Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Goede Wielrenner ??? Hardloper

wouterp
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 03 mar 2006 18:14

wouterp 03 nov 2006 10:38

Volgens mij heeft het ook iets te maken met de lengte van je hamstrings. Doordat fietsen een circulaire beweging is hebben je hamstrings de neiging korter te worden. het schijnt zelfs dat sommige sprinters dit graag willen omdat je dan harder kan sprinten. Bij hardlopen daarentegen heb je lange hamstrings nodig, omdat je er anders continue last van hebt door rek.
Ik denk dus dat voor de keuze gemaakt wordt voor fietsen of rennen iemand in principe best voor beide sporten geschikt kan zijn, maar door het wielrennen zelf wordt je minder geschikt voor hardlopen. Tenzij je natuurlijk altijd goed rekt en je hamstrings op lengte houdt!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 03 nov 2006 11:04

Hangt ook af van je bouw. Sommige uistekendenwielrenners zijn best breed, zoals Hushovd of Boonen. Maar om goed te kunnen hardlopen moet je juist smal zijn. Mensen die breed zijn gebouwd zijn vaak waardeloze hardlopers, ook al zijn ze afgetraind.

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4454
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 03 nov 2006 12:18

Een bewegingswetenschapper vertelde mij eens dat als je de loopbeweging analyseert het eigenlijk zo is dat je je been bij elke stap van nul versnelt tot +-2x de loopsnelheid (om je been voor het andere te krijgen) en dan afremt (tot nul om het been op de grond te zetten) en weer versnelt (tot zeker 2x de loopsnelheid) en weer afremt, etc, etc.
Bij dit versnellen en vertragen is een lage massa (van het been) een essentieel punt. Goede lange afstandslopers hebben dan ook dunne (boven-) benen. Dit is ook de verklaring dat kenyanen en andere afrikanen goed presteren op de marathon.
Terug naar je vraag: Wielrenners met grote spiermassa's zullen niet snel goede hardlopers zijn. Wielrenners met minder spiermassa zullen in ieder geval op dat punt geen nadeel hebben.
 
 

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 nov 2006 12:23

Je moet met hardlopen ook iedere stap wat omhoog springen, dit gaat gewoon makkelijker als je lichter bent. Je wilt niet iedere keer 20 kg te veel in beweging moeten zetten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

concorde
Forum-lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 01 nov 2004 09:55

concorde 03 nov 2006 12:33

Interessante discussie. IN het algemeen is wielrennen meer een kracht-duursport. Hardlopen puur een duursport howel kracht natuurlijk ook wel een rol speelt. Ik denk dat in het hooggebergte de verschillen veel minder groot zijn. Dit zijn in het algemeen kleinere lichtere renners mety een zeer hoge Vo2max/kg. Goede klimmers lijken mij dus betere hardlopers. Andersom denk ik in het algemeen dat de goede lange afstand lopens beter weg komen in de bergen dan op het vlakke.

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4454
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 03 nov 2006 12:54

De redenering van 'concorde' spreekt mij wel aan. Het zou mij niet verbazen als concorde het bij het rechte eind heeft.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 03 nov 2006 13:05

Ik sluit mij aan bij wat hier voorafgaand gezegd is maar:
vb van een renner die ook goed kan hardlopen: roger de vlaeminck!
armstrong was toch ook eerst triathleet dacht ik. 'k ben eigenlijk eens benieuwd naar zijn loopresultaten.
Dus per definitie sluit het één het ander niet uit, maar ik denk niet dat iemand fisiek zo gebouwd kan zijn dat hij  in alle twee de disciplines een echte topper zou kunnen worden.
 
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 03 nov 2006 13:17

triathleten schijnen ook zowel goed te kunnen lopen als fietsen ...
(al ken ik weer geen triathleten die marathons of wielerwedstrijden ook winnend afsluiten  (ok, misschien armstrong als die triathleet was))

concorde
Forum-lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 01 nov 2004 09:55

concorde 03 nov 2006 13:59

Quoten: Origineel geplaatst door Ted038 op 03 November 2006


triathleten schijnen ook zowel goed te kunnen lopen als fietsen ...
(al ken ik weer geen triathleten die marathons of wielerwedstrijden ook winnend afsluiten  (ok, misschien armstrong als die triathleet was))

Ik heb me ooit eens laten vertellebn dat d beste triatleten de ex-(top)zwemmes zijn. Waarom weet ik niet. Of Lance gesproken, ben benieuwd wat hij a.s. zondag doet in New York. Hij hoopt binnen de 3 uur te finishen. Ik weet uit ervaring hoe moeilijk dat is.

Plaats reactie