Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Gewicht wiel onderdelen, vraagje voor natuurkundigen

roadster
Forum-lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 30 mar 2007 22:43

roadster 15 jan 2011 13:41

Materialist schreef: Die 19watt verschil is onwaarschijnlijk veel. http://www.cyclingforums.com/forum/thre ... rodynamics
Dat is een goeie @Materialist !! De berekeningen die die meneer in jouw link maakt komen zeer redelijk en zeer vakkundig over; het nadeel van dikkere banden kan idd geen 19Watt zijn maar slechts een paar Watt.............. bij 50km/u !!.............. dat gaat toch echt helemaal helemaal helemaal NERGENS meer over.

En kijk nog eens naar het rolweerstand verschil tussen 19mm en 25mm banden, bijna TWEE !!! keer zo veel. Het wordt nog gekker, VOLSTERKT ABSURD zelfs !!! want LET OP , zoals Vroomen zei, ze hebben''VERGETEN"' om die bredere banden te testen op bredere velgen en, LET VERDORIE NU EENS OP, dat geeft voor bredere banden nog iets minder rolweerstand en nog iets gunstiger aero dan in de conti-grafiek.

KORTOM: zeker op hobby-snelheden van 30 a 40km/u merk je geen ene fok van meer EXTRA luchtweerstand van dikkere banden en geniet je alleen maar van de lichter lopende 25mm banden.
Stop er nog eens 75gram's butyl biba's in ipv van 100gram's en er gaat nogeens 10% rolweerstand vanaf.

Eerder is in een link al aangegeven dat lichtgewicht wielen niet merkbaar sneller zijn en dat aero belangrijker is. Maar zelfs dat belangrijkere aero wordt zwaar overschat; ZIPP 303 (44 mm hoog) bij 40km/u 12,6 Watt. Zipp 1080 108mm hoog 9,1 Watt.
LET OP: Shimano goedkoop boerenl.lwiel: WH-R 550 13,1 Watt.

HET GAAT, meetbaar !!, ALLEMAAL HELEMAAL helemaal, NERGENS OVER.

Kortom: zeker voor de 30 a 40km/u toerist maakt het geen ene fok uit wat voor wielen hij gebruikt maar hij heeft wel enorm veel plezier van een 25mm band met 75 gram's butyl biba.

Duur zo'n bredere bij een 25mm band passende velg ? Ja tevens lichte HED e.d. kost een vermogen maar Zoran schreef zelf al eerder over zijn 25mm (uitwendig) brede (zwaarder dan HED maar maakt dus niks uit weten we nu) Mach 510 velg; 30 a 50 euro per stuk ?
Setje 105 naven goed smeren en afstellen en je bent the king of the road want je bent meetbaar sneller dan iemand met een 1000 a 2000 euro dure wielset op 23 mm banden, en zwaardere alu-velgen remmen beter en vooral langer; 30.000 km. Plus betere wegligging, plus ietsje minder oncomfortabel dan 23mm banden.

Mooier kan ik het niet maken,
Prettig Weekend.
Roadster

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 15 jan 2011 15:50

fdegrove schreef:Je vraag was of een korte spaak stijver is dan een langere.
Nee, dat was dus niet mijn vraag. En bovendien hadden we het specifiek over de zijdelingse stijfheid en de specifieke rol van kortere spaken daarin zoals 'de zwarten' die beschreef. Je verdere algemene antwoord is dan ook naast de kwestie en gaat niet in op mijn analyse. Wat geen probleem is overigens. Dit soort zaken is toch minder geschikt om op een forum te bespreken.

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 15 jan 2011 15:51

fdegrove schreef:Hoi,
Materialist schreef:
fdegrove schreef:Hoi,

En voor wie of wat hou je me eigenlijk?

Ciao, ;)


Je mag mr Cervelo zelf zijn maar liever laat je het persoonlijke eruit.

Die 19watt verschil is onwaarschijnlijk veel. http://www.cyclingforums.com/forum/thre ... rodynamics

Het oorspronkelijke artikel staat hier onderaan
http://velo-ideal.com/LA-VUELTA/2007_pa ... NENTAL.htm

At racing speeds zegt Gerard Vroomen, voorlopig hou ik het erop dat de niet wedstrijd fietsen beter af is met 25mm banden. De ontwikkeling van bijpassende bredere velgen is de moeite waard om te volgen



Die artikels zijn we wel bekend maar ik snap echt niet wat je bedoelt als je stelt dat het om "niet wedstrijd fietser" gaat.
Als het de bedoeling is om niet competitief te fietsen maakt het toch niks uit waarmee je rijdt?
Ik zie het dan ook niet gebeuren dat fabrikant plots velgen en banden van 25mm op de markt gaan brengen.

Als Vroomen zegt "at racing speeds" dan hebben we het al snel over 40 a 50 km/u.
Bij die snelheden met een voorband van 25mm breed gaan rijden heeft alleen maar zin als de wegen waarop je gaat rijden dat verrechtvaardigen.

Voor wedstrijdgebruik of naar believen recreatief gebruik, kan je wel een goed compromis vinden door het combineren van banden met verschillende breedtes.
Mocht men in die richting meer onderzoek gaan doen dan schaar ik me daar wel graag achter.

Ciao, ;)






Het gelijk krijgen is blijkbaar belangrijker dan het gelijk hebben. Het gelijk krijgen probeer je met retorische spitsvondigheden en weglaten van feiten waar je blijkbaar van op de hoogte bent.

Iedereen die zelf niet boven de 40 rijdt kan beter op 25mm banden rijden. In het peloton boven de 40 hou je het langer vol. Alleen wanneer je het zelf kan (boven 40km en vasthouden) ben je met een smallere voorband beter af.

Ik ben er klaar mee
Do kin der mar druk mei weze

roadster
Forum-lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 30 mar 2007 22:43

roadster 15 jan 2011 21:23

Materialist schreef:
Iedereen die zelf niet boven de 40 rijdt kan beter op 25mm banden rijden. In het peloton boven de 40 hou je het langer vol. Alleen wanneer je het zelf kan (boven 40km en vasthouden) ben je met een smallere voorband beter af.
Ik ben er klaar mee
Omdat bredere banden/velgen op lagere spanning kunnen (zonder hogere rolweerstand) is het te verwachten dat bij veel bochten/nat weer binnenkort veel wedstrijdrijders op 25 mm gaan rijden. Immers bij lagere bandenspanning neemt het wegvastheid aanmerkelijk toe en de bredere velgen geven ook nog eens extra goede wegligging.

Dit was het originele intervieuw met Vroomen, incl mooie materiaal fotoos:
http://www.bikeradar.com/news/article/c ... gium-25190

Overigens zijn draadbanden beter dan tubes is nu bewezen door TOUR maar hoge carbonvelgen hebben meestal geen velgranden voor draadbanden omdat dat in carbon lastig te realiseren is, vandaar dat Vroomen tubes gebruikt.

Kortom: vergeet voor weggebruik de tubes maar, en vergeet 23mm banden.
Binnenkort komt Conti met een 25mm 4000 S las ik ergens, dat doen ze niet zomaar !!!

Kzie net de 25 mm Conti er reeds is:
http://www.conti-online.com/generator/w ... 0S_de.html
Roadster

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 jan 2011 22:36

Kan je niet op een normale manier discusieren? Al die caps lock stukken zijn nergens goed voor, we kunnen lezen en als je echt iets wilt benadrukken kan de gewoon met bold.

Wat je ook al aangegeven is dat je veel te snel conclusies aan het trekken bent. Alles wat Tour bijv schrijft moet je meestal met een aantal korreltjes zout nemen. Volgens Tour ben je zo'n beetje je leven aan 't wagen als je met volledig carbon velgen de bergen in gaat... Tubes hebben gewoon voordelen, de velgen kunnen lichter gemaakt worden, bij lek rijden is 't veiliger. Een tube blijft namelijk altijd om de velg heen liggen, omdat die gelijmd is. Een vouwband vliegt er zonder veel moeite af in 't geval van een klapband. Tubes hebben ook nadelen, een binnenbandje past een stuk beter in je achterzak dan een tube. Bij lek rijden is het meer gedoe. Maar goed als je een auto achter je hebt rijden is dat nadeel helemaal geen probleem en daarom rijdt 't volledige profpeleton gewoon op tubes.

25 mm banden zijn al jaren gewoon leverbaar, de grote webshops hebben ze allemaal. De keus is alleen een stuk minder dan in 23 mm en ze zijn vaak ietsje duurder. 25 mm is echt helemaal niets nieuws. De oude GP 3000 was er ook al gewoon in 25 mm (ook in 21 trouwens). De beste bandmaat hangt gewoon van een heel aantal factoren af, bijv je gewicht, de snelheid waarmee je rijdt, de ondergrond, hoeveel comfort je wilt, enz...
En als aerodynamica getallen in Watts worden gegeven dan is 't geschreven voor de pleps en kan je er eigenlijk weinig mee. Alles valt en staat namelijk met de angle of attack. En dus moet je gewoon op een heel aantal hoeken meten en de drag in grammen opgeven.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 jan 2011 22:43

En dan nog de spaken die korter worden bij een hogere velg. Als je van een DT R1.1 (20.8 mm) naar een DT R1.2 (30 mm) gaat dan worden de spaken in een radiaal gespaakt voorwiel (makkelijkst om mee te rekenen) 4 mm korter of 1,4%. Het voorwiel met een 1.1 velg heeft minimaal 28 spaken, de 1.2 20 spaken. 8 spaken minder zorgt voor 29% minder stijfheid (bij een zelfde velg). Beide percentages maken dus wel duidelijk dat Litespeed niet belachelijk gemaakt had hoeven te worden, die kortere spaken zijn echt niet de reden dat je met minder spaken af kunt in een wiel met een hogere velg.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 15 jan 2011 22:44

Leuk topic, aardige conclusies, veel emoties ;)

Maar eea hangt idd van veel factoren af !

Hoewel ik ook wel denk dat zoals eerder werd geconcludeerd, onder de 40km p/u maakt het voor de gemiddelde recreant niets uit. En is 25mm misschien wel een heerlijke maat ook qua comfort.
Iedereen die een beetje mountainbiked weet ook dat breder sneller is. Zo zal dat met racen ook zijn.
Met een bepaald optimum voor de breedte..., en wil je toch nog een beetje aero.., dan kies je voor het beste uit beide werelden 24mm :p

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 16 jan 2011 01:49

Hoi,

Amclassic-fan schreef:En dan nog de spaken die korter worden bij een hogere velg. Als je van een DT R1.1 (20.8 mm) naar een DT R1.2 (30 mm) gaat dan worden de spaken in een radiaal gespaakt voorwiel (makkelijkst om mee te rekenen) 4 mm korter of 1,4%. Het voorwiel met een 1.1 velg heeft minimaal 28 spaken, de 1.2 20 spaken. 8 spaken minder zorgt voor 29% minder stijfheid (bij een zelfde velg). Beide percentages maken dus wel duidelijk dat Litespeed niet belachelijk gemaakt had hoeven te worden, die kortere spaken zijn echt niet de reden dat je met minder spaken af kunt in een wiel met een hogere velg.


Wil je nog eens goed overlezen wat je schrijft?

A.u.b. zeg, niemand heeft geprobeerd Litespeed belachelijk te maken maar als sommigen blijven hameren om de wereld op zijn kop te zetten en alle logica overboord blijven gooien, wat moet je dan besluiten?

Er is in de hele discussie gewoon niks, maar dan ook niks dat in de juiste contekst is beoordeeld.
Alle goede bedoelingen ten spijt.

Beschamend.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 16 jan 2011 02:00

Hoi,
Ruud< schreef:Leuk topic, aardige conclusies, veel emoties ;)

Maar eea hangt idd van veel factoren af !

Hoewel ik ook wel denk dat zoals eerder werd geconcludeerd, onder de 40km p/u maakt het voor de gemiddelde recreant niets uit. En is 25mm misschien wel een heerlijke maat ook qua comfort.
Iedereen die een beetje mountainbiked weet ook dat breder sneller is. Zo zal dat met racen ook zijn.
Met een bepaald optimum voor de breedte..., en wil je toch nog een beetje aero.., dan kies je voor het beste uit beide werelden 24mm :p


Net als een hond die zijn eigen staart achterna zit.
Je wil banden met lagere rolweerstand dus de makkelijkste keuze is dan bredere banden waarmee je dan sneller rijdt dus sneller tegen de muur van de luchtweerstand aanbotst?

Wat je in werkelijk wil zijn banden met en lagere rolweerstand, lagere luchtweerstand en ook nog goed lekbestendigheid.
Dat verhaal vertel ik hier al enkele jaren lang.
Je kan net zo goed in de woestijn gaan prediken....

It ain't exactly rocket science or is it?

Tot over enkele jaartjes, ;)

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 16 jan 2011 17:02

fdegrove schreef:A.u.b. zeg, niemand heeft geprobeerd Litespeed belachelijk te maken maar als sommigen blijven hameren om de wereld op zijn kop te zetten en alle logica overboord blijven gooien, wat moet je dan besluiten?

Er is in de hele discussie gewoon niks, maar dan ook niks dat in de juiste contekst is beoordeeld.
Alle goede bedoelingen ten spijt.

Beschamend.

Vanuit jouw perspectief is dat wellicht het geval, maar uit jouw reacties blijkt geenszins dat je überhaupt begrijpt welk puntje ik aansneed. Dat kan komen omdat ik het niet duidelijk genoeg heb geschreven of het heeft te maken met jouw niveau van kennis van mechanica/krachtenleer.

Wat ik vreemd vind, is dat jij er geen milliseconde rekening mee lijkt te houden dat het dat laatste weleens zou kunnen zijn. Na ook je eerste postings in dit topic is enige terughoudendheid toch wel op z'n plaats, lijkt mij. Onderhoudend is het uiteraard wel.

Plaats reactie