Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Electro stimulans van de spieren!

dahlback
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 okt 2006 01:04

dahlback 30 dec 2006 20:16

Beste,
graag had ik eens jullie bevindingen en meningen geweten over die elektro stimulans toestelletjes die de spieren bevorderen etc.. zoals op volgende website:
http://www.mtbikers.com/StoreFront/prod ... do?id=1154
greetz

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 30 dec 2006 22:42

Volgens mij is daar wel wat meer over te vinden op het forum. Concl. was dat het hooguit een positief effect heeft op een sneller/beter spierherstel na een training. Men was het er over eens dat het geen direct spierversterkend effect heeft.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 01 jan 2007 13:17

Inderdaad Rene1, dat komt ook overeen met mijn ervaring. 
Ik gebruik de Cefar spierstimulator toch al zo'n drietal jaar.  Er wordt beweerd dat je aan kracht of weerstand wint door gebruik te maken van de specifieke programma's.  Volgens mij klopt dat toch niet. 
Ten eerste, het apparaat geeft alleen prikkels aan je (been)spieren, dus het doet niets voor je hart/longfunctie.  Al je echt fietst train je zowel beenspieren als hart/longfunctie.
Ten tweede, als je reeds op de weg hebt getraind, bvb. krachttraining, zijn je spieren toch al redelijk vermoeid.  Ik denk dat het dan weinig zin heeft om je benen dan nog eens uit te melken met electro-impulsen.
Voor herstel daarentegen is het wel zeer nuttig.  Het is te vergelijken met een goede diepgaande massage. 
Je moet dus niet gaan denken (ook al wordt het apparaat zo aangeprezen) dat het je conditie rechtstreeks gaat verbeteren.  Het nut zit hem vooral in het bevorderen van herstel en dat is toch ook al wat.  Ikzelf ga niet meer naar een masseur sinds ik het apparaat gebruik.  Het is bijzonder gemakkelijk om geen verplaatsing meer te moeten maken naar een masseur, je wordt gemasseerd terwijl je thuis op je gemak naar TV aan het kijken bent.

Plaats reactie