Pagina 1 van 2
Trillen voorvork crossfiets
Geplaatst: 05 okt 2006 21:50
door isaac
Bij mijn crossfiets heb ik het probleem dat mijn voorvork hevig gaat trillen als ik hard rem.
Ik heb al verschillende soorten remblokken geprobeerd maar het probleem blijft.
Vandaag moest ik plots remmen omdat een auto mij geen voorrang wilde geven, de voorvork begon hevig te trillen waardoor ik nauwelijks controle over mijn fiets had.
Ik rij op een Ridley crossbow met alu-voorvork.
Weet iemand wat ik hier aan moet doen?
Trillen voorvork crossfiets
Geplaatst: 05 okt 2006 22:26
door dwangarbeider
Is het wel echt je voorvork die trilt of is misschien je balhoofd te los ingesteld ?
Trillen voorvork crossfiets
Geplaatst: 05 okt 2006 22:36
door sharkman
Verkeerde vork/rem (blok) /velg combinatie. Steek eens een Carbon vork, die dempen gewoon stukken beter.
Trillen voorvork crossfiets
Geplaatst: 05 okt 2006 23:13
door daniel1975
Ik had het ook bij mijn Empella. De originele Frogleggblokken heb ik vervangen voor BBB en dat verhelpt het trillen nagenoeg helemaal. Ook heb ik het gevoel dat de lijn van de Empellavork niet klopt....
Trillen voorvork crossfiets
Geplaatst: 05 okt 2006 23:40
door ol55
Ik heb het zelfde gehad met mijn Ridley Crosswind. Het trillen is was zo hevig dat je het stuur nog maar net kon vasthouden.
De FM heeft had van alles geprobeerd van het vervangen van de remmem t/m het plaatsen van een nieuwe vork. Niets hielp! Uiteindelijk heb ik een nieuw frame + vork gekregen.
Als het goed is is het probleem bij Ridley bekend.
Trillen voorvork crossfiets
Geplaatst: 06 okt 2006 16:54
door ilgrasso
Ik had een van de eerste Bonfire SL's. Deze had een 1" carbon vorkbuis. Deze trilde ook hevig bij stevig remmen. Het probleem ontstond doordat door het remmen de vork naar achter getrokken wordt de spanning in de vork wordt op een gegeven moment groter dan de remkracht waardoor de vork weer naar voor schiet. Omdat je nog steeds aan het remmen bent gaat de vork weer naar achter en herhaalt het proces zich. Empella heeft mijn vork en balhoofdstel vervangen door een 1 1/8" uitvoering. Dit verminderde het trillen aanzienlijk. Na de recente wisseling remmen en wielset (zie
http://www.fiets.nl/forum/display_topic ... icID=10630) is het probleem nagenoeg geheel verdwenen .
Trillen voorvork crossfiets
Geplaatst: 06 okt 2006 18:00
door daniel1975
De lijn van de vork klopt niet bij Empella heb ik het idee. Die verergert het probleem.
Trillen voorvork crossfiets
Geplaatst: 06 okt 2006 18:52
door chalita
ik heb dit probleem ook gehad bij mijn stevens crossfiets.verschillende keren terug bij de fm. en die heeft de remblokken iets naar binnen gezet en ten was de meeste van mijn klacht weg. ik weet uit ervaring dat je het probleem niet helemaal kan oplossen. veel sterkte.
Trillen voorvork crossfiets
Geplaatst: 06 okt 2006 20:21
door daniel1975
Hoe kan het dat vrijwel alle CXen hier last van hebben????
Trillen voorvork crossfiets
Geplaatst: 06 okt 2006 20:39
door casran
Je moet eens kijken welke wielen je er ook op gebruikt: soms is het opgelost door wielen met een gerimpeld remoppervlak te vervangen door wielen met een egaal oppervlak.
Uiteindelijk hebben de meeste crossfietsen hier in min of meerdere mate last van, ook de topfietsen van de profs. Alleen zit hem ook nog het verschil dat minder ervaren berijders te veel de voorrem gebruiken: je kan beter op een andere manier leren remmen.
Trillen voorvork crossfiets
Geplaatst: 06 okt 2006 20:54
door sharkman
Een zwaardere (eigenlijk nep) carbon vork lost dit probleem op. De meeste hebben een sterker vorkpijp en zijn zo stijf dat ze het trillen vrijwel of helemaal voorkomen (profs willen dit voor niet omdat het weer extra gewicht is)
Trillen voorvork crossfiets
Geplaatst: 07 okt 2006 12:40
door daniel1975
Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 06 Oktober 2006
Alleen zit hem ook nog het verschil dat minder ervaren berijders te veel de voorrem gebruiken: je kan beter op een andere manier leren remmen.
Die is nieuw voor mij. Kun je dat wat beter uitleggen? Bij de racer en de ATB gebruik je juist wel in grote mate je voorrem om voor de maximale vertraging te zorgen. De achterrem is zuiver ter correctie.