Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

aminozuren en eiwitten voor een wielrenne

davee
Forum-lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 30 aug 2005 16:41

davee 11 okt 2006 18:45

Ik heb even een vraagje. Ik heb laatste een stuk gelerzen dat het goed is voor een wielrenner om na een tocht of wedstijd aminozuren of eiwitten in te nemen. Dit zou het herstel bevorderen.
Ik iemand mij vertellen of dit ook zo en en zoja welke amino's en welke eiwitten. En Waar kan ik deze het beste bestellen
gr dave

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 11 okt 2006 20:59

Het schijnt dat eiwitten het opnemen van koolhydraten en directe spierbeschadiging herstelt. Ik heb eens een lezing van Guido Gosselink en Christoph Brandts (winnaar MTR 2006) bijgewoond waarin ze dit ook theoretisch stelden.
Een combinatie van 15% eiwit - 85 % koolhydraten zou ideaal zijn. De eiwitten dienen wey-eiwitten te zijn. Wat betreft aminozuren durf ik geen uitspraken over te doen.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 12 okt 2006 01:24

Voor duursporten als wielrennen haal je over het algemeen wel genoeg eiwitten uit een normale gebalanceerde voeding, voor krachtsporten (sprinters, gewichtheffers etc) zijn eiwitsupplementen van iets meer nut.

cesar_
Forum-lid
Berichten: 281
Lid geworden op: 26 jun 2006 22:28

cesar_ 12 okt 2006 18:57

Quote: Origineel geplaatst door coulthard op 11 Oktober 2006
Het schijnt dat eiwitten het opnemen van koolhydraten en directe spierbeschadiging herstelt.
Ik heb eens een lezing van Guido Gosselink en Christoph Brandts (winnaar MTR 2006) bijgewoond waarin ze dit ook theoretisch stelden.Een combinatie van 15% eiwit - 85 % koolhydraten zou ideaal zijn.
De eiwitten dienen wey-eiwitten te zijn. Wat betreft aminozuren durf ik geen uitspraken over te doen.


Volgens mij haal je nu een Nederlandse toptriathleet en een professioneel wielrenner door elkaar ;) . Je bedoelt de eerste neem ik aan, en add1ct, deze heren weten over het algemeen wel waar ze over praten (ik denk dat ze meer verstand van voeding hebben dan de gemiddelde profrenner).

Cesar

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 12 okt 2006 21:37

Moet ik er ook nog even bij zeggen dat het gaat om opname direct na de inspanning.
@ Cesar, idd. Christoph Brand, de toptriathleet
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 12 okt 2006 22:05

Quote: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 11 Oktober 2006
Voor duursporten als wielrennen haal je over het algemeen wel genoeg eiwitten uit een normale gebalanceerde voeding, voor krachtsporten (sprinters, gewichtheffers etc) zijn eiwitsupplementen van iets meer nut.


Eiwitten direct na de inspanning nemen is niet voor spieropbouw ofzo, maar het versterkt de insulinerespons en bevordert dus de opnamen van KH door de spiercellen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 12 okt 2006 23:11

Trouwens, voor meer informatie over voeding en herstel en eiwitten enzo:

Voedingscongres.nl

en dan naar Simultaan Symposium.

Ik twijfel of ik erheen zal gaan.... hoop geld, daar kan ik ook het boek Sports Nutrition van A. Jeukendrup en M. Gleeson van kopen.....

Als jullie me sponsoren dan ga ik erheen en zal ik hier verslag doen
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 13 okt 2006 00:15



"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

dvw
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:32

dvw 13 okt 2006 19:25

Ik ben er ook sinds kort achter gekomen dat voeding super belangrijk is tijdens en na het fietsen. Eerst at ik tijdens een rit wat boterhammen met hagelslag en een mueslireep ofzo. Sinds kort weet ik dat eiwitten het herstel van de spieren bevorderd en ben dus een beetje op zoek gegaan naar eiwitrijke producten.
Eergister heb ik 123km gefietst over vlak terrein (29,1/h), tijdens die rit heb ik het volgende gegeten: 7 boterhammen (waarvan 3 met vlees en kaas en 4 met hagelslag), daarnaast ook nog 4 mueslirepen, 1,5 liter ranja en een blikje cola. Voordag ik begon had ik al 3 boterhammen en het nodige vocht opgenomen. Toen ik thuis kwam at ik nog een kommetje muesli met melk.
Nu vraag ik me af, is dit niet te veel voeding of verkeerde voeding? Ik merk echt het resultaat, dus ik blijf het voorlopig doen, maar ik heb ook gehoord dat vlees en kaas te vettig is voor tijdens het fietsen (maar dus wel eiwitrijk).
Voordat ik me volpropte met allerlei voeding kon ik maar een km of 70/80 fietsen voordat de kracht uit mn benen weg ebte en acuut herstel niet mogelijk was en de volgende dag nog steeds niet hersteld was. Afgelopen zondag heb ik de mergellandroute gefietst (120km), dat was de eerste keer dat ik me volpropte met dit soort voeding en ik kon na 100km de Keuteberg nog gewoon vollebak naar boven.
Goede voeding of niet? Het helpt in ieder geval een hoop, maar hebben jullie nog meer tips wat voeding betreft?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 okt 2006 20:05

Ik kan boterhammen tijdens het fietsen absoluut niet wegkrijgen, dus ik wordt al niet goed van het idee om er 7 stuks op te gaan eten. Op 120 km eet ik gemiddeld 5 tot 6 energie reepjes. Aangezien ik geen meusli repen lus eet ik altijd fruitrepen. De voedingswaarde komt heel behoorlijk overeen.
Een beetje honger aan het eind van een lange duurtraining is niet erg, het wordt pas vervelend als je nog een uur moet fietsen en echt al helemaal stil staat . Dat heb ik in april een keertje gedaan door heel weinig te ontbijten en met 4 reepjes op pad te gaan zonder geld en energiedrank. Op een gegeven moment reed ik niet eens 25 km/h meer.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie