Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Koolstop remblokjes monteren

Gebruikersavatar
wezep
Forum-lid
Berichten: 1638
Lid geworden op: 04 mei 2005 10:06

Gebruikersavatar wezep 16 nov 2006 23:05

Kan iemand mij uitleggen hoe ik Koolstop blokjes moet monteren?Er staat een L of een R op, maar er zit ook een verdikking in het blokje.Het lijkt me dan dat de verdikking naar voren (rijrichting) moet wijzen, maar dan kloppen de L en R aanduiding niet meer.
Iemand misschien een duidelijke toelichting?
Gaat om deze blokjes:
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

otto8
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 aug 2004 13:34

otto8 17 nov 2006 01:09

Het dikkere deel aan de achterkant; bij remmen raakt dit deel als eerste de velg en verwijdert op deze manier water en vuil. Hierdoor betere remwerking en minder slijtage van je velg.

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 17 nov 2006 17:27

In die uitsparing op de achterkant past het schroefje op de houder, volgens mij.

En volgens mij moet het voorste deel van het remblokje als eerste de velg raken, om happen te voorkomen. Ze moeten taps toelopen op de velg.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 17 nov 2006 21:32

Het is zoals otto8 het heeft beschreven.  Maar van mij mag je ze ook andersom monteren.  Koolstop zet er ook niet voor de lol L en R op.

Gebruikersavatar
wezep
Forum-lid
Berichten: 1638
Lid geworden op: 04 mei 2005 10:06

Gebruikersavatar wezep 17 nov 2006 21:38

Quoten: Origineel geplaatst door otto8 op 17 November 2006

Het dikkere deel aan de achterkant; bij remmen raakt dit deel als eerste de velg en verwijdert op deze manier water en vuil. Hierdoor betere remwerking en minder slijtage van je velg.

Bedankt, heb ze nu zo gemonteerd. Kwam in de verwarring dooor het dikkere deel, maar dit klinkt ook erg logisch.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

carlos
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 10 sep 2008 13:59

carlos 07 apr 2009 11:39

Hoe de Koolstop blokjes in de houder passen is mij duidelijk, maar nu het volgende:

Als ik nieuwe, vlakke Shimano blokken recht monteer tov de velg (|v|) en daarna vervang door de Koolstop blokken staan deze in V-vorm ten opzichte van de velg (\v/)
Bovendien hebben de Koolstop blokken een "tip" aan de voorzijde (op de foto van de 1e post bij de zwarte blokken aan de rechter zijde) waardoor ze niet vlak/recht zijn.

Wat is nu de goede positie van de Koolstop blokken ten opzichte van de velg?

Plaats reactie