Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Trek 2000

Gebruikersavatar
bikebikkel
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 mei 2006 12:49

Gebruikersavatar bikebikkel 27 sep 2006 19:48

ik sta op het punt een Trek 2000 te kopen (model 2006) die op voorraad staat bij mijn FM. Ik kwam er eigenlijk om naar een 1500 te kijken, maar ik vind de 2000 toch beter afgemonteerd (betere wielen, zadelpen en volledig Ultegra). Daarnaast schijnt de carbon achtervork ook het nodige comfort te geven. En last but not least, het ZR9000-frame (Aluminium met Zirkonium) schijnt stukken stijver te zijn dan het "gewone" SLR-frame van de 1500. En ik vind hem gewoon mooi!
Ik zag dat "Trek2300" op een vergelijkbare fiets rijdt. Zijn er nog andere forumleden die op een Trek 2000 (of 2200/2300) rijden en die me kunnen vertellen wat hun ervaringen zijn? Als je de keuze had tussen een 1500 en een 2000 en het scheelt je op dit moment maar een paar honderd euro, wat zou je dan doen?
"Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd" (bij wijze van spreken dan :-) )

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 27 sep 2006 20:38

wat is de vraagprijs voor de 1500 en 2000 ??? en met/zonder inruil
ik zou de 1500 op 1200 inschalen en de 2000 op 1400, maar wellicht dat anderen daar anders over denken... (bron : www.bikestudio.nl en er dan nog wel iets af kunnen praten)

Gebruikersavatar
bikebikkel
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 mei 2006 12:49

Gebruikersavatar bikebikkel 27 sep 2006 20:45

de exacte prijs is op dit moment even minder belangrijk. Ik kan een goede deal maken op de Trek 2000 omdat dit model afloopt en de fiets op voorraad staat. Inruil op de 2000 is hoger dan op de 1500. Prijsverschil zal ongeveer 100-200 euro zijn. Maar mijn vraag gaat niet over de prijs, maar over de kwaliteit en dan met name de rijkwaliteiten en de kwaliteit van bijvoorbeeld die carbon achtervork. Wat zijn daar de ervaringen mee?
"Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd" (bij wijze van spreken dan :-) )

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 sep 2006 20:59

Even een ander punt. Die Treks worden meestal afgeleverd met een hele zooi aan verschillende onderdelen. Vergewis jezelf ervan dat je alleen volledige afmontage koopt en dat er geen Bontrage meuk tussenzit (crankstel bijvoorbeeld!)

mrhat
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 sep 2006 12:52

mrhat 28 sep 2006 13:25

Ik stond 3 maanden geleden ook voor dezelfde keuze (1500 vs 2000), en heb toch maar de 2000 genomen - puur voor de looks eigenlijk. ndertussen 1200+ km later, nog steeds zeer tevreden over de aankoop.

Ik ben het eigenlijk zeer goed eens met de conclusies van de RoadCyclingUK bike-test (http://www.roadcyclinguk.com/news/artic ... N/867/v/2/).

Noot: ik weeg zelf 87kg (+/- 90kg met uitrusting erbij), en de wielen zijn nog kaarsrecht ondanks redelijk intensief over-de-kasseien-gebruik.

Gebruikersavatar
wezep
Forum-lid
Berichten: 1638
Lid geworden op: 04 mei 2005 10:06

Gebruikersavatar wezep 28 sep 2006 14:25

Quoten: Origineel geplaatst door havana op 27 September 2006


Even een ander punt. Die Treks worden meestal afgeleverd met een hele zooi aan verschillende onderdelen. Vergewis jezelf ervan dat je alleen volledige afmontage koopt en dat er geen Bontrage meuk tussenzit (crankstel bijvoorbeeld!)


Bontrager hoeft geen meuk te zijn: ze maken over het algemeen goede spullen. Sommige onderdelen (Select/Race) zullen wat zwaarder zijn en of minder goed afgewerkt (lagers bij de wielen).
Op m'n Trek 5500 heb ik de volgende onderdelen zitten van Trek:-RaceXXXLite carbon stuurpen (was standaard RaceLite)-RaceLite stuur-RaceXLite carbon zadelpen (was standaard Select)-RaceXLite carbon crank (was standaard Shimano Ultegra)-RaceXLite wielen (was standaard RaceLite)
Zoals je kunt zien zijn veel standaard onderdelen vervangen door andere onderdelen van Bontrager. Over het algemeen kun je ook zeggen dat vanaf RaceLite de onderdelen van Bontrager gewoon goed zijn.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

Gebruikersavatar
bikebikkel
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 mei 2006 12:49

Gebruikersavatar bikebikkel 28 sep 2006 20:31

Quoten: Origineel geplaatst door mrhat op 28 September 2006

Ik stond 3 maanden geleden ook voor dezelfde keuze (1500 vs 2000), en heb toch maar de 2000 genomen - puur voor de looks eigenlijk. ndertussen 1200+ km later, nog steeds zeer tevreden over de aankoop.Ik ben het eigenlijk zeer goed eens met de conclusies van de RoadCyclingUK bike-test (http://www.roadcyclinguk.com/news/artic ... N/867/v/2/).Noot: ik weeg zelf 87kg (+/- 90kg met uitrusting erbij), en de wielen zijn nog kaarsrecht ondanks redelijk intensief over-de-kasseien-gebruik.


dat klinkt in ieder geval goed. Ik ben zelf 85-86kg (schoon aan de haak). Daarom lijken me de wielen in de 2000 (Bontrager Race) ook beter dan de wielen in de 1500 (Select). Merk je iets van het comfort van de carbon achtervork?
Ik begrijp verder uit jouw reactie dat het een lekker strak sturende fiets is met een stijf frame, zoals de test vermeld?
"Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd" (bij wijze van spreken dan :-) )

assen20
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 21 jun 2006 15:01

assen20 28 sep 2006 20:57

Select-wielen zijn inderdaad niet geweldig. Waren bij mij, ondanks mijn laag gewicht (65 kg), gescheurd rondom de spaken (achterwiel). Overige bontrager select onderdelen (zadelpen, stuur, stuurpen, voorvork) is niks mis mee.

mrhat
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 sep 2006 12:52

mrhat 28 sep 2006 23:36

Quote: Origineel geplaatst door bikebikkel op 28 September 2006
dat klinkt in ieder geval goed. Ik ben zelf 85-86kg (schoon aan de haak). Daarom lijken me de wielen in de 2000 (Bontrager Race) ook beter dan de wielen in de 1500 (Select).

Merk je iets van het comfort van de carbon achtervork?Ik begrijp verder uit jouw reactie dat het een lekker strak sturende fiets is met een stijf frame, zoals de test vermeld?


Over het mogelijke extra comfort als gevolg van de carbon achtervork kan ik weinig zeggen; mijn vorige racefiets was een stalen ros uit de jaren 70', die was wel minder comfortabel, maar niet echt representatief voor de huidige moderne aluminium fames

Over de stijfheid en responsiveness van de fiets inderdaad niks dan lof. Ook bij +50km/u begint hij niet te zwabberen, en heb ik niet het gevoel dat ik de controle kwijtraak.

Indien nog steeds twijfel, raad ik je aan om om een proefritje te vragen (even het blokje rond bvb), met beide modellen. Bij achterlaten van identiteitskaart of rijbewijs moet dit vast mogelijk zijn.

Gebruikersavatar
bikebikkel
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 mei 2006 12:49

Gebruikersavatar bikebikkel 29 sep 2006 00:25

bedankt allemaal voor jullie advies. Volgens mij is de Trek 2000 een goede keuze. Ik ga binnenkort weer even langs mijn FM om inderdaad eens even een proefritje te maken. Komt vast wel goed.
"Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd" (bij wijze van spreken dan :-) )

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 29 sep 2006 12:43

Quoten: Origineel geplaatst door wezep op 28 September 2006


Quoten: Origineel geplaatst door havana op 27 September 2006


Even een ander punt. Die Treks worden meestal afgeleverd met een hele zooi aan verschillende onderdelen. Vergewis jezelf ervan dat je alleen volledige afmontage koopt en dat er geen Bontrage meuk tussenzit (crankstel bijvoorbeeld!)


Bontrager hoeft geen meuk te zijn: ze maken over het algemeen goede spullen. Sommige onderdelen (Select/Race) zullen wat zwaarder zijn en of minder goed afgewerkt (lagers bij de wielen).
Op m'n Trek 5500 heb ik de volgende onderdelen zitten van Trek:-RaceXXXLite carbon stuurpen (was standaard RaceLite)-RaceLite stuur-RaceXLite carbon zadelpen (was standaard Select)-RaceXLite carbon crank (was standaard Shimano Ultegra)-RaceXLite wielen (was standaard RaceLite)
Zoals je kunt zien zijn veel standaard onderdelen vervangen door andere onderdelen van Bontrager. Over het algemeen kun je ook zeggen dat vanaf RaceLite de onderdelen van Bontrager gewoon goed zijn.

Ik zeg niet dat Bontrager slechte spullen maakt  Wat ik wel weet, is dat el cheopo crankstellen op de goedkopere Trek modellen (1000, 1500 etc) nou niet bepaald uitblinken door degelijkheid. Dan kun je beter een 105 of Ultegra crankstel laten monteren.

mcf1
Forum-lid
Berichten: 694
Lid geworden op: 09 dec 2004 09:55

mcf1 29 sep 2006 18:15

op een Trek 1500 zit standaard vanuit de fabriek een ultegra crankstel..en is volledig ultegra afgemonteerd.Bij trek 1000 tref je idd een bontrager crankstel aan. Dit even voor de duidelijkheid

Plaats reactie