Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Twee vraagjes ivm spinning

kasparov
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jul 2006 16:41

kasparov 28 okt 2006 01:42

Hallo allemaal!
Ik ben deze week begonnen met spinnen. Nu heb ik twee vraagjes.
Ten eerste: voor mensen die ook indoor trainen. Wat trekken jullie aan als shirt? Door het bizarre zweten heb ik tot nu toe nog niet iets ideaals gevonden. Ik denk nu aan alleen mijn nike pro shirt, maar dat ziet er ook zo supersonic uit, iemand andere ideeen?
Ten tweede: Op mijn fiets gebruik ik shimano schoenen icm spd-sl pedalen. Op de spinningfietsen zitten spd pedalen. Nu vroeg ik me of ik op mijn schoenen ook geschikt kan maken voor spd. Ik heb het volgende model
 

het grote aantal gaten in de zool doet mij vermoeden dat er wat te regelen is, iemand die hier verstand van heeft?
alvast vriendelijk bedankt!
groet!

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 28 okt 2006 01:47

zelf spin ik gewoon in mijn wielerkleding, zweet ook best veel, maar dan valt er maar wat op de grond en fiets, na de les met een doekje afnemen ....
en onder de spd-sl zou je ook spd-plaatjes kunnen monteren, maar of het handig is om steeds van plaatjes te wisselen ????? (niet ergens nog een oud paar wielerschoenen liggen ? ) (al zou dat in de winter niet zo'n ramp voor de meesten zijn, omdat ze dan toch niet op de racefiets fietsen)

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 28 okt 2006 01:48

Je neemt gewoon je eigen SPD-SL pedalen mee en de goede sleutels natuurlijk en dan zet je je eigen pedalen erop.Het neemt toch niet al te veel tijd in beslag.

Wielerkleding of zweetshirtjes , het maakt toch niet welk van de 2.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

kasparov
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jul 2006 16:41

kasparov 28 okt 2006 01:54

Quoten: Origineel geplaatst door Ted038 op 27 Oktober 2006


zelf spin ik gewoon in mijn wielerkleding, zweet ook best veel, maar dan valt er maar wat op de grond en fiets, na de les met een doekje afnemen ....
en onder de spd-sl zou je ook spd-plaatjes kunnen monteren, maar of het handig is om steeds van plaatjes te wisselen ????? (niet ergens nog een oud paar wielerschoenen liggen ? ) (al zou dat in de winter niet zo'n ramp voor de meesten zijn, omdat ze dan toch niet op de racefiets fietsen)

Het is meer dat ik liever mijn goede geld uitgeef aan een mooier exemplaar fietsschoenen voor buiten dan aan speciale (spd) 'spinningschoenen'. Maar als ik je goed begrijp kan ik dus probleemloos een spd 'connector' onder deze schoenen schroeven? 

tr1969
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 31 mar 2006 23:58

tr1969 28 okt 2006 02:11

Ik heb zelf meestal een ondershirt van Craft oid aan, dat koelt iets minder snel af dan bv met een katoenen shirt.

Met SPD schoenen is volgens mij wel prettiger, eventueel gewone sportschoenen met toeclips (tenminste bij de sportschool waar ik heen ga aanwezig) zou natuurlijk ook kunnen.

Of de sportschool blij met deze schoenen is met daaronder SPD plaatjes weet ik ook niet, dit omdat de plaatjes de vloer zouden kunnen beschadigen.
Daarom gebruiken de meesten spinners die ik ken MTB schoenen omdat bij die schoenen de SPD plaatjes geen contact maken met de ondergrond door he profiel van de zool
Anima Sana in Corpore Sano

Canyon Grail

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4362
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 28 okt 2006 11:42

Quote: Origineel geplaatst door who cares op 27 Oktober 2006
Je neemt gewoon je eigen SPD-SL pedalen mee en de goede sleutels natuurlijk en dan zet je je eigen pedalen erop.Het neemt toch niet al te veel tijd in beslag.

Wielerkleding of zweetshirtjes , het maakt toch niet welk van de 2.

Dat is wel het slechtste advies dat je kunt geven. als een persoon dat gaat doen komen er meer, en dat gaat natuurlijk een paar keer goed. Dan komt er iemand die dat ook wil doen en daarmee de crancs van de spinningfiets verkloot.
Wat ik wil zeggen is dat er geen enkele verstandige sportschoolhouder is die dat wil toestaan.

maar verder zit ik ook gewoon in mijn wielerkleding, net als de meeste bij ons. Indien je dat niet wilt dan zou ik je aanraden om een nike dri-fit shirtje te kopen dat werkt ook wel.

Gebruikersavatar
spinningfreak
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 10 apr 2006 00:23

Gebruikersavatar spinningfreak 28 okt 2006 16:58

In het kort:
SPD plaatjes zou ik bv. met onderstaande adapter op je huidige schoenen zetten: http://www.futurumshop.nl/ice.cgi?templ ... id=9047059 Heb je gelijk een excuus om nieuwe buitenschoenen te kopen. Rechtstreeks plaatsen van SPD plaatjes op die schoenen is mogelijk, maar iha zijn sportscholen niet blij mee omdat ze zeer slecht zijn voor de vloeren.
Zelf je pedalen steeds omzetten is in veel sportscholen niet toegestaan. daarnaast is het arbeidsintensief (van je fiets halen, voor de les pedalen van spinningbike halen en eigen pedalen monteren, na de les eigen pedalen weer loshalen en originele pedalen plaatsen. Daarna weer pedalen op je eigen fiets (opschrijven is al vermoeiend, laat staan het echt moeten doen). Daarnaast kost het tijd die je beter aan infietsen e.d. kan besteden.
Afhankelijk of je goed of slecht tegen warmte kan, kan je je gewone fietskleding aan doen of alleen een ondershirt aandoen. Als ik geen les geef heb ik ook alleen een NikePro shirt aan. Als je veel zweet kan daarnaast een triathlon broek ook fijn zijn ipv een gewone fietsbroek.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37681
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 okt 2006 17:21

Ik heb gewoon een Odlo ondershirt aan. Is mooi zwart en een leek ziet niet dat het geen gewoon zwart sportshirt is. Bevalt mij prima. Beter dan katoen, dat wordt zeiknat.

Qua schoenen; goedkoop setje ATB schoenen kopen, is makkelijkste optie.
Less is bore

dijkjes
Forum-lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 08 aug 2006 21:14

dijkjes 28 okt 2006 18:37

ik heb alleen zo gatenkaas shirtje aan je je kent ze wel ( 2 bandjes op de schouder geen mouwen en opening onder de oksel tot halverwege het middenlijf. moet zeggen ideaal hoor beste tot nu toe wielerkleding vindt ik 3x niks persoonlijk
Wielrennen, Veldrijden, Mountainbiken, you got to love it..

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 28 okt 2006 21:53

Ga anders gewoon echt fietsen, dan zul je zien dat je veel minder last hebt van zweten en zeker in de winter !

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27572
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 okt 2006 22:43

Ik heb meestal alleen een koersbroek met bretellen aan. Daar kun je heerlijk in zweten en je krijgt het nooit te warm.
Qua schoenen heb ik gewoon mijn oude schoentjes. Die plaatjes steken wel uit, maar ik doe ze pas aan zodra ik bij mijn fiets sta dus ik beschadig niks.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4362
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 29 okt 2006 00:34

Ook daar zijn ze niet vaak blij mee (iig bij ons niet) dat je alleen een koersbroek met bretellen aanhebt. Een shirtje is wel een must. Maar over een broek, ik heb altijd een hele simpele aan met zo dun mogelijke zeem. Ik vind de zadels veel te zacht en te breed anders (zijn nu eenmaal dameszadels, en dan nog extra zacht)

Plaats reactie