Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Racen met handicap

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 31 dec 2006 15:45

Ik leg al jaren vele km's af zowel op de racefiets als op de mountainbike. Ik ben benieuwd of hier nog meer lotgenoten zijn. Misschien is dit een uitgelezen mogelijkheid om ervaringen uit te wisselen.
Door een verkeersongeval heb ik sinds mijn 21ste een verlamming aan mijn linker arm. Bij Stel Orthopedie in Vries hebben ze mij een mooie arm orthese aangemeten waarmee ik nu al jaren minimaal zo'n 3-4 keer per week met enorm veel plezier rond koers. Ik ben vrij fanatiek en doe zeker niet onder voor andere fietsers. Ik moet eerlijk toegeven dat ik op de mountainbike toch wel enigzins beperkt ben. Uiteraard niet op de  rechte stukken maar de singletracks vergen toch wel veel stuurmanskunst en energie. Ook moet je als eenarmige uiteraard iets voorzichtiger zijn want ik denk niet dat mijn vriendinnetje er op zit te wachten om mijn gat af te vegen als ik een keer op mijn rechter arm val.
Mijn arm orthese is tegenwoordig uitgevoerd met een gasdempertje waardoor ik in diverse houdingen kan gaan zitten. Dit is echt een uitkomst. Vroeger had ik een vaste orthese waardoor ik continu in dezelfde houding zat dus je kunt wel voorstellen dat je na een aantal uren wanneer van je fiets af stapt je de rest van die dag in die houding blijft staan Ook qua comfort is de gasdemper een uitkomst.
Mijn complete linker shifter heb ik simpelweg naar de rechterkant van mijn stuur verplaatst zodat ik kan schakelen en evt mijn voorrem kan bedienen. Bij aanschaf van een nieuwe fiets kun je altijd je FM om raad vragen, vaak vinden ze het een uitdaging om een oplossing voor je te vinden zodat je niets aan extra kosten in rekening krijgt gesteld. Mijn huidige fiets is een Jan Janssen Magic (super fijne fiets!) toen mijn FM bij Jan Janssen mijn verhaal vertelde waren ze daar ook direct bereid om eventueel e.e.a. aan te passen.
Aangezien ik niet alleen van het fietsen geniet maar ook van de techniek heb ik zelf de boel naar mijn eigen wens omgebouwd.
Ik zal wanneer ik de  mogelijkheid heb een foto van mijn orthese op de site zetten en van mijn mooie fiets natuurlijk!  Misschien als er nog meer mensen zijn die dit topic aan kunnen vullen met ervaringen we anderen aan kunnen zetten om ook te gaan fietsen. Dan kunnen we misschien een vraagbaakje maken voor andere mensen met een handicap. 
Plaats dus zoveel mogelijk tips en adressen!!! 
Iedereen alvast een goed uiteinde toegewenst!
 Voor info en foto's kijk op https://gcoureur.cc
Laatst gewijzigd door serbak op 30 dec 2021 16:12, 2 keer totaal gewijzigd.

meeuh
Forum-lid
Berichten: 685
Lid geworden op: 14 jan 2006 12:55

meeuh 31 dec 2006 17:26

Respect gast. En dan nog met een vleugje humor, je kon evengoed een pessimistische, cynische medelijwekende kerel geworden zijn na je ongeval. Echt respect. Post snel die foto's want ik ben echt benieuwd hoe je je fiets aangepast hebt aan je handicap.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 31 dec 2006 18:28

Onwijs goed, dat je zo veel doorzettings vermogen heb, heb gelukkig zelf geen handicap. hoewel sommige van mijn vrienden dit betwijfelen!
Maar zonder gekheid tijdens de Waalse Pijl heb ik al tijdens diverse deelnames een deelnemer gezien met een beenprothese, die man zijn been is afgezet onder zijn knie. Vind dit altijd een hele prestatie van deze man.
Ook een keer tijdens een vakantie in de Italiaanse Alpen een man met èèn arm op de top met de racefiets zien aankomen. Weet niet meer welke top, maar het was een grensovergang Zwitserland/Italie.
Hoe doe je dat met klimmen, ik weet uit ervaring vooral als je wat vermoeider en als het wat steiler wordt toch flink aan je stuur trekt met je armen.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

daveke
Forum-lid
Berichten: 1249
Lid geworden op: 18 jan 2006 08:50

daveke 01 jan 2007 13:15

Ik reed laatste een koppelcross hier in de buurt en daar was een duo waarbij de mountainbiker ook maar een arm had. Hij had een soort van klem op zijn prothese zitten die hij constant om het stuur had zitten, ik moet ook zeggen, respect hoor! Uiteindelijke deden die twee het zo heel slecht ook nog niet, ik geloof 12e of 13e als koppel.
Science of Performance!

remon@
Forum-lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 27 mar 2005 22:28
Locatie: Rotterdam

remon@ 01 jan 2007 13:44

Niets meer dan respect!! Veel succes in het nieuwe jaar toegewenst!
En snel posten die foto's, ben wel benieuwd.
Greetz Remon@
 

tyrw
Forum-lid
Berichten: 420
Lid geworden op: 18 mei 2004 13:58

tyrw 03 jan 2007 14:33

Een jongen in mijn spinning-klasje mist 1 onderarm. Ik weet niet of hij ook buiten fietst, maar hij ziet er altijd wel fanatiek uit.
Ik heb het onderwerp btw even verplaatst.

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 06 jan 2007 17:31

Bedankt voor de leuke  reacties, ik zal deze week de foto's proberen te posten

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 06 jan 2007 19:56

Bij de Marmotte schijnt er iemand met een been te hebben meegereden! Ik heb hem zelf niet gezien, maar als ik eraan denk hoe zwaar die cols al zijn met twee benen. Ik vermoed dat zijn schoenplaatje wel erg goed moet zijn vastgeschroeft.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 jan 2007 20:02

Er rijdt al jaren een jongen in het peleton rond die z'n ene arm veel korter heeft dan de ander. Z'n ene arm is misgroeid als ik het me goed herinner. Hij heeft een op maat gemaakte stuurpen en z'n stuur bestaat uit 2 stukken. Het ene stuk stuur staat hoger en dichterbij hem dan het andere stuk stuur.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 28 mar 2007 22:49


Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 28 mar 2007 22:50


Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 28 mar 2007 22:50


Plaats reactie