Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cinelli

roelw
Forum-lid
Berichten: 480
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 28 jan 2020 16:20

scottpch schreef: 28 jan 2020 15:05 Bij mij doet de naam Cinelli denken aan alu sturen, quill stuurpennen en zadelpennen... 40jr geleden.
Cinelli als fiets/frame is pas veel later geïntroduceerd en hebben als zodanig mee willen liften op een naam die eigenlijk aan het verdwijnen was...
Voor mij valt Cinelli vooral in de categorie staal en retro.
My two cents
Dat is dan vooral te wijten aan jouw gebrekkige kennis en opzoekwerk.
De Cinelli Laser is een van de meest iconsiche fietsen van de jaren '80.
De Cinelli Supercorsa is begin jaren '50 geïntroduceerd en vandaag nog steeds verkrijgbaar. En als ik goed kan tellen is dat zelfs meer dan 40 jaar geleden.
https://cinelli.it/it/timeline/
Dus dit is klinkklare onzin:
Cinelli als fiets/frame is pas veel later geïntroduceerd en hebben als zodanig mee willen liften op een naam die eigenlijk aan het verdwijnen was...
My two cents.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 28 jan 2020 18:45

Jo ik rijd al jaren een saetta niet heel bijzonder maar gewoon een prima karretje. Heb een los frame kunnen kopen voor 500e. En toen 2013 ofzo opgebouwd met force22 en vision 42mm velgen.
Tja niks verkeerd mee, bsa bb, relatief licht, niet stijf niet slap. Er passen net geen 25mm banden in. De blanke lak is niet echt super (van die micro krasjes) maar dat is niet zo n punt voor dit budget en voor bijna 7jaar zomer en winter misbruik; dit kan dus ook van het poetsen zijn.

De geometrie is voor mij spot on, zoals mijn vorige colnago, niet onstabiel maar wel speels.

Soms als je in een nieuw groepje aanschuift komt er wel een complimentje en af en toe een verbaasde blik als je verteld dat dit frame eigenlijk uit 2011/2012 komt.

Bijzondere opmerkingen komen van ex cinelli rijders, die verlekkerd of met pijn in het hart herinneringen terug halen van hun eigen vorige cinelli.

Ik moet ook zeggen dat ik zelf graag naar een nieuwe bike zoek, weet je wel: lichter stijger mooier 28mm banden dualmount remmen etc. vaak voordat ik de knoop wil doorhakken om iets aan te schaffen; bedenk ik me, want die nieuwe raakt me niet zoals mijn rode karretje.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 28 jan 2020 19:01

Ik heb niks opgezocht, ik putte gewoon uit m'n ervaringen die ik in mijn jeugd opgedaan heb en wat voor gevoel ik bij dit merk heb.
Mooi voor ze dat ze al zo lang frames en fietsen maken, in "mijn tijd" `was het Gazelle Champion Mondial, Gios Torino, Colnago en een beetje Benotto wat de klok sloeg, geen Cinelli gezien....
Alleen in de afmontage, wat ik al zei, sturen, zadelpennen en quill stuurpennen.
My bad (dan maar) :)

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 785
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 28 jan 2020 19:39

Dank voor de reacties (en linkjes). Kende het merk wel, maar nu een collega onlangs een graveller bij Salden op de kop tikte, ben ik er naar gaan kijken. Mooi frames, zoals gezegd. En ik vind de prijs meevallen ivm ‘grote’ merken.
Michiel

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 29 jan 2020 12:19

scottpch schreef: 28 jan 2020 19:01 Ik heb niks opgezocht, ik putte gewoon uit m'n ervaringen die ik in mijn jeugd opgedaan heb en wat voor gevoel ik bij dit merk heb.
Mooi voor ze dat ze al zo lang frames en fietsen maken, in "mijn tijd" `was het Gazelle Champion Mondial, Gios Torino, Colnago en een beetje Benotto wat de klok sloeg, geen Cinelli gezien....
Alleen in de afmontage, wat ik al zei, sturen, zadelpennen en quill stuurpennen.
My bad (dan maar) :)
Mee eens... Ik zit inmiddels een jaar of veertig op de fiets en als ik Cinelli hoor/lees denk ik ook aan stuur-/zadelpennen, sturen en hooguit een stuurlintje.... Dus iconisch? Niet bij mij, Maar ik ben dan ook geen Italofiel..... :lol:

jansen2.0
Forum-lid
Berichten: 817
Lid geworden op: 29 okt 2013 09:38

jansen2.0 29 jan 2020 15:13

Je moest een weten wat een oud Cinelli frame doet. Zeer gewild
Previous name Jansen01

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 29 jan 2020 17:57

SqueeZer schreef: 29 jan 2020 14:26 En aan petjes :)
Volgens de regels, enkel dragen op/in nabijheid van de fiets.
En eigenlijk ook enkel wanneer je een cinelli bezit.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 29 jan 2020 23:20

Mij gaf het merk cinelli steeds een gevoel van exclusiviteit en prestige. Ik heb trouwens nog twee cinelli bidonhouders in een doos liggen, een beetje als een relikwie bewaart.

DrvC
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:14

DrvC 31 jan 2020 20:42

“Cinelli enters the Italian Design Dictionary (Dizionario del Design Italiano) alongside Ferrari, Alessi and Vespa.”

In Italië nemen ze het merk wel serieus.

Ik vind het een gaaf merk, juist omdat je het in Nederland niet veel ziet. Ook het cult en/of hipster gehalte vind ik wel mooi. Tevens een mooie historie.

Ik zag laatst een mooie blauwe Superstar disc met AXS en leuke hoge wieltjes. Je kijkt toch even extra. Ook die nieuwe gravel fiets is echt heel mooi. Het zijn niet eens belachelijk dure fietsen. Geen idee wat de kwaliteit is, maar dat zal allemaal wel goed zijn. De Nemo is wel aan de prijs.

Studio Velo in Bergen op Zoom is trouwens ook Cinelli dealer.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 31 jan 2020 21:38

Is het zelfs niet zo dat Cinelli en Columbus (jaja, de fabrikant van het materiaal van veel stalen pareltjes) van dezelfde eigenaar zijn? Ik sprak laatst een Cinelli rijder en die wist mij dat te vertellen.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

tinn
Forum-lid
Berichten: 983
Lid geworden op: 01 aug 2006 15:51

tinn 31 jan 2020 23:35

JoostG schreef: 31 jan 2020 21:38 Is het zelfs niet zo dat Cinelli en Columbus (jaja, de fabrikant van het materiaal van veel stalen pareltjes) van dezelfde eigenaar zijn? Ik sprak laatst een Cinelli rijder en die wist mij dat te vertellen.
Klopt hoor. Antonio Colombo was en is de man achter Columbus. Hij nam in 1978 Cinelli over van Cino Cinelli.
Zie eerder genoemde tijdlijn: https://cinelli.it/it/timeline/
Leef! Fiets!

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 01 feb 2020 08:09

Columbus heeft overigens ook nog onder eigen name frames op de markt gebracht (in ieder geval rond 2010). Als ik de website nu bekijk (https://www.columbustubi.com/eng/1.htm) lijkt het erg stil bij Columbus op dat vlak.

Via CicliCorsa kan je nog wel een Genius frame laten customizen: https://ciclicorsa.com/custom-painted-c ... road-bike/

Afbeelding

Plaats reactie