Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Goede Wielrenner ??? Hardloper

lazo
Forum-lid
Berichten: 776
Lid geworden op: 10 jan 2006 10:30

lazo 14 nov 2006 23:22

Ik vind fietsen toch heel anders dan lopen.Fietsen is KRACHT in combinatie met uithouding,lopen is puur uithouding ofwel veldlopen moet je ook kracht hebben.

sjezer
Forum-lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 03 aug 2005 08:14

sjezer 15 nov 2006 07:46

Ik moet lachen met de uitspraak van Isaac dat je bij atletiek gaat trainen en nu gaat fietsen. Ik druk me eigenlijk altijd hetzelfde uit. Komt mischien omdat je geen wedstrijden rijdt (althans, daar komt het bij mij van). Trainen doe je voor een specifiek doel. Als dat doel er niet is, doe je aan "beweging" ofzo... Herkenbaar!

isaac
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 nov 2005 10:19

isaac 15 nov 2006 21:09


Quoten: Origineel geplaatst door sjezer op 15 November 2006



Ik moet lachen met de uitspraak van Isaac dat je bij atletiek gaat trainen en nu gaat fietsen. Ik druk me eigenlijk altijd hetzelfde uit. Komt mischien omdat je geen wedstrijden rijdt (althans, daar komt het bij mij van). Trainen doe je voor een specifiek doel. Als dat doel er niet is, doe je aan "beweging" ofzo... Herkenbaar!



Ter verduidelijking van mijn uitspraak dat ik nu niet train maar fiets wil ik alleen maar zeggen dat ik vroeger als hardloper op schema's trainde die heel specifiek in elkaar zaten m.b.t. duur-, interval-, kracht- en hersteltraining.
In deze periode heb ik echt hard getraind.
Nadat ik gestopt ben met lopen en ben gaan fietsen train ik niet meer op schema's.
Ik fiets meestal een paar uur aan 30 km/h en 2x per week rijd ik met een groep mee.
Interval training doe ik nauwelijks meer (soms als ik er veel zin in heb)
Wedstijden doe ik niet, ik rij wel cyclosportieven.Als ik mijn trainingen als fietser vergelijk met mijn trainingen als hardloper moet ik concluderen dat ik vele malen rustiger train.
 
Ik wil absoluut niet zeggen dat hardlopers trainen en wielrenners fietsen. Deze uitspraak had enkel betrekking op mijzelf.
 
Isaac.

veeteetje
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 mar 2005 14:35

veeteetje 19 nov 2006 19:10

Voordat ik begon met wielrennen heb ik van 1992 tot 2000 hard gelopen, fanatiek in wedstrijdvorm. Meestal wel top 5 maar het ging me zwaar af. Tenminste, wat ik me kan herinneren.

Nu ben ik om de wintermaanden door te komen weer begonnen met 2 x per week op het gemak hard lopen. Voor de fun heb ik een wedstrijd gelopen in Monster over 6.9 km. Wonderlijk genoeg ging dit zo makkelijk en leek het of ik zweefde, ik werd 3e van de 92 dames waarvan het grootste gedeelte lid was van een atletiekvereniging.

Het lijkt nu zo vele malen gemakkelijker te gaan. Ik vermoed dat dit te maken heeft met de goede hart-longfunctie die door het wielrennen ontstaan. Als ik bijv. mijn vriend zie, die loopt ook hard in de wintermaanden. Heeft een halve marathon in zijn dorp gelopen in 1:26:38 en werd daar 15e van de 115. Hij heeft de marathon van Eindhoven gelopen in 3:33:12 en hij heeft onlangs weer een halve marathon gelopen met 9 km strand in 1:25:58 en werd daar 23e van de 515 lopers. Zonder dat ie er veel voor hoeft te doen.

Feit is wel dat zowel hij als ik redelijk tenger zijn. Dus de opmerkingen over dat tengere wielrenners goed kunnen hardlopen, kloppen in ons geval wel.

groenespicht
Forum-lid
Berichten: 682
Lid geworden op: 03 sep 2005 02:39

groenespicht 23 nov 2006 21:43

Ik heb jarenlang gerend (triatlon, veldlopen, 10 km'ers, 15 enz.) Als voetballer was ik de snelle rechtsbuiten. Volgens mij heeft het te maken met gevoel voor het lopen (ritme, cadans) aanleg, en doorzettingsvermogen. Je moet het ook willen! Al zal de aanleg je het plezier doen laten toenemen. Ik trainde voor het rennen en fietste....
Trainen met lopen gaat mi ook makkelijker en het resultaat is snelle waarneembaar. Zowel in prestatie als lichamelijke gesteldheid. Los van het fysieke aspect.
Voorkeur? Jein...Al heb ik voor rennen meer aanleg dan fietsen. Dit heb ik ook van jongs af aan gedaan.
*** Pinarello Prince Tribute to the Green***
*** Focus Black Raider Limited Edition ***
Niet het talent, de snelheid, de kracht bepaald of je overwint.
Alfa hulp? JA...de 24 in een krat uit Schinnen...

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5687
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 28 nov 2006 09:33

vandaag in de krant: Olano is de beste loper van de ex-wielerprofs:
 2 uur 39 min. op de marathon.!!
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 28 nov 2006 13:55

Quote: Origineel geplaatst door fiedoo op 28 November 2006
vandaag in de krant: Olano is de beste loper van de ex-wielerprofs: 2 uur 39 min. op de marathon.!!


Da's heel netjes. Lance, enorme prutser!

Plaats reactie