Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Eindwerk wielrennen

pietalala
Forum-lid
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 dec 2005 11:10

pietalala 20 okt 2006 12:37

Hoi,
Nu zit ik op school te werken aan men eindwerk over wielrennen, heeft iemand er ooit al eentje gemaakt over wielrennen?
Of zijn er mensen die typs kunnen geven over het aanpakken van zo een einwerk, of handige links?
Als ik google over de geschiedenis van het wielrennen krijg ik zeer veel resultaten, die elkaar soms tegenspreken, dus weet ik zelf niet goed welke bron ik moet gebruiken.
Nu ga ik voort doen
 
greets
http://www.passievoorwielrennen.forumup.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
<br>
<br>

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 okt 2006 13:08

Misschien is het handig als je uitlegt wat een Eindwerk inhoudt, ik heb namelijk geen flauw idee en met mij waarschijnlijk de meeste Nederlanders.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 20 okt 2006 14:01

denk iets van een afstudeerscriptie ofzo

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 okt 2006 14:57

Iets meer info, bijvoorbeeld voor welk vak (natuurkunde of geschiedenis, maakt nogal wat uit)....

pietalala
Forum-lid
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 dec 2005 11:10

pietalala 20 okt 2006 19:20

Quoten: Origineel geplaatst door havana op 20 Oktober 2006

Iets meer info, bijvoorbeeld voor welk vak (natuurkunde of geschiedenis, maakt nogal wat uit)....


Een afstudeerscriptie zoals jullie het zeggen =)
En het gaatn natuurlijk over wielrennen, ben bezig aan de geschiedenis enzo. Is redelijk moeilijk en kan er geen rode draad in leggen
 
greets
http://www.passievoorwielrennen.forumup.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
<br>
<br>

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 21 okt 2006 11:06

Tsja, sportgeschiedenis zal altijd een beetje rode-draad-loos zijn. Hoog jaarboek gehalte.

sjezer
Forum-lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 03 aug 2005 08:14

sjezer 21 okt 2006 12:04

Mischien een idee om bijvoorbeeld een overzicht te maken van een bepaalde koers? Bijvoorbeeld de ronde van Vlaanderen of het "groeien" van de Amstel Gold Race. Een relatief jonge klassieker (veel mensen weigeren dit zelfs een klassieker te noemen).

meeuh
Forum-lid
Berichten: 685
Lid geworden op: 14 jan 2006 12:55

meeuh 21 okt 2006 15:04

Ik dacht een vriend van me zo een eindwerk gemaakt heeft, ga es zien of ik/hij het je kan bezorgen

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 okt 2006 16:12

Ik denk dat het interessanter is om de levenslijn van een paar wielrenners in totaal verschillende tijden uit te werken. Als je het bij 1 wedstrijd houdt krijg je niet meer dan een opsomming van feiten (en een paar mooie verhalen van vroeger.) Terwijl als je carrieres uit verschillende tijden neemt je daar mooi tussen kunt vergelijken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

pietalala
Forum-lid
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 dec 2005 11:10

pietalala 22 okt 2006 23:11

ja, dat zal ik in gedachte nemen, ziet me er een leuk onderwerp uit =)
 
greets
http://www.passievoorwielrennen.forumup.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
<br>
<br>

edvr
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 25 mei 2006 13:26

edvr 22 okt 2006 23:19

Lijkt me sowieso moeilijk om een po over wielrennen te schrijven voor het vak geschiedenis.Weet niet wat voor type onderwijs je doet, maar kijk wel kritisch naar het niveau aan een afgekeurde po heb je niks.

janw.f.
Forum-lid
Berichten: 1248
Lid geworden op: 27 aug 2006 19:48

janw.f. 23 okt 2006 01:58

Ik ga er vanuit dat het een Praktische Opdracht (PO) is voor de middelbare school. Wielrennen an sich is een veel te breed onderwerp. Richt je inderdaad op een persoon, groep personen, zoals amclassic het bedoelde, of de technische kant, waarbij ook geschiedenis betrokken kan worden. Bijvoorbeeld:
Algemener: trends en ontwikkelingen van racefietsen (m.n. de geschiedenis en de technisch-natuurkundige kant van racefietsen en technieken (concreet: kleding/ onderhoud/ lagering/ onderdelen (pedalen, schakeling etc.)/ vorm van het frame/ materialen (aluminium, carbon, staal, titanium)).
Specifieker: de ontwikkelingen en trends op het gebied van aerodynamica; hoe maak je racefietsen / kleding / onderdelen zo aerodynamisch mogelijk? Denk hierbij aan de vele onderzoeken die in windtunnels gedaan worden.
Je kunt ook de biologisch/natuurkundige kant van wielrennen behandelen. Hierbij geldt ook dat je een specifiek onderdeel kunt behandelen, al naar gelang je interesse(s). Goede literatuur hierbij is het boekwerkje van dr. Tim Takken, genaamd: Wielrennen en wetenschap, uitg. 2006. Echt een aanrader! Bij de Bruna of andere boekhandel wel verkrijgbaar, hoewel ik je niet op kosten wil jagen. Het boekwerk, dat min of meer de wetenschappelijke kant van wielrennen behandelt, bevat diverse verwijzingen naar andere literatuur, die bruikbaar voor je kunnen zijn.
Ben benieuwd wat je precies gaat doen.
Alvast veel succes!

Plaats reactie