Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Goede Wielrenner ??? Hardloper

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 03 nov 2006 15:32

Af en toe sta ik op de loopband tijdens fitness. Ik loop dan meestal 10 a 20 minuutjes met een snelheid van 10 km/uur en heb dan het gevoel dat ik enorm hard aan het werken ben (terwijl het geen fuck voorstelt). Het voelt alsof mijn lichaam er helemaal niet voor gebouwd is. Het is werken, schokken. Ook vroeger als kind had ik enorm veel moeite met hardlopen. Fietsen voelt veel natuurlijker aan.

Gebruikersavatar
martijntijn
Forum-lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 12 okt 2005 17:39
Locatie: Dordrecht

Gebruikersavatar martijntijn 03 nov 2006 17:18

Quoten: Origineel geplaatst door Concorde op 03 November 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Ted038 op 03 November 2006


triathleten schijnen ook zowel goed te kunnen lopen als fietsen ...
(al ken ik weer geen triathleten die marathons of wielerwedstrijden ook winnend afsluiten  (ok, misschien armstrong als die triathleet was))

Ik heb me ooit eens laten vertellebn dat d beste triatleten de ex-(top)zwemmes zijn. Waarom weet ik niet. Of Lance gesproken, ben benieuwd wat hij a.s. zondag doet in New York. Hij hoopt binnen de 3 uur te finishen. Ik weet uit ervaring hoe moeilijk dat is.


Leuk digitaal krant artikeltje:
http://www.ad.nl/loperswereld/article768398.ece

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 03 nov 2006 22:23

Ik zit qua bouw een beetje tussen breed en licht in (1.82m bij 78 KG) en kan beide sporten redelijk. Ik loop nu 10 km in 45 minuten ofzo. Marmotte in 9 uur in mijn eerste seizoen. Dus dat zou qua lichaamsgewicht wel kloppen.

ludo
Forum-lid
Berichten: 199
Lid geworden op: 08 nov 2005 20:20

ludo 03 nov 2006 23:01

Quoten: Origineel geplaatst door havana op 03 November 2006

Ik zit qua bouw een beetje tussen breed en licht in (1.82m bij 78 KG) en kan beide sporten redelijk. Ik loop nu 10 km in 45 minuten ofzo. Marmotte in 9 uur in mijn eerste seizoen. Dus dat zou qua lichaamsgewicht wel kloppen.


10 km in 45 min noem ik niet hardlopen maar joggen, volgens mij heb je helemaal geen aanleg of nul techniek.
Ikzelf heb jaren aan hardlopen gedaan( zonder sucses) 10 km steevast rond de 37 min. door een blessure moeten overstappen. En wat blijkt ik ben op korte termijn een veel beter fietser als  dat ik ooit een loper was.
Waarom dat zo is ???????????????????????????????????????
Nog geen sluitend antwoord gekregen , ondanks een reeks onderzoeken door profs
Ik zal maar houden  bij aanleg.
 

Gebruikersavatar
wezep
Forum-lid
Berichten: 1638
Lid geworden op: 04 mei 2005 10:06

Gebruikersavatar wezep 03 nov 2006 23:07

Quoten: Origineel geplaatst door ludo op 03 November 2006


Quoten: Origineel geplaatst door havana op 03 November 2006

Ik zit qua bouw een beetje tussen breed en licht in (1.82m bij 78 KG) en kan beide sporten redelijk. Ik loop nu 10 km in 45 minuten ofzo. Marmotte in 9 uur in mijn eerste seizoen. Dus dat zou qua lichaamsgewicht wel kloppen.


10 km in 45 min noem ik niet hardlopen maar joggen, volgens mij heb je helemaal geen aanleg of nul techniek.

10km in 45min is toch echt wel hardlopen. Je praat dan over 13 a 14 km/u. Joggen is eerder onder de 10km/u. Niet iedereen loopt de 10km binnen de 40min.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 03 nov 2006 23:27

Quote: Origineel geplaatst door ludo op 03 November 2006
10 km in 45 min noem ik niet hardlopen maar joggen, volgens mij heb je helemaal geen aanleg of nul techniek.Ikzelf heb jaren aan hardlopen gedaan( zonder sucses) 10 km steevast rond de 37 min. door een blessure moeten overstappen. En wat blijkt ik ben op korte termijn een veel beter fietser als dat ik ooit een loper was.Waarom dat zo is ???????????????????????????????????????Nog geen sluitend antwoord gekregen , ondanks een reeks onderzoeken door profsIk zal maar houden bij aanleg.


10 km binnen de 50 min is zeker hardlopen.
Zeker een beetje boven je kunnen gelopen, vandaar al die blessures.
Je rijd nu zeker 55 km/u gemiddeld ?


rafke
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 mar 2006 20:56

rafke 04 nov 2006 00:05

Quoten: Origineel geplaatst door ludo op 03 November 2006


Quoten: Origineel geplaatst door havana op 03 November 2006

Ik zit qua bouw een beetje tussen breed en licht in (1.82m bij 78 KG) en kan beide sporten redelijk. Ik loop nu 10 km in 45 minuten ofzo. Marmotte in 9 uur in mijn eerste seizoen. Dus dat zou qua lichaamsgewicht wel kloppen.


10 km in 45 min noem ik niet hardlopen maar joggen, volgens mij heb je helemaal geen aanleg of nul techniek.
Ikzelf heb jaren aan hardlopen gedaan( zonder sucses) 10 km steevast rond de 37 min. door een blessure moeten overstappen. En wat blijkt ik ben op korte termijn een veel beter fietser als  dat ik ooit een loper was.
Waarom dat zo is ???????????????????????????????????????
Nog geen sluitend antwoord gekregen , ondanks een reeks onderzoeken door profs
Ik zal maar houden  bij aanleg.
 


10 km in 45' is zeker wel een degelijk goede prestatie.
Al begrijp ik wel dat je dit verstaat onder joggen. Je moet echter een onderscheid maken tussen wedstrijdhardlopers en recreatieve lopers. Als wedstrijdloper is 37 min. idd erg lang voor een 10km. Ik ben zelf liever een gemiddelde in lopen en fietsen dan maar in 1 ding goed te zijn. En waarom begin je geen duatlon als je redelijk goed kan fietsen EN lopen, of mss beter: leer zwemmen en begin met triatlon. Want eigenlijk staat het niveau van de duatlon (voor recreanten in belgie) hoger dan voor triatlon. Want als je nog 15km/u loopt in een triatlon ben je meer dan goed, terwijl je in een duatlon dan de rode lantaarn bent.
Ik wou gewoon ook even zeggen dat als je 10km/u loopt niet moet onderdoen voor iem anders. Je moet eerst leren traag lopen vooralleer je leert hardlopen. Anders kom je zowiezo in de lappenmand terecht.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2328
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 04 nov 2006 01:06

Toch heb ik wel het idee dat een toploper minder training nodig heeft om een uitstekend wielrenner te worden, dan een topfietser die op hoog niveau wil gaan hardlopen. Waarom weet ik niet. Wellicht ook omdat het technisch goed en efficiënt uitvoeren van de hardloopbeweging veel lastiger is dan van de fietsbeweging.

Anderzijds... laatst nog wat oude beelden gezien van Eddy Merckx, maar dat zag er écht niet uit, zeg. Stoempen op de pedalen en sjorren aan het stuur, ongelofelijk. Niettemin was het blijkbaar het toch wel redelijk efficiënt, als je zijn palmares bekijkt.

Er zijn overigens niet zoveel topfietsers die in de wintermaanden ook hardlopen. Erik Breukink doet het nu in ieder geval wel. Leontien van Moorsel en Steven Rooks ook tijdens hun fietscarrière. En ja, Lance Armstrong liep ’s winters ook veelvuldig. Kan me nog herinneren dat hij ’n paar jaar geleden een off-road duatlon won, waarbij niet alleen duatleten en triatleten meededen, maar ook nog een paar ploeggenoten. Frappant was bovendien dat Lance de snelste looptijd scoorde, en Floyd Landis de rapste mtb’er was.


Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 04 nov 2006 03:31

Volgens mij had ludo maar prof moeten worden......
Ik ben een toerist en als toerist ben ik dik tevreden met 10 km in 45 minuten! Jij bent iemand die jaren getraind heeft. Ik ben een recreant die bovendien voor het eerst serieus aan het trainen is. Logisch dat jij 45 minuten niet snel vindt. Maar je moet geen appels met peren vergelijken.
Een beetje meer respect voor anderen zou je overigens sieren.
Lance is/was ook een uitstekend loper, liep hij niet dit jaar een marathon?

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2328
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 04 nov 2006 12:59

Quote: Origineel geplaatst door havana op 04 November 2006
...
Lance is/was ook een uitstekend loper, liep hij niet dit jaar een marathon?
Morgen loopt hij de marathon in New-York. Een paar berichten hierboven stond al de link naar dit Loperswereld-artikel...
Wel benieuwd trouwens wat z'n tijd zal zijn. Rond de 2uur30' lijkt me wel haalbaar. Maar wie weet, misschien heeft ie een very-bad-day, en kan hij mijn debuuttijd op de marathon -- 2uur59':27'' -- niet verbeteren. Zou mooi zijn.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 04 nov 2006 16:36

Holy shit dat is erg snel, binnen de drie uur mijn complimenten! Mijn doel voor Egmond in januari is 1:40 !

Plaats reactie