskundig en helder antwoord. Je hebt op 2 dagen tijd de angst voor tubes voor een groot stuk weggenomen en me al aan het dromen gezet overe betere uitslagen door het gebruik van tubes. Ik kan maar niet begrijpen dat die van de AG2R ploeg nog met draadbanden in het profpeleton rondrijden. Zij rijden nu al degelijke uitslagen, wat zou het met tubes dan wel niet zijn? Ik ga nu nog meer trachten te weten te komen over de beste type wielen en tubes en misschien komt het er binnenkort wel van. Je antwoorden gaan regelrecht met gouden rand in mn uitgebreid fiets-archief.
Vr groet,
 

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 28 sep 2006 02:47

Quoten: Origineel geplaatst door maus_1990 op 27 September 2006

1) als je slim bent ga je niet met tubes trainen en als je het doe zorg dan wel dat je reservewielen bij heb, trainen met tubes is duur ;) vooral als je lek rij!--------

@maus 1990
Dag,
Hoe doe jij het dan?
Heb je een trainingsfiets met gewone draadband wielen(clinchers) en een aparte koersfiets met tubular wielen die je alleen gebruikt met deze tubular wielen? Want je kan toch zo maar geen (achter)wielen met hun eigen ingereden cassettes door elkaar gebruiken met dezelfde ketting? 
Gr

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 29 sep 2006 23:02

In het magazine van de VWB lees ik over Michelin pro2 race bandjes:
...Pas als je ze zowel voor als achter monteert voel je het verschil met een ander topproduct....
En nu komt het (de reden waarom ik dit post) ........ Bovendien is het een must om bij deze bandjes ook latex binnenbandjes te gebruiken en geen butyl - want dat zou dwaas zijn; een latex bbje geeft 19 meer rendement tov butyl....
Ik heb deze combinatie nog niet geprobeerd maar ze lijkt me wel de moeite waard. Graag uw reacties. Hoewel ik wel een beetje neig naar de tubes, lijkt iedere reden om niet te moeten overschakelen plausibel. Zeker na even de prijzen van goede racetubes bekeken te hebben.

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 30 sep 2006 00:06

Bij nader inzien ging het artikel over de Michelin Pro2Race Service Course en niet over de gewone pro2race. Hoewel de bewering dat latexbbjes zoveel meer rendement geven me frappant lijkt.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 30 sep 2006 03:50

Quoten: Origineel geplaatst door galibier op 29 September 2006

Bij nader inzien ging het artikel over de Michelin Pro2Race Service Course en niet over de gewone pro2race. Hoewel de bewering dat latexbbjes zoveel meer rendement geven me frappant lijkt.


Hoi,
Ik heb de indruk dat er een of andere journalist weer lyirisch diep in het glas gekeken heeft.....
19 rendementswinst t.o.v. een karrewiel misschien? Met wat vergelijkt hij precies en waar tovert ie die cijfers dan wel vandaan?
Let wel, latexbibas zijn duidelijk beter op alle fronten maar ze kosten ook zowat het drievoudige van een butylbiba. Ik heb hier en op andere fora al menig boompje opgezet over de kwaliteiten van latexbibas. Start de zoekfunctie dus maar als je zin hebt.
Voor info, enkele uitzonderingen niet te na gesproken (Conti b.v.) komen de meeste kwalitietstubes altijd met latexbinnenbandjes ingenaaid. Een deel van hun intrinsieke kwaliteiten is hier zeker aan toe te schrijven.
Iemand met een stijve en oncomfortabele fiets kan je b.v. zeker behelpen door een stel latexbinnenbandjes te doen monteren. De rolweerstand neemt wat af en de grotere soepelheid van latex staat garant voor betere demping van oneffenheden in het wegdek. 
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

Plaats reactie